recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradering af Nad/Dali
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgradering af Nad/Dali

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
hbp405 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 13-April-2011
Sted: Ebeltoft
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hbp405 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opgradering af Nad/Dali
    Sendt: 12-September-2013 kl. 09:20

Hej Alle Sammen

Jeg har gang i samme indlæg på hifi4all, men håber også i evt. har nogle gode inputs, se evt. link

Jeg har siden 2006 haft et dejlig suround sæt hjemme, men går med tankerne om at opgradere det lidt, men ved ikke rigtig hvor jeg skal starte for har jo nok ikke råd til at skifte det hele på en gang.

Mit setup er:

Reciver: Nad t743v2

Front: Dali concept 6

Center: Dali Concept

Bag: Dali Concept 1

Sub: Dali SW A-12, mener jeg den hedder

Hvor skal jeg starte med at opgradere og er det evt. nogle forslag til hvad til jeg skal opgradere

På forhånd tak

mvh Henrik

hbp405
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2013 kl. 11:14
Hvorfor vil du opgradere?

Er der noget du er utilfreds med, eller brænder pengene bare i lommen?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2013 kl. 11:21
Hmm.. En ny receiver med noget hdmi og HD formater måske? Evt. NAD 757v2
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
hbp405 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hbp405 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2013 kl. 12:38
Hmm, Jeg synes måske jeg halter lidt i forhold til renheden i lyden men det kan godt bare ske det er mig. Jeg kan godt li den rene lyd, hvis i forstår alt diskant og mellemtone, jeg synes jeg er dækket godt ind med hensyn til bas.

Har også tænkt på en ny kraftigere reciver kunne give lidt extra, samt evt. flere features i forhold til den jeg har.

Jeg har hørt lidt på min kammarts setup B &W cm 9 og elsker den runde lyd de har hvis man kalder det det.

mvh Henrik
hbp405
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2013 kl. 14:26
Højttalerne er 80% af lyden, rummet er 15% og de sidste 5% er elektronikken (med mindre at sidstnævnte er decideret ringe, eller defekt).

Klaus
Til top
hbp405 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hbp405 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2013 kl. 14:45
så altså bedre højtalere er vejen frem
hbp405
Til top
technology Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-September-2009
Sted: Denmark
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér technology Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2013 kl. 14:50
Jeg er super glad for mine Dali Lektor.
Om det er opgradering nok ved jeg selvfølgelig ikke. Men synes de er et lyt værd
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Point: 1155
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2013 kl. 15:12
Min holdning er at man ikke bare kan sige om det er højttalere eller forstærker man skal opgradere for ofte så skal det følges det ad. Nu kender jeg ikke din forstærker og har i det hele taget ikke særlig godt kendskab til surround forstærkere i det hele taget.

På et tidspunkt så når en forstærker et punkt hvor det ikke kan betale sig at opgradere på den, da den fint kan leverer det strøm den skal til højttalerne ved den volumen man ønsker at lytte til. 

Jeg er meget enig med Klaus at det er højttalerne der udgør størstedelen af lyden men også dit rum. Nu har jeg set billederne af din stue og der er bestemt plads til forbedringer der. Jeg har selv brugt en del tid på at måle på min stue for resonans problemer i det hele taget og har hentet rigtig meget på den front både med akustisk forbedring men også vha rumkorrektion.

Jeg tillader mig lige at poste dette billede igen

Så tag evt din forstærker med til en forhandler og se om den kan følge med eller lån højttalere med hjem. Kommer forstærkeren til kort så kan det være nødvendigt at udskifte forstærkeren også.

Spørgsmålet er selvfølgelig om din forstærker pt er flaskehalsen i dit system. Det kan du jo kun finde ud af hvis du låner en bedre forstærker med hjem og du konstaterer at lydkvaliteten forbedres drastisk

Men jeg tror umiddelbart også at der er rigtig meget at hente ved at få højttaler placering og akustiske forbedringer i din stue.

Redigeret af Berdel - 12-September-2013 kl. 15:14
Til top
hbp405 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hbp405 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2013 kl. 15:16
hmm, Når du nu siger forbedringer af højtalerplacering, hvad har du så af evt. ide´r ???
hbp405
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Point: 1155
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2013 kl. 16:37
Altså, nu er jeg ikke surround mand og jeg kan læse at du har fået svar på det spørgsmål i den anden tråd. Men iflg de regler jeg kender så står din center skidt. Den skulle helst op under skærmen. Dine fronter kunne godt klare at komme lidt ud fra hjørnerne måske prøve at vinkel dem lidt ind imod midten og så hænger dine baghøjttalere for højt. Hvis jeg var dig ville jeg læse mere om det
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2013 kl. 17:30
Dali højttalere skal ikke vinkles, det vil give skinger diskant.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2013 kl. 18:37
Oprindeligt skrevet af hbp405 hbp405 skrev:

så altså bedre højtalere er vejen frem

Som regel.

Men i dit tilfælde er der meget andet der kan forbedres først.

Jeg læste din paralleltråd ovre på hifi4all, hvor du har lagt billeder op og fortalt om dine lydkilder.

For det første, så prøv at læs brugsanvisningen til dine Dali Concept, her står en del omkring hårde lytterum og hvad man gør for at bløde op på lyden, der står også en masse omkring hjørneplaceringer.
http://www.dali-speakers.com/en-US/Loudspeakers-1/Discontinued-series/CONCEPT.aspx

For det andet, så skal den der center op ovenpå reolen. Lyden så langt nedefra duer ikke, specielt ikke, med reflektioner fra gulvet.

For det tredje så er dine lydkilder tvivlsomme. En hovedtelefonudgang på en mobiltelefon kan smadre ret meget. Og Surround kørt ind via HDMI i dit fjernsyn og videre via toslink, kan risikere at blive til Dolby surround, frem for Dolby Digital (5.1 ud fra stereosignal, mod 5,1 fra 6 separate kanaler).

Du skriver at din kammerats B&W højttalere lyder bedre, men er det med din telefon som lydkilde?

For mig at se har dit rum første prioritet, dernæst dine lydkilder. Når det er på plads, så begynder vi at tale om nye højttalere......

Klaus
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu