|
Opgradering af Synology NAS |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | ||
jjdk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 649 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
||
iPhone 13, OS 15.3
|
||
![]() |
||
flappy81 ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 23-Februar-2014 Status: Offline Point: 20 |
|
Her er i øvrigt en udførlig vejledning, ligesom der er svar på stort set alt andet Synology relateret
Du nævnte at du spejler dine diske. Hvis det betyder RAID1, kan du ikke ændre det til SHR, men derimod kun RAID5. Altså kan du ikke bruge SHR og dets fordele, f.eks forskellige størrelser diske.
Redigeret af flappy81 - 05-September-2018 kl. 15:34 |
||
![]() |
||
Cyberguy ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 78 |
|
Måske spørger jeg dumt, men hvad er forskellen på 2x8 og 4x4, som du endte med ? |
||
![]() |
||
jjdk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 649 |
|
Med 4 x 4 kan jeg køre Raid5 og på den måde have 12 Tb til rådighed. Med Raid5 kan en disk stå af, og jeg har ikke mistet nogen data.
Ønsker jeg tilsvarende sikkerhed med 2 x 8 Tb, så er jeg nødt til at spejle dem og så har jeg kun 8 Tb. plads. Så forskellen for mig, er at jeg har 50% mere lagerplads og stadig en god sikkerhed, hvis en disk står af.
|
||
iPhone 13, OS 15.3
|
||
![]() |
||
flappy81 ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 23-Februar-2014 Status: Offline Point: 20 |
|
Du låser bare dig selv fast, hvis du vælger RAID5. Du bør vælge SHR, uanset hvilke diske du vælger.
Redigeret af flappy81 - 05-September-2018 kl. 20:33 |
||
![]() |
||
|
Jeg har læst linket, du sendte tidligere. Det er en meget fin vejledning til migrationen. Så den takker jeg også for ![]() Er det korrekt forstået, at jeg starter med at migrere som beskrevet i linket og når alt spiller, så kan jeg herefter vælge SHR? Giver SHR også ca. 12 Tb. samlet lagerplads, og jeg er ikke sårbar, hvis én disk fejler? |
||
iPhone 13, OS 15.3
|
||
![]() |
||
|
Som sagt, hvis du tidligere har valgt RAID1, er der kun den hårde vej, at lave ny volume fra bunden, og derefter overføre data fra den gamle DS, evt. via netværket. Men har du allerede SHR, kan du bygge videre på den. Du kan se herunder hvilke RAID der kan skiftes til hvilke. https://www.synology.com/da-dk/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/storage_pool_change_raid_type 4 x 4 TB giver 12 TB brugbar plads, både i RAID5 og SHR, men billedet ændrer sig hvis du bruger uens størrelser. Så kommer SHR pludselig til sin ret. Derudover kan du med SHR blive ved med at skifte diske ud til større diske, og dermed udvide din volume. Det kan du ikke med traditionel RAID. Du kan selv regne på det med Synology's RAID calculator https://www.synology.com/da-dk/support/RAID_calculator
|
||
![]() |
||
|
OK, nu er jeg helt med. Et skifte til SHR vil medføre, at opsætningerne, til backup med mere, skal indtastes på ny. Men det er også overkommeligt
![]() Tak endnu engang for de mange gode input.
|
||
iPhone 13, OS 15.3
|
||
![]() |
||
|
Ja, og dine data er også væk. Diskene bliver simpelthen formateret. Derfor er fremgangsmåden, med at tage 1 disk fra din gamle DS og starte på en frisk i den nye DS, den nemmeste.
|
||
![]() |
||
|
Så er jeg i gang med migreringen og det viser sig, at jeg i forvejen kørte med SHR og ikke som først antaget, Raid 1. Så det gør det jo meget nemmere.
Jeg har fået min nye NAS op at køre med de 2 eksisterende diske og nu har jeg smidt de 2 nye 4 Tb. diske i. Dermed 4 stk. hd med hver 4 Tb. Herefter jeg gået ind under "lagerstyring", og under "lagerpulje" kan jeg se, at "lagerpulje 1" har registreret de 2 eksisterende diske. De 2 nye står også på listen, men er ikke klar til brug endnu. Så har jeg valgt på en eller anden måde at aktivere de 2 nye diske og nu har NAS'en arbejdet siden i går kl. 17 med den ene af diskene, hvor der under status står: [Skifter (kontrollerer paritetskonsisten 29,80%). På 17 timer har den nået 30% med den en disk. Det kan vist tage laaaangt tid. Men har jeg gjort det rigtige og blot skal væbne mig med tålmodighed? Jeg vil jo gerne, at alle 4 diske udnyttes så jeg har ca. 12 Tb. lagerplads og kan tåle, at én hd står af. Redigeret af jjdk - 08-September-2018 kl. 10:06 |
||
iPhone 13, OS 15.3
|
||
![]() |
||
bleed_blue ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-September-2005 Sted: Støvring Status: Offline Point: 389 |
|
Ja, at udvide raid tager evigheder.
|
||
![]() |
||
JMA37 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 03-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 223 |
|
ja det kører - dine diske var nok fyldte og så tager det tid.
Men du kan godt bruge boksen samtidig
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |