recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradering af Synology NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgradering af Synology NAS

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2018 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af JMA37 JMA37 skrev:

Ja den skulle gerne gemme det hele.

Ja RAID5 - eller SHR som jeg selv bruger, som er fordel hvis du en dage bruger forskellige str. diske.

KØR :-)
Sådan!
iPhone 13, OS 15.3
Til top
flappy81 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 23-Februar-2014
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flappy81 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2018 kl. 15:25
Her er i øvrigt en udførlig vejledning, ligesom der er svar på stort set alt andet Synology relateret
Du nævnte at du spejler dine diske. Hvis det betyder RAID1, kan du ikke ændre det til SHR, men derimod kun RAID5. Altså kan du ikke bruge SHR og dets fordele, f.eks forskellige størrelser diske.

Redigeret af flappy81 - 05-September-2018 kl. 15:34
Til top
Cyberguy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 78
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2018 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Oprindeligt skrevet af bleed_blue bleed_blue skrev:

Du kunne jo opgradere til 2 x 8 tb diske. Det er måske en billigere løsning?
Tak for forslaget, men jeg vil gerne have plads til mere data. Det hænger sammen med, at jeg har en ven, som også har en Synology NAS. Vi vil bruge hinanden til ekstern backup af vores data. 

Måske spørger jeg dumt, men hvad er forskellen på 2x8 og 4x4, som du endte med ?
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2018 kl. 18:41
Med 4 x 4 kan jeg køre Raid5 og på den måde have 12 Tb til rådighed. Med Raid5 kan en disk stå af, og jeg har ikke mistet nogen data.
Ønsker jeg tilsvarende sikkerhed med 2 x 8 Tb, så er jeg nødt til at spejle dem og så har jeg kun 8 Tb. plads.

Så forskellen for mig, er at jeg har 50% mere lagerplads og stadig en god sikkerhed, hvis en disk står af.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flappy81 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2018 kl. 20:32
Du låser bare dig selv fast, hvis du vælger RAID5. Du bør vælge SHR, uanset hvilke diske du vælger.

Redigeret af flappy81 - 05-September-2018 kl. 20:33
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2018 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af flappy81 flappy81 skrev:

Du låser bare dig selv fast, hvis du vælger RAID5. Du bør vælge SHR, uanset hvilke diske du vælger.
Jeg er meget lydhør for gode råd - så det vil jeg gøre.
Jeg har læst linket, du sendte tidligere. Det er en meget fin vejledning til migrationen. Så den takker jeg også forSmile
Er det korrekt forstået, at jeg starter med at migrere som beskrevet i linket og når alt spiller, så kan jeg herefter vælge SHR?

Giver SHR også ca. 12 Tb. samlet lagerplads, og jeg er ikke sårbar, hvis én disk fejler?

iPhone 13, OS 15.3
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flappy81 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2018 kl. 23:13
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Jeg er meget lydhør for gode råd - så det vil jeg gøre.
Jeg har læst linket, du sendte tidligere. Det er en meget fin vejledning til migrationen. Så den takker jeg også forSmile
Er det korrekt forstået, at jeg starter med at migrere som beskrevet i linket og når alt spiller, så kan jeg herefter vælge SHR?

Giver SHR også ca. 12 Tb. samlet lagerplads, og jeg er ikke sårbar, hvis én disk fejler?

Som sagt, hvis du tidligere har valgt RAID1, er der kun den hårde vej, at lave ny volume fra bunden, og derefter overføre data fra den gamle DS, evt. via netværket. Men har du allerede SHR, kan du bygge videre på den. Du kan se herunder hvilke RAID der kan skiftes til hvilke.
https://www.synology.com/da-dk/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/storage_pool_change_raid_type

4 x 4 TB giver 12 TB brugbar plads, både i RAID5 og SHR, men billedet ændrer sig hvis du bruger uens størrelser. Så kommer SHR pludselig til sin ret. Derudover kan du med SHR blive ved med at skifte diske ud til større diske, og dermed udvide din volume. Det kan du ikke med traditionel RAID.
Du kan selv regne på det med Synology's RAID calculator
https://www.synology.com/da-dk/support/RAID_calculator
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2018 kl. 06:22
OK, nu er jeg helt med. Et skifte til SHR vil medføre, at opsætningerne, til backup med mere, skal indtastes på ny. Men det er også overkommeligtSmile

Tak endnu engang for de mange gode input. 
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flappy81 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2018 kl. 15:00
Ja, og dine data er også væk. Diskene bliver simpelthen formateret. Derfor er fremgangsmåden, med at tage 1 disk fra din gamle DS og starte på en frisk i den nye DS, den nemmeste.
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2018 kl. 10:02
Så er jeg i gang med migreringen og det viser sig, at jeg i forvejen kørte med SHR og ikke som først antaget, Raid 1. Så det gør det jo meget nemmere.

Jeg har fået min nye NAS op at køre med de 2 eksisterende diske og nu har jeg smidt de 2 nye 4 Tb. diske i. Dermed 4 stk. hd med hver 4 Tb.

Herefter jeg gået ind under "lagerstyring", og under "lagerpulje" kan jeg se, at "lagerpulje 1" har registreret de 2 eksisterende diske.
De 2 nye står også på listen, men er ikke klar til brug endnu.
Så har jeg valgt på en eller anden måde at aktivere de 2 nye diske og nu har NAS'en arbejdet siden i går kl. 17 med den ene af diskene, hvor der under status står: 

[Skifter (kontrollerer paritetskonsisten 29,80%).

På 17 timer har den nået 30% med den en disk. Det kan vist tage laaaangt tid.

Men har jeg gjort det rigtige og blot skal væbne mig med tålmodighed?
Jeg vil jo gerne, at alle 4 diske udnyttes så jeg har ca. 12 Tb. lagerplads og kan tåle, at én hd står af.

Redigeret af jjdk - 08-September-2018 kl. 10:06
iPhone 13, OS 15.3
Til top
bleed_blue Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-September-2005
Sted: Støvring
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleed_blue Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2018 kl. 10:04
Ja, at udvide raid tager evigheder. 
Til top
JMA37 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Juni-2008
Point: 223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JMA37 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2018 kl. 11:48
ja det kører - dine diske var nok fyldte og så tager det tid.
Men du kan godt bruge boksen samtidig 
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu