recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ophavsret til forumindlæg? 
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOphavsret til forumindlæg? 

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:


Desuden hæver de fleste indlæg på debatforaer sig næppe over den såkaldte værkshøjde ;-)


Jo, de gør.

Værkshøjde forudsætter et absolut minimum af en selvstændig skabende indsats. Der ligger ikke nogen kvalitetsvurdering i ordet.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:


Desuden hæver de fleste indlæg på debatforaer sig næppe over den såkaldte værkshøjde ;-)


Jo, de gør.

Værkshøjde forudsætter et absolut minimum af en selvstændig skabende indsats. Der ligger ikke nogen kvalitetsvurdering i ordet.

Det var nu også blot et ironisk indspark; derfor også en smiley...
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Og copyright-spørgsmålet er faktisk også ganske vanskeligt eftersom de fleste skriver under synonym; 'Strandvasker' og mig selv inklusive. I princippet kunne 'Thomas Sillesen' også være et synonym.


At du skriver under et synonym, ligesom Karen Blixen (Isak Dinesen) og mange andre, ændrer ikke ved at du har ophavsretten til indlæggene.
 
Men hvordan vil du påvise det?
 
Min personlige mening er helt klart, at hvis man ytre sig under et synonym (uanset årsag), så fraskriver man sig ophavsretten, medmindre det pågældende synonym er registeret til en specifik person. Ellers kan man ganske enkelt ikke sætte en specifik person/organisation bag, og hele ideen med ophavsrettens går af fløjten. Alternativet er, at man overgivet sin ophavsret til eksempelvis et forelag, hvilket jeg mener at kunne huske er meget brugt i den genre. I såfald er det forelaget som har ophavsretten.
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1559
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

 
Helt enig! (Både dreamz og Otto). Størstedelen af indlæg er jo "hvad ksal jeg købe" indlæg af helt nye brugere, og de kender slet ikke til den underlige måde at drive det på. (Jeg mistænker faktisk mange af disse nye brugere med samme spørgsmål, for at være noget redaktionen opretter, for at skabe mere aktivitet. Dette er dog ren spekulation).
 


Ej, nu holder i sgu op. Det tenderer jo til det rene vanvid.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af Ukke Ukke skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

 
Helt enig! (Både dreamz og Otto). Størstedelen af indlæg er jo "hvad ksal jeg købe" indlæg af helt nye brugere, og de kender slet ikke til den underlige måde at drive det på. (Jeg mistænker faktisk mange af disse nye brugere med samme spørgsmål, for at være noget redaktionen opretter, for at skabe mere aktivitet. Dette er dog ren spekulation).
 


Ej, nu holder i sgu op. Det tenderer jo til det rene vanvid.
 
Dét er en udtalelse som Jonas selv må forsvare, det er ikke en konspiration jeg deler. Det er ikke nødvendigt at spekulere i konspirationer, de åbenlyse aspekter i driften af Hifi4all er vanvid nok i sig selv.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Ved at gøre det vil du dog krænke ophavsretten for dem som har skrevet indlæggene,

Hvem er "dem" ? Hvis man ikke ved hvem "dem" er, eller man ikke kan opnå enighed om, hvem "dem" er, er det så ikke temmelig irelevant at tale om krænkelse. "dem" ved garanteret godt selv, hvem de er. Men i tilfælde af evt. krænkelse, så er det bare ikke nok.
At du rent pricipielt har ret, for nogen har jo skrevet det. Og dermed er "nogen" blevet krænket. Det ændre jo ikke ved, at det kan blive en kamp i sig selv at finde ud af hvem "dem" er. Og da "dem" selv har valgt disse forhold, så er det ret interessant, hvis "dem" efterfølgende skulle kunne få medhold i sådan et tilfælde.
 
Jeg tror det er en ret håbløs sag.
 
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

... Hvem er "dem" ? Hvis man ikke ved hvem "dem" er, eller man ikke kan opnå enighed om, hvem "dem" er, er det så ikke temmelig irelevant at tale om krænkelse.
Jeg tror det er en ret håbløs sag. 
 
Det holder nu nok ikke  fordi noget er  'ret håbløst'.
 
Der er mange eksempler på, at det er 'ret håbløst'   at finde en sag parter - det være sig som her ophavsret - eller fx at finde alle arvinger.  I det tilfældet med at finde alle arvinger er det jo nødvendigt at få afgjort sagen, så  der er der jo direkte lovgivet om proklama ol.  Hvad har vi Statstidende til. 
 
Men for at få ret til at anvende copyright - der er det ikke nok at sige, det er OK, fordi man ikke kan finde reslfj eller kender Kandersen's post adresse.
 
Med patenter - der jo har mange ligheder med copyright - kan det være 'ret håbløst' at sikre sig mod pludseligt opståede krav.  Men det kan også være 'ret håbløst' i praksis at finde og få lavet aftaler, selv om man kender alle patentholderne. 
 
DVB.ORG har jo 'brændt fingrene' på både DVB-S2 og  værre MHP/GEM, hvor det at skaffe en dækkende licensaftale var en videnskab (og for MHP vist også ret dyrt). Nu laver DVB.ORG patent puljer efter princippet - "Skal vi overveje din teknologi til den nye standard xyz, så skal du deltage i patent puljen for xyz".    
 
Nu er de fleste indlæg her på recorder.dk jo skrevet af velkendte medlemmer, og selv om vi skriver under en 'handle', så er det meget velkendte handler.  De fleste af medlemmerne vil man jo direkte kunne kontakte med en PM, men der er næppe mange, som ikke også kan findes på anden måde indenfor en rimelig kort  tid.
 
Lars :)
 
PS! Skal vi ikke sende nogle venlige tanker til Lars(Admin) og hans crew, for den mere rimelige måde recordere.dk  bliver drevet på?     
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 17:11
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Og copyright-spørgsmålet er faktisk også ganske vanskeligt eftersom de fleste skriver under synonym; 'Strandvasker' og mig selv inklusive. I princippet kunne 'Thomas Sillesen' også være et synonym.


At du skriver under et synonym, ligesom Karen Blixen (Isak Dinesen) og mange andre, ændrer ikke ved at du har ophavsretten til indlæggene.
 
Men hvordan vil du påvise det?
 
Min personlige mening er helt klart, at hvis man ytre sig under et synonym (uanset årsag), så fraskriver man sig ophavsretten, medmindre det pågældende synonym er registeret til en specifik person. Ellers kan man ganske enkelt ikke sætte en specifik person/organisation bag, og hele ideen med ophavsrettens går af fløjten. Alternativet er, at man overgivet sin ophavsret til eksempelvis et forelag, hvilket jeg mener at kunne huske er meget brugt i den genre. I såfald er det forelaget som har ophavsretten.
Sikke noget sludder.
Er er tale om et værk? ja
Er det under 70 år gammelt? ja
Er det så en krænkelse at optrykke det uden samtykke? JA, -desuagtet at ophavsmanden ikke kan findes.
 
At efterlade en lovligt parkeret cykel i en periode er jo heller ikke en fraskrivelse af ens ejendomsret.
 
Det kan givetvis være problematisk for ophavsmanden at få tilkendt en erstatning, men denne vil som regel kunne bevise sin ret på den ene eller anden måde -og under alle omstændigheder vil der være tale om en strafbar overtrædelse af OHL.


Redigeret af NPIversen - 26-April-2011 kl. 17:19
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

... Hvem er "dem" ? Hvis man ikke ved hvem "dem" er, eller man ikke kan opnå enighed om, hvem "dem" er, er det så ikke temmelig irelevant at tale om krænkelse.
Jeg tror det er en ret håbløs sag. 
 
Det holder nu nok ikke  fordi noget er  'ret håbløst'.
 
Der er mange eksempler på, at det er 'ret håbløst'   at finde en sag parter - det være sig som her ophavsret - eller fx at finde alle arvinger.  I det tilfældet med at finde alle arvinger er det jo nødvendigt at få afgjort sagen, så  der er der jo direkte lovgivet om proklama ol.  Hvad har vi Statstidende til. 
 
Men for at få ret til at anvende copyright - der er det ikke nok at sige, det er OK, fordi man ikke kan finde reslfj eller kender Kandersen's post adresse.
 
Med patenter - der jo har mange ligheder med copyright - kan det være 'ret håbløst' at sikre sig mod pludseligt opståede krav.  Men det kan også være 'ret håbløst' i praksis at finde og få lavet aftaler, selv om man kender alle patentholderne. 
 
DVB.ORG har jo 'brændt fingrene' på både DVB-S2 og  værre MHP/GEM, hvor det at skaffe en dækkende licensaftale var en videnskab (og for MHP vist også ret dyrt). Nu laver DVB.ORG patent puljer efter princippet - "Skal vi overveje din teknologi til den nye standard xyz, så skal du deltage i patent puljen for xyz".    
 
Nu er de fleste indlæg her på recorder.dk jo skrevet af velkendte medlemmer, og selv om vi skriver under en 'handle', så er det meget velkendte handler.  De fleste af medlemmerne vil man jo direkte kunne kontakte med en PM, men der er næppe mange, som ikke også kan findes på anden måde indenfor en rimelig kort  tid.
 
Lars :)
 
PS! Skal vi ikke sende nogle venlige tanker til Lars(Admin) og hans crew, for den mere rimelige måde recordere.dk  bliver drevet på?     
Hellere en lille en til halsenLOL
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 17:25
You got it!Tongue
 
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 17:34
Jeg er enig i, at det er en temmelig teoretisk diskussion, som udelukkende er affødt af, at en site-ejer på en andet hifi-forum påberåber sig ophavsretten til brugernes indlæg.

Det kan han naturligvis ikke; det ville i praksis medføre, at en bruger ikke måtte skrive et indlæg derovre og så copy/paste det ind her.

Naturligvis har den enkelte bruger ophavsretten over sine indlæg - men det ændrer ikke ved, at det site, det er postet i, har en brugsret. Man kan således sagtens forestille sig at et site opretter et kompendium af de bedste indlæg eller indlæg, der kan belyse et givent emne, og det vil sites redaktør være i sin fulde ret til.

Og for en god ordens skyld vil jeg gerne understrege, at jeg skam også er tilhænger af regler og retningslinjer, der kan sikre en sober debat, og jeg er også ganske tilfreds med den måde, dette site administreres på.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu