recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ophavsret til forumindlæg? 
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOphavsret til forumindlæg? 

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Sikke noget sludder.
 
Det kommer vel an på, hvordan man læser det.
 
Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Er er tale om et værk? ja
Er det under 70 år gammelt? ja
Er det så en krænkelse at optrykke det uden samtykke? JA, -desuagtet at ophavsmanden ikke kan findes.
 
Det handler ikke om, hvorvidt ophaveren findes eller ej. Ret faktisk skrev jeg netop, at NOGEN må være blevet krænket i og med ting/tekster/værker ikke laver sig selv. Problematikken ligger i, dels hvor man publicerer sit "værk", og ikke mindst hvordan og hvorledes værket fremstilles set i relation til det man "underskriver" sit værk med. Hvis det ikke i sig selv tages seriøst fra "ophaveren", hvorfor skulle evt. modtagere så tage det seriøst.
 
Et indlæg skrevet af Spiderman her på forumet, som måske er skide interessant og dermed værd at opretholde sin ret til, det vil man næppe, såfremt det nu også var så vigtigt, underskrive sig med den ellers famøse Spiderman med. Og det er det jeg forsøgte at sige.
Det handler ikke om, at efterfølgende misbrug, så dermed er korrekt. Det er og vil stadigvæk være en krænkelse, ihvertfald sådan rent retsligt. Pointen er, hvem eller hvad der bliver krænket, og ikke mindst hvornår. Bliver man først krænket når nogen (som man måske ikke bryder sig om) vælger at bruge det? Er det hvis det er en rødhåret, eller platfodet personer?
 
Uden at kende den egentlige baggrund, så mener jeg seriøst, at en evt. ophaver har et problem, hvis vedkommende ikke engang selv kan/vil tage sit eget værk seriøst nok i ophavsretslig henseende. Og det kan man vel næppe sige om langt de fleste forum indlæg.
 
Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

At efterlade en lovligt parkeret cykel i en periode er jo heller ikke en fraskrivelse af ens ejendomsret.
Det mener jeg bestemt heller ikke jeg skrev.
 
Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Det kan givetvis være problematisk for ophavsmanden at få tilkendt en erstatning, men denne vil som regel kunne bevise sin ret på den ene eller anden måde -og under alle omstændigheder vil der være tale om en strafbar overtrædelse af OHL.
På et forum som dette her, der vil, såfremt man virkelig skulle finde frem til en ophaver, sandsynligvis kun kunne ske i samarbejde med ejeren af forumet, altså Recordere.dk. Og det i sig selv gør, at alt det omkring ophav og ikke mindst brugsret bliver ret vanskeligt i sig selv. Men du har ret i, det nok ikke er umuligt.
 
Og så mangler vi sådan set en mere klar definition af begrebet "værk". Specielt i realtion til et forum indlæg, der mest af alt må betragtes som en dialog mellem en eller flere parter.
 
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15692
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 18:34
 
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hvordan fungerer det egentlig med ophavsret til de indlæg der skrives på et forum som f.eks. recordere?

Jeg er personligt at den opfattelse at de indlæg jeg skriver er det mig der har ophavsretten til. Jeg har så valgt at acceptere at folk har lov at citere mig, da et forum nu engang fungerer bedst når det er muligt at quote.
 
 
At deltage i en ongoing debat i et forum, kvalificerer ikke til et "værk" i kunstnerisk/juridisk forstand.
 
Det er en dialog, hvor en stiller nogle spørgsmål, og andre svarer eller kommenterer. Det har intet med et kunsterrisk værk at gøre, som er det som loven om ophavsret beskytter.
 
  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 18:55
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Sikke noget sludder.
 
Det kommer vel an på, hvordan man læser det.
Egentligt ikke, loven er klar.
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Er er tale om et værk? ja
Er det under 70 år gammelt? ja
Er det så en krænkelse at optrykke det uden samtykke? JA, -desuagtet at ophavsmanden ikke kan findes.
 
Det handler ikke om, hvorvidt ophaveren findes eller ej. Ret faktisk skrev jeg netop, at NOGEN må være blevet krænket i og med ting/tekster/værker ikke laver sig selv. Problematikken ligger i, dels hvor man publicerer sit "værk", og ikke mindst hvordan og hvorledes værket fremstilles set i relation til det man "underskriver" sit værk med. Hvis det ikke i sig selv tages seriøst fra "ophaveren", hvorfor skulle evt. modtagere så tage det seriøst.
Flere af de mest banebrydende værker er skrevet under psedonymer og en forfatter kan på ingen måde betegnes som useriøs blot fordi han eller hun skrev eller digtede under et opdigtet navn.
-og du skrev ordret: "...så fraskriver man sig ophavsretten..." og senere i det svar du henviser til (ikke det jeg citerede) "...er det så ikke temmelig irelevant at tale om krænkelse..."
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

[Et indlæg skrevet af Spiderman her på forumet, som måske er skide interessant og dermed værd at opretholde sin ret til, det vil man næppe, såfremt det nu også var så vigtigt, underskrive sig med den ellers famøse Spiderman med. Og det er det jeg forsøgte at sige.
Det handler ikke om, at efterfølgende misbrug, så dermed er korrekt. Det er og vil stadigvæk være en krænkelse, ihvertfald sådan rent retsligt. Pointen er, hvem eller hvad der bliver krænket, og ikke mindst hvornår. Bliver man først krænket når nogen (som man måske ikke bryder sig om) vælger at bruge det? Er det hvis det er en rødhåret, eller platfodet personer?
Hvem eller hvad der bliver krænket skal kun ophavsmanden bekymre sig om, ophavsretten er ultimativ i den forstand at der ikke stilles nogen krav til kvaliteten af værket eller kunstnerens mentale tilstand. Man skal blot forholde sig til at enhver publicering, fremstilling m.v. ER en krænkelse -UANSET om ophavsmanden ville have givet tilladelse hvis denne var blevet spurgt.
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Uden at kende den egentlige baggrund, så mener jeg seriøst, at en evt. ophaver har et problem, hvis vedkommende ikke engang selv kan/vil tage sit eget værk seriøst nok i ophavsretslig henseende. Og det kan man vel næppe sige om langt de fleste forum indlæg.
Komplet underordnet i forhold til lovligheden, hvilket vel er det vi skal se på når vi taler om ophavsret og ikke etik or moral. Lov og retfærdighed er to komplet forskellige størrelser.
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

At efterlade en lovligt parkeret cykel i en periode er jo heller ikke en fraskrivelse af ens ejendomsret.
Det mener jeg bestemt heller ikke jeg skrev.
I givet fald forstår jeg ikke hvorfor du mener en anden ret sikret ved lov skal bortfalde blot fordi ejeren af retten ikke kan findes.
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Det kan givetvis være problematisk for ophavsmanden at få tilkendt en erstatning, men denne vil som regel kunne bevise sin ret på den ene eller anden måde -og under alle omstændigheder vil der være tale om en strafbar overtrædelse af OHL.
På et forum som dette her, der vil, såfremt man virkelig skulle finde frem til en ophaver, sandsynligvis kun kunne ske i samarbejde med ejeren af forumet, altså Recordere.dk. Og det i sig selv gør, at alt det omkring ophav og ikke mindst brugsret bliver ret vanskeligt i sig selv. Men du har ret i, det nok ikke er umuligt.
Igen er det underordnet om en potentiel krænker teknisk set kunne komme i kontakt med ophavsmanden, det eneste der skal lægges vægt på er om krænkeren vidste eller burde vide, at han begik en krænkelse. Som du sikkert er bekendt med bortfalder ophavsretten heller ikke ved ophavsmandens død. I forhold til erstatning, vederlag og godtgørelse er det op til ophavsmanden at bevise sin ret, det er klart, men det vil ofte være noget lettere end det omvendte scenarie som du opstiller. Dernæst bør man huske på at ophavsretskrænkelser også kan sanktioenres ved straf, hvor ophavsmandens identitet teknisk set er underordnet.
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Og så mangler vi sådan set en mere klar definition af begrebet "værk". Specielt i realtion til et forum indlæg, der mest af alt må betragtes som en dialog mellem en eller flere parter.
 
Værkshøjde begrebet kan i sagens natur ikke klart defineres, lige så lidt som begrebt kunst kan. Som indledende læsning kan jeg dog anbefale dig Rosenmeiers: "ophavsret for begyndere" s.28-30 http://ubva.cms.internet.dk/files/pdf/ubva-pub-ophavbegyndere.pdf


Redigeret af NPIversen - 26-April-2011 kl. 19:01
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 18:57
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

 
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hvordan fungerer det egentlig med ophavsret til de indlæg der skrives på et forum som f.eks. recordere?

Jeg er personligt at den opfattelse at de indlæg jeg skriver er det mig der har ophavsretten til. Jeg har så valgt at acceptere at folk har lov at citere mig, da et forum nu engang fungerer bedst når det er muligt at quote.
 
 
At deltage i en ongoing debat i et forum, kvalificerer ikke til et "værk" i kunstnerisk/juridisk forstand.
 
Det er en dialog, hvor en stiller nogle spørgsmål, og andre svarer eller kommenterer. Det har intet med et kunsterrisk værk at gøre, som er det som loven om ophavsret beskytter.
 
  /Lars
Som udgangspunkt er jeg enig, men ophavsretsloven beskytter også litterære værker, hvilket flere af de mere tekniske indlæg sikkert vil kunne kvalificere sig som.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

 
At deltage i en ongoing debat i et forum, kvalificerer ikke til et "værk" i kunstnerisk/juridisk forstand.
 
Det er en dialog, hvor en stiller nogle spørgsmål, og andre svarer eller kommenterer. Det har intet med et kunsterrisk værk at gøre, som er det som loven om ophavsret beskytter.

Værkshøjde har intet med kunstneriske værker at gøre.

Visse kommentarer på recordere.dk og andre steder, for eksempel "+1" one-line'ren, er for triviel til at nyde værkshøjde. Men andre kommentarer kan sagtens have den fornødne originalitet og selvstændige indsats for at opnå værkshøjde, selvom kommentaren indgår i en sekvens af andre kommentarer ("svare på spørgsmål").

Men hvor vil du i øvrig hen med det? Skal recordere.dk være det nye Facebook som mere eller mindre overtager vores indlæg?

Med hensyn til sletning af indlæg kan recordere.dk gøre dette, hvis de har lyst da de er deres servere, og derudover kan alle brugere af recordere til enhver tid anmode om at få slettet deres indlæg og profil, i hvert fald hvis profilen eller indlæggene indeholder personhenførbare data. Det følger af denne afgørelse fra Datatilsynet.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15692
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 19:01
Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Sikke noget sludder.
 
Det kommer vel an på, hvordan man læser det.
Egentligt ikke, loven er klar.
 
Loven er klar på hvad ?
 
At alt hvad man tilfældigt udtaler sig om i et offentligt forum kan påberåbes beskyttelse efter lov om ophavsret.
 
Den højesteretsretsdom vil jeg gerne se.
 
  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15692
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Men hvor vil du i øvrig hen med det? Skal recordere.dk være det nye Facebook som mere eller mindre overtager vores indlæg?
 
Nej, men vi ønsker ikke retsager om det modsatte.
 
I det hele taget ville vi ikke været gearet til den slags. Så den første som fik en sag igennem hos højesteret, om at et citat fra recordere.dk forum var blevet misbrugt i forhold til lov om ophavsret, ville lukke recordere.dk ned.
 
Jeg er dog fortsat overbevist om - at det at deltage i debatter i et offentligt forum - slet ikke hører under lov om ophavsret.
 
  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Sikke noget sludder.
 
Det kommer vel an på, hvordan man læser det.
Egentligt ikke, loven er klar.
 
Loven er klar på hvad ?
 
At alt hvad man tilfældigt udtaler sig om i et offentligt forum kan påberåbes beskyttelse efter lov om ophavsret.
 
Den højesteretsretsdom vil jeg gerne se.
 
  /Lars
Loven er klar på at ophavsretten findes uanset om ophavsmanden er identificerbar for tredjemand.
 
Og nej alle udtalelser man måtte komme med i et off. forum er ikke ophavsretligt beskyttede, men de som har værkshøjde er.
 
Sidst kan jeg bemærke at en højesteretsafgørelser ikke er landets eneste form for retskilde, vi er trods alt retspositivister.
 
OHL § 1 stk. 1:
Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde.


Redigeret af NPIversen - 26-April-2011 kl. 19:14
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15692
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Og nej alle udtalelser man måtte komme med i et off. forum er ikke ophavsretligt beskyttede, men de som har værkshøjde er.
 
Og værkshøjde i forhold til internet fora defineres som?
 
Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Sidst kan jeg bemærke at en højesteretsafgørelser ikke er landets eneste form for retskilde, vi er trods alt retspositivister.
 
I sidste instans er det vel.
 
  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Og nej alle udtalelser man måtte komme med i et off. forum er ikke ophavsretligt beskyttede, men de som har værkshøjde er.
 
Og værkshøjde i forhold til internet fora defineres som?
Som nævnt tidl. er der tale om en konkret vurdering jeg kan dog tilføje, at hvorvidt værket opstår på et forum, i en samtale eller lign. som udgangspunkt er vurderingen underordnet.
 
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Sidst kan jeg bemærke at en højesteretsafgørelser ikke er landets eneste form for retskilde, vi er trods alt retspositivister.
 
I sidste instans er det vel.
 
  /Lars
Hverken i teori eller praksis.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15692
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Hverken i teori eller praksis.
 
Så det du siger er, at du som jurist (?) i praksis overgår højesteret Smile
 
Så forstår jeg slet ikke at jurister kan være dybt uenige - når det hele er så sole klart Wink
 
  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 19:34
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Hverken i teori eller praksis.
 
Så det du siger er, at du som jurist (?) i praksis overgår højesteret Smile
 
Så forstår jeg slet ikke at jurister kan være dybt uenige - når det hele er så sole klart Wink
 
  /Lars
Nej. Loven er i Danmark den primære retskilde og højesteret er ligesom nævn, myndigheder og andre domstole bundet af den.
Som øvrige retskilder kan nævnes retssædvander, direktiver, konventioner m.fl. Jurister og advokater kan lige så lidt som ingeniører og blomsterhandlere betegnes som retskilder.
 
Mht. til ophavsretsloven er §1 ganske klar og selv ved den mest indskrænkende fortolkning er værker opstået i en internet debat IKKE undtaget.
 
-og jeg håber da så sandelig ikke du kan finde en jurist som er uenig heri. Big smile


Redigeret af NPIversen - 26-April-2011 kl. 19:38
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu