recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opkrævning af moms ved køb i England!?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOpkrævning af moms ved køb i England!?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
MortenMJ Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Emne: Opkrævning af moms ved køb i England!?
    Sendt: 26-August-2007 kl. 19:59

Hej

Jeg har bestilt nogle bøger ved amazon.co.uk i England - priserne var ret lave, så jeg bestilte en god stak bøger. Jeg indtaster adresse mv. på deres hjemmeside og det ser ud til at gå fint alt sammen - men så da jeg nærmer mig afslutningen af bestillingen og skal til at acceptere/godkende bestillingen, så er der pludseligt lagt 25% (dansk) moms oven i de engelske priser i pund.

Det synes jeg er noget underligt noget og jeg har aldrig før oplevet noget lignende ved handel i et EU-land (udover her hjemme, naturligvis), er det i det hele taget lovligt?
Mig bekendt er der slet ikke moms på bøger i England og skulle der endeligt betales moms, så må det vel være den engelske moms, som er lavere end den danske moms.

Håber at nogen her i forum kan hjælpe

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2007 kl. 20:06

 

 Hmm. Det er måske der for, at der er lagt dansk moms på, fordi der ikke er det i UK. Sender Amazon bøger til DK.? Der har været indlæg her på forummet om medlemmer som har forsøgt at købe der, for efterfølgende at få at vide at de ikke sender varer ud af UK.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
kmoller Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Juli-2006
Status: Offline
Point: 45
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2007 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af MortenMJ MortenMJ skrev:

Håber at nogen her i forum kan hjælpe

Jvf. denne: http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=137519

Så er det fordi de har salg der overstiger 280.000 til DK. Så skal de opkræve DK moms.

mvh

Kristoffer

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2007 kl. 20:13

 

 Der er lidt om deres restriktioner i denne tråd: Er FM bare FM?

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
MortenMJ Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2007 kl. 20:18

Tak for jeres hurtige svar.

Jeg har handlet masser af gange i udlandet, f.eks. England, Tyskland og Holland, men jeg har aldrig oplevet at der er blevet opkrævet andet end den lokale moms - derfor undrede det mig meget i dette tilfælde med Amazon.

Der var ingen problemer med at få sendt til Danmark - det tog jeg engentligt også som en selvfølge at de kunne.

Men årsagen til det med momsen må jo altså så være, at de har et stort salg til Danmark, gad vide om man så kan stole på at de opkrævede momsbeløb rent faktisk ender i Danmark?

For jeg synes ikke at det kan være et argument at bruge, at man ikke har moms på bøger i England.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2007 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af MortenMJ MortenMJ skrev:

Jeg har handlet masser af gange i udlandet, f.eks. England, Tyskland og Holland, men jeg har aldrig oplevet at der er blevet opkrævet andet end den lokale moms - derfor undrede det mig meget i dette tilfælde med Amazon.


Amazon følger reglerne; om alle butikker gør det kan jeg selvsagt ikke vide. Men det kunne jo være at de andre butikker solgte for mindre end 300k til Danmark.

Oprindeligt skrevet af MortenMJ MortenMJ skrev:

Men årsagen til det med momsen må jo altså så være, at de har et stort salg til Danmark, gad vide om man så kan stole på at de opkrævede momsbeløb rent faktisk ender i Danmark?

På fakturaen står der en adresse på deres danske revisionsfirma, så mon ikke? Derudover holder SKAT sikkert øje med dem.

Oprindeligt skrevet af MortenMJ MortenMJ skrev:

For jeg synes ikke at det kan være et argument at bruge, at man ikke har moms på bøger i England.


Er Amazon.co.uk virkelig det eneste sted i UK hvor man købe bøger?
Hint: der findes andre...


Redigeret af JesperLund - 26-August-2007 kl. 20:44
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2007 kl. 22:16
Jeg har aldrig betalt dansk moms hos amazon, hverken den engelske eller den amerikanske udgave af amazon, og jeg handler faktisk hos dem en hel del
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
magiske Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Februar-2007
Status: Offline
Point: 99
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2007 kl. 22:23

Jeg bruger for det meste play.com og selv om de ligger i Jersy(syd england) og er en skatte fri ø, er jeg ikke blevet opkrævet skat/moms. Måske fordi de sender bøger/dvd/ect styk vis..

Få ca 1-2 pakker fra dem om ugen, og det har jeg gjort det sidst år..

De har godt nok ikke et lige så stort udvalg som amazon. Men det har så tvunget mig til at købe dansk. Saxo.dk har for det meste nogle rigtige gode priser, og alt over 300kr = gratis levering. De kan stort set skaffe alt.

/M

Til top
MortenMJ Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2007 kl. 23:57

=MortenMJ]For jeg synes ikke at det kan være et argument at bruge, at man ikke har moms på bøger i England.[/QUOTE]

Er Amazon.co.uk virkelig det eneste sted i UK hvor man købe bøger?
Hint: der findes andre...
[/QUOTE]

Hej Jesper
Kan jeg få dig til at nævne nogle af de butikker du her tænker på?

Mvh
Morten

Til top
Joho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: 2100, Denmark
Status: Offline
Point: 272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 00:09

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg har aldrig betalt dansk moms hos amazon, hverken den engelske eller den amerikanske udgave af amazon, og jeg handler faktisk hos dem en hel del

Jeg ved også af personlig erfaring, at amazon.co.uk / amazon.com lægger dansk moms på alle varer (bøger, cd, dvd) som købes direkte fra amazon uk/us. Men, hvis man køber fra en 'Amazon Marketplace Seller' pålægger amazon ikke moms på varene. En evt. opkrævning af moms er, ifølge amazon, i disse tilfælde en sag mellem 'Marketplace Sellers' og kunden...

Edit: Og det er nok tvivlsomt om de enkelte 'Amazon Marketplace Sellers' salg overstiger 280-300.000 kr. til lille DK.

Så jeg køber aldrig direkte fra Amazon.co.uk / eller .com... kun fra 'Marketplace Sellers' - og er endnu ikke blevet snydt



Redigeret af Joho - 27-August-2007 kl. 00:17
Med god hilsen

John
Til top
MortenMJ Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 00:44
Også tak for dit input Joho - det var et godt tip (også noget jeg har kigget på) - men ved en større bestilling, ender det ofte med at man så skal bestille bøgerne et hav af forskellige steder og det bliver jo så lidt dyrt i porto, hvis man skal betale en gang porto for hver enkelt lille forsendelse i stedet for én stor pakke.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 01:29
Oprindeligt skrevet af MortenMJ MortenMJ skrev:

Kan jeg få dig til at nævne nogle af de butikker du her tænker på?


Google is your friend. I stedet for at finde en online boghandel, er der mere ide i at finde en pris-søgemaskine for bøger. Igen, Google is your friend...


Redigeret af JesperLund - 27-August-2007 kl. 13:02
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu