recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Oplevelser med atmos
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Oplevelser med atmos

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Vejrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 687
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vejrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 15:55
Jeg vil nødig undvære mit Atmos setup... jeg syntes det er helt vildt så stor forskel det gør i forhold til 5.1 og 7.1 
Allerede nu er der jo snak om 9.2.6 frem for 7.2.4 som vi har i dag.... Så mulighederne bliver stille og roligt fornyet i forhold til consumerudgaven af Atmos

Jeg har efterhånden ret mange atmos titler og syntes det er så fedt at serie industrien er ved at komme med... så som Game of Thrones og Sherlock...

Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2016
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 16:04
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

martin_p >>> Jeg ved godt, at det er lidt kompliceret, men faktum er, at front wide også vil være bedre i Atmos, hvis bare man har en Atmos-reciever der giver mulighed for front wide opsætning. Hvis man gerne vil tilføre ekstra kanaler, som ikke er en del af et 5.1 eller 7.1 layout, vil Atmos ALTID være det bedste valg, på grund af den måde lyde afvikles på.

Mange folk tror, at Atmos kun handler om loftkanaler, men det er fejlagtigt. Atmos er et lydformat, som ikke er begrænset af et bestemt antal kanaler. Lyden er mikset til at bevæge sig i et 3 dimisonelt rum. Du fortæller så din reciever hvilke kanaler du har sat op, og så beregner computeren i recieveren hvilke kanaler der skal aktiveres. Altså med andre ord, hvis man har flere kanaler end 5.1 eller 7.1 bør man vælge Atmos!

Sidder selv lige og tester med ATMOS, og jeg er da ikke helt sikker på at det er rigtigt at en ATMOS AVR er en fordel hvis man kun har 5.1 eller 7.1. På min yamaha kan jeg til syneladende slet ikke få liv i Atmos dekoderen uden at bilde processoren in at jeg har sat Atmos højttalere op? Kan man det med Anthem?

Edit. Jeg har vist misforstået dig Smile

Redigeret af Flash! - 05-Februar-2016 kl. 16:06
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 17:13
Hvis din reciever ikke kan afkode Atmos blot fordi, at du ikke har sat lofthøjtalere til, så er det fordi at Yamaha har jokket i spinaten. Stecker havde det samme problem, endtil han lige fik prøvet det efter, og vupti, så hørte han Atmos uden loft højtalere ;-) Men jeg skal ikke afvise, at visse producenter har dummet sig og gjort det til et krav, at der skal være lofthøjtalere sat til for, at afkode Atmos sporet. Det er desværre nogen af de fejl man kan opleve, når man er early adopters, og hvis du har den fejl, må du krydse finger for, at de får det rettet i en firmware update.
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 17:23
Sidder lige og nolder med det, men jeg har ikke nogen ordentlig test disk. Det eneste er at der ikke står Atmos i displayet hvis ikke højttalerne er aktiverede. Men jeg kan lige pt ikke finde ud af om man så at sige "mister noget" eller om det der normalt ville komme ud af Atmoshøjttalerne så kommer ud af surroundhøjttalerne i stedet. Altså om der er en del at lydsporet der bliver "smidt væk" hvis ikke man har Atmos højttalere. Kan ikke lige regne ud hvordan jeg skal teste det med sikkerhed.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 17:26
Det kræver at du har en kilde med Atmos-lydspor for at teste det. Den aktivere ikke Atmos afkodning, uden lofthøjtalere, hvis den ikke bliver fodret med at Atmos spor.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 17:31
Du skal ha nyeste firmware, film der har atmos track, kilde der kan bitstreame atmos og højttalere sat i presence, dekodning sat til surround. Når du trykker på info skulle der gerne stå atmos nederst til venstre
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 17:36

Det kræver at du har en kilde med Atmos-lydspor for at teste det. Den aktivere ikke Atmos afkodning, uden lofthøjtalere, hvis den ikke bliver fodret med at Atmos spor.

Nej det er klart. Den Aktiverer slet ikke ATMOS uden et Atmos lydspor, uanset om jeg har aktiveret Atmoshøjttalerne eller ej. Dolby surround kan dog godt smide noget lyd op i Atmos-højttalerne fra et almindeligt DD eller DTS spor, men det er lidt noget andet og ikke det jeg var ude efter.  Jeg har selvfølgelig noget ATMOS kildemateriale, men synes det er vanskeligt at afgøre præcis hvad processoren foretager sig med almindeligt kildemateriale. Ville hellere have en ordentlig ATMOS test disk med separate prøvesignaler. Så er det hele meget nemmere. Tror bare ikke det findes?
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Du skal ha nyeste firmware, film der har atmos track, kilde der kan bitstreame atmos og højttalere sat i presence, dekodning sat til surround. Når du trykker på info skulle der gerne stå atmos nederst til venstre

Det er jeg med på. Atmos virker fint når Atmoshøjttalerne er aktiverede. Det jeg ville efterprøve er om processoren smider Atmoslyden væk hvis ikke man har ATMOS højttalere eller om den bliver mikset ud i surroundhøjttalerne.

Hvis Atmos lyden under alle omstændigheder bliver smidt væk (når man ikke har Atmos højttalere) så kan det være lige meget med en Atmos processor hvis man alligevel kun har 5.1.

Hvis Atmos lyden ikke bliver smidt væk (bliver mikset ud til surround højttalerne i steddet) vil det være en fordel med en Atmos processor selvom man kun har 5.1.

Taler jeg i gåder ?

Redigeret af Flash! - 05-Februar-2016 kl. 19:36
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 18:04

Hvis din reciever ikke kan afkode Atmos blot fordi, at du ikke har sat lofthøjtalere til, så er det fordi at Yamaha har jokket i spinaten. Stecker havde det samme problem, endtil han lige fik prøvet det efter, og vupti, så hørte han Atmos uden loft højtalere ;-) Men jeg skal ikke afvise, at visse producenter har dummet sig og gjort det til et krav, at der skal være lofthøjtalere sat til for, at afkode Atmos sporet. Det er desværre nogen af de fejl man kan opleve, når man er early adopters, og hvis du har den fejl, må du krydse finger for, at de får det rettet i en firmware update.

Har du testet om din processor gør det samme? Altså nøjes med at dekode Dolby HD når atmos højttalerne er slået fra. Eller skriver din prosessor Atmos i displayet selvom du kun har aktiveret en 5.1 opstilling?

Redigeret af Flash! - 05-Februar-2016 kl. 18:08
Til top
rotelman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-December-2010
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rotelman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 19:20
Det er ikke alle blue ray afspillere (især gamle) som kan afspille Atmos
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2007
Point: 890
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 21:47
Jeg har et 'fattigmands' Atmos setup med 5.1.2 hvor Atmos højtalerne er SKH-410 fra Onkyo som ikke sidder i loftet men ovenpå fronterne. Men det virker nu ret godt i min almindelige stue.

Som Rotelman skriver så er det ikke alle Blu-ray afspillere der formår at afspille Atmos da du skal have en afspiller som kan håndtere 'seamless branching' og det kan altså godt drille.

.
Til top
Vejrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2011
Sted: København
Point: 687
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vejrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:

Jeg har et 'fattigmands' Atmos setup med 5.1.2 hvor Atmos højtalerne er SKH-410 fra Onkyo som ikke sidder i loftet men ovenpå fronterne. Men det virker nu ret godt i min almindelige stue.

Som Rotelman skriver så er det ikke alle Blu-ray afspillere der formår at afspille Atmos da du skal have en afspiller som kan håndtere 'seamless branching' og det kan altså godt drille.

Hej Sylvest.... du bor ikke tilfældigvis i nærheden af kbh? jeg ville rigtig gerne høre de SKH højtalere!!!! 
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu