recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opløsning på 27" skærm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opløsning på 27" skærm

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 582
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KeWa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opløsning på 27" skærm
    Sendt: 10-Marts-2012 kl. 20:49
Jeg skal til at købe en ny pc og vil i den forbindelse også have en ny skærm. Pt har jeg en 21", men overvejer at skifte til 27". Jeg har kigget lidt på nettet og synes, at opløsningen er 1920x1080, men samme opløsning finder jeg på langt mindre skærme Kan det passe? Er det "værd" at købe den større skærm?

PS: Jeg spiller almindeligvis ikke, men gør måske en undtagelse, når Diablo III udkommer

Tak for hjælpen.

Redigeret af KeWa - 10-Marts-2012 kl. 20:52
Til top
htpcdude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-September-2008
Sted: Denmark
Point: 300
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér htpcdude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2012 kl. 21:00
Der er bedre 27" skærme end dem med 1920*1080; men så skal du også være indstillet på at betale for det.

Jeg har selv en imac 27" med en opløsning på 2560 x 1440 pixel. Det er en fantastisk slærm; men den koster også....

Har du brug for den ekstra kvalitet?
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2012 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af KeWa KeWa skrev:

Jeg skal til at købe en ny pc og vil i den forbindelse også have en ny skærm. Pt har jeg en 21", men overvejer at skifte til 27". Jeg har kigget lidt på nettet og synes, at opløsningen er 1920x1080, men samme opløsning finder jeg på langt mindre skærme Kan det passe? Er det "værd" at købe den større skærm?

PS: Jeg spiller almindeligvis ikke, men gør måske en undtagelse, når Diablo III udkommer

Tak for hjælpen.

Hvis du tænker over hvor fedt 1920x1080 fx ser ud på en 40" fladskærm, tror jeg ikke du behøver være nervøs for om en 27" kan bære det. Smile
Du sidder naturligvis tættere på en pc-skærm, meeeeen, alligevel ville jeg ikke være nervøs.

Rasmus
Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KeWa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2012 kl. 21:09
Jeg synes bare det er fedt med en stor skærm, og når der nu skal skiftes ud, så tænkte jeg: Hvorfor ikke en 27"? :)

Jeg skal ikke bruge den til noget særligt ud over det "normale"; browsing, word, excel mv. Synes dog bare, at min 21" er blevet for lille.

Forventer at købe en skærm til omkring 2.500,-3
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2814
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2012 kl. 21:28
Synes ikke at 1920x1080 er egnet til noget større end 23" skærme - bliver simpelthent for stort/grynet når man sidder i normal PC afstand til skærmen.

Ville selv vælge en 24" i 1920x1200 f.eks. denne: http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1312886387
Til top
htpcdude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-September-2008
Sted: Denmark
Point: 300
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér htpcdude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2012 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af fausing fausing skrev:

Oprindeligt skrevet af KeWa KeWa skrev:

Tak for hjælpen.

Hvis du tænker over hvor fedt 1920x1080 fx ser ud på en 40" fladskærm, tror jeg ikke du behøver være nervøs for om en 27" kan bære det. Smile
Du sidder naturligvis tættere på en pc-skærm, meeeeen, alligevel ville jeg ikke være nervøs.

Rasmus

Jeg har en 27" Imac med en ekstern 27" Samsung 1920*1080Hd. Der er tydelig forskel på billedkvaliteten. Jeg har også en PC med 21" skærm ved siden af, og jeg fortrækker næsten billedet på den frem for Samsung skærmen.

Der skal smiddes mere end 4k efter en 27" skærm til pc 'arbejds afstand'

Prøv at tage hen hos en forhandler hvor du kan se skærmene i tændt tilstand og hvad så med at kigge efter en 24" i stedet for...

ps. Hvordan får jeg så plads til 2 27" og en 21" skærm på et skrivebord? Ved at flytte om på dem så den / de tændte står forest.   

ps.ps. Lyt til kasper, godt råd...

Redigeret af htpcdude - 10-Marts-2012 kl. 21:36
Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KeWa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2012 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Synes ikke at 1920x1080 er egnet til noget større end 23" skærme - bliver simpelthent for stort/grynet når man sidder i normal PC afstand til skærmen.

Ville selv vælge en 24" i 1920x1200 f.eks. denne: http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1312886387

Tak for info    24" er helt fint. Er en responstid på 8 ms hurtig nok til spil som fx Diablo III?

Har det nogen betydning, at der ingen hdmi-tilslutninger er?

Nu da du er igang med at komme med gode råd, har du så ligeså godt råd - måske endda konkrete bud - på en pc? Jeg gider ikke langsomme computere, så jeg har en ide om i5 eller i7, over 3ghz og minimum 8gb ddr3 ram. Men jeg aner det ikke, da det blot er tal for mig. Priside er 6-7 k alt inkl. (men ekskl skærm)

Tak for hjælpen.

Redigeret af KeWa - 10-Marts-2012 kl. 21:53
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2012 kl. 22:11
Diablo 3 kræver ikke det store af en skærm. Responstiderne er desuden ved at være så langt nede, at det ikke længere er dér kampen skal stå, men derimod på opdateringsfrekvensen. Denne kan fås op til 120 Hz ægte refresh rate (modsat de 100/200/... Hz du finder på TV), men til dit formål er det at skyde gråspurve med kanoner.

HDMI har ikke den store betydning på en monitor med mindre du kunne tænke dig at tilslutte en spillekonsol.

PC-mæssigt, så er det min erfaring at du kommer ret langt med pengene hos MM-vision. Vær dog OBS på, at du får 6-7.000 kr. lander på et grafikkort, som rent faktisk ikke er gearet til at trække en skærm med højere opløsning end de 1920x1080 du allerede har kig på. Derfor vil de mere habile 27" skærme slet ikke være aktuelle, da der ikke er kræfter nok i mellemklasse-grafikkortene til at trække 3D med en ordenlig performance.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KeWa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2012 kl. 22:21
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

PC-mæssigt, så er det min erfaring at du kommer ret langt med pengene hos MM-vision. Vær dog OBS på, at du får 6-7.000 kr. lander på et grafikkort, som rent faktisk ikke er gearet til at trække en skærm med højere opløsning end de 1920x1080 du allerede har kig på. Derfor vil de mere habile 27" skærme slet ikke være aktuelle, da der ikke er kræfter nok i mellemklasse-grafikkortene til at trække 3D med en ordenlig performance.

Tak for oplysningerne :)
Kan I så anbefale en pc med grafikkort, skærm mv. til ca 10k?? (Måske jeg hellere skulle stille spørgsmålet i en anden/selvstændig tråd - eller måske en sådan tråd allerede eksisterer?)
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2007
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2012 kl. 23:43
Jeg havde tidligere et 42" 1080p (1920x1080) ikke-signalbehandlende Karvia LCD-TV som computermonitor stående på skrivebordet før det gik i stykker. I dag har jeg en 24" Acer hs244hqbmii som computermonitor med samme opløsning.

Forskel: Mindre skærm, og ringere farver/billedkvalitet i forhold til hvad jeg havde før. (eneste gevinst er de 120 hz og 3D).
Jeg savner personligt den større skærm og syntes godt opløsningen kunne bære det. Men jeg kan også godt lide at kunne se ALT, uden at det er et 20-20 vision der er flaskehalsen.

Redigeret af TBC1 - 10-Marts-2012 kl. 23:47
Til top
Guyver Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Februar-2010
Point: 240
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guyver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2012 kl. 23:57
Jeg har pt:

24" 1920x1200 http://www.samsung.com/dk/consumer/computer-peripherals/monitors/monitors-office/LS24HUBCBQ/EDC
27" 1920x1080 http://www.asus.com/Display/LCD_Monitors/VG278H/

Jeg bruger min 27" som gamer skærm og min 24" til alt andet. Til bl.a. tekst læsning, der er det så meget rarere at have 1200 linier, end 1080.

Vil anbefale opløsning > størrelse, eller køb to Wink

Gamede tidligere på min 24". Hvis du køber ny comp. og køber et anstændigt grafik kort, så skal du ikke være nervøs overhovedet, for at game i fuld opløsning. Det er over 4 år siden jeg købte den og der er løbet meget hardware gennem åen siden da

PS: Skulle 27" friste lig min, så bemærk at den er mat. Jeg afskyr blanke monitorer/tv og de kommer ikke indenfor min dør .. ever.

Redigeret af Guyver - 11-Marts-2012 kl. 00:08
Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KeWa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2012 kl. 07:12

Takker for svarene... Når jeg køber en pc, vil jeg tjekke med sælger, at der medfølget et grafikkort, som kan "trække" skærmens opløsning :)

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu