recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Optagelse af blankolån til bilkøb
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOptagelse af blankolån til bilkøb

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
AndersHP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Emne: Optagelse af blankolån til bilkøb
    Sendt: 13-April-2009 kl. 00:29

Hej, jeg har efterhånden fået så mange gode råd herinde på siden, så jeg vil stille et lidt -ikke- recorder relevant spørgsmål, og håbe på at folk alligevel gider svare

Jeg går og overvejer at udskifte den gamle Toyota, og har ikke den store forstand på billån. En kammerat som er bilsælger kan give mig et blankolån, hvilket betyder at jeg ikke behøver lægge en vis procentdel i udbetaling, samt løbetiden behøver ikke følge specielle regler, men kan være over længere tid.

Men hvad er den generelle holdning til blankolån? Folk siger det er farligt osv., men er det ikke kun fordi at de er "lette" at optage, og derved blive fristede af?

Lånet jeg forestillede mig er på cirka 150.000kr, over 96 måneder.

Jeg har ikke optaget andre lån, bor til leje, og kommer ved dette blankolån ned på hvad jeg forventer at kunne sidde for om måneden. Renten er variabel, hvilket jo kunne være bekymrende, men det kan vel ligesåvel gå op som ned..?

Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2009 kl. 00:34

Hvad er den årlige omkostning i procent (ÅOP) ?

Det er i virkeligheden kun denne procent der er interessant, da div. långivere er gode til at sætte lave rentesatser,men høje gebyrer af forskellig art, hvilket gør det uoverskueligt hvis ikke man havde ÅOP at sammenligne med.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2009 kl. 00:53
For det første: Betegnelsen "Blankolån" lyder lidt
mystisk. Blanko betyder indenfor bankverdenen at det er
et lån som der ikke tages sikkerhed for.

Hvad de kalder lånet er dog mindre væsentligt. Det
vigtigste er som Skyum skriver at finde ud af hvad ÅOP
på det pågældende lån. Hvis denne er meget høj, så er
det et skidt lån. Er den lav, så er det ganske
fornuftigt.

Hvis du har fået regnet på 150.000 over 96 måneder, så
lyder det dog umiddelbart ganske fornuftigt. Eller er
det bare hvad du forestiller dig?
Der er som udgangspunkt ikke noget galt i lån til biler.
Oftest kan de fås til en lavere rente end forbrugslån,
da der tages sikkerhed i bilen.

En variabel rente er som udgangspunkt ikke bekymrende.
Alle forbrugslån og billån er med variabel rente. Det er
stortset kun lån til bolig der kan fås med fast rente.
Dog er det noget man skal være opmærksom på når man
lægger budget. Du skal ikke sætte dig mere stramt end at
din økonomi kan tåle at renten stiger og at din ydelse
derfor bliver højere.
Især fordi renten lige pt er relativt lav, og
sandsynligvis stiger igen inden du er færdig med de 96
måneder.
Til top
DonTlaloc Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Februar-2007
Status: Offline
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2009 kl. 01:19
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Alle forbrugslån og billån er med variabel rente. Det er
stortset kun lån til bolig der kan fås med fast rente.


Man kan sagtens få billån med fast rente.

Til top
longjohn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2009 kl. 02:23
Oprindeligt skrevet af AndersHP AndersHP skrev:

Men hvad er den generelle holdning til blankolån? Folk siger det er farligt osv., men er det ikke kun fordi at de er "lette" at optage, og derved blive fristede af?



Blanco-lån er ikke som sådan farligt, og det kan være en oplagt mulighed for bilkøbere, der ikke kan få et almindeligt billån i banken eller via forhandleren pga. deres privatøkonomi eller pga. bilens alder/værdi.

Det "farlige" består i, at du får lov at betale en rente, som er markant højere end et banklån. Udlåneren løber en potentielt større risiko end banken fordi der ikke er nogen udbetaling og der ikke stilles sikkerhed som sådan - og det skal du betale kassen for.

For eksempel skal du hos EuroCapital, som er velkendt i bilbranchen, betale  2.770 kr. om måneden for at afdrage et lån på 150.000 kr. over 96 måneder.

Det svarer til  ÅOP på 17,11% før skat - eller en samlet omkostning før skat på 112.920 kr. i lånets løbetid.

Kan du lægge en udbetaling på 30.000 kr. vil et tilsvarende variabelt forrentet lån hos f.eks. Eik Bank koste dig 1.682 kr. om måneden i 96 måneder (det reelle lånebeløb er så 125.950 kr.).
 
Det svarer til  ÅOP på 8,0% før skat - eller en samlet omkostning før skat på 35.405 kr.  i lånets løbetid.

Vælger du et tilsvarende lån med fast rente - så du er sikker på, at din månedlige ydelse aldrig stiger - skal du af med ca. 1.860 kr. om måneden i Eik Bank.

Det svarer til 11,1 % i ÅOP før skat - eller en samlet omkostning på 52.658 kr. i lånets løbetid.
 
Så kan du mønstre en udbetaling på omkring 20 % (eller evt. låne den et andet sted), så bør du holde dig langt væk fra blanco-lånet.

Lars

Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2009 kl. 08:36

Jeg ville gå i banken, fremlægge et lille budget, fortælle om din mulighed for at få financieret via forhandleren og så spørge dem en gang til om deres vilkår for lån til bilen.

Min indstilling er at det er bedst at have bankens bud, og så  gå ud fra dette.

Hvad med din gamle Toyota ? får du intet for den ?

 

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Splinten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2004
Sted: Lolland
Status: Offline
Point: 901
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2009 kl. 11:32

Alt efter om det er en ny eller brugt bil, som du overvejer at købe, så er løbetiden på lånet også relevant.

Hvis det f.eks. er en brugt 3-4 år gammel bil, som du vil købe, så er den om 8 år (96 måneder) en rimelig gammel bil at gå og afdrage et par tusinde kroner på om måneden, men er det modsat en ny, mindre bil, så er den om 8 år ikke fuldstædigt outdated. Men der er mange overvejelser omkring bilkøb.

Jeg ville dog nok også forsøge mig i banken først. Det er generelt de mest rimelige renter du får tilbudt der, samt deres lånetilbud er gennemskuelige - de er vant til at overholde kreditlovgivningen mht. dokumentationskrav, hvor imod det ikke altid er tilfældet andre steder. Et blanko gennem en bilforhandler ville jeg nok holde mig fra med mindre ÅOP er meget lave og lånet er gennemskueligt.

Semper fidelis

Brug OneDrive via mit link og få 0,5 GB ekstra gratis plads.
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2009 kl. 11:35
forhandlerens lån er tit og ofte bedre end bankens, dog skal man have  20% i udbetaling.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2009 kl. 11:44

Jeg har min bil (i øvrigt også den forrige) finasieret hos Fiat Finans. Det hedder da vist noget andet i dag.

Fiat Fianans har altid været ret så konkurrencedygtige, og med fast rent i hele lånets løbetid - hvad jeg glæder mig lidt over pt

Og nej - jeg har ikke en Fiat

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2009 kl. 12:23
Jeg synes normalt, at fast forrentede lån er for kyllinger.

Men som renten ser ud lige nu, ville jeg være noget betænkelig ved et variabelt forrentet billån. Nogle af de korte rentesatser kan næsten ikke komme længere ned, men de kan sagtens komme højere op. De nuværende lave renter er helt eller delvist forårsaget af krisen, og ingen forventer, at krisen vil vare i 8 år.

Jeg synes som minimum, at du bør undersøge, hvilken af de officielle rentesatser, billånet reguleres efter. Derefter bør du kigge på, hvad denne rentesats ligger på lige nu i forhold til "normalt niveau". Så kan du måske få et indtryk af risikoen for, at den variable rente over de 8 år bliver højere end den faste.




Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2009 kl. 13:16

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Jeg synes normalt, at fast forrentede lån er for kyllinger.

Men som renten ser ud lige nu, ville jeg være noget betænkelig ved et variabelt forrentet billån. Nogle af de korte rentesatser kan næsten ikke komme længere ned, men de kan sagtens komme højere op. De nuværende lave renter er helt eller delvist forårsaget af krisen, og ingen forventer, at krisen vil vare i 8 år.

Jeg synes som minimum, at du bør undersøge, hvilken af de officielle rentesatser, billånet reguleres efter. Derefter bør du kigge på, hvad denne rentesats ligger på lige nu i forhold til "normalt niveau". Så kan du måske få et indtryk af risikoen for, at den variable rente over de 8 år bliver højere end den faste.




Kyllinger ender jo også ind imellem på grillen

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
bleze Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2005
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2009 kl. 18:59

Bank med Hjertet



Redigeret af Sandal - 14-April-2009 kl. 09:38
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu