recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Optagelse af blankolån til bilkøb
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOptagelse af blankolån til bilkøb

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2009 kl. 19:10
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg har min bil (i øvrigt også den forrige) finasieret hos Fiat Finans. Det hedder da vist noget andet i dag.

Vi er mere interesseret i at få at vide hvordan du finansierer dine Pioneer plasma skærme. Der ryger næsten flere kroner den vej end på biler..

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
D. Jensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Oktober-2004
Sted: 2750 Ballerup
Status: Offline
Point: 175
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2009 kl. 09:07

Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:

aspx">Bank med Hjertet

Kan helt klart anbefales, jeg har lige lånt til ny bil der, ÅOP på 6.4%

og man kan komme ned på 10% udbetaling.

 

Til top
AndersHP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2009 kl. 21:47

Jeg får nok ikke meget for min gamle Toyota, nej. Det er en '87 Corolla, der ikke er så pæn som den har været.

Den bil jeg overvejer at købe er fra cirka år 2000 - dette bevirker, at de fleste billige billån med sikkerhed bliver for dyre - man kan nemlig ikke afdrage lånet over mere tid end: 144 måneder minus bilens alder. Dvs. der er kun få år tilbage, hvilket giver alt for store månedlige ydelser for mig. Derfor endte snakken ret hurtigt i blankolånet, der kan afdrages over lang tid.

Det lån jeg har fået beregnet af min kammerat lød på en variabel rente på 7.95%, og ÅOP skulle efter sigende være omkring 9%.

Det skal hertil siges, at jeg ikke forventer at beholde bilen i mere end 2-3 år, da jeg kunne forestille mig at den ville blive skiftet ud med en stationcar på det tidspunkt

Men ændrer dette billedet? Hvad sker der ved, at man optager det omtalte lån, for så om 2-3 år at ville indfri det...? Man mister vel altid noget på køb og salg af biler, men lånet kan man vel fortsætte i en ny bil, eller hvad?

 



Redigeret af AndersHP - 14-April-2009 kl. 21:48
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2009 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg har min bil (i øvrigt også den forrige) finasieret hos Fiat Finans. Det hedder da vist noget andet i dag.

Vi er mere interesseret i at få at vide hvordan du finansierer dine Pioneer plasma skærme. Der ryger næsten flere kroner den vej end på biler..

Han kører Fiat punto, mens vi andre kører i sportsvogne....

For nogen er det hvad man har indenfor som tæller, og ikke hvad man har udenfor.. (metaforisk forklaret, gæt selv original formulering.)

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2009 kl. 23:37
Oprindeligt skrevet af AndersHP AndersHP skrev:

Det lån jeg har fået beregnet af min kammerat lød på en variabel rente på 7.95%, og ÅOP skulle efter sigende være omkring 9%.

Hvordan reguleres renten?

Så vidt jeg kan se, er billån lige nu et par procent dyrere, end de var for 2 år siden. Samtidigt er diskontoen et par procent lavere, end den var dengang. Jeg ved ikke, om dit lån reguleres med diskontoen, men banklån gør ofte. Med andre ord kan du hurtigt få et dyrt lån, hvis diskontoen stiger til sit gamle niveau.

Jeg tror, at lige nu er et rigtigt dårligt tidspunkt at låne penge. Men måske kan det opvejes af, at det er et rigtigt godt tidspunkt at købe bil...
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 09:13

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:


Jeg tror, at lige nu er et rigtigt dårligt tidspunkt at låne penge. Men måske kan det opvejes af, at det er et rigtigt godt tidspunkt at købe bil...

Hvorfor er det et dårligt tidspunkt at låne penge på? Sålænge man er opmærksom på at renten kan stige, og ikke sætter sit budget monster-stramt efter den lave rente, så er der jo ingen problemer. Så skal man bare nyde den lave rente så længe det varer.

Til top
joern.loenborg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 6994
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af AndersHP AndersHP skrev:

Hej, jeg har efterhånden fået så mange gode råd herinde på siden, så jeg vil stille et lidt -ikke- recorder relevant spørgsmål, og håbe på at folk alligevel gider svare

Jeg går og overvejer at udskifte den gamle Toyota, og har ikke den store forstand på billån. En kammerat som er bilsælger kan give mig et blankolån, hvilket betyder at jeg ikke behøver lægge en vis procentdel i udbetaling, samt løbetiden behøver ikke følge specielle regler, men kan være over længere tid.

Men hvad er den generelle holdning til blankolån? Folk siger det er farligt osv., men er det ikke kun fordi at de er "lette" at optage, og derved blive fristede af?

Lånet jeg forestillede mig er på cirka 150.000kr, over 96 måneder.

Jeg har ikke optaget andre lån, bor til leje, og kommer ved dette blankolån ned på hvad jeg forventer at kunne sidde for om måneden. Renten er variabel, hvilket jo kunne være bekymrende, men det kan vel ligesåvel gå op som ned..?

Lad os lige slå det fast, at et blancolån er et lån, der er givet uden sikkerhedsstillelse.
Det normale er selvfølgelig, at lånet afdrages. Det er jo rimeligt fornuftigt, at restgælden er væk, før bilen skal skrottes.
Blancolån i en egen bank er at foretrække, men det kan da være en god idé, at undersøge markedet.
Få lånet med en fast ydelse, som du har råd til. Afdragsfrie lån til bil er ikke sagen.

Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
Til top
joern.loenborg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 6994
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg har min bil (i øvrigt også den forrige) finasieret hos Fiat Finans. Det hedder da vist noget andet i dag.

Fiat Fianans har altid været ret så konkurrencedygtige, og med fast rent i hele lånets løbetid - hvad jeg glæder mig lidt over pt

Og nej - jeg har ikke en Fiat

Hvad er den af, jeg troede at vi havde nået en alder, hvor vi køber biler kontant.
I øjeblikket er det ikke en ulempe med en variabel rente, da renten er historisk lav.

Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
Til top
HQjben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 583
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 13:05
Det du i høj grad skal tænke på, er at du garanteret ikke får betalt den værdiforringelse, der i sagnes natur, er på biler, ved et 96 måneders lån.

F.eks hvis du sidder for ca 2.000 om måneden, betaler du vel ca 17.000 om året af på bilen. Hvilket nok er mindre end bilen falder reelt i værdi. Så efter 3 år vil du stå med en bil der er 80.000 værd, men du har en restgæld på 100.000,-


Redigeret af HQjben - 15-April-2009 kl. 13:05
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg har min bil (i øvrigt også den forrige) finasieret hos Fiat Finans. Det hedder da vist noget andet i dag.

Fiat Fianans har altid været ret så konkurrencedygtige, og med fast rent i hele lånets løbetid - hvad jeg glæder mig lidt over pt

Og nej - jeg har ikke en Fiat

Hvad er den af, jeg troede at vi havde nået en alder, hvor vi køber biler kontant.
I øjeblikket er det ikke en ulempe med en variabel rente, da renten er historisk lav.

muligvis ikke hvis man lånte pengene for et år siden, så er der bare blevet billigere eller løbetiden kortere, men forventer man at renten stiger er det da absolut ikke en fordel at optage et lån med variabel rente nu. Da så hellere et fastrente lån der er billigere nu end det variable var for 2 år siden

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Hvorfor er det et dårligt tidspunkt at låne penge på? Sålænge man er opmærksom på at renten kan stige, og ikke sætter sit budget monster-stramt efter den lave rente, så er der jo ingen problemer. Så skal man bare nyde den lave rente så længe det varer.

Jeg var faktisk i gang med at forklare dig, hvorfor renten på billån netop ikke er lav. Men jeg slettede det igen, da det bare blev til en gentagelse af mit foregående indlæg, og så kan du jo lige så godt læse det en gang til.


Til top
joern.loenborg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 6994
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg har min bil (i øvrigt også den forrige) finasieret hos Fiat Finans. Det hedder da vist noget andet i dag.

Fiat Fianans har altid været ret så konkurrencedygtige, og med fast rent i hele lånets løbetid - hvad jeg glæder mig lidt over pt

Og nej - jeg har ikke en Fiat

Hvad er den af, jeg troede at vi havde nået en alder, hvor vi køber biler kontant.
I øjeblikket er det ikke en ulempe med en variabel rente, da renten er historisk lav.

muligvis ikke hvis man lånte pengene for et år siden, så er der bare blevet billigere eller løbetiden kortere, men forventer man at renten stiger er det da absolut ikke en fordel at optage et lån med variabel rente nu. Da så hellere et fastrente lån der er billigere nu end det variable var for 2 år siden

Du har naturligvis ret i, at med en meget lav rente, så er der en vis risiko for, at renten stiger. De fleste tror nu, at den falder yderligere. Endelig skal man være opmærksom på, at en fast rente koster ekstra i hele lånets løbetid. Man skal naturligvis gøre op med sig selv og sin økonomi, hvad der er mest hensigtsmæssigt.

Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu