Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Thorvald
Guld medlem
Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7973
|
Sendt: 19-Maj-2006 kl. 21:38 |
Hmmm, jeg synes ikke jeg kan finde ud af at lave min egen menu, eller menu i det hele taget. Top menu, track menu??
Jeg skal bare have en menu, hvor der er et indexbillede for de enkelte optagelser - jeg synes den laver flere sider, hvor der kun er et indexbillede på? Jeg vil have én side med alle indexbillederne på og ikke noget med kapitler heller!
|
Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 19-Maj-2006 kl. 22:12 |
Tak for ordene Thorvald - det er ikke så svært at være genial når softwaren er god 
Ja, du kan også gøre detsamme for optagelser du blot har kopieret ind på harddisken, så vælger du stadig add dvd-video og vælger bare den folder de ligger i istedet for at vælge diskdrevet. Den er ligeglad om det ligger på en fysisk disc eller på harddisken bare filerne der lå på disken ligger i folderen.
Ja, du kan sagtens omdøbe filnavnene til hvad du vil før .data - den er også ligeglad med filnavne.
Mht. menu - hvis du blot vil have en side med et indexbillede for hver optagelse, så skal du kun have et track, så du starter under "source setup" med at vælge "add video" finder folderen med alle de klip du vil have med, og enten tilføjer alle på en gang ved at markere alle og trykke ok, eller tage en ad gangen ved at vælge en fil, trykke ok, add video igen, vælge fil, trykke ok, osv. sådan at du i venstre side kun har 1 track og i højre side har en liste over de filer denne track skal indeholde. Hvert clip i listen kan du dobbeltklikke på for at ændre navn, eller lave kapitler eks. hvert 5minut så man kan skippe frem og tilbage, eller beskære klippet hvis det skal klippes lidt til.
I venstre side kan du også dobbelklikke på "untitled track" og give den et mere sigende navn.
Dernæst vælger du menuknappen, vælger evt. en menu du syntes om (hvis du ikke selv vil designe den). Som udgangspunkt vil den lave en main menu og en track menu, men klik på "menu display settings" og vælg "only track menu" så laver den kun en enkelt track menu, med indexbillede for de filer du har valgt. Under denne "menu display settings" kan du også vælge om den skal starte med at vise menuen når skiven sættes i eller om den blot skal begynde at afspille. Du kan bl.a. også vælge hvad den skal gøre når den er færdig med at afspille alle afsnit. Om den skal hoppe til menuen, eller starte afspilning forfra (hvis man nu vil lave en reklame dvd der bare looper igen og igen)

|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
laursen
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4056
|
Sendt: 20-Maj-2006 kl. 00:18 |
Hej Thorvald,
Jeg vil da også gerne dele lidt ud af min erfaring med programmet.
Akkurat som Stampe er inde på, navngiver jeg ikke nødvendigvis titlerne 'pænt' på HDD optageren (ud over det Sony optageren selv henter fra Tekst-TV). Derimod sørger jeg for at kopiere afsnittene (hvis det er en serie) - over på DVD'en i fortløbende rækkefølge (f.eks. 'Friends 45-48' - så afsnit 45 ligger som første titel på DVD'en, 46 som anden titel osv.).
På PC'en kopieres indholdet til en mappe-struktur med navnet på serien og undermapper med samlingen af afsnit (eks. mappe med navnet '45-48' under mappen 'Friends').
I DVD Author importerer jeg først samtlige titler til Track 1 (med Source Wizard) og fravælger kopiering til HDD (det er jo allerede foretaget manuelt tidligere). Bemærk at for DVD-VR materiale er det vigtigt at importere de originale optagelser i stedet for playlists - som også optræder i import listen. Jeg har nemlig tidligere oplevet at playlist redigeringer på DVD recorderen, foråsagede små 'hak' under afspilning af den efterfølgende resulterende DVD med Author programmet, dér hvor der var redigeret med recorderen (det var godt nok fra playlist med Panasonic optager, men det er nok det samme for JVC's VR optagelser).
Når alle afsnit er tilpasset, færdig-klippet og kapitler er oprettet (med Cut-editoren/fast chaptering), opretter jeg et track for hvert afsnit(!) - og flytter hvert afsnit fra track 1 til sit eget track (så afsnit 2 kommer til track 2, afsnit 3 til track 3 osv.). Herefter navngives de enkelte tracks (eksempelvis 'Episode 45', 'Episode 46' mv.). Dette gøres da jeg, i modsætning til Spawn, ønsker at opbygge DVD'en med én titel for hvert afsnit - istedet for blot én lang titel med et hav af kapitler, der kan være svær at navigere fra DVD afspilleren senere.
Under oprettelsen af menuen, skal du huske at vælge en skabelon der viser så mange nummereringer i ruden (på skærmen) - som du har 'tracks' (altså eksempelvis for at få vist ét 'index-billede' under afspilning med 5 afsnit, skal vælges en 'rude' indeholdende tallene 1-5 - under top menu layout). I efterfølgende dialog ('Structural settings for the DVD menu'), skal du vælge blot at få vist 'Top menu only'.
Bemærk, at et 'track' i DVD Author svarer til en titel på en DVD. Et track (en titel) kan være opdelt i kapitler - som f.eks. oprettes med 'fast chaptering' under cut-editoren. Ved at tilføje flere serie-afsnit til ét track, tilføjes blot endnu et antal kapitler til samme titel (lidt vanskeligt at navigere i) - hvilket ikke er hensigtsmæssigt. En 'Top menu' indeholder index'et for 'tracks' (titler) - og en 'track menu' (kapitel menu) er et index over kapitlerne i den enkelte titel.
Håber det afklarer lidt om dine problemer med index-billeder og kopiering af serie-afsnit fra DVD optageren til PC'en.
/Lars
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 20-Maj-2006 kl. 08:08 |
Ja - det gik lidt stærkt da jeg skrev igår, men jeg er helt enig med laursen, jeg ville også selv vælge at lægge hver fil ind som et separat track (titel) fremfor alle filer under samme track.
En anden fordel ved denne metode er også at risikoen for evt. synkroniserings problemer minimeres mest muligt. Hvis alle filer lægges ind under samme track, vil de alle blive muxet sammen til en titel, under denne muxning process er der en mulighed for introduktion af synkroniseringsproblemer når filerne samles og timecodes skal rettes af softwaren. Ved at lægge dem som separate tracks (titler) er denne risiko meget mindre.

|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
Thorvald
Guld medlem
|
Sendt: 20-Maj-2006 kl. 12:39 |
Hej laursen og Spawn!
Mange tak for Jeres input, jeg blev godt nok lettere forvirret først, men nu er I vist enige... - og også enige med mig så langt som til at hente de enkelte serieafsnit ind i DVD Author.
laursen, du behøver ikke oprette undermapper under "Friends" med f.eks. afsnit 45-48 - du kan godt oprette blot én mappe "Friends", hvor alle afsnittene ligger fortløbende - i hvert fald ved VR-mode - også ved video-mode?:

Og så langt er jeg nu i DVD Author, det gik helt automatisk at lægge de enkelte tracks således - jeg skulle ikke flytte på noget:

Jaa, nu virker menu-layout'et som jeg gerne ville, nu er jeg bare i tvivl om jeg skal vælge 16:9 eller 4:3 menu layout - baggrundsbilledet er jo 4:3 hentet fra filmen.
|
Thorvald.
|
 |
Thorvald
Guld medlem
|
Sendt: 20-Maj-2006 kl. 13:46 |
laursen skrev:
Bemærk at for DVD-VR materiale er det vigtigt at importere de originale optagelser i stedet for playlists - som også optræder i import listen. Jeg har nemlig tidligere oplevet at playlist redigeringer på DVD recorderen, foråsagede små 'hak' under afspilning af den efterfølgende resulterende DVD med Author programmet, dér hvor der var redigeret med recorderen (det var godt nok fra playlist med Panasonic optager, men det er nok det samme for JVC's VR optagelser). |
Har du nogen erfaringer med det, Spawn. Jeg tror faktisk JVC'en altid vil lave flydende afspilning. Men det er også muligt jeg misforstår hvad laursen taler om - det jeg tænker på, er at overføre optagelser, der allerede er redigeret på JVC'en - men her tænker laursen muligvis kun på et valg, når man importerer optagelserne via DVD Author og her skal man altid vælge "original", selvom optagelserne allerede er redigeret på DVD-optager??
|
Thorvald.
|
 |
laursen
Redaktionen
recordere.dk teamet
|
Sendt: 20-Maj-2006 kl. 16:32 |
Hej Thorvald,
Thorvald skrev:
laursen, du behøver
ikke oprette undermapper under "Friends" med f.eks. afsnit 45-48 - du
kan godt oprette blot én mappe "Friends", hvor alle afsnittene ligger
fortløbende - i hvert fald ved VR-mode - også ved video-mode? |
Hmm.. jeg tror vi taler forbi hinanden. Jeg bruger ikke DVD Author programmet til at importere optagelserne direkte fra DVD'en(!) Istedet kopierer jeg først indholdet af DVD'en (VIDEO_TS biblioteket) til Harddisken - med f.eks. Windows' filhåndtering. I mit eksempel fra tidligere kopierer jeg VIDEO_TS biblioteket til mappen '45-48' under mappen 'Friends' på harddisken. Herefter importerer jeg i DVD Author fra VIDEO_TS biblioteket på harddisken.
Thorvald skrev:
Jaa, nu virker
menu-layout'et som jeg gerne ville, nu er jeg bare i tvivl om jeg skal
vælge 16:9 eller 4:3 menu layout - baggrundsbilledet er jo 4:3 hentet
fra filmen. |
Jeg bruger kun 16:9 layout hvis også optagelserne er i ægte anamorf 16:9 - for ikke at TV'et skifter format mellem menu og video-afspilning (hvad skulle formålet være med det?!). Min anbefaling er, at medmindre det er 16:9 optagelser du har (altså ægte anamorf 16:9) - så brug 4:3 formatet i menu layout.
Thorvald skrev:
Jeg tror faktisk JVC'en altid
vil lave flydende afspilning. Men det er også muligt jeg misforstår
hvad laursen taler om - det jeg tænker på, er at overføre optagelser,
der allerede er redigeret på JVC'en - men her tænker laursen muligvis
kun på et valg, når man importerer optagelserne via DVD Author og her
skal man altid vælge "original", selvom optagelserne allerede er
redigeret på DVD-optager?? |
Jeg har ikke selv arbejdet så meget med VR formatet og playlists og jeg er derfor lidt usikker på hvordan HDD/DVD optageren overfører materiale fra HDD til DVD (VR) med en playlist. Det jeg har prøvet er, at optage en udsendelse til DVD (VR) og efterfølgende oprettet en playlist på DVD'en hvor kapitel-mærker blev indsat forskellige steder i optagelsen. Når nu materialet fra DVD'en skulle overføres til DVD Author, kunne vælges enten at importere den originale optagelse - eller playlisten. Ved at vælge at overføre playlisten, opstod små pauser ved hvert punkt hvor et kapitel-mærke var indsat. Dog er jeg i tvivl om problemet ikke elimineres med en HDD/DVD optager, når optagelserne overføres med en playlist oprettet på harddisken (til DVD VR). Det bør nemlig i det tilfælde kun være de udvalgte brudstykker/kapitler der overføres..... (alle de oprindelige optagelser, playlisten referer til, lægges vel ikke over på DVD'en når der overføres fra HDD til DVD-VR på den måde?). Jeg mener ikke det handler om at optageren understøtter flydende afspilning ved overførsler eller ej - det er udelukkende et spørgsmål om hvordan VR strømmen er opbygget på DVD'en efter overførslen (og det kan være at 'playlisten' ser anderledes ud når den overføres fra HDD til DVD, frem for når den dannes direkte på DVD'en). /Lars
|
 |
Thorvald
Guld medlem
|
Sendt: 20-Maj-2006 kl. 19:17 |
laursen skrev:
(og det kan være at 'playlisten' ser anderledes ud når den overføres fra HDD til DVD, frem for når den dannes direkte på DVD'en). |
Ja, det tror jeg du har ret i.
laursen skrev:
Hmm.. jeg tror vi taler forbi hinanden. Jeg bruger ikke DVD Author programmet til at importere optagelserne direkte fra DVD'en(!) |
Ja, det har du ret i - igen - vi taler forbi hinanden. Jeg har også før brugt blot at kopiere DVD'ens indhold over på computeren og har da i brugt samme princip som du - men fra nu af anvender jeg nok DVD Author til at importere optagelserne.
Nyt spørgsmål: Hvad skal man bruge "Output folder path: C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenter\DVD" til?? Skal man bruge det (kan man sætte feltet blank)? Kan man slette indholdet efter hver DVD, man har lavet? Jeg har nemlig ikke nok plads på C-drevet til den slags, så hvis det skal bruges må jeg oprette det et andet sted på en af de andre harddiske.
Ellers kører min brug af programmet nu som en leg!
|
Thorvald.
|
 |
1mba
Guld medlem
Oprettet: 20-Oktober-2005
Point: 653
|
Sendt: 20-Maj-2006 kl. 20:37 |
Hej...
Det bruger du til at fortælle DVD Author, hvor du vil have filen placeret på PC'en. Drev\Mappe osv.
Hvis du sætter det blankt, får du sikkert en fejl.
Prøv, at se i "Option" her er der en del indstillings muligheder.
Redigeret af 1mba - 20-Maj-2006 kl. 20:45
|
Venligst Michael / 1mba
Kiss DP-558 Rev.01 200GB 10.10.2006 køre Alternativ FW 1.1.7_Stage2_RF Meget Tilfreds.
Lær af andres fejl, for du lever ikke længe nok til, at lave dem allesammen selv.
|
 |
laursen
Redaktionen
recordere.dk teamet
|
Sendt: 20-Maj-2006 kl. 23:15 |
Hej Thorvald,
Thorvald skrev:
Hvad skal man bruge "Output folder path: C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenter\DVD" til?? Skal man bruge det (kan man sætte feltet blank)? Kan man slette indholdet efter hver DVD, man har lavet? Jeg har nemlig ikke nok plads på C-drevet til den slags, så hvis det skal bruges må jeg oprette det et andet sted på en af de andre harddiske. |
Output folder bruges til at lagre det dannede DVD-Video materiale. Jeg checker selv normalt den dannede DVD-Video med PowerDVD, efter DVD Author er færdig - og brænder efterfølgende med Nero (herefter kan både optagelser og 'output folder' slettes fra harddisken).
Så ja, du kan sagtens slette indholdet af folderen efter materialet er lagt på DVD (men du kan ikke lade feltet stå blankt).
Bemærk at du får den absolut hurtigste hastighed under DVD-Video opbygnings-processen i DVD Author, hvis du har kilde-optagelserne liggende på en fysisk anden harddisk end folderen brugt til 'Output folder'.
Faktisk bruger DVD Author en helt tredie lokation - temporary folder (options->preferences). Denne bruges under dannelsen, hvis materialet skal re-komprimeres (lydspor fra MP2/3 til AC3 o.lign.).
Så det bedste er at bruge tre fysiske drev - ét til optagelserne, et andet til temp folder og et tredie til output folder, men det vigtigste er at optagelserne og output folder er på to fysisk forskellige drev.
/Lars
|
 |
Thorvald
Guld medlem
|
Sendt: 20-Maj-2006 kl. 23:52 |
Aha, nå jamen jeg kan også godt bruge det på C-drevet, jeg kan jo bare slette indholdet når DVD'en er færdig idét jeg bruger DVD Author til at brænde DVD'en. Teoretisk set kunne jeg godt bruge tre diske, da jeg har tre diske, en system disk (c-drev) og to harddiske - p.t. er det sådan at film ligger på den harddisk 2 og serier på harddisk 3. Så hvis jeg laver serier, kunne jeg sætte temporary folder til harddisk 2 og omvendt hvis jeg laver film.
Men jeg nøjes nok med at sætte output path til C-drevet og slette den hver gang.
Man sletter vel ikke derved projektet?
Redigeret af Thorvald - 20-Maj-2006 kl. 23:53
|
Thorvald.
|
 |
laursen
Redaktionen
recordere.dk teamet
|
Sendt: 21-Maj-2006 kl. 00:15 |
Hej Thorvald,
Thorvald skrev:
Men jeg nøjes nok med at sætte output path til C-drevet og slette den hver gang.
Man sletter vel ikke derved projektet? |
Nej, projekter lagres normalt under din dokument-mappe ('documents'), men det vælger du selv når du lagrer projektet ('save project' fra 'option' menuen / knappen).
/Lars
|
 |