recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Overtaget nyt hus - hvilke muligheder har jeg?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOvertaget nyt hus - hvilke muligheder har jeg?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Lux550 freak Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 26-November-2006
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Emne: Overtaget nyt hus - hvilke muligheder har jeg?
    Sendt: 19-Februar-2010 kl. 13:29
Hej alle,

jeg har lige overtaget et hus, hvor de tidligere ejere har efterladt en parabol og en satellitmodtager.

Det skal lige siges, at jeg fuldstændigt har mistet overblikket og muligheder og begrænsninger når snakken går på tv-signaler fra kabel og satellitter.

Som situationen ser ud lige p.t. har jeg således en parabol der sidder på huset, der står skrevet "viasat" på den, og der sidder 2 "hoveder" på. Der er så et kabel fra den, der går til en "Thomson" modtager, også mærket "viasat", og med numrene TCE5 CR2-S / DSI35TH bagpå.

Jeg har selv sat et Panasonic PX80EA i stuen, og har et Zepto 26" med "DVB" og "HD ready" til børnene på 1. salen.

Er der en tålmodig sjæl, der kan give mig et overblik over hvilke muligheder jeg har?

f.eks. kan jeg bruge Thomson'en til at modtage gratis-kanaler fra en satellit? I øjeblikket gav den mig 15 minutters tv, og står nu med en meddelelser om, at mit "viasat" abonnement skal aktiveres, og angiver et nummer jeg skal ringe på. Er viasat den eneste udbyder jeg kan benytte?

Kan jeg bruge parabolen med en anden modtager? Og hvad skal jeg sikre mig på sådan en modtager?

Kan mit PX-80 opgraderes, så jeg ikke behøver en ekstern boks til at modtage signalet? Jeg synes at have læst indlæg, hvor der blir refereret til tråde hvor det bliver afvist at PX-80'eren kan "opgraderes"?

Skal der en ekstra modtager til børnenes tv på 1. salen - eller kan modtageren der er sluttet til parabolen give separate signaler til 2 fjernsyn?

Hvordan passer DVB-T og DVB-C ind i alt dette - er DVB-C irrelevant, fordi det kun er til folk med kabel-tv?

Jeg synes, at verdenen var mere simpel for et par år siden, da jeg bare sluttede mit PX-80 til mit Yousee kabel-tv og der var lys i dyret.. suk..

håber nogen kan hjælpe - om ikke andet så med afklaring i et par hjørner af dette virvar..

mvh
Lux550 Freak - nu osse forvirret og frustreret.. :-)

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2010 kl. 13:37

Det er som du sikkert har fundet ud af en modtager til Viasat, og den kan kun bruges dertil, og får at den kan det, skal de anskaffes et kort og købes et abbonenement til de ønskede kanaler. Da der er 2 LNBer på parabolen, så må det være en PVR modtager. Den kan godt levere signal til flere TVer, men kun samme program til alle, ønskes seperate programmer, så skal man have et Viasat hele huset abbonement. Dit PX80 kan naturligvis bruges til den modtager.

PS: hvis der sidder et kort i modtageren, så skal det afleveres til Viasat, det skal ham du har købt huset af, det skal afleveres ved ophør af abbonement. Du kan ikke bruge det til noget, da det er i en andens navn. 

Redigeret af Radiomanden - 19-Februar-2010 kl. 13:41
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2010 kl. 13:47
Tak for responsen, radiomand.

Kan jeg bruge parabolen med en anden modtager? Eller SKAL det være en viasat-modtager?
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2010 kl. 13:52

Parabolen er ligelad med hvad for en modtager der er i den anden ende, men den er opsat til Viasat, og skal jo derfor omjusteres til brug ved anden udbyder. (Canal Digital).
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Point: 1259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2010 kl. 14:05
Jeg er ikke sikker på om den modtager kan bruges til gratis kanaler via parabol, men du kan ikke se dansk tv via parabol uden kort.
Sidder der kun parabolen på huset, eller er der også en almindelig uhf antenne. Er der en sådan, kan dit PX80 bruges til "gratis" kanalerne et par år endnu. Det kan børnenes tv sandsynligvis også, hvis det har DVB-T og der går en antenneledning derop. En uhf antenne kan også være på loftet.
Er der kun parabolen skal du bruge en boks på begge tv, eller anskaffe en antenne.
Sidder der andre antenne stik eller kabler udover parabolkablet i stuen.
Du kan vælge at beholde Viasat boksen og tegne abonnement der, eller du kan skrotte den og vælge Canal Digital. Begge kræver brug af boks.
Vælger du CD skal parabolen drejes lidt. Vælger du CD skal du desuden have en anden boks.
Radiomanden har ret i, hvis der sidder et kort i modtageren skulle sælgeren af huset have sendt det retur.
Om du skal vælge CD eller Viasat afhænger af dine tv ønsker. Viasat er den eneste paraboludbyder der har TV3, kan du undvære TV3 er CD bedre.
DVB-C er ganske rigtigt digitalt kabel tv. DVB-T er modtagelse via alm uhf antenne.

Redigeret af Ham_Der - 19-Februar-2010 kl. 15:46
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2010 kl. 14:08
Hvis der sidder 2 lnb'er på parabolen, er de vel til 2 forskellige satelliter ? hvis det var pga. en PVR, var det vel bare én lnb med 2 udgange ?
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2010 kl. 14:11

Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Hvis der sidder 2 lnb'er på parabolen, er de vel til 2 forskellige satelliter ? hvis det var pga. en PVR, var det vel bare én lnb med 2 udgange ?

Det kan sagtens være 2 singel, selv om det er til PVR, en Viasat box kan kun bruges til Viasat.
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2010 kl. 14:15
Ja, men kan der sidde 2 lnb'er som peger på samme satellit ?

At der står Viasat på skålen, og at boksen i stuen er til Viasat, udelukker jo ikke at der på parabolen er placeret et hoved til f.eks Viasat, og ét til Canal Digital. En monoblock f.eks.

Man kan jo ikke vide om der har været andet udstyr inden overtagelsen af huset ;-)
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2010 kl. 14:20

Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Ja, men kan der sidde 2 lnb'er som peger på samme satellit ?  

Ja, det har jeg set ofte nok i England til SKY.
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2010 kl. 14:38
Det kan man da finde ud af. Trådstarter, hvor mange kabler går der fra parabolens hoveder og ind i huset?
Sidder der en lille boks ved parabolen, hvorpå der på den ene side sidder et kabel fra hver af hovederne og på den anden side et kabel der går ind i huset.
En sådan boks kan også sidde på loftet eller i stuen.
En sådan boks er en omskifter som sørger for, at en modtager kan modtage fra forskellige satellitter.
Så vidt jeg kan se er den model dog ikke en PVR http://www.viasat.dk/Digitale-TV-boxe/Thomson-DSI-35TH/menu-id-170.html
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2010 kl. 15:59
Som nævnt, hvis der ikke er en uhf antenne, kan børnenes tv ikke bruges uden boks.
Du kan godt lave en tilslutning fra boksen i stuen til børnenes tv, men de kan så kun se den kanal, du ser.
Du kan vælge at anskaffe en antenne, så kan Zepto tv'et sandsynligvis bruges uden boks et par år endnu, men kun til DR og TV2. Det samme gør sig gældende med PX80.
En anden mulighed er en multiroom løsning med flere parabol bokse, det har både Viasat og CD. Viasat kalder deres Viasat Hele Huset.
En helt tredje løsning er http://privat.tdc.dk/pakker/hometrio/ hvis du da har telefon og internet hos dem, eller er villig til at skifte, og hvis du bor et sted de kan levere.
Fordelen ved det er, at du kan pille parabolen helt ned, ulempen er, at internethastigheden falder, når du ser tv. Denne løsning kræver også bokse på begge tv.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2010 kl. 16:16
der sidder et kabel fra hvert hovede, de mødes i en lille sort boks, og derfra går eet kabel ind i huset..
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu