recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Overvejer Macbook pro, meeeen.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOvervejer Macbook pro, meeeen.

Besvar Besvar Side  <1234 12>
Forfatter
Besked
jacobbh Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 198
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2011 kl. 11:44
Det jeg søger er noget som bare virker, uden at skulle lede efter den ene eller den anden driver der lige mangler.
Noget jeg godt kan lide ved windows er mulighederne for at finde gratis alternativer til stort set alle betalings programmerne, hvordan er mulighederne for det ved mac os??
Har kigget lidt på ubuntu og vil prøve og installere det på min gamle bærbar, når der er købt en ny:-)
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2011 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af jacobbh jacobbh skrev:

Det jeg søger er noget som bare virker, uden at skulle lede efter den ene eller den anden driver der lige mangler.
Noget jeg godt kan lide ved windows er mulighederne for at finde gratis alternativer til stort set alle betalings programmerne, hvordan er mulighederne for det ved mac os??
Har kigget lidt på ubuntu og vil prøve og installere det på min gamle bærbar, når der er købt en ny:-)

Okay fair nok. Prøv at duel boot på din maskine så med wubi. Så så installere du den igennem windows, men den ubuntu skal bootes ved alm opstart i en menu der bliver lagt før windows starter. hvis man laver en alm installation af af ubuntu,
så kan men bede den om at vie nettet installere alle driver og codex, så det eneste man skal er, at installere de programmer men mangler. Og det er nemt, gennem software center og ved deb filer. som er ubuntu svar på exe.
Og nu skriver alle mec og windows bruger skrive. Så resten af programmerne det er kommandoer i terminalen. Sludder og vrøvl. Der findes en synaptisk pakkehåndtering, som er en form for grafisk udgave at terminalen, så man vinger de ting af, der skal installeres. så nemt er det.
Så prøv det før du kaster 11 kilo efter en computer, som kan det sammen som ubuntu, hvad det angår. og en ting. Næsten alt er gratis på ubuntu, og har gode alternativer til de ting der koster penge på mac og windows
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6668
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2011 kl. 13:04

Jeg synes Mac bare virker. Jeg har Canon printer - driver i OS X. En ældre Canon scanner - driver skulle hentes hos Canon. Et ældre Canon IXUS - virker uden videre. Et nyere Nikon spejlrefleks - virker uden videre. Eksterne harddiske - virker uden videre. 

Der er nok flere gratis programmer til Windows end til Mac, men der er alligevel mange gratis eller Open Source programmer til OS X. OS X bygger på Unix, så mange Linux programmer fås også til OS X.

Jeg bruger bl.a. følgende gratis programmer: 
Open Office
Xee - http://wakaba.c3.cx/s/apps/xee.html
TextWrangler - http://www.barebones.com/products/textwrangler/
TeamWiever
Max og Tag - http://sbooth.org/
Handbrake
Evernote
Firefox

Og du kan finde flere her:

Venlig hilsen
KB
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2011 kl. 13:09
Der er da ingen grund til at dualboote for at teste - det kan sagtens gøres i en virtuel maskine - så kan man teste applikationerne af og se om det rent faktisk er noget man gider bruge - det er i dk ikke muligt at købe en maskine uden et præinstalleret win/mac os - og selvom der er skabt præcedens for det i retten at det er muligt at få penge tilbage så er det en endog ganske tidskrævende sag at få - ingen ved hvordan sådan noget skal håndteres.
Jeg vil dog sige at på nuværende tidspunkt er MAC faktisk længst fremme - det er klart du kan finde en quadcore sandybridge i et eller andet noname brand til en langt billigere penge, men de mangler så lige lightpeak/thunderbolt - den bliver yderst interessant når der kommer nye skærme og diske med den port  så man kan daisychaine skærme og diske i samme kabelføring. er ked af jeg har mindst et år tilbage af min macbook pro på arbejde endnu, for det er et særdeles interessant koncept.
Hvad angår softwaren så er der masser af alternativer - men mac app store gør det hamrende let at købe software og de ting der ligger derinde er faktisk ok billige. hvis man vil følge lidt med i hvad der kmmer af opdateringer og nyt software til mac - så er versiontracker.com et ganske godt sted at starte.
Til top
jacobbh Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-November-2004
Point: 198
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2011 kl. 13:17
Har lige prøvet på og installere ubuntu wubi, men surprise!!! Fik en fejlmelding, efter og have installeret i 1time 20 min!!!! tager springet og napper en af de nye macbook. Så må jeg bare håbe det kommer til og fungere:-)
Thunderbolt, kan det bruges som hdmi port til tv??
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2011 kl. 13:23
Jeg kan hører at i mac bruger aldrig har brugt tid på ubuntu, eller linuxmint. Og bruge en virtual pc, er det tåbeligeste jeg har hørt pga driver understøttelse
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2011 kl. 13:52
Nu med canon, så prøver de på at få driver til linux til alle dere produkter
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2011 kl. 13:55

Thunderbolt, kan det bruges som hdmi port til tv??

Ja, ifølge denne side: http://www.apple.com/dk/thunderbolt/

Venlig hilsen
KB
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2011 kl. 13:55
en lille video, med openshort
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2011 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg kan hører at i mac bruger aldrig har brugt tid på ubuntu, eller linuxmint. Og bruge en virtual pc, er det tåbeligeste jeg har hørt pga driver understøttelse
Jeg har da leget lidt med Ubuntu på en bærbar Fujitsu, men det blev ved leg.

Det er software og hardware, der går op i en højere enhed ved Apple computere. Det er også pga. udseendet at jeg har iMac. Der er ikke andet, der ligner.

Venlig hilsen
KB
Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2006
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2011 kl. 14:14

Okay fair nok. Prøv at duel boot på din maskine så med wubi. Så så installere du den igennem windows, men den ubuntu skal bootes ved alm opstart i en menu der bliver lagt før windows starter. hvis man laver en alm installation af af ubuntu,
så kan men bede den om at vie nettet installere alle driver og codex, så det eneste man skal er, at installere de programmer men mangler. Og det er nemt, gennem software center og ved deb filer. som er ubuntu svar på exe.
Og nu skriver alle mec og windows bruger skrive. Så resten af programmerne det er kommandoer i terminalen. Sludder og vrøvl. Der findes en synaptisk pakkehåndtering, som er en form for grafisk udgave at terminalen, så man vinger de ting af, der skal installeres. så nemt er det.
Så prøv det før du kaster 11 kilo efter en computer, som kan det sammen som ubuntu, hvad det angår. og en ting. Næsten alt er gratis på ubuntu, og har gode alternativer til de ting der koster penge på mac og windows

Din beskrivelse af den proces er i mine øjne et rigtig godt argument for at købe en mac, hvis man har det som trådstarter, at tingene bare skal virke med det samme. Det er jo meget langt fra bare at være noget der virker, hvilket i min bog skal regnes med i opgørelsen af, hvilken computer der er dyrest, selvfølgelig afhængigt af, hvor dyrebar ens tid er.

Redigeret af Vanderlay - 27-Februar-2011 kl. 14:15
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2011 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Din beskrivelse af den proces er i mine øjne et rigtig godt argument for at købe en mac, hvis man har det som trådstarter, at tingene bare skal virke med det samme. Det er jo meget langt fra bare at være noget der virker, hvilket i min bog skal regnes med i opgørelsen af, hvilken computer der er dyrest, selvfølgelig afhængigt af, hvor dyrebar ens tid er.
Uanset hvilket system, skal der installeres de programmer man skal bruge. OM så det er ubuntu mac eller windows. Windows skal man finde alle driver før det virker. det skal ubuntu ikke. man installere det, så kører. Men så skal man ha' prgrammer, og skal installeres.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu