recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Overvejer nyt oled tv, men hvad med genskin
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Overvejer nyt oled tv, men hvad med genskin

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Benny From Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 11-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 814
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benny From Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Overvejer nyt oled tv, men hvad med genskin
    Sendt: 02-Marts-2021 kl. 13:04
Som overskriften siger, så overvejer jeg et ny oled tv.

Men da vi var på besøg hos Power i Holbæk i går og så på skærmene, så var der meget genskin / reflekser fra på skærmene fra deres lys i butikken. 

Vi har en relativ meget lys stue, så der kan forekomme en del lys, solskin igennem vores store vinduer, som ligger direkte mod syd, og det kommer aldrig på tale at sætte mørklægningsgardiner op.

Sælgeren deroppe mente, at vi i stedet for skulle se på almindelige LED tv

Men da der en del brugere, som erfaringen med OLED skærme, som kan udtale sig meget konkret om det er større problem på Oled end på LED
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 13:12
Blanke paneler vil altid have reflexer/genskin af omgivelserne ved de beskrevne omstendigheder, har det selv dog minimeret ved at TVet er vippet nogle grader ned, og et rullegardin tager sig af det resterende.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 13:13
OLED har laveste refleksionsgrad blandt skærmtyper (det er målbart, hvis man vil eftertjekke), ud over de særlige anti-refleksfiltre på de dyreste LCD-modeller fra Samsung. Dette filter tager dog fra skærmlyset, så ulempen er et noget højere strømforbrug og ikke samme høje billedkvalitet.

De andre LCD-modeller har ikke lavere reflektionsniveau og fordi LCD består af flere lag, så vil refleksionerne også gå i billedet og sænke billedkvaliteten. Der findes ikke LED TV på forbrugermarkedet.

Fordi OLED viser perfekt sort, så bliver reflektioner dog tydeligere, når der er sorte sekvenser i filmscenerne.

Personligt oplever jeg ikke store gener ved at bruge OLED i en meget oplyst stue, og det gør det bedre i en oplyst stue end vores foregående LCD og plasma TV. Husk på at kunstigt ovenlys i butikker kan give andre forhold end hjemme i stuen, når man er ude og kigge.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 14:22
Det kan siges helt kort: Reflektioner i et Oled er nærmest ikke eksisterende selv i en lys stue. Plasma og LCD har væsentligt større problemer.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det kan siges helt kort: Reflektioner i et Oled er nærmest ikke eksisterende selv i en lys stue.

Det passer jo ikke... De er blandt de mindst reflekterende, men "nærmest ikke eksisterende" er noget sludder. Sådanne udmeldinger giver OP falske forhåbninger.


Redigeret af Deschain - 02-Marts-2021 kl. 15:01
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det kan siges helt kort: Reflektioner i et Oled er nærmest ikke eksisterende selv i en lys stue.

Det passer jo ikke... De er blandt de mindst reflekterende, men "nærmest ikke eksisterende" er noget sludder. Sådanne udmeldinger giver OP falske forhåbninger.
Hvad er der i vejen med det, det er min oplevelse. Jeg ser ingen reflektioner når TV er tændt, til gengæld er det et stort spejl når det er slukket.
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvad er der i vejen med det, det er min oplevelse. Jeg ser ingen reflektioner når TV er tændt, til gengæld er det et stort spejl når det er slukket.
Tror problemet er at du lavede en generel udtalelse på baggrund af en personlig use-case. 

Til OP: jeg har OLED, og min oplevelse er at der er genskin fra tændte lamper. I praksis har jeg bare rykket nogle lamper lidt og dermed reduceret problemet til et fint acceptabelt niveau. 
Men som munch beskriver, er der forskellig oplevelser: YMMV. 
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det kan siges helt kort: Reflektioner i et Oled er nærmest ikke eksisterende selv i en lys stue.

Det passer jo ikke... De er blandt de mindst reflekterende, men "nærmest ikke eksisterende" er noget sludder. Sådanne udmeldinger giver OP falske forhåbninger.
Hvad er der i vejen med det, det er min oplevelse. Jeg ser ingen reflektioner når TV er tændt, til gengæld er det et stort spejl når det er slukket.

Så skulle du nok have skrevet "Reflektioner i mit Oled er nærmest ikke eksisterende selv i en lys stue".

Alle OLED jeg har set - inkl. mit eget - har refleksioner/genskin (også når det er tændt). Ikke noget stort problem (efter min mening), men at sige det er nærmest ikke eksisterende, passer simpelthen ikke.


Redigeret af Deschain - 02-Marts-2021 kl. 17:37
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det kan siges helt kort: Reflektioner i et Oled er nærmest ikke eksisterende selv i en lys stue.

Det passer jo ikke... De er blandt de mindst reflekterende, men "nærmest ikke eksisterende" er noget sludder. Sådanne udmeldinger giver OP falske forhåbninger.
Hvad er der i vejen med det, det er min oplevelse. Jeg ser ingen reflektioner når TV er tændt, til gengæld er det et stort spejl når det er slukket.

Så skulle du nok have skrevet "Reflektioner i mit Oled er nærmest ikke eksisterende selv i en lys stue".

Alle OLED jeg har set - inkl. mit eget - har refleksioner/genskin (også når det er tændt). Ikke noget stort problem (efter min mening), men at sige det er nærmest ikke eksisterende, passer simpelthen ikke.
Hvad med “næsten”? Tror faktisk også det var det jeg mente.
Til top
mskp Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 26-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 18:10
IMHO: Hvis man køber et OLED TV så er man interesseret i at få et godt billede. Hvis der er meget lyst i rummet så får du ikke en særlig god oplevelse uanset hvilken teknologi du vælger. Så hvis det overhovedet er muligt så find en måde at begrænse lyset i rummet. Ellers er det et spørgsmål om at acceptere at film (specielt med mange mørke scener) skal ses om aftenen. 
Er det helt umuligt at gøre rummet nogenlunde mørkt så køb et lysstærkt TV. Dvs. noget andet end OLED. 
Min mening  - som allerede sagt. 


Redigeret af mskp - 02-Marts-2021 kl. 18:13
Morten
__________________

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
Monitor Audio Silver 500/300/C350
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K
Til top
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 21:26
Jeg har et Panasonic OLED og er ikke synderligt generet - dog kan det som sommeren godt være noget, men så bruger jeg dag indstillingen i stedet for nat og så er det fint igen.
Til top
Perif Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 28-Februar-2021
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Perif Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 22:37
Der er forskel på de forskellige OLED paneler mht. genskin (læs anmeldelser om dette), så sådan helt objektivt skal du kigge på forskellige paneler placeret samme sted for at danne dig en mening. Du har formodentlig ikke samme overbelysning fra alle sider i din stue som du oplever i en forretning, så hvad du ser der er ikke "rigtigt".
Jeg har et LG OLED og lys fra vinduer både til højre, venstre og bag hvilket ikke generer mig. Jeg har så også en standerlampe placeret ved siden af sofaen, og ja, det er selvvalgt dumt for den kan godt ses i mørke scener om aftenen i panelet - men lampen kan så slukkes Smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu