recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pakke mistet af postDK - jeres mening
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPakke mistet af postDK - jeres mening

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2010 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af zeroXTC zeroXTC skrev:

En køber herinde har af mig købt et produkt for nogle uger siden, jeg sendte produktet efter han havde betalt via en bankoverførelse. 

PostDanmark har åbenbart mistet pakken på en eller anden måde. 
Jeg har en postkvittering på at den er blevet afsendt. Jeg har efterlyst pakken hos PostDanmark og de har efterfølgende sendt mig et brev hvori de beder om en postkvittering, denne sendte jeg til dem i går. 

Nu kræver køber pengene tilbage af mig. Jeg mener ikke jeg er forpligtet til at tilbagebetale køber før jeg har fået et svar fra PostDanmark. Jeg har skrevet til familieadvokaten som har fortalt mig at rent juridisk har jeg mit på det rene - og at jeg sagtens kan afvente svar fra posten.

Hvad mener i, er det ikke ok at vente og se hvad posten siger? Hvis pakken pludselig dukker op hos køber, er der nemlig intet juridisk der forpligter ham, at sende den retur.

Jeg har været ude for helt det samme med et medlem på recordere.dk (HDMI switch). Jeg tilbagebetalte fluks pengene tilbage til køber, lavede en sag ved Pestdk, køber bekræftede overfor pestdk handlen, og jeg fremsendte en kvittering på det oprindelige købsbeløb til pestdk. God forretning, i stedet for 300 kr fik jeg 1100 kr returClap
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2010 kl. 22:26
Tager jeg helt fejl, hvis men tror at TS lige så gerne vil vide, hvad det etisk korrekte er at gøre, her på forumet?
TV: Panasonic TX-P42G10E
Medier center: Popcorn Hour A-200
BD: Playstation 3 slim 320 GB
Forstærker: Marantz SR6005
F-højtaler: DLS R66
C-højtaler: DLS RC55
B-højtaler: KEF 2005
SUB: KEF PSW2000
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2010 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

I forbrugerkøb, nej.

Da er det sælgers ansvar (eller PostDKs) lige indtil køber kvitterer for modtagelsen af pakken.

Køber overtager først ansvaret ved modtagelsen:

Varen forsvinder eller beskadiges.


Du citerer handel med firma.

I privathandel anses det for ude af sælgers hænder når sælger har overladt varen til transportfirma (post, GLS, fragtmand eller lignende).

Sælger bærer risikoen for salgsgenstandens hændelige undergang eller forringelse, indtil varen er overgivet til den, der skal fragte varen til køber. Hvis intet andet er aftalt, er Post Danmark at anse for normal fragtfører.

Til den aktuelle sag: Kunne køber ikke lige vente på hvad efterlysningen ved post.dk bringer ? Men er det et større beløb kan jeg da godt forstå køber gerne vil have pengene tilbage. Men hvad gør post.dk egentlig hvis de finder pakken, sender de den til modtager eller retur til afsender ?
 
Til top
binne Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Vallensbæk, KBH
Status: Offline
Point: 435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2010 kl. 23:00
Personligt vil jeg mene køber ikke har fået sin vare og dermed er uden skyld.
Jeg har ofte budt på vare hvor jeg har budt incl Porto. Nogen gange har sælger skrevet at de sender som brev eller maxi, hvor jeg ar skrevet ol, men hvis den forsvinder så betaler de.
Dog har du sendt som pakke og kan jo heller ikke gøre mere pt.
Til top
bjorno Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Oktober-2008
Sted: Hellerup
Status: Offline
Point: 961
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2010 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af bomndk bomndk skrev:


Oprindeligt skrevet af bjorno bjorno skrev:

Hvis du en kvittering med T&T dækker postdk's forsikring vel når de ikke finder den.

Derudover er risikoen alt andet lige overgået til køber ved indlevering til postdk.

Så selv om det er ærgerligt for køber, er der nok ikke så meget andet at gøre for ham end at vente.
Det er ikke korrekt.Sælgers ansvar overgår først til køber når denne har modtaget pakken - ikke før.


Hvis der var tale om at sælger var erhvervsdrivende og køber forbruger, ville jeg give dig helt ret. Det er blot ikke tilfældet. Levering er sket ved overdragelse til første selvstændige fragtfører.

Edit. Kan se Heartware har fået samme svar tidligere.

Redigeret af bjorno - 16-November-2010 kl. 23:39
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2409
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2010 kl. 00:00
Oprindeligt skrevet af zeroXTC zeroXTC skrev:

Hvad mener i, er det ikke ok at vente og se hvad posten siger? Hvis pakken pludselig dukker op hos køber, er der nemlig intet juridisk der forpligter ham, at sende den retur.


Der skal helt klart ventes på postdanmark.

Køber har valgt ikke at hente pakken selv, men i stedet bede dig overlade pakken til postdanmark. Du har overholdt din del af aftalen ved at indlevere pakken til postdanmark. Tilbage er nu at postdanmark får fundet pakken og afleveret den til køber, det er en proces køber må vente på.

Du har efterlyst pakken og jeg synes du bør holde køber løbende orienteret om din korrespondance med postdanmark så han/hun kan følge med i om der sker noget i sagen. Du skal ikke ud i noget med at betale pengene tilbage. Sat lidt på spidsen så kunne køber have lettet måsen og selv have hentet pakken hos dig, men valgte i stedet at postdanmark skulle stå for transporten. Nu må køber så væbne sig med tålmodighed og vente på at postdanmark får transporteret pakken.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2010 kl. 00:25
Jeg var selv ude for noget lignende tilbage i december sidste år. Jeg sendte nogle film til en bruger på DAHF, som desværre aldrig dukkede op. Da de var sendt som maxibrev, var der jo desværre ikke noget at gøre med pesten. Han havde købt for omkring 80kr. og ville have mig til at betale pengene tilbage. Han havde måske ret til sine penge, men jeg følte bare at mit tab var langt større end de 80kr. for filmene var langt mere værd, men jeg ville bare af med dem, og derfor røg de billigt. Under alle omstændigheder endte det med at jeg mistede min bruger på DAHF.

Jeg ved ikke hvad der er det mest moralske at gøre i sådan et tilfælde, og mange vil nok mene at jeg handlede forkert dengang. Jeg var bare røvtræt af hele situationen. Jeg havde haft min bruger inde på siden i mange år, og egentlig ville den stadig være langt mere end de 80kr. værd, men af princip nægtede jeg i hvert fald dengang. Den dumme stolthed :P
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2010 kl. 01:55
Jeg ville bede køber have en smule tålmodhed til der var lidt klarhed omkring sagen. Hvis det viser sig at pakken ikke lige umiddelbart kan findes og der er ingen bevis er for at pakken er afleveret og modtaget af én så ville jeg refundere pengene da pakken er forsikret. Hvis det derimod viser sig at pakken kan findes og leveres, men der kan gå lidt ekstra tid, ville jeg holde køber orienteret og bede om forståelse (tror nu også det kommer helt af sig selv).

Jeg har kæmpe forståelse for både sælger og køber.
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
u2pia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Januar-2010
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 339
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2010 kl. 08:15
Oprindeligt skrevet af zeroXTC zeroXTC skrev:

Pakke med T&T - Problemet er den aldrig er blevet scannet. iflg. en dame i kundeservice i postdk kan det være den er tabt på vej til et af sorteringscenterne hvor den bliver scannet.... Tak for jeres svar.
Det er netop et stort problem med PostDanmarks Track & Trace, at pakken ikke bliver scannet ved aflevering, men først når den ankommer til postcenteret.
 
Her gang jeg afleverer en pakke beder jeg om at få den scannet, og hver gang kigger postmedarbejden tåbeligt på mig og siger at det ikke kan lade sig gøre, og at jeg bare skal lægge pakken i buret.
 
Så er det at jeg spørger om der ikke er andre der kan snuppe min pakke fra buret, og hvilken værdi TRacck & Trace har, når pakken ikke scannes ved modtagelse. Her modtager jeg typisk himmelvendte øjne, og betragtes helt sikkert som ham den irriterende og påståelige kunde :-)
 
Jeg har aldrig reelt oplevet problemet, og jeg er ked at det på dine vegne, for det er i virkeligheden PostDanmark der har et problem med en Track & Trace løsning med et gevaldigt sikkerhedshul.
 
Jeg håber iøvrigt at du sendte dem en kopi af kvitteringen... den kan jo også blive væk...
 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2010 kl. 08:23
Oprindeligt skrevet af u2pia u2pia skrev:

 
Her gang jeg afleverer en pakke beder jeg om at få den scannet, og hver gang kigger postmedarbejden tåbeligt på mig og siger at det ikke kan lade sig gøre, og at jeg bare skal lægge pakken i buret.
 
Så er det at jeg spørger om der ikke er andre der kan snuppe min pakke fra buret, og hvilken værdi TRacck & Trace har, når pakken ikke scannes ved modtagelse. Her modtager jeg typisk himmelvendte øjne, og betragtes helt sikkert som ham den irriterende og påståelige kunde :-)
 
Hvis du gør det hver gang, når du udmærket ved hvordan systemet virker, så ER du ham den irriterende og påståelige kunde.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4945
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2010 kl. 08:44
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af u2pia u2pia skrev:

 
Her gang jeg afleverer en pakke beder jeg om at få den scannet, og hver gang kigger postmedarbejden tåbeligt på mig og siger at det ikke kan lade sig gøre, og at jeg bare skal lægge pakken i buret.
 
Så er det at jeg spørger om der ikke er andre der kan snuppe min pakke fra buret, og hvilken værdi TRacck & Trace har, når pakken ikke scannes ved modtagelse. Her modtager jeg typisk himmelvendte øjne, og betragtes helt sikkert som ham den irriterende og påståelige kunde :-)
 
Hvis du gør det hver gang, når du udmærket ved hvordan systemet virker, så ER du ham den irriterende og påståelige kunde.


Det kan godt være at man er den irriterende påstålige kunde, men man må ofte presse på før tingene ændrer sig.

Mit posthus ønskede aldrig at se ID når jeg hentede værdipakker på flere tusinde kroner.
Jeg brokkede mig flere gange og til sidst blev et brev sendt til postmesteren. Det lykkedes endelig at trænge igennem til postdanmark og nu ønsker de altid at se ID. Der har sikkert været en masse foruden jeg som har ønsket det og presset på. Det er også langt ude at én eller anden kan fiske en kvittering op af postkassen og få udleveret eksempelvis en betalt laptop uden fremvisning af ID.


Redigeret af Cyberguyen - 17-November-2010 kl. 08:44
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2010 kl. 09:27
Hvem er det der kan søge erstatning/efterlysning for en pakke? Hvis det kun er afsender, er  det vel også afsender der modtager erstatningen, og så skal man ikke samtidig beholde betalingen fra køber?
mvh Christian
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu