Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Tape Connection
Branche Medlem
Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
|
Sendt: 06-Juni-2006 kl. 20:05 |
cloudy skrev:
Kort sagt: At gå over til HDTV drejer sig ikke KUN om at få højere opløsning.![](smileys/smiley9.gif)
|
Tak, det var præcis det der SKULLE have stået... Hermed rettet ![](smileys/smiley2.gif)
|
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
cloudy
Super bruger
Oprettet: 03-April-2006
Point: 359
|
Sendt: 06-Juni-2006 kl. 20:05 |
jdg1:
? "ikke KUN om at" ??
|
Tape Connection
Branche Medlem
|
Sendt: 06-Juni-2006 kl. 20:08 |
Carser skrev:
Jeg synes så bare, at overskriften er misvisende - budskabet har jo ikke at gøre med PAL eller opløsning, men at gøre med, at LCD generelt har problemer med skæve farver, farvebalance, gamma, korrektive kredsløb og kalibreringer. |
Pointen er at _skylden_ for forringelserne oftest skydes på opløsningen - hvilket er grotesk, da opløsningen netop er en af de få _fordele_ i forhold til plasma - uanset kildematerialet. Man ser et dårligt PAL-signal, og ræssonnerer sig til at opløsningen må være forkert, selv om det slet ikke er opløsningen der er synderen - derfor overskriften.
|
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
jdg1
Bruger
Oprettet: 03-Juni-2006
Point: 135
|
Sendt: 06-Juni-2006 kl. 20:08 |
cloudy skrev:
jdg1:
? "ikke KUN om at" ?? |
Jeg er ikke helt med? ![](smileys/smiley1.gif)
|
cloudy
Super bruger
Oprettet: 03-April-2006
Point: 359
|
Sendt: 06-Juni-2006 kl. 20:13 |
jdg1 skrev:
Jeg er ikke helt med? ![](smileys/smiley1.gif) |
Det var derfor du skulle læse den del af sætningen, fordi jeg ikke fattede din oprindelige uenigehed.
|
jdg1
Bruger
Oprettet: 03-Juni-2006
Point: 135
|
Sendt: 06-Juni-2006 kl. 20:17 |
|
Carser
--
Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
|
Sendt: 06-Juni-2006 kl. 20:25 |
Otto, TC skrev:
Carser skrev:
Jeg synes så bare, at overskriften er misvisende - budskabet har jo ikke at gøre med PAL eller opløsning, men at gøre med, at LCD generelt har problemer med skæve farver, farvebalance, gamma, korrektive kredsløb og kalibreringer. |
Pointen er at _skylden_ for forringelserne oftest skydes på opløsningen - hvilket er grotesk, da opløsningen netop er en af de få _fordele_ i forhold til plasma - uanset kildematerialet. Man ser et dårligt PAL-signal, og ræssonnerer sig til at opløsningen må være forkert, selv om det slet ikke er opløsningen der er synderen - derfor overskriften. |
Javel.
"Hvorfor plasma frem for for LCD?" var måske mere oplagt - i betragtning af titlen på den tråd, debatten hér udsprang af og for at drille lidt...![](smileys/smiley2.gif)
Men endnu engang har du da fået os til at tænke lidt selvstændigt og hæve os over, hvad "man" kan få af groteske idéer.
Så tak for det!
...Og det hjalp også gevaldigt at få det manglende "KUN" sat ind. HD betyder alt andet lige High Definition.
Redigeret af Carser - 06-Juni-2006 kl. 20:28
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 06-Juni-2006 kl. 20:26 |
Otto, TC skrev:
Carser skrev:
Pointen er at _skylden_ for forringelserne oftest skydes på opløsningen - hvilket er grotesk, da opløsningen netop er en af de få _fordele_ i forhold til plasma - uanset kildematerialet. Man ser et dårligt PAL-signal, og ræssonnerer sig til at opløsningen må være forkert, selv om det slet ikke er opløsningen der er synderen - derfor overskriften.
|
I dit lange indlæg med svaret synes jeg at du betragter analog TV (PAL) og DVD/DVB under et. Muligvis lægger jeg for meget i det, hvis du blot mener at begge formater er tættest på CRT (måske på hver side måde fordi det ene er composite og det andet component), og da plasma er væsentligt tættere på CRT end LCD teknikken, er risikoen for en degraderende digital billedbehandling større med LCD (alene af den grund at der per nødvendighed skal laves mere billedbehandling ved LCD).
Jeg skal indrømme at min hand-on erfaring med LCD er begrænset (jeg har dog prøvet at justere mine forældres Marantz LCD TV...). Jeg vil dog alligevel mene, at LCD TV er langt "hårdere" ved et analogt TV signal end et video signal fra en DVD. Min hjemmebryggede forklaring har været den analoge støj på TV (i forhold til DVD), og at kombinationen af en omfattende digital billedbehandling og analog støj generelt er en dårlig cocktail. På nogle punkter virker diskussionerne om LCD TV lidt om diskussionen om "Pixel Plus" teknikken, som Philips introducerede til CRT TV for 5 år siden (eller deromkring). Eller er den sammenligning et fejlskud?
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Tape Connection
Branche Medlem
|
Sendt: 06-Juni-2006 kl. 20:37 |
Carser skrev:
"Hvorfor plasma frem for for LCD?" var måske mere oplagt - i betragtning af titlen på den tråd, debatten hér udsprang af og for at drille lidt...![](smileys/smiley2.gif) |
Grunden til at jeg ikke vil kalde den dét er at jeg ikke vil låse diskussionen fast på at være en plasma vs. LCD diskussion. De faktorer jeg taler om, er ikke _nødvendigvis_ bedre på et plasma end på et LCD. Du kan sagtens finde et LCD og et plasma hvor LCD'en har bedst farver, gamma, kontrast osv. Det drejer sig netop om at kigge på billedet - og ikke mindst vide HVAD man skal kigge efter - og ikke kigge på teknikken. Jeg har ikke noget generelt imod LCD, hvis et TV laver et godt billede, og det er et LCD panel der sidder i, så er det et godt tv - punktum. Derfor vil jeg ikke generelt sige at det er dumt at købe LCD og klogt at købe plasma - man skal købe dét man som individuel person har brug for.
Carser skrev:
...Og det hjalp også gevaldigt at få det manglende "KUN" sat ind. HD betyder alt alt lige High Definition.
|
Jep, og opløsningen er - stort set - den eneste forskel fra PAL... Det jeg mente var at vi sukker efter HD fordi vi gerne vil have bedre billeder - men prioriteringen bør være lidt anderledes end det ofte er tilfældet: Kvalitets-tv først, HD næst. Dvs. det drejer sig om at købe et godt tv, og derefter sørge for at fodre det med de bedst mulige signaler for at udnytte tv'et optimalt.
Jeg har sagt det før, men så længe jeg synes der er behov for at sige det, så bliver jeg ved... Hvis billedet er godt på PAL, så er det også godt på HDTV.
|
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 06-Juni-2006 kl. 20:39 |
Og så er der lille mig der blot ønsker mig et fladt, 1080p kompatibelt, CRT fjernsyn - hvis der lige er en der er sød at opfinde sådan et - tak
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 06-Juni-2006 kl. 20:51 |
spawn skrev:
Og så er der lille mig der blot ønsker mig et fladt, 1080p kompatibelt, CRT fjernsyn - hvis der lige er en der er sød at opfinde sådan et - tak |
SED? Måske...![](smileys/smiley2.gif)
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Tape Connection
Branche Medlem
|
Sendt: 06-Juni-2006 kl. 20:59 |
spawn skrev:
Og så er der lille mig der blot ønsker mig et fladt, 1080p kompatibelt, CRT fjernsyn - hvis der lige er en der er sød at opfinde sådan et - tak
|
SED bliver noget i den retning... Jeg ønsker mig så bare at der er nogen der vil lave et tv hvor det rent faktisk er panelet der sætter grænsen for billedkvaliteten... ;-) Dit ønske er netop udslag for den holdning jeg forsøger at begrave - at så snart panelet overholder nogle bestemte krav, så må billedet da være godt. Hvad skal vi med et 1080P SED fjernsyn, hvor farver og gamma er lige så skæve som på LCD og plasma tv? SED teknologien hjælper ikke producenterne til rent faktisk at lave tingene ordentligt.
|
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|