recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PAL og høj-opløsnings tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPAL og høj-opløsnings tv

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2006 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Efter min mening hænger det sammen med skalering, selvom Otto dropper hints om, at han ikke mener det hænger således sammen. Den "gamle" opløsning for plasmaskærme (848x480) ligger jo unægteligt tættere på opløsningen for hhv. PAL og NTSC.

Skalering er _nemmere_ hvis der skaleres til en opløsning længere væk fra det oprindelige, ikke sværere!

Mht. den generelle forskel i billedkvalitet mellem LCD og plasma, så er plasma meget mere lysstærk end kombinationen af LCD og CCFL backlight, selvom det nok kommer til at ændre sig en del med de nye LED backlights.

Både LCD og plasma er generelt i stand til at levere langt mere lys end der er brug for, og lysstyrken er derfor i sig selv ikke en væsentlig faktor. Men ellers, så ligger forskellen netop i de grundlæggende teknologier og ikke opløsningen, ja. 

Lige to bemærkninger. For det første vil det altid være nemmere og mere tabsfri at skalere *lidt*, medmindre man kan skalere lineært (f.eks. en skalering på 2x eller 4x). Det siger min 20+ års IT-erfaring (programmering) mig.

Og for det andet, problemet med LCD og CCFL backlight er, efter min mening, netop ,at der her sendes "for meget" lys ud på den uheldige måde, idet en slukket LCD matrix ikke formår at tilbageholde lyset 100%. Jeg har i al fald *aldrig* set en 100% sort farve på et LCD. Og jeg synes ellers også, at farverne som regel virker lidt "uldne" på LCD, men det er så mere subjektivt.

Ellers en rigtig fin tråd, Otto. Jeg er meget tilhænger af *billedkvalitet* frem for specs-rytteri. Personligt synes jeg at det er synd, at plasma kun laves i min. 37" (jeg lider af pladsmangel). Jeg ved godt, at det skyldes den lidt "grovere" cellestruktur. Man mener åbenbart at billedet ville virke for grovkornet ved mindre formater. Skeler dog stadig rigtigt meget til Panasonic TH-37PV60E! For øvrigt, er 50/60Hz flimren et problem ved plasma? Jeg har godt nok aldrig rigtigt selv bemærket det, når jeg har kigget på plasma, men det siger jo ikke så meget når man ikke kigger på plasma til dagligt...

Hilsen,
az

"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2006 kl. 00:06

Lige to bemærkninger. For det første vil det altid være nemmere og mere tabsfri at skalere *lidt*, medmindre man kan skalere lineært (f.eks. en skalering på 2x eller 4x). Det siger min 20+ års IT-erfaring (programmering) mig.

Nu er jeg ikke helt med på hvordan du mener at programmering kan overføres til billedkvalitet, men min erfaring direkte med billedkvalitet - og, ikke mindst, f.eks. en vis Joe Kane's noget mere omfattende og langvarige erfaring med det samme - siger altså noget andet...

EDIT: Lidt mere Paint-ekvilibrisme, for at illustrere min pointe:

Udgangspunket er 2 pixels. Skaleres disse til 3 pixels vha. interpolering, får du en sløring af overgangen mellem sort og hvid. Skalerer du i stedet til 5 pixels - der stadig ikke går op i de to - sløres overgangen stadig, men ikke i samme grad. Igen er det naturligvis en grov forenkling, men det er det samme princip der gør sig gældende, i en anden skala.

Redigeret af Otto, TC - 07-Juni-2006 kl. 00:11
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Zaragon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Maj-2006
Point: 630
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2006 kl. 00:13
...nu i snakker om 50/60 hz problematikken, så har jeg læst i andre fora, at en del mærker vil lancere 100/120 hz i nærmeste fremtid!! nogle kalder det "smooth-motion", og andre noget helt tredje... altså skal vi nu også til at køre "100 hz-problematikken" med vores nye flatscreen!! Argumentet fra producenterne skulle være, at 100/120 hz giver mere flydende billeder ved bevægelse... jeg mener at huske, at det hovedsagelig gælder LCD... ak ja - O TEMPORA, O MORES!!
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2006 kl. 00:14

Og for det andet, problemet med LCD og CCFL backlight er, efter min mening, netop ,at der her sendes "for meget" lys ud på den uheldige måde, idet en slukket LCD matrix ikke formår at tilbageholde lyset 100%. Jeg har i al fald *aldrig* set en 100% sort farve på et LCD. Og jeg synes ellers også, at farverne som regel virker lidt "uldne" på LCD, men det er så mere subjektivt.

Det er jeg fuldstændigt enig i. Det drejer sig dog ikke om forskel i den maksimale lysstyrke.

For øvrigt, er 50/60Hz flimren et problem ved plasma? Jeg har godt nok aldrig rigtigt selv bemærket det, når jeg har kigget på plasma, men det siger jo ikke så meget når man ikke kigger på plasma til dagligt...

Nej, det er generelt ikke noget issue.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2006 kl. 00:17

Oprindeligt skrevet af Zaragon Zaragon skrev:

...nu i snakker om 50/60 hz problematikken, så har jeg læst i andre fora, at en del mærker vil lancere 100/120 hz i nærmeste fremtid!! nogle kalder det "smooth-motion", og andre noget helt tredje... altså skal vi nu også til at køre "100 hz-problematikken" med vores nye flatscreen!! Argumentet fra producenterne skulle være, at 100/120 hz giver mere flydende billeder ved bevægelse... jeg mener at huske, at det hovedsagelig gælder LCD... ak ja - O TEMPORA, O MORES!!

Det er som jeg forstår det for at "modarbejde" LCD'ernes generelt dårlige responstid, og er derfor ikke rigtigt relevant på plasma. Men mht. "100-Hz problematikken", så bliver dette ikke et problem på samme måde som på et billedrørs-tv. Problemet med at konvertere 50 Hz til 100 Hz på et billedrør er at det er et interlace signal. På et LCD, hvor billedet først konverteres til progressive, og dernæst dobles op til 100 Hz, er der ikke den slags problemer.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Zaragon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2006 kl. 00:21

...omkr. LCD og black-level/backlight...  ja, det har i ret i... men lige nu sidder jeg her og leger med mit nye tv, og ser lige nu en dvd afspillet via PC'en (der er direkte mini-sub tilslutning mellem grafikkort og tv), og der er billedet RIGTIG flot, med meget dyb sort ift. normalt tv, og også bedre end det 3-farvede kabel mellem min normale dvd (pio 656A) og tv'et!!?? underligt! - og billedet er også mindre generet af digitale artefakter!!??

Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2006 kl. 00:23

...omkr. LCD og black-level/backlight...  ja, det har i ret i... men lige nu sidder jeg her og leger med mit nye tv, og ser lige nu en dvd afspillet via PC'en (der er direkte mini-sub tilslutning mellem grafikkort og tv), og der er billedet RIGTIG flot, med meget dyb sort ift. normalt tv, og også bedre end det 3-farvede kabel mellem min normale dvd (pio 656A) og tv'et!!?? underligt! - og billedet er også mindre generet af digitale artefakter!!??

Hvilket tv?

EDIT: Doh, Tosh'en selvfølgelig... (jeg skal snart i seng...) Der er forskellige muligheder: Digitale artifakter er formentligt et spørgsmål om at de-interlacingen i software'n er bedre end i tv'et. En ny afspiller med en god progressive scan vil give samme, eller bedre, resultat. En anden mulighed er at tv'et behandler signalet forskelligt på VGA-indgangen i forhold til de øvrige indgange. Ikke helt sjældent mener producenten at et VGA-signal skal vises korrekt og ubehandlet, mens et tv-signal skal splittes ad i alle ender og kanter for at se brugbart ud (hvilket som regel netop f**ker det helt up...) Hvis det er dette der er tale om, så har du ikke så mange muligheder (udover at fortsætte med at bruge PC'en som afspiller...) En tredje er at tv'ets indstillinger er forskellige på de to indgange - sort-niveau bør bare være et simpelt spørgsmål om at justere lys rigtigt. Hvis decideret sort er forskelligt alt efter om signalet kommer fra DVD'en eller fra PC'en, og du ikke kan kompensere for dette vha. brightness indstillingen, så er der noget _helt_ galt. En fjerde (ret sandsynlig) mulighed er at PC'en leverer et forkert sort-niveau, og crusher alle detaljer i sort. Det får "næsten-sort" til at se mere sort ud, mens decideret sort nu engang altid er sort... Igen er det principielt et indstillings-spørgsmål, hvis du vil have DVD-billedet til at gøre det samme (sæt brightness for lavt, så giver det samme resultat).

Redigeret af Otto, TC - 07-Juni-2006 kl. 00:31
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2006 kl. 00:35

Det er som jeg forstår det for at "modarbejde" LCD'ernes generelt dårlige responstid, og er derfor ikke rigtigt relevant på plasma. Men mht. "100-Hz problematikken", så bliver dette ikke et problem på samme måde som på et billedrørs-tv. Problemet med at konvertere 50 Hz til 100 Hz på et billedrør er at det er et interlace signal. På et LCD, hvor billedet først konverteres til progressive, og dernæst dobles op til 100 Hz, er der ikke den slags problemer.

Hvis der med langsom opdatering menes slør og halo effekter kunne det vel ligeså godt skyldes den digitale billedbehandling (uheldig brug af DNR eller DNM o.lign.), snarere end panelets responstid som sådan (det mener jeg at du selv har skrevet tidligere?). I så fald er løsningen vel ikke nødvendigvis mere digital billedbehandling, men snarere bedre digital billedbehandling?

Eftersom LCD ikke lider af billedrørets svaghed med at skærmen opdateres linie for linie (hvadenten det er progressivt eller interlaced), må en fordobling af frekvensen fra 50Hz til 100Hz forudsætte at det er nye helbilleder som vises. På et LCD kan det vel ikke give mening at gentage de samme billeder ala 100 Hz CRT (hvor det godt nok er halvbilleder, men pointen er at reducere flicker). I så fald skal et 100Hz LCD interpolere endnu flere nye billeder, dvs. endnu mere digital billedbehandling.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Zaragon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2006 kl. 00:49

...zzzZZZZzzzeeeent, er det ved at være...  - som Yoda fra StarWars ville have sagt det... ... og så skal man trække dynen op over znuden! - TAK for svaret, Otto. Gode, kompetente svar og muligheder - imponeret! , som nu ofte før! Jeg har min pc/dvd kørende som klon, og billedet fra min Xerox LCD-skærm står meget lig min Tosh, så jeg tror ikke, der er noget galt dér... hmmm... fornemmer jeg, at du gerne vil sælge mig en prog dvd-afspiller??  - jeg har nu lige brugt en mindre formue på mit nye tv, og der er sat lidt til side til den Philips DVDR-9000, som jeg har set mig varm på, såååååå... jeg venter lige lidt, inden bankrådgiveren kommer efter mig!! - jeg kan jo også håbe, at Philips'en -hvis den nogensinde dukker op- kan vise et bedre dvd billede... ved du forresten, at 7250 fra Philips med 5.1 lyd ER udkommet i UK, og efter sigende fungerer rigtig godt?? - ulempen er blot, at den ikke har hdmi-stik!! dåååmt!

Godnat, og tak for en herlig aften!! Sov godt, allesammen!

-henrik-

Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2006 kl. 01:05
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Eftersom LCD ikke lider af billedrørets svaghed med at skærmen opdateres linie for linie (hvadenten det er progressivt eller interlaced), må en fordobling af frekvensen fra 50Hz til 100Hz forudsætte at det er nye helbilleder som vises. På et LCD kan det vel ikke give mening at gentage de samme billeder ala 100 Hz CRT (hvor det godt nok er halvbilleder, men pointen er at reducere flicker). I så fald skal et 100Hz LCD interpolere endnu flere nye billeder, dvs. endnu mere digital billedbehandling.

Som jeg har forstået det, er det ikke interpolering af nye billeder (ala DNM), men netop blot en gentagelse. Ikke for at reducere flicker, men for at forbedre responstiden.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2006 kl. 01:07

...zzzZZZZzzzeeeent, er det ved at være...  - som Yoda fra StarWars ville have sagt det... ... og så skal man trække dynen op over znuden! - TAK for svaret, Otto. Gode, kompetente svar og muligheder - imponeret! , som nu ofte før! Jeg har min pc/dvd kørende som klon, og billedet fra min Xerox LCD-skærm står meget lig min Tosh, så jeg tror ikke, der er noget galt dér... hmmm... fornemmer jeg, at du gerne vil sælge mig en prog dvd-afspiller??  

Jeg vil hellere have dig til at undersøge om du kan hive samme sort-niveau ud af Pioneer'en ved at justere på brightness og evt. andre indstillinger. Hvis ikke, så er signalbehandlingen i tv'et temmeligt uhensigtsmæssigt lavet...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2006 kl. 01:18

Som jeg har forstået det, er det ikke interpolering af nye billeder (ala DNM), men netop blot en gentagelse. Ikke for at reducere flicker, men for at forbedre responstiden.

Ok, så hvis det er filmmateriale som bliver korrekt de-interlacet, bliver det samme billede gentaget 4 gange?

Ved du hvad disse 100Hz LCD vil gøre med 60Hz input?

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu