recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PC glemmer tid
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

PC glemmer tid

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
MortenBby Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenBby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: PC glemmer tid
    Sendt: 12-August-2020 kl. 13:46
Min gamle PC har fået en uvane. Når jeg tænder om morgenen har den glemt tid, år og dato. Det viste sig ved at sider ikke kunne hentes ind da certifikatet til den pågældende side ifg PCen endnu ikke var gyldigt. I går vågnede den op til 2008 og i dag til 2007. Når jeg så manuelt stiller datoen er der ingen problemer, men det er irriterende og besværligt.
Så hvorfor gør den pludseligt det og hvordan kan problemet afhjælpes

På forhånd tak.




Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2020 kl. 13:56
Måske er det tid til, at skifte den knapcelle eller andet batteri, der sidder på motherboardet ?
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2020 kl. 13:57
Der sidder normalt et lille knapcelle batteri til at holde CMOS og ur i live, så nok på tide at skifte batteri. 
Wink

EDIT: To sjæle, en tanke.  LOL


Redigeret af JørgenT - 12-August-2020 kl. 13:58
Mvh. JørgenT
Til top
MortenBby Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenBby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2020 kl. 14:23
Er det let at finde? Jeg har haft den skilt ad flere gange men aldrig bemærket et batteri. Og hvilken type knapcelle skal bruges?


Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2020 kl. 14:47
det er tpyisk CR2032 der sidder på bundkortet (men det kan du se når du finder det!). Nu skriver du selvfølgelig absolut INTET om hvad det er for en computer. Jeg vil sige det er svært at undgå at finde batteriet i en stationær, men en bærbar er unægtelig noget sværere at finde. Der kan det gemme sig mange steder. Det kan både stå på højkant og være fladt, men afhængig af bundkortets størrelse, så kan det være flere steder. Nogle ganske ganske få har det rent faktisk på bagsiden af bundkortet, men det er ekstremt dårlig stil at sætte det der fordi maskinerne typisk skal skilles ad fra kabinettet for at tilgå det.

Når det så er sagt, så angiver problemet også at maskinen faktisk er ualmindeligt gammel. Måske det også var på tide at kigge sig om efter en mere moderne? batteriet på bundkortene holder generelt temmelig mange år, så at det er ved at være færdigt fortæller at den maskine ikke lige er 2-3 år gammel. (og jeg er fuldkommen enig med de andre i at det er årsagen til dit problem.)

Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2020 kl. 16:29
Og fordi en maskine er 2-3 år gammel, så er den klar til at blive skrottet?

Batteriet er til for at holde liv i CMOS, og det holder ikke evigt...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2020 kl. 16:44
Navn & modelnummer ønskes! Det er eneste mulighed for at kunne dømme den ude, eller inde... OG at kunne vejlede dig til at finde batteriet - hvis det lader sig gøre - er det en bærbar, kan det være vanskeligt at komme til, hvis man ikke BARE lige kan åbnenogle dæksler, fjerne noget bag dækslet - evt. kan det ligge bagved harddisken, som nemt kan hives ud, det kan være det er gemt godt under et eller andet, så det er uladsiggørligt...

Men altså, modelnavn og-nummer!
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2020 kl. 17:28
Sådan en stationer pc havde jeg også.
Men den skete kun når strømmen havde været afbrudt, så hvis du har for vane af slukke for strømmen til den kunne det være en løsning at lade være med det.
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2020 kl. 18:11
supergris - en venlig invitation til at "læse mellem linjerne" - jeg skrev den ikke lige var 2-3 år gammel . dermed antyder jeg jo også at den er BETYDELIGT ældre. Og du har ret - det holder ikke evigt, men jeg har stadig haft +5 år gamle maskiner som ikke har fået skiftet batteri på cmos. så når trådstarter selv angiver gammel, så lugter det snarere af 10 år.
Til top
MortenBby Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenBby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2020 kl. 19:40
Tak til alle for svar. Det er en stationær - muligvis med Abit - bundkort fra (hold nu fast) 2009.
Kan jeg forvente at denne antikke maskine bruger et CR 2032 batteri?


Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
Til top
Peter.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2012
Status: Offline
Point: 139
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.C Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2020 kl. 19:46
Ja, det gør den. Bare køb en pakke med 2032 batterier.
De er brugt i PC'ere siden, ihvertfald,  starten af 90'erne.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2020 kl. 20:34
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:


Men den skete kun når strømmen havde været afbrudt, så hvis du har for vane af slukke for strømmen til den kunne det være en løsning at lade være med det.


Det kunne det. Men så svært er det heller ikke at skifte batteri i sådan en "fætter".
Jeg har lige været "operationen" igennem for anden gang på en 586'er...


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu