|
PC world: Kopier bare løs !! |
Besvar | Side <1 891011> |
Forfatter | ||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 01-September-2009 kl. 10:54 | |
Skal vi ikke, blot for god ordens skyld, fjerne begreberne permanent og midlertidig her. Det skaber blot en unødig forvirring, og ingen kan alligevel svare på, hvor lang tid permanent og midlertidig er. Juridisk set er begreberne mig bekendt intet værd, medmindre de er defineret. Dernæst kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan du kommer frem til, at der skal være et drev til stede, for at kunne afspille et medie som tilsyneladende kræver et drev. Og efter du har taget stilling til dette, så prøv at forklar, hvordan du får dette medie, som du nu har argumenteret for kræver et drev, ind i en typisk MP3 afspiller? Når du så har forklare dette. Så vender vi tilbage til, hvad du må/ikke må, hvis vi mener vi er blevet klogere efter dette |
||
Kandersen
Sendt: 01-September-2009 kl. 11:03 | |
Hmm. Jesper, er det ikke macrovision som tillader kopi af originalen, men ikke kopi af en kopi? (eller hedder den noget andet. Jeg kan huske mine DAT båndoptagere havde en sådan kopisikring i sin tid). |
||
Kandersen
Sendt: 01-September-2009 kl. 11:34 | |
Det er helt klart en vinkel i dette som skal tages med. Men uanset hvad danske videogramdistributører mener, så er det ikke dem der har lavet den gældende lov. Jeg kan slet ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at nogen som helst skulle have noget imod, at du og jeg kopiere vores indkøbt DVDére til en harddisk, for at afvikle den derfra. Det som er problemet, OG dilemmaet, og som jeg har fuld forståelse for, er at de selvsamme ophavere, gerne vil forsøge at forhindre en distribution af ikke kopibeskyttet værker med dertilhørende tab som resultat. Det ER et dilemma for dem. Og jeg kan ikke se, hvordan det skal kunne løses, medmindre man gør som der er gjort med audio CDére, nemlig at fjerne alt hvad der hedder kopibeskyttelse. På sidelinien har vi så vores lovgivning. Der åbenbart godt kan se dilemmaet, men heller ikke vil forhindre brugerne i at kunne afvikle deres indkøbt medier pga. noget så tåbeligt som en kopisikring. Der findes apparater/enheder/whatever, som ikke kan håndtere kopisikring. De skriver det direkte i deres intentioner og der er brugt et eksempel med en Linux kontra en Windows computer. Problemet er bare, at Linux og eksempelvis Windows er IKKE een computer. Det er operativsystemer, ligesom der findes mange andre operativsystemer. Intentionerne med lovgivningen er, at jeg ikke må være begrænset i forbindelse med afvikling pga. en teknisk foranstaltning. Intentionerne fra ophaveren er, at jeg skal kunne afvikle min retsmæssige indkøbte værker, der hvor JEG har behov for det. Ergo, lever jeg op til både lovens, ophaverens og mine egne intentioner/interesse, hvis jeg afvikler film, billeder og musik, der hvor jeg har behov for det, så længe det ikke skader ophaverens fortjeneste. Og så er det sådan set hammerende ligegyldt om jeg har lavet en kopi eller ej, om jeg har brudt en kopisikring eller ej. Den del er først relevant, når vi snakker evt. distribution. Og så har vi virkelig balladen. For ingen kan længere finde rundt i det her. Os der ved noget, vi udnytter det som dem der har lavet lovgivningen ikke har vidst. Andre "almindelige" mennesker gør som de tror er rigtigt. Mange ville måske ikke engang ane, at det som de gør, det er forkert. Men stort set alle, dvs. forbrugere, producenter, pladselskaber osv. er enige om, at det som er af betydning, det er om man skaber en kopi og giver til en anden, for dermed at bidrage til ophaverens tab = distribution. Jeg er muligvis naiv, men jeg formoder ikke der er nogen der vil stille sig frem og sige, at det er iorden. Uanset hvad man synes om det her, så skal man godt nok have et enormt urealistisk overblik eller en noget retarderet form for virkelighed, hvis man mener det her er simpelt!
|
||
Sandal
Guld medlem Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
Sendt: 01-September-2009 kl. 16:27 | |
Rettighedshaverne har besluttet at tilbyde deres værk (musik eller film) på et bestemt medie, typisk en fysisk CD, DVD eller Blu-ray skive og forsynet denne med en kopisikring, fordi de ikke ønsker, at forbrugeren skal overføre værket til et andet medie. Der er derfor nødvendigt, at have en afspiller, der understøtter det pågældende medie, altså et apparat med det kompatibelt drev. Det er alene i det tilfælde, hvor apparatets software (eller anden anordning) forhindre dig i at afspille værket, at det er tilladt at omgå/bryde kopisikringen. Hvis du således har købt en CD (med kopisikring) til brug i din CD-afspiller og senere ønsker musikken på din MP3-afspiller, er du derfor tvunget til at købe musikken i MP3-formattet, hvis du vil holde dig inden for lovens rammer. Tillægsbetænkning til ophavsretsloven: En privatperson, der for eksempel har erhvervet en DVD-film, som ikke kan afspilles på op et Linux (men alene på for eksempel Microsofts styresystem), vil efter de foreslåede regler ikke blive forhindret i at bryde koden i det omfang, dette er nødvendigt for at kunne afspille filmen, herunder fordi vedkommende i sin computer ikke har Microsofts styresystem. Det vil derimod ikke være tilladt at bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af DVD-filmen. Kilde: http://www.ft.dk/Samling/20021/udvbilag/KUU/L19_bilag137.htm Retstillingen er præcis den samme for CD'er. |
||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
||
erla
Guld medlem Oprettet: 10-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 693 |
Sendt: 01-September-2009 kl. 16:51 | |
Ovenstående må stå for din regning - det er indtil vi har en dom, et fortolkningsspørgsmål. Men lad os sige du har ret - i så fald er det jo i direkte modstrid med intentionerne med loven, og dermed et problem der bør ses på fra politisk hold snarest. For du mener vel ikke at din fortolkning er i overensstmelse med intentionerne med loven? Intentionerne var at dæmme op for ulovlig kopiering og fildeling - ikke at forhindre personlig tilegnelse eller lovlig privatkopiering - at dette skete anså man for en uheldig bivirkning, som man forventede ville forsvinde når teknologien blev mere moden... Hvis du kan finde en eneste officiel reference til, at loven blev indført for at give rettighedshaverne den kontrol over private forbrugeres personlige tilegnelse som du herover beskriver, så vil jeg MEGET gerne se den... At nogle så kan ha' våde drømme om, at loven skal tolkes som du siger, det må stå for deres regning - det var aldrig meningen med loven. Redigeret af erla - 01-September-2009 kl. 16:53 |
||
Sandal
Guld medlem Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
Sendt: 01-September-2009 kl. 17:27 | |
Vi kan hurtigt blive enige om, at det selvfølgelig i sidste ende er domstolene der afgør hvordan loven skal fortolkes. Jeg har ikke nødvendigvis ret, jeg henholder mig blot til, hvad der fremgår af forarbejderne.
Det fremgår af kulturudvalgets tillægsbetænkning hvorledes det er tænkt at OHL § 75 c skal fungere i sammenhæng med § 12: På baggrund af betragtning nr. 52 i infosoc-direktivet bør kulturministeren søge at fremme anvendelsen af frivillige foranstaltninger, der gør det muligt for privatpersoner at fremstille kopier til privat eller personlig brug, jf. ophavsretslovens § 12. Kopispærringer bør indrettes på en sådan måde, at de forhindrer eller begrænser ulovlig kopiering m.v., samtidig med at de muliggør lovlig brug i henhold til ophavsrets lovens undtagelsesbestemmelser. Altså er der politisk enighed om, at bestemmelserne om tekniske foranstaltninger (§ 75 c) tillige skal finde anvendelse ved kopiering til privat brug, men at ministeren skal forsøge at fremme, at rettighedshaverne gør det muligt for fremstille kopier til privat eller personlig brug. Dette er så desværre ikke sket, men derfor må lovens ordlyd stadig finde anvendelse. Kulturudvalget kommer også med følgende afsluttende bemærkning: Flertallet finder sammenfattende, at reglerne om tekniske foranstaltninger bør til politisk eftersyn inden for en kortere årrække. Eftersynet skal vurdere, om der er behov for at revidere den måde, infosoc-direktivet er blevet gennemført på, og om der er behov for at ændre direktivet. Dette er desværre heller ikke sket. |
||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
||
erla
Sendt: 01-September-2009 kl. 17:37 | |
@Sandal: Kan vi så blive enige om, at intentionen aldrig har været at kontrollere / begrænse folks lovlige privaykopiering? Jeg synes det fremgår tydeligt af dine citater, men hvergang jeg forsøger at konkludere på det, så argumenterer du som om du ikke er vidende om intentionerne med loven og selv fortolker ud fra den rene lovtekst - f.eks.: "Hvis du således har købt en CD (med kopisikring) til brug i din CD-afspiller og senere ønsker musikken på din MP3-afspiller, er du derfor tvunget til at købe musikken i MP3-formattet, hvis du vil holde dig inden for lovens rammer." Jeg er forvirret over dine modsatrettede svar... er det du mener, at loven i dag ikke skal fortolkes ud fra dens opridelige intentioner? Eller mener du, at loven i sig selv er i modstrid med sine intentioner? Redigeret af erla - 01-September-2009 kl. 17:38 |
||
Sandal
Sendt: 01-September-2009 kl. 17:51 | |
Vi kan blive enige om, at det ikke er lovens intention, men den har desværre haft den konsekvens, fordi rettighedshaverne ikke, som forventet, har indrettet deres kopisikring således, at det var muligt at foretage kopiering til privat brug.
Lovens oprindelig intention med de tekniske foranstaltninger (§ 75 c) var at give rettighedshaverne nogle værktøjer til at begrænse/forhindre den ulovlige kopiering, men det var samtidig kulturudvalgets håb og bekymring, at rettighedshaveren indrettede disse tekniske forstaltninger på en sådan måde, at forbrugerne stadig kunne gøre brug af deres ret i § 12. Dette har deværre vist sig ikke at være tilfældet, men det ændre ikke på, at lovens ordning om tekniske foranstaltninger, der også finder anvendelse på § 12, stadig er gældende ret indtil lovgivningsmagten (i dette tilfælde EU), vælger at ændre dette. Redigeret af Sandal - 01-September-2009 kl. 18:00 |
||
|
||
Startrek
-- Bruger stoppet på recordere.dk Oprettet: 02-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5740 |
Sendt: 01-September-2009 kl. 17:57 | |
Tro at vi skal havde en dom. før at vi for alvor kan se hvad vi må og ikke må, med den måde love er lave på er det ikke sikke at der overhoved ville komme en dom, fordi der er så mange fald grupper i denne lov.
Jeg har altid efterlyst en simple lov, som kunne værre at alt kopi til privat brug er 100% forbudt (både digital og analog), ved god at der er nogle der synde at det lyder dumt, men er det ikke den rigtig vej af gå, ellers er vi mere over i piratgruppe ide om at alt skal værre lovlig. |
||
erla
Sendt: 01-September-2009 kl. 18:25 | |
Så lad os i samme omgang forbyde alle kokkeknive - vi ved jo de kan blive brugt til at slå andre mennesker ihjel, og at begynde og skelne mellem lovlig brug af en køkkenkniv og ulovlig brug, det er simpelthen alt for bøvlet! Så hellere forbyde for meget end for lidt! Nej - det giver ingen mening... Og når vi nu ved, at intentionen ikke har været, at forhindre lovlig privatkopiering, så ligger den oplagte løsning jo ligefor; tillad omgåelse af kopisikring ifb. med lovlig kopiering. Så behøver du som forbruger ikke bekymre dig om noget, så længe du ikke begynder at distribuere dine kopier udenfor privatsfæren. Kopien er jo ikke nogen trussel imod rettighedshavernes indtjening, før den bliver ulovligt distribueret... |
||
Startrek
-- Bruger stoppet på recordere.dk Oprettet: 02-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5740 |
Sendt: 01-September-2009 kl. 19:49 | |
Skridtet fra lovlig kopier til ulovlig kopier er skal meget kort, det viser jo sagen om pirat gruppe og folk holdning til at kopier, og dette er en helt klar trussel imod rettighedshavernes indtjening. Der har faktis værre oppe og rund, at man kunne få forbud mod kokkeknive, da der er nogle der ikke rigtig ved hvad de rigtig skal bruges til, dette samme kan ske for love om kopiering. |
||
JesperLund
Guld medlem Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Sendt: 01-September-2009 kl. 20:01 | |
Nej, DAT problematikken har ikke noget med Macrovision at gøre. Det er oprindeligt en teknik for at forhindre VHS til VHS kopiering, og det blev indført noget før DAT. DAT var den første mulighed for at lave digital kopiering af en CD, hvilket fik musikindustrien til at gå totalt amok, og det DRM system som du nævner (Serial Copy Management System, SCMS) blev indført i den forbindelse. Vist nok det første eksempel på Digital Restrictions Management, DRM. Redigeret af JesperLund - 01-September-2009 kl. 20:11 |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
Besvar | Side <1 891011> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |