|
PC world: Kopier bare løs !! |
Besvar | Side <12345 11> |
Forfatter | |||
erla
Guld medlem Oprettet: 10-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 693 |
Sendt: 27-August-2009 kl. 20:15 | ||
Hvis du læste den artikel jeg tidligere linkede til, vil du se at ikke engang sagsøgerne (den amerikanske filmindustri) hævder at der er tale om omgåelse af en kopibeskyttelse. De taler udelukkende om en adgangskontrol. Der er forskel rent juridisk. At noget er krypteret, betyder ikke nødvendigvis, at det er krypteret for at foprhindre kopiering. Det kan også være krypteret for at forhindre adgang. I sidste tilfælde er der ikke tale om kopibeskyttelse men om adgangskontrol. Rent juridisk, er det altså FORMÅLET med den anvendte teknolgi der er agfgørende, ikke teknologien i sig selv, hvilket jo ikke gør det nemmere for os forbrugere at skelne, hvornår der er tale om det ene eller det andet. Redigeret af erla - 27-August-2009 kl. 20:22 |
|||
nph12
Guld medlem Oprettet: 19-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 646 |
Sendt: 27-August-2009 kl. 21:46 | ||
Lovgivningen giver anledningen til mange spørgsmål, men hvor får vi forbrugere svar på, hvad vi må og ikke må kopiere? Det kunne være dejligt med nogle nutidige eksempler. |
|||
Allan Olesen
Guld medlem Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
Sendt: 27-August-2009 kl. 22:26 | ||
Du kunne muligvis have stillet det endnu værre spørgsmål: Hvorfor tillade teknisk begrænsning af en ret, som man ellers ikke engang lovligt kan give afkald på ved aftale? Det har altid været min opfattelse, at kopieringsrettighederne i Lov om Ophavsret ikke kan fraviges ved aftale. Altså, at man f.eks. ikke med retsvirkning kan skrive noget i denne retning uden på CD-omslaget for en ikke-kopibeskyttet CD: "Hvis du køber denne CD, giver du afkald på de rettigheder, som Lov om Ophavsret giver dig". Jeg aner desværre ikke, hvad jeg bygger denne opfattelse på. Normalt fremgår det af en lovtekst, når der er bestemmelser, som ikke kan fraviges ved aftale. Det er ikke tilfældet i Lov om Ophavsret. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre en holdning til det fra nogle af de juridiske genier her i tråden. Redigeret af Allan Olesen - 27-August-2009 kl. 22:27 |
|||
erla
Guld medlem Oprettet: 10-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 693 |
Sendt: 27-August-2009 kl. 22:50 | ||
Jeg har tidligere diskuteret dette med ophavsretseksperter fra "den anden side". Deres svar er, at vi ikke har nogle rettigheder! Rettighedshaverne her begrænset eneret - tæt på statsanktioneret totalmonopol - begrænsningerne består i, at vi som borgere kan benytte visse undtagelser til rettighedshavernes eneret. Så i juridisk forstand, er vore undtagelser ikke rettigheder, men netop bare undtagelser fra andres eneret... Jeg er ikke enig i rettighedshavernes fortolkning af dette forhold, som de mener betyder, at deres eneret har højere prioritet end vore undtagelser. Begge dele stammer fra Bernerkonventionens §9 stkj. 1 og 2 - den ene kan ikke fungere uden den anden, og dermed må begge anses som juridisk ligeværdige i min optik - men jeg er ikke uddannet jurist... I Bernerkonventionen hedder det om eksemplarfremstilling bl.a.: Article 9 (1) Authors of literary and artistic works protected by this Convention shall have the exclusive right of authorizing the reproduction of these works, in any manner or form. (2) It shall be a matter for legislation in the countries of the Union to permit the reproduction of such works in certain special cases, provided that such reproduction does not conflict with a normal exploitation of the work and does not unreasonably prejudice the legitimate interests of the author. Berner-konventionen kan læses i sin helhed her. Oversat til lægmandstermer betyder stk. 2, at udnyttelse der ikke er væsensforskellig fra normal anvendelse og (vigtigt!) ikke skader rettighedshavernes legitime interesser urimeligt (skader deres indtjeningsmuligheder). Hvordan kopiering af lovligt indkøbte originalkopier indenfor hjemmets fire vægge, mhb på afspilning via netæksafspiller, kan konflikte med stk. 2 kan jeg simpelthen ikke forstå - så jeg mener faktisk den danske ophavsretslov er på kant med Bernerkonventionen på dette punkt... og kulturministeriet beklager da også, at uskyldige private forbrugere rammes af denne lov, men man har skønnet at det simpelthen var nødvendig, for at dæmme op for den piratkopiering selskaberne har gjort opmærksom på de har været udsat for (men iøvrigt ikke dokumenteret med andet end faldende salg). Så de lovlydige forbrugere er blevet ofre i kampen imod de slemme pirater... det er på tide at politikerne genovervejer fornuften i loven og ikke mindst effekten, dels overfor piratkopiering, og dels overfor lovlydige borgere - har det haft konsekvenser for piratkopieringen og rent faktisk hjulpet med at forhindre denne? Eller er det kun til gene for almindelige forbrugere? Skulle man så ikke liiiige vende skråen og se på tingene en gang til... Redigeret af erla - 27-August-2009 kl. 23:02 |
|||
HeartWare
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4800 |
Sendt: 27-August-2009 kl. 23:16 | ||
Under alle omstændigheder har det i hvert fald intet med regions-beskyttelse at gøre - dette er en helt separat process fra CSS og du kan både have regions-beskyttede diske uden CSS og CSS-krypterede diske uden regions-kodning. |
|||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
|||
spacefractal
Junior bruger Oprettet: 03-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 33 |
Sendt: 28-August-2009 kl. 13:34 | ||
personligt ville jeg være lideglad med den meget forvirrende lov hvad man må og ikke må. De har ikke en change at finde udaf at hvad folk gøre i de 4 vægge alligevel, f.eks. at kunne afspille på enheder der bruger andre formater. DRM er også noget l*rt og har kun gjort det værre, og kun går efter musik uden DRM. Det er først fornyligt at jeg gik ind på ITunes at man kan få DRM frit musik nu (selvom det er vandmærket, som er en god DRM). Om så det er musik eller film burde være ligemeget. Jeg ligger da også alt ind på harddisk, da det er langt nemmere det vej. Problemet er efter min mening kommer først hvis man begynder at fildele med andre eller downloade ting som man ikke burde downloade. Det er først der man kan blive knaldet hvis det bliver opdaget. |
|||
edtwodth
Guld medlem Oprettet: 14-November-2005 Sted: Herning Status: Offline Point: 740 |
Sendt: 28-August-2009 kl. 14:18 | ||
Nu er lovgivningen der nu engang til at holde styr på samfundet. Uanset om man er enig med en lov eller ej. Er du også ligeglad med færdselsloven etc.? Og hvis man bare lader som ingen ting får man jo det aldrig ændret? Forstår ikke lige din tanke gang Men loven er tåbelig det kan vi godt blive enige om. Det er netop ikke lige meget om det er musik eller film. Du kan få drm fri digital musik. Men du kan ikke få drm fri digitale film !! Dermed låser filmbranchen den enkelte forbruger til bestemte løsninger. På den måde skaber loven jo rent faktisk mindre konkurrence til ulempe for forbrugerne. Kunne man forestille sig, at man købte en dvd i f.eks. Fona og når man kom hjem kunne man kun afspille den i en afspiller fra Sony? Nej vel.... Go weekend Henrik Enfrustreretforbruger.dk Redigeret af edtwodth - 28-August-2009 kl. 14:22 |
|||
spacefractal
Junior bruger Oprettet: 03-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 33 |
Sendt: 28-August-2009 kl. 15:38 | ||
Jeg forstå godt folk der vil rippe fra købte dvd til bestemte enheder, media center, backup og lingnende, som jo normalt er indenfor huset. Hvis man ikke engang rippe film til harddisk, hvad skal man med f.eks. Windows Media Center (som jo er et Microsoft Produkt)? Her er netop ment at man skal rippe sin film samling til netop harddisken og hermed må eventuelt bryde DRM.... Det uanset om det er film eller musik. Så tåbligt lov er det ihvert fald på det punkt. Jeg læste også en historie at man rent faktisk må sælge sin fysiske cd samling efter har gjort det digitalt, hvilket er endnu mere mystisk. Det er sikkert der problemet kan ligge. Det burde selvføgeligt ikke være tilladt at have en digital kopi, hvis man ikke har originalt medie (digital eller ej) længere. Redigeret af spacefractal - 28-August-2009 kl. 15:44 |
|||
Jørgensen
Guld medlem Oprettet: 02-Februar-2008 Sted: Holstebro Status: Offline Point: 886 |
Sendt: 28-August-2009 kl. 17:43 | ||
Ovenstående har jeg også læst eller set på et tidspunkt, og det er faktisk lidt sært, hvis retten til musikken ikke forsvinder med det fysiske medie. Musikken på ens PC eller mediecenter kunne selvfølgelig være købt som download, men ligger den som fx FLAC-format i fuld digital kvalitet, som jeg har gjort med de fleste af mine CD'ere og ikke i fx en miserabel 64Kbit lydudgave fra en www-sælger, kan det jo nok være svært at overbevise antipiraterne om, at musikken er købt, hvis man ikke ligger inde med de fysiske medier. Omvendt solgte Danmarks Radio jo alle deres plader for nogle få år siden, da de havde digitaliseret deres pladesamling, efter hvad man kunne høre i radioen. Og kunne DR det, så må det jo være i orden? Ikke at jeg vil af med mine CD'ere af den grund. Mvh. Jørgensen Redigeret af Jørgensen - 28-August-2009 kl. 17:52 |
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 28-August-2009 kl. 17:44 | ||
Problemet er, at der i loven er en pasus der giver lov til at bryde kopisikringen, HVIS det er nødvedigt for at kunne afvikle materialet. Så specielt den sidste er ikke bare så lige til! |
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 28-August-2009 kl. 17:46 | ||
Jo det er, forudsat at kopisikringen er en hindring for at kunne afvikle materialet.
Ovenstående omkring Linux er KUN et eksempel på et system, som ikke kan håndtere kopisikringen. Ergo alle andre lign. systemer som ikke kan, vil det også være lovligt! |
|||
JesperLund
Guld medlem Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Sendt: 28-August-2009 kl. 21:50 | ||
Det har ikke noget med Linux at gøre, og faktisk kan du købe en officiel CSS-licensieret software afspiller til Linux, hvis du har den slags lyster. 1) Du må gerne omgå en effektiv teknisk foranstaltning for at afspille DVD mediet, og det er i den forbindelse ok at der laves midlertidige kopier. 2) Du må ikke omgå en effektiv teknisk foranstaltning for at lave en permanent kopi. En filmsamling på en NAS er helt klart en permanent kopi. Den juridiske forklaring på denne forskel er at #1 drejer sig om afspilning i privatsfæren (dit hjem), og det er slet ikke reguleret af ophavsretsloven. Det er kopiering #2 derimod (eksemplarfremstilling). Den vigtige pointe er at §75c kun omfatter handlinger som er reguleret af ophavsretsloven, altså kopiering/eksemplarfremstilling men ikke afspilning. Er det logisk eller velgennemtænkt? Nej absolut ikke, men sådan er loven indtil den dag hvor Piratpartiet får 90 mandater. EDIT: man skal i øvrigt være opmærksom på at der er væsentlige forskelle mellem den danske §75c og de amerikanske regler i DMCA. Den danske paragraf holder sig inden for ophavsretslovens naturlige domæne og regulerer ikke afspilning i privatsfæren. Den amerikanske udgave kaldes ofte paracopyright fordi den omfatter ting som normalt falder uden for ophavsretslovgivningen, eksempelvis afspilning i privatsfæren. I USA er det formentlig ulovligt at have en regionsfri DVD afspiller og se R2 DVD film, believe it or not. Redigeret af JesperLund - 28-August-2009 kl. 21:59 |
|||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||
Besvar | Side <12345 11> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |