recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Personlig anmeldelse af Panasonic TH 42PV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPersonlig anmeldelse af Panasonic TH 42PV

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
BeeVee Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Emne: Personlig anmeldelse af Panasonic TH 42PV
    Sendt: 13-Juni-2005 kl. 21:18

Der vel snart 2-3 uger siden jeg fik min plasma skærm, efter mange overvejelser, som blandt blev lagt i dette forum.

Derfor vil jeg godt kort fortælle om mine erfaringer med dette meget lækre TV.

Udseende
Pana 500 er topmodellen og jeg synes det er klart flottere end de øvrige Pana-modeller.

Det er flot når det hænger på væggen og "skriger" kvalitet ud i rummet.

Kombinationen med sort og glas og sølv, er nærmest klassisk og går formentlig aldrig af mode.

Er det så flottere end Pioneer 435-serien ? ...det er en smagssag - men Pio har ikke integrerede højtalere og hvis man vil have højtalere på sit TV, til alm. kiggeri, så vinder Pana-en over Pio.

Hvad med genskær pga. glasset foran skærmen. Ja, der er genskær, hvis du har vinduer bag dit TV (men det er der vist i alle TV). Jeg har personligt vindues-lys ind fra siden og derfor er der intet problem hos mig. Problemet med genskær, kan formentlig løses på den originale vægophæng, hvor man kan tilte TV-et lidt ud ad i toppen, så skæret ikke ses ved alm. TV-kiggeri. Men som en af mine venner siger, man ser jo mest TV om aftenen og her er der intet problem.

Udseende : 5 ud af 5 stjerner.

Billede
Selve TV-billedet fra et DVD-signal, må betegnes som fantastisk (men sådan er vist på næsten alle nye skærme, fra en DVD, så ikke mere om det).

Billedet fra et alm. antenne-signal (TDC hybrid, uden selector), står på de bedste kanaler, ligeledes fantastisk. Der er et spil i billedet og en dybde i farverne, som jeg ikke havde fra nogen af mine 4 andre almindelige TV.

Der er selvfølgelig lige fodbold fra 3+ og andre ældre programmer fra de mindre kanaler, som ikke står super godt - men man vænner sig hurtigt til det. Som det er sagt her i forummet før, så får man jo ikke et bedre billede på sit TV, end signalet tillader. Dem som har satellit og Pana 500, må glædes dagligt af det fantastiske billede hele tiden.

Jeg overvejer at købe selector-boksen, for at få et bedre signal - men da jeg har fået min. lige så godt billede som før og oftest et super meget bedre billede...er det stadig blevet ved tanken.

Panasonic styrer signalet rigtig flot. Med Panasonic auto, sørger TV-et som oftest selv for at indstille det til bedste billede. Og hvis et signal driller, er det 1 tryk på remote-n og så er 16:9 sat til og så ses filmen rigtigt. Jeg har haft gæster der synes at folk på nyhederne bliver runde i hovedet - men det er altså ikke noget jeg ligger mærke til og jeg kunne ikke drømme om at se udsendelsen i 4:3-format.

Skift af kanaler er beskrevet som værende langsomt og det må jeg medgive...det er ikke verdens hurtigste zapper -tur man kan tage. Man vænner sig selvfølgelig til det - og hvis det virkelig går mig på, kan jeg zappe via min DVD-tuner, så går det lynhurtigt.

Billede : 4.5 ud af 5 stjerner (hvis jeg købte en selector, ville det med garanti blive 5 stjerner)

Lyd
Jeg har skaffet mig af med mit gamle 32" Siemens TV, som havde en rigtig god lyd til alm. TV-kiggeri.

Pana 500 har højtalere, der kan spille så højt, "tungt" og klart - at mine gæster tror at jeg har sat surround-anlægget til. Det lyder som en overdrivelse (og er det da også lidt), men jeg har ikke hørt et TV have så god lyd integreret.

Endvidere kan hver enkelt kanal indstilles til sin helt egen lyd, hvilket rart  på nogen kanaler, som har ekstrem høj lyd i forhold til nabo-kanalen, som man lige kom fra.

Lyd : 5 ud af 5 stjerner

Fjernbetjening
Alle fj.betjeninger nu om dage (på nær B&O) laves vel i plastic - Pana 500 ingen undtagelse.

Men den ligger godt og "tungt" i hånden og kan nemt betjenes med 1 hånd.

Knapperne er der mange af og med lidt mere ide-udvikling, kunne man godt have haft lidt færre knapper. Jeg er heller ikke helt enig med Panasonic i hvor lyd og kanal-vælgerne skal sidde - men det er nu ikke det store problem.

Knapperne kunne også være lidt mere afrundede og så den største kritik af mit nye vidunder....følsomheden !!!   Man skal pine-død ramme den lille sensor på forsiden af TV-et, før der reageres på ens kommander og det pissede mig af i begyndelsen, mens man nu har lært at pege ned på venstre hjørne af Tv-et.  Bare en lille smule mere spredning havde reddet vurderingen op til 4 stjerner, men....

Fjernbetjening : 3 ud af 5 stjerner

Indstillinger
Når man tænder sit nye Pana 500 første gang, bliver man spurgt om hvor man bor - og man kan vælge Danmark. Herefter starter ATP, hvor TV-et gemmer alle tydelige kanaler.

Det går helt af sig selv og efterfølgende kan man ændre alt omkring kanalerne og det tog mig 1½ time at få det hele sat op, som jeg ville have det med rækkefølge, navn og farver mv.

Lyd og billede kan indstilles individuelt pr. kanal og denne del er vel nærmest ens på alle TV nu om dage.

Det trækker lidt ned, at man ikke må have mere end 5 karakterer pr. kanal - hvorfor må jeg ikke skrive "TV Danmark". Ligeledes er valget af bogstaver også lidt langsomlig....men jeg vil ikke sætte stjerner på denne kategori, da det i det store billede er fuldstændig ligegyldigt - man gør det jo kun 1 gang.

Pris
Butikspris ca. 33.000 kr. og internetpris ca. 29.000 kr.

Jeg fik det til intropris hos godpris.dk ca. 27.000 kr. og den koster vist
lige under 3.000 euro i Tyskland.

Er det pengene værd ?

Det er vel personligt om man vil give så mange penge for et TV. Jeg havde sat 25 kilo af til projektet og så kom levering og vægophæng oveni - derfor holdt jeg mig indenfor mit eget budget.

Jeg er absolut tilfreds, hver dag og hele tiden. For mig er det, det absolut fedeste TV jeg har set på, i alle henseender.

Men hvis man tør købe i Tyskland, vil jeg mene at lillebroderen til Pana 500, nemlig TH 42PV50, er et fantastisk køb - hvis kvaliteten er som den er beskrevet flere steder her på sitet....den skulle vist kunne fåes for ca. 12.000 kr.  

Samlet vurdering

4.5 ud af 5 stjerner

Jeg har stadig ikke læst, hørt eller set et 42" plasma TV, som kommer i nærheden af mit Panasonic TH 42PV500


BeeVee

Ejer af:
JVC DR-MH30 (4 ud af 5 stjerner)
Panasonic TH42PV500 (4.5 ud af 5 stjerner)

Personlig vurdering :-)
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2005 kl. 21:35

Hej BeeVee,

Tak for din personlige anmeldelse!

Selvom jeg ikke personligt står overfor at skulle investere 25000 på et sådan projekt lige pt. er det rigtig godt at høre erfaringer med de nye fladskærme.

Jeg har iøvrigt selv et ældre Panasonic CRT TV - og har altid været rigtig godt tilfreds med både billede og lyd (og ikke mindst lyden har jeg ikke hørt mage i nogle af konkurrenternes modeller).

Så mangler du vist kun at ændre din signatur (42" Plasma ejer )

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2005 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af BeeVee BeeVee skrev:

Jeg overvejer at købe selector-boksen, for at få et bedre signal - men da jeg har fået min. lige så godt billede som før og oftest et super meget bedre billede...er det stadig blevet ved tanken.



Du skulle prøve en Selector. Jeg tror du vil blive overrasket over den forskel det kan gøre. Og så er der jo ægte 16:9 fra DR/TV2.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2005 kl. 21:46

Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Du skulle prøve en Selector. Jeg tror du vil blive overrasket over den forskel det kan gøre. Og så er der jo ægte 16:9 fra DR/TV2.

Nej, ikke TV2.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2005 kl. 22:51

Fornemt BeeVee ! -og tillykke.

Har du en afspiller m HDMI ?

Hvordan oplever du kvaliteten på din dvd-recorder når signalet blæses op på 42" ?? - og kan du se nogen væsentlig forskel på købe dvd´er og hjemmebrændte back-up ??

Har du observeret summelyde el. lignende fra panelet ??

Skal den indstilles meget langt fra fabriksindstillingerne i lys,kontrast,farve osv ??

Til top
BeeVee Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2005 kl. 23:49
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Har du en afspiller m HDMI ?

Hvordan oplever du kvaliteten på din dvd-recorder når signalet blæses op på 42" ?? - og kan du se nogen væsentlig forskel på købe dvd´er og hjemmebrændte back-up ??

Har du observeret summelyde el. lignende fra panelet ??

Skal den indstilles meget langt fra fabriksindstillingerne i lys,kontrast,farve osv ??

Nej, jeg har desværre ikke en HDMI afspiller og får det nok heller ikke de første par år    

Der er forskel på antenne-signalet og signal fra recorderen - men det tilskriver jeg nu mest, at jeg har et væsentlig bedre scartstik ad denne vej - men det er tydeligere, klarere og skarpere via recorderen.

Jeg har ikke bemærket nogen forskelle i kvaliteten på originale DVD-ere og back-up kopier. Jeg har set Star Wars I og II fra originale skiver og det var meget meget flot (nogen venner sagde, at nu behøvede man jo ikke at gå i biffen mere). Og min søns backup kopi af Lilo og Stitch er også meget meget klar og tydelig.

Der er (heldigvis) overhovedet ingen larm fra panellet. Faktisk har jeg ikke hørt den mindste lyd endnu, heller ikke når jeg sidder tæt på.

Jeg er stadig igang med at indstille på tv-et. Det er sådan en løbende proces for mig, hvor jeg stemmer det lidt her og lidt der, på baggrund af dagens udsendelse som får mig til at ændre lidt...men det er lynhurtigt at ændre indstillingerne...det er nok også derfor jeg hele tiden forsøger mig lidt frem og tilbage. 

BeeVee

Ejer af:
JVC DR-MH30 (4 ud af 5 stjerner)
Panasonic TH42PV500 (4.5 ud af 5 stjerner)

Personlig vurdering :-)
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2005 kl. 11:27

Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:


Du skulle prøve en Selector. Jeg tror du vil blive overrasket over den forskel det kan gøre. Og så er der jo ægte 16:9 fra DR/TV2.

Hvad mener du med ægte 16:9? Når jeg ser DR slår vores fjernsyn da automatisk over på dette format, det er TDC kabeltv vi har, er det ikke ægte 16:9??

(Dette gælder altså ikke alle dr-udsendelser, forstås..)

mvh Christian
Til top
håkon Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 107
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2005 kl. 17:19

Hej BeeVee !

Det var du " længe " om - har gået og ventet på din anmeldelse, og er stort set enig med dig. Særlig autoindstillingen for billedformat og farve( autoindstiller selv efter lyset i lokalet ) er super. Jeg gik selv fra et Sony 32" 100 hz til Pana'en, og det er virkelig forskel. Jeg har " rodet " lidt med kortlæseren ( PC Card porten ), og der undrer mig at Pana'en ikke kan læse Jpg- filer hentet fra Pc'en, men tager du dem direkte fra digi- kameraet er der ingen problemer. Jeg bruger CF- kort med en Reader ! Hvis du skulle være nået så langt, eller andre der har et bud på dette problem, så giv lyd ....

Ellers et super stykke " Isenkram " der kan en masse. Der er bla. også en SD- cardport, der på et 1GB kort, kan optage Tv i MPEG4 format i optil 21 timer og 2o minutter - det vil sige at man kan optage 2 programmer når man bruger sin 710'er samtidig.

En tilfreds Pana 42" 500 ejer / Arne      

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2005 kl. 17:40

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Hvad mener du med ægte 16:9? Når jeg ser DR slår vores fjernsyn da automatisk over på dette format, det er TDC kabeltv vi har, er det ikke ægte 16:9??

Nej, det er letterbox - der udsendes bare et signal via tekst-tv om at tv'et automatisk skal skifte til letterbox zoom. Hvis du prøver at cykle lidt rundt i de forskellige widescreen modes vil du opdage at der er sorte bjælker over og under billedet, det ville ikke ske ved ægte 16:9. Forskellen er at ved ægte 16:9 udnyttes alle billedlinier til selve billedet, så billedkvaliteten er bedre end ved letterbox.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
karlsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 127
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2005 kl. 12:12

Tillykke m. monstret - og undertegnede er ikke misundelig!!, '

Ikke det mindste!!

Overhovedet ikke!!

Ser alligevel næsten aldrig tv/dvd!!

Er tilfreds med 28 tommer årgang 89!!

 

OK- er måske lidt misundelig, og går selv og tæller knapper til et køb af TH 37pv50, så hvis der er nogle derude, der ejer et sådant, og har lyst til at lave en lignende anmeldelse, skal de være hjertelig velkommen, da mit valg at nyt tv i høj grad vil være afhængig af andres meninger og anmeldeser



Redigeret af karlsen
Til top
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 497
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2005 kl. 15:51
Oprindeligt skrevet af BeeVee BeeVee skrev:

Jeg har haft gæster der synes at folk på nyhederne bliver runde i hovedet - men det er altså ikke noget jeg ligger mærke til og jeg kunne ikke drømme om at se udsendelsen i 4:3-format.

Hej BeeVee.

Først og fremmest tillykke med anskaffelsen - det er lækre sager du har fået fingrene i dér. Jeg må bare lige udtrykke min forbløffelse over ovennævnte 4:3/16:9-problematik. Jeg forstår jeg simpelthen ikke du kan holde ud til at se på et 4:3 billede der forvrænges til 16:9-format. Det ser jo skrækkeligt ud! Det er lige så stor helligbrøde, som når TV3 viser deres elendige, beskårede pan-scan film! Proportionsforvrængning og beskæring af et originalt kunstværk er noget af det værste der findes - føj, siger jeg bare .

Jeg husker tydeligt sidste års dronningenytårstale, som vi så hos nogle venner med samme indstilling. Jeg kunne simpelthen kun fokusere på dronningens fodboldrunde hoved . Men nok om det - det er jo smag og behag.

Slutteligt vil jeg bare - ligesom andre også har gjort det i denne tråd -  anbefale dig at anskaffe selectoren - der er klasser til forskel i billedkvalitet fra det almindelige, analoge signal i TDC's net.

De bedste hilsner

Søren 



Redigeret af Søren Ingemann
Til top
Rudbeck Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 66
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2005 kl. 16:53

Jeg har netop været inde hos Panasonic-Center (Søborghus Hi-Fi) og set PV500 med signal fra Euro1080 og Astra HD-test kanal.

WOW!!! WOW!!! WOW!!!

Indehaveren viste mig også billede fra almindeligt kabel-TV signal, og han har også bestilt en Selector, men ikke fået den tilsluttet endnu. Så hvis man vil se hvordan skærmen er med mange forskellige TV-signaler, så kan jeg klart anbefale at tage et smut forbi Søborg, Frederiksborgvej 221.

Fik jeg sagt "WOW!"?

PS: Jeg har ingen tilknytning til pågældende butik eller Panasonic-Center i det hele taget. Det er kun som oplysning til brugerne af dette forum, som flere gange har efterlyst ordentlige butikker, der ikke blot viser computer-animerede tegnefilm eller almindeligt TV-signal delt af 10-15 andre TVer i butikken.



Redigeret af Rudbeck
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu