recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pirateri anklager
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pirateri anklager

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Pirateri anklager
    Sendt: 28-September-2016 kl. 17:14
Jeg fik i efteråret sidste år (mener jeg det var), et brev fra et advokat firma som i brevet beskrev at min ip adresse var brugt til download af en film.
En film jeg end ikke engang var klar over eksisterede. Jeg skrev til firmaet at jeg ikke kunne acceptere indholdet i brevet og at jeg end ikke kendte filmen. Jeg "erkendte" dog at være i besiddelse af utorrent til download af div grafik til football manager. Nogenlunde sådan lød skrivelsen. 
Jeg fik et hurtigt svar retur hvori der stod at det var taget til notits og jeg kunne betragte sagen som afsluttet. Hvilket jeg så også selv betragter det som. 
 Efterfølgende er jeg dog blevet lidt betænkelig ved min trafik og brug på nettet. Jeg har ikke et åbent net og har så vidt muligt aldrig haft det.
Jeg kan dog ikke vide hvad gæster på min net har haft af trafik.

Men siden har jeg droppet min brug af plex, netop pga den anklage. Men sagen er den at jeg jo savner mit plex og alle mine rips af serier og ældre dvd, med alt muligt børne indhold, nu især hvor jeg har etableret børneværelset med apple tv.
Men jeg blir da nervøs for streaming af disse filer. Det er mine film/filer og jeg har dem fortsat på skive på loftet.
Hvordan kan de der finder ud af det her, vide om den fil jeg streamer er lovlig eller ulovlig? Er det ulovligt at have det liggende som mkv/mp4 filer?
Jeg har en del blu ray´s jeg gerne ville rippe også, men jeg gider ikke bruge penge på et drev hvis det ikke er lovligt alligevel og jeg så kommer i søgelyset - igen.

Der ærger mig lidt at jeg faktisk ikke "tør" bruge mine egne filer internt. Ligeledes mit musikbibliotek har jeg lagt på en usb disk og direkte i min bluesound, netop for at den ikke skal være på nettet "til sporing" trods den er 100% lovligt fremskaffet.

Så ja, nok bare en spørgsmåls tråd som andre måske også kunne have gavn af.:)


Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2016 kl. 17:33

Der må rippes alt det du vil til eget brug, så længe originalen haves.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Nick_S Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nick_S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2016 kl. 17:43
Håber virkelig de der sender disse breve ud får af vide at de bryder dansk lovgivning. De har tilsyneladende ramt forkert et utal af gange, hvorfor de aldrig skulle have haft lov til at få info frem på de IP adresser de har fundet.

Når det så er sagt, er der ikke en sjæl der kan se hvad du streamer inden for dit eget netværk. Det er kun når du streamer uden for den store verden (for eksempel hvis du bruger Popcorn Time), eller bruger torrent programmer som du selv nævner.
Og da det er lovligt at rippe til eget brug skal du bare gå amok. Jeg er for længst gået væk fra fysiske diske da en nas server og Kodi er vejen frem!
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2016 kl. 17:45
Det var også min overbevisning, men jeg er i tvivl om hvorvidt det bevises ift anklager. Hvordan skulle man vide om jeg streamer lovligt eller ulovligt? - Nu gik anklagen i sin tid på at der blev downloaded og det kan jeg fint forstå hvordan det opdages/fanges/konstateres.
Men jeg kan ikke gennemskue hvorledes det skulle ske ved intern brug - altså hvordan der skelnes imellem lovligt/ulovligt materiale.

Kan jeg eks "vandmærke" mine rips så ikke de kan misforståes som ulovlige?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2016 kl. 17:47

Når du som skrevet har originalen, så er der jo ikke noget ulovligt.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2016 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af Nick_S Nick_S skrev:

Håber virkelig de der sender disse breve ud får af vide at de bryder dansk lovgivning. De har tilsyneladende ramt forkert et utal af gange, hvorfor de aldrig skulle have haft lov til at få info frem på de IP adresser de har fundet.

Når det så er sagt, er der ikke en sjæl der kan se hvad du streamer inden for dit eget netværk. Det er kun når du streamer uden for den store verden (for eksempel hvis du bruger Popcorn Time), eller bruger torrent programmer som du selv nævner.
Og da det er lovligt at rippe til eget brug skal du bare gå amok. Jeg er for længst gået væk fra fysiske diske da en nas server og Kodi er vejen frem!

Og hvad så når du streamer eks via plex uden for dit hjem? Så er de jo "derude"? Her ville jeg gerne kunne vandmærke eller gøre et eller andet, så det er tydeligt det ikke er ulovlige filer/film/musik?

Jeg fandt den skrivelse lettere ubehagelig og det har da begrænset mit brug siden, da jeg er utryg/usikker på hvordan man kommer frem til jeg har downloaded den tidligere nævnte film og ikke igen vil have en sådan skrivelse.
Jeg er med på at man fanges eller sætter spor, når der downloades eller streames fra sider, men ville gerne føle mig sikker når jeg streamer til vores enheder uden for hjemmet.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2016 kl. 17:53
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Når du som skrevet har originalen, så er der jo ikke noget ulovligt.

Så jeg må bare finde mig i at jeg kan være registreret som ulovlig bruger (såfremt en film-fil ikke kan identificeres lovlig/ulovlig, men blot er en fil der kan være i min besiddelse lovligt eller ulovligt), men kan bevise min uskyld, ved at have org eksemplar?

Det syntes jeg er ubehageligt og jo nærmest omvendt bevisbyrde.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2016 kl. 17:58

Når den originale haves er der jo ingen grund til at Downloade den.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2016 kl. 18:48
Klap hesten, og nyd du dine filer i ro og fred!
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2016 kl. 18:53
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Når den originale haves er der jo ingen grund til at Downloade den.

Det er den heller ikke. Jeg har rippet den, men vil gerne streame den til mine enheder uden for hjemmet.
Det er dét jeg er blevet usikker på - da jeg ikke ved om MIT rip fremgår lovligt eller ulovligt. Altså om der streames lovligt indhold til MIN enhed.
Usikkerheden er kommet efter jeg ligesom har været i søgelys uden jeg ved hvordan og hvorfor.

Derfor tænkte jeg bare at jeg måske i selve rippe processen kan gøre noget så IKKE "jeg" bliver interessant igen.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2016 kl. 18:58

Det kan jo ikke være en pirat kopiering når du har originalen, da det er fuldt lovligt at kopiere det materiale som du når købt, og som er til eget brug, så slap nu af.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Nick_S Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nick_S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2016 kl. 19:44
Når du streamer via Plex er der ikke en sjæl der kan finde ud af det.
Måden de "fanger" dig på ved torrent brug (deriblandt Popcorn Time), er at de selv henter filen "ulovligt", og ganske enkelt kigger på listen over IP'er der samtidig er ved at hente filen. De tjekker de hvilke IP'er der er danske, og så sender de ellers breve ud.

Hvis du streamer direkte fra en enhed til en anden enhed, uden mellemled er det både lovligt og umuligt for "almindelige" advokater at finde ud af. En ting er at få en adresse fra en IP. Men at få en retskendelse til at overvåge ikke bare din trafik, men også hvilke programmer der bliver brugt på dit netværk er noget nær umuligt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu