recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pirateri anklager
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pirateri anklager

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2016 kl. 20:06
Oprindeligt skrevet af Nick_S Nick_S skrev:

Når du streamer via Plex er der ikke en sjæl der kan finde ud af det.
Måden de "fanger" dig på ved torrent brug (deriblandt Popcorn Time), er at de selv henter filen "ulovligt", og ganske enkelt kigger på listen over IP'er der samtidig er ved at hente filen. De tjekker de hvilke IP'er der er danske, og så sender de ellers breve ud.

Hvis du streamer direkte fra en enhed til en anden enhed, uden mellemled er det både lovligt og umuligt for "almindelige" advokater at finde ud af. En ting er at få en adresse fra en IP. Men at få en retskendelse til at overvåge ikke bare din trafik, men også hvilke programmer der bliver brugt på dit netværk er noget nær umuligt.


Ahhh ok. Det giver mening. Men altså så HAR min ip vel ret sikkert været i brug? Ok, så har det intet med selve filen specifikt at gøre, men om den downloades eller måske mere HVOR den downloades.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2016 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Det kan jo ikke være en pirat kopiering når du har originalen, da det er fuldt lovligt at kopiere det materiale som du når købt, og som er til eget brug, så slap nu af.


Det er jo heller ikke det jeg forsøger at få belyst. Det var mere HVAD der gør at man findes. Her troede jeg det var noget vandmærkning eller lignende. Så troede jeg, at jeg måske kunne gøre noget for at validere mit indhold så ikke jeg "fanges" eller er under mistanke.
Ud fra andet svar kan jeg konstatere at jeg skal downloade fra ulovlig side og her findes ip adressen og har dermed ikke noget specifikt med selve filen at gøre.
Muligvis er jeg tung at danse med;), men jeg endte da med at blive klogere:)
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2016 kl. 21:21
Du skal bestemt bare genoptage dit brug af Plex. Det er overhovedet ikke ulovligt at benytte Plex. Om de kan se, at du streamer film fra din adresse, kan jeg ikke svare på. Men det i sig selv, går jeg dælme ikke ud fra, at de sender breve ud for.
At der streames fra din IP til en Plex-klient, er på ingen måder bevis på pirateri.

Så det skal du endelig bare gå i gang med igen. Skulle det nu komme så langt, at du igen får et brev, så må du jo bare benægte deres påstand igen. Skulle de så gå så langt, at de stævner dig, så skal de jo stadig bevise i retten, at du rent faktisk har foretaget noget ulovligt. Og det er allerede vist et utal i Danmark, at et IP-nummer ikke er lig med et bevis.

Du er faktisk bare blevet offer for præcis det de prøver. Nemlig at skræmme folk. De har intet på dig og du VED jo, at du har din ryg fri. Så lad dig nu ikke styre af din frygt.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2016 kl. 21:35
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2016 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:


At der streames fra din IP til en Plex-klient, er på ingen måder bevis på pirateri.

Her bliver det tricky. For principielt bevæger du dig ud af privatsfæren, og streamingen foregår ikke længere inde for hjemmet.

Det kan jeg godt forestille mig, at der er nogle der kunne finde på at stille spørgsmålstegn ved. 
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2016 kl. 23:51
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:


At der streames fra din IP til en Plex-klient, er på ingen måder bevis på pirateri.

Her bliver det tricky. For principielt bevæger du dig ud af privatsfæren, og streamingen foregår ikke længere inde for hjemmet.

Det kan jeg godt forestille mig, at der er nogle der kunne finde på at stille spørgsmålstegn ved. 


jeg synes nu ikke det etr så tricky. De musikfiler jeg har rippet til min nas, det er mine. Min private ejendom, ligesom min nas/harddisk er det. Det er på ingen måde ulovligt for mig at streame disse filer til hvor jeg nu befinder mig, ligesom det heller ikke er at streame fra de filer jeg har på en online cloudbaseret tjeneste. Det samme gælder for film.

Hvad der til gengæld er hamrende ulovligt, er hvis andre personer eller lyssky advokatfirmaer til tvinger sig adgang til min harddisk, uden min tilladelse eller en dommerkendelse. 

Downloades en torrent, så deles selve filen med andre på nettet. Der kan advokatfirmaer se de ip-adresserne på dem der downloader. 

Hvis indholdet ikke er lagt på harddisken, så det er offentligt tilgængeligt, så er der ikke noget problem.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2016 kl. 00:13
Vel bliver det da ej tricky, Kandersen. Så længe du streamer til dig selv, om det så er sommerhuset, når du er på besøg hos dine forældre eller til telefonen, når du sidder i toget, så er det jo til privat forbrug. Forklar mig venligst forskellen på at overføre filen til din telefon og at streame den til telefonen?
Og hvorfor skulle der være forskel på at streame filmen til dit sommerhus, fremfor at tage selve blu-ray'en med?

Vi kan altid diskutere om det er en gråzone at kopiere film til eget forbrug, selvom man ejer filmen. Loven er her ret uklar, og jurister kan ikke engang helt blive enige herom (jævnfør et afsnit af So Ein Ding, hvor to jurister med samme uddannelse, slet ikke er enige). Og så længe de ikke engang kan det og der stadig aldrig er fældet en afgørende dom i nogen sag, kan vi så ikke blive enige om, at man nok hellere skulle lytte til sin egen fornuft?
Men det her er kun gældende for ripning af filmene. Rent faktisk har vi ikke rigtig nogen lov fra kulturministeriet, som varetager problemstillingen om privat streaming til eget forbrug. Streamingfænomenet i form af Plex er så nyt, at det slet ikke var aktuelt sidst loven om digital kopiering blev revurderet.

Desuden.. Hvis det skulle være ulovligt, så er det vel også for musik. Alligevel opererer tjenester som Google Play Music, Apple Music og Xbox Music med mulighed for at uploade din egen rippede musik, som du derefter streamer til din telefon.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2016 kl. 02:20
Der er flere som skriver i tråden, at man bare kan rippe løs, så længe man ejer originalen. Er det nu helt korrekt? Siger dansk lovgivning ikke, at man må rippe en kopi til eget brug - forudsat man ikke skal bryde en kryptering, for at kunne rippe skiven?

M.v.h.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2016 kl. 03:03
Henrik B. - Det er netop det jeg henviser til i indlægget lige før dit. Det er der ingen der ved 100%. Som jeg nævnte var to jurister, altså folk der burde have indsigt i den pågældende lov, ikke enige.
Hvis to lærde folk ikke kan give et endegyldigt svar, hvem skal så? Derfor må man vel søge svar i sin sunde fornuft. Enten indtil loven ændres, så den står mere klar, eller der falder dom i en sag, der kan danne præsidens fremover.
Og nu spørger jeg lige dig direkte. Hvad siger din sunde fornuft dig? Må du kopiere dine egne indkøbte film til eget forbrug? Lider rettighedshaver nogen tab? Er der overhovedet nogen, der på nogen som helst måde, mister noget ved det?
Jeg ved hvad jeg tænker, men det er muligt du har et andet syn på sagen.
Til top
Deaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Maj-2006
Status: Offline
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2016 kl. 07:51
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Det kan jo ikke være en pirat kopiering når du har originalen, da det er fuldt lovligt at kopiere det materiale som du når købt, og som er til eget brug, så slap nu af.

Der er ingen krav om at man er i besiddelse af originalen når man har rippet en film.
Til top
xozzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Februar-2010
Status: Offline
Point: 117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xozzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2016 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:


At der streames fra din IP til en Plex-klient, er på ingen måder bevis på pirateri.

Her bliver det tricky. For principielt bevæger du dig ud af privatsfæren, og streamingen foregår ikke længere inde for hjemmet.

Det kan jeg godt forestille mig, at der er nogle der kunne finde på at stille spørgsmålstegn ved. 

Det er der sikkert nogle der gør. Men det gør det ikke ulovligt. Det kan aldrig blive ulovligt at tilgå filer på din egen server, lige gyldig om du er der hjemme eller på arbejde eller sidder på Baresso.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2016 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

jeg synes nu ikke det etr så tricky. De musikfiler jeg har rippet til min nas, det er mine. Min private ejendom, ligesom min nas/harddisk er det.


Ikke helt korrekt. (Men jeg forstår hvad du mener, og hvorfor du mener sådan).
Du har købt dig til retten til at afvikle værkerne under de forhold som ophaveren har sat. Det er ALDRIG dine værker på en sådan måde, så du kan gøre med dem, hvad du synes. 

Det er grundlaget for hele ophavretsloven. 

Læs i øvrigt mit svar senere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu