recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pirateri anklager
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pirateri anklager

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2016 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Vel bliver det da ej tricky, Kandersen. Så længe du streamer til dig selv, om det så er sommerhuset, når du er på besøg hos dine forældre eller til telefonen, når du sidder i toget, så er det jo til privat forbrug. Forklar mig venligst forskellen på at overføre filen til din telefon og at streame den til telefonen?


Se også mit svar til Slumbert.

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:


Og hvorfor skulle der være forskel på at streame filmen til dit sommerhus, fremfor at tage selve blu-ray'en med?


BINGO! Hold fast i denne.

Præcis det spørgsmål gælder begge veje, og det vil være det som ophaveren kunne finde på at spørge dig om. Hvis det er det samme (som du siger herover), så er det da bare at tage BDén med. Er det ikk? Wink. Det er DEN du har købt retten til at afvikle. Det er den aftale du har indgået med ophaveren. 
Men hvis du streamer, så har DU, uden forudgående aftale med ophaveren, valgt at ændre på denne aftale, fordi det er det der passer DIG bedst.. Er det ikke korrekt opfattet?

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Vi kan altid diskutere om det er en gråzone at kopiere film til eget forbrug, selvom man ejer filmen. Loven er her ret uklar, og jurister kan ikke engang helt blive enige herom (jævnfør et afsnit af So Ein Ding, hvor to jurister med samme uddannelse, slet ikke er enige).


Juristerne er som sådan ikke vigtige. Det er loven og dommeren som dømmer.
Loven er rimelig klar på visse punkter, og hammerende uklar på andre. Een ting der er temmelig klart:
Hvis værket du har købt retten til at afvikle indholder en kopisikring, så må du IKKE bryde denne. Ikke medmindre det er nødvendigt for dig, for at kunne afvikle værket. 

Så spørgsmålet er, om det er nødvendigt for dig, at rippe en kopispærret BD, og tage filen med i sommerhus/streame den, eller om du ikke lige så godt kunne tage BD skiven og afspilleren med.
Eller du måske skulle have købt indholdet af BD skiven på et andet medie der passer dig bedre, (eksempelvis et streaming abb. hos en streamingtjeneste, hvor BD indholdet vil være tilgængelig for dig uanset hvor du bevæger dig).
Reelt set er det ikke ophaverens problem, hvis du har købt et produkt du ikke er i stand til at kunne bruge, eller som ikke opfylder dine behov. Så har du jo bare købt et forkert produkt.
Her går loven desværre ind og forvirrer det hele. For den siger så omvendt, at ophaveren må ikke forhindre dig i at afvikle værket. Og så starter debatten virkelig!

Skal man være helt firkantet, så skal man se på, hvad det er du har købt. Er det en fysisk skive, så må man formode, at du dermed også har den rette afspiller til denne. Ellers vil jeg stille spørgsmålstegn ved, hvor fornuft du i virkeligheden er, (jf nedenstående). Ergo, er du IKKE forhindret i at afvikle værket. 
At du efterfølgende skaber dig et behov for at afvikle værket på anden vis, det er for ophaveren irrelevant. Så kan/må du gen-købe værket i den form du nu har skabt dit behov for.

Bemærke - Ovenstående er sat op meget firkantet!! 

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Og så længe de ikke engang kan det og der stadig aldrig er fældet en afgørende dom i nogen sag, kan vi så ikke blive enige om, at man nok hellere skulle lytte til sin egen fornuft?


Den del vil jeg gerne alle glemte alt om... For hvad du synes er fornuftigt, er ikke ens betydende med, at andre har den samme opfattelse. Og jeg vil helst ikke ud i et samfund, hvor individuel fornuft "styrer" alt efter hvem man er. Det er nemlig rigtig ufornuftigt. (Medmindre det er min fornuft LOL).

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Desuden.. Hvis det skulle være ulovligt, så er det vel også for musik. Alligevel opererer tjenester som Google Play Music, Apple Music og Xbox Music med mulighed for at uploade din egen rippede musik, som du derefter streamer til din telefon.


Der er sket en massiv forskel på musik og film. Du finder nærmest ikke musik i dag med kopibeskyttelse på. Derimod er der nærmest altid kopibeskyttelse på film. 
Det er kopibeskyttelsen som skaber hele missæren. Musik der er kopibeskyttelse på, den kan/må du heller ikke kopiere til tjenester som du nævner herover, lovligt.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2016 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af Deaster Deaster skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Det kan jo ikke være en pirat kopiering når du har originalen, da det er fuldt lovligt at kopiere det materiale som du når købt, og som er til eget brug, så slap nu af.

Der er ingen krav om at man er i besiddelse af originalen når man har rippet en film.

Nok fordi det er taget ud af en formodningsprincipiel regel om, at det er svært at rippe noget du IKKE er i besiddelse af. I så fald har du jo opnået det umulige!

Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2016 kl. 11:08
Kandersen, jeg forstår de to forskelligheder. Det er også ofte her debatten tager drejningen om det er tyveri eller ej. Jeg er med på at det at rippe mine film kan være brud på ophavsretten og kopibeskyttelse. At betale 200kr for en film og som producenten vil fastholde mig i, SKAL afspilles på en Blu Ray afspiller er bare arrogant og nok her der en del modstand på branchen. Jeg bifalder ikke piratkopier og syntes at producenter skal have deres penge for værket. Men jeg kunne godt tænke mig at jeg med en pris seddel på 200kr for en film, suverænt selv bestemmer hvordan jeg afvikler den. - den del er jeg fløjtende ligeglad med. Har dog også film hvor digital kopier er inkl og igen - til 200kr, så bør det dælme være inkl hvis man stædigt fastholder argument om kopisikring. Ellers kan vi være ude i 400kr for at have en film tilgængelig andre steder end min stue.
Med mindre jeg selvfølgelig har flere setup's, som jo nok også er et temmelig centralt emne i den debat. Sony, Panasonic osv har nok en temmelig stor interesse i at vi køber deres hardware til afvikling.

Redigeret af Bromberg5 - 29-September-2016 kl. 11:34
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2016 kl. 12:02
Bromberg5
Det er her loven halter efter. Jeg fornemmer ikke det er ophaverne som stritter imod. Men omvendt skal de på een eller anden måde forsøge gardere sig imod misbrug. Og pt findes der ikke rigtig nogen gode løsninger. 

I en ideel verden (min sædvanlige teknologiske fantasi verden).
Så blå-stemples du personligt (evt. med dine nærmeste), hver gang du køber retten til at afvikle et værk af en art. Dvs. uanset hvor og hvordan værket er tilgængeligt, så kan du og ophaveren identificere dig, og dermed have retten til at afvikle. Det kunne endda nuanceres på en måde, så det kun er en periode du har denne ret, (abb. form). 
Ideen ligger meget nært med streamingtjenesterne. Der har du også en personlig identifikation. Og alle de værker som tjeneste har/du har betalt for, dem kan du netop afvikle, hvor og når du har lyst, i den periode du indgår i aftalen. 
Problemet med streamingtjenesterne i dag er:
1. Kvaliteten.
2. Tilgængeligheden. (heriblandt udstyr, forbindelse osv).
3. Indhold.
4. Pris.

Hvis vi tager pkt 4. så er det her der ligger en massiv ballade og problematik, sammensat med pkt 3. 
Forbrugerne vil helst ikke betale for meget for det. De vil gerne have muligheden, men hvorvidt de vælger det, det er prisen som er afgørende. Netflix, HBO osv kunne sandsynligvis tilbyde alle de nyeste værker nærmest fra dag eet. Men det koster kassen. Samtidig er der organisationer der arbejder imod dette, fx biograferne når det gælder film. For det vil helt klart ramme dem massivt hårdt.   

Pkt 2 er et problem i samarbejde med andre, som i øvrigt også er sammenhængende med pkt 1. Ingen gider stå i en situation med elendig forbindelse og et behov for at afvikle værker. Derfor er der nogle forudsætninger der skal være på plads. Det mobile og trådløse net er, efter min mening, for dårligt til at garantere dels dækning, men også en tilpas god kvalitet (specielt hvis vi snakker film). Løsningen er igen, kroner og ører. Og så er man tilbage til pkt 4. 
Men pkt 2 er ens, uanset om man selv streamer eller man er afhængig af en ekstern streamingtjeneste. Så her burde det kun være et mindre problem.

Den ikke- ideelle verden, det er den hvor folk bruger deres egen "fornuft", som også Nagash er inde på. (og som jeg forøvrigt også selv lever med). 
Har du købt en skive, så rippes den, for at gøre afviklingen så alsidig som mulig. Problemet er bare, at den kan ikke rippes uden at skulle udsætte værket for en risiko for misbrug.
Men da evt. misbrug ikke rammer forbrugeren, så er forbrugeren ret ligeglad med dette, og gør ikke tilpas nok tiltag for at undgå det. Tværtimod er der også forbrugere der udnytter det (også uvidende), ved at dele kopier ud fra venner/bekendte/sågar ukendte.
Og lige netop den holdning, den er ophaveren til gengæld IKKE med på.

Det er et uhyre svært emne det her, hvor jeg i den grad kan se sagen fra alle parters sider. 
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2016 kl. 12:26
Jeg er enig med dig over hele linien:). Så gerne streaming muligheder med HD lyd og billede og ville også gerne betale en betragtelig sum for det. Netflix er måske ved at dreje streaming derhenad, hvor man i begrænset omfang dog, selv afgør hvor meget man vil gøre ud af det:).
Forstår sgu godt man forsøger at gardere sig, læs bare med andre tråde eller forums, hvor der endda argumenteres for at ulovlig download er en RET man har. At man i udgangspunktet end ikke gør noget forkert heri. Der et jo tæt på tragisk og så forstår man godt markedet forsøger at beskytte sig - trods modstanden og umulighederne heri.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2016 kl. 12:48
Jeg har et spørgsmål:
Hvis man har uTorrent installeret, og henter noget lovligt materiale, kan man så samtidig dele sine rippede film uden at vide det?

Det er vel at dele filmene, der er ulovligt.
Venlig hilsen
KB
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2016 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg har et spørgsmål:
Hvis man har uTorrent installeret, og henter noget lovligt materiale, kan man så samtidig dele sine rippede film uden at vide det?

Det er vel at dele filmene, der er ulovligt.
Nej, du kan ikke bare dele dine lovlige rippede film fordi f.eks. uTorrent er installeret og kører på din computer. Sådan fungerer torrents ikke.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2016 kl. 13:32
Hvis man trykker på diverse knapper og scanner hele sin harddisk med uTorrent, så vil filmene da også blive delt.

Men det er som med alt andet i verden, hvis man ikke sætter sig ind i tingene, så kan man komme i fedtefadet.

Derfor er der også krav om kørekort til biler, for at den der ikke ønsker at sætte sig ind i tingene (erhverve kørekort) ikke må køre bil.

Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2016 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hvis man trykker på diverse knapper og scanner hele sin harddisk med uTorrent, så vil filmene da også blive delt.


Hvordan skulle uTorrent kunne dele det bare fordi den har scannet din harddisk og fundet film..?

Der skal vel mere til. uTorrent opretter vel ikke af sig selv en server på din PC som alle og enhver kan logge på og downloade fra...
Til top
xozzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Februar-2010
Status: Offline
Point: 117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xozzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2016 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

jeg synes nu ikke det etr så tricky. De musikfiler jeg har rippet til min nas, det er mine. Min private ejendom, ligesom min nas/harddisk er det.


Ikke helt korrekt. (Men jeg forstår hvad du mener, og hvorfor du mener sådan).
Du har købt dig til retten til at afvikle værkerne under de forhold som ophaveren har sat. Det er ALDRIG dine værker på en sådan måde, så du kan gøre med dem, hvad du synes. 

Det er grundlaget for hele ophavretsloven. 

Læs i øvrigt mit svar senere.

Det er nu ikke så tricky som slumbert skriver. jf. bekendtgørelse af lov på ophavsret §12 og §12 stk. 2. Her giver loven ret til at du må fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug. Derfor er det fuldt ud lovligt at rippe alle former for film og musik, så længe det er til sit private forbrug. 

Om du så vælger at ligge dette eksemplar på sin nas eller et andet stedet står en frit for. 
Dette betyder også at du gerne må ligge tage i dit sommerhus eller på stranden og se en film, som kun du/hustanden har adgang til via f.eks en plex server.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2016 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af xozzi xozzi skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

jeg synes nu ikke det etr så tricky. De musikfiler jeg har rippet til min nas, det er mine. Min private ejendom, ligesom min nas/harddisk er det.


Ikke helt korrekt. (Men jeg forstår hvad du mener, og hvorfor du mener sådan).
Du har købt dig til retten til at afvikle værkerne under de forhold som ophaveren har sat. Det er ALDRIG dine værker på en sådan måde, så du kan gøre med dem, hvad du synes. 

Det er grundlaget for hele ophavretsloven. 

Læs i øvrigt mit svar senere.

Det er nu ikke så tricky som slumbert skriver. jf. bekendtgørelse af lov på ophavsret §12 og §12 stk. 2. Her giver loven ret til at du må fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug. Derfor er det fuldt ud lovligt at rippe alle former for film og musik, så længe det er til sit private forbrug. 

Om du så vælger at ligge dette eksemplar på sin nas eller et andet stedet står en frit for. 
Dette betyder også at du gerne må ligge tage i dit sommerhus eller på stranden og se en film, som kun du/hustanden har adgang til via f.eks en plex server.


Du har glemt at læse stk 4. Det er her kopisikringen går ind og blokere for eksemplarets virkbarhed.
Konkret må du kopiere nærmest alt. Men er der en foranstaltning der gør, at du ikke kan få et brugbart resultat ud af kopien, så må du ikke benytte fremmedehjælp til at bryde denne foranstaltning.
Mht specielt film på en skive, så er der i langt de fleste tilfælde en kopisikring på, og du skal installere noget særligt software (fremmede medhjælp) på din computer, for at kunne kopiere filmen. En film i filform, den har oftest en form for DRM. Igen skal du her benytte software (fremmede medhjælp) for at bryde denne. 

Citat Ophavsretsloven:

Eksemplarfremstilling til privat brug

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at

1) opføre et bygningsværk,

2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk fra original plade eller stok eller på nogen anden måde, som indebærer, at eksemplaret kan opfattes som en original,

3) fremstille eksemplarer af edb‑programmer i digitaliseret form,

4) fremstille eksemplarer i digital form af databaser, når eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af databasen i digital form, eller

5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker end edb-programmer og databaser, medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand.

Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på grundlag af et eksemplar, der er lånt eller lejet.

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om

1) musikværker,

2) filmværker,

3) litterære værker, såfremt den fremmede medhjælp medvirker i erhvervsøjemed,

4) værker af brugskunst eller

5) kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en kunstnerisk gengivelse.

Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke brugeren ret til ved eksemplarfremstilling af musikværker og filmværker at anvende teknisk udstyr, der er stillet til rådighed for almenheden på biblioteker, i forretningslokaler eller på andre offentligt tilgængelige steder. Det samme gælder for litterære værker, såfremt det tekniske udstyr er stillet til rådighed i erhvervsøjemed.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2016 kl. 15:03
Kopibskyttelsen (teknisk foranstaltning) findes nok bedre under paragraf 75c (kapitel 6a).

§ 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.

Stk. 2. Det er ikke tilladt at fremstille, importere, sprede, sælge, udleje, reklamere for salg eller udlejning af eller i kommercielt øjemed besidde indretninger, produkter eller komponenter, der

1) er genstand for salgsfremme, reklame eller markedsføring med henblik på omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger,

2) kun i begrænset omfang har andet kommercielt formål eller anden kommerciel anvendelse end omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger eller

3) primært er udviklet, produceret, tilpasset eller ydet med henblik på at muliggøre eller befordre omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.

Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 finder tilsvarende anvendelse på tjenesteydelser.

Stk. 4. Ved effektive tekniske foranstaltninger i stk. 1 og 2 forstås enhver form for effektive tekniske foranstaltninger, der under deres normale funktion har til formål at beskytte værker og andre frembringelser m.v., som beskyttes i henhold til denne lov.

Stk. 5. Bestemmelserne i stk. 1-4 gælder ikke for beskyttelse af edb-programmer.

Stk. 6. Bestemmelserne i stk. 1-4 er ikke til hinder for forskning inden for kryptering.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu