recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pirateri anklager
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pirateri anklager

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Deaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Maj-2006
Status: Offline
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2016 kl. 11:12
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Deaster Deaster skrev:


Det var sådan set ikke min pointe, pointen var at du gerne må rippe dine egne film og derefter sælge originalen, der er intet krav om at man skal være i besiddelse af dvd/bluerayen efter man har rippet denne.

Ved godt det ikke var din pointe. 
Du rører ved et problem som jeg dels mener er:
1. Hammerende umoralsk
2. En total fordrejening af hele intentionen med dette. 

Det kan aldrig være tiltænkt på denne måde, da du reelt set kan nøjes med at købe et eksemplar af samtlige værker, og så blot gen-sælge dem så mange gange, indtil de har været igennem hænderne på alle interesseret. Min logiske sans siger mig, at det næppe er meningen. 

Måske men når Kulturministeriet på deres egen hjemmeside skriver:

"Det er desuden kun tilladt at fremstille digitale eksemplarer på baggrund af eksemplarer, som du ejer, dvs. du må ikke fremstille digitale kopier af film, som du har lånt eller lejet. Det afgørende er, om du ejer det originale eksemplar af filmen på kopieringstidspunktet. Hvis du efterfølgende sælger originalen, har det ikke betydning for lovligheden af kopien."

Så er der vist ikke så meget diskussion.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2016 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Ahhhh udenfor privatsfæren kan vel aldrig pr automatik aldrig gå for offentlig fremvisning? - Det bliver ihvertfald en værre bevisbyrde på begge sider. Jeg har vel lov at tage min blu ray film med hjem til mine forældre? Det er så bare i en anden privatsfære - men ikke min

Jo det kan det godt. Det kommer helt an på hvordan du gør det. 
Uanfægtet af bevisebyrden, så er der næppe nogen der vil sige noget til, at du tager dine BD skive med under armen og fremviser den i et andet hjem.
Problemet kommer når du begynder at eksempelvis tilgængeliggører streaming. Min antagelse af definitionen af tilgængeligegøre, den tolker jeg som, at man åbner sin streaming server for andre.
Så spørgmålet er, om dine forældre i stedet kunne streame BD filmen fra din server, fremfor at du tager den med under armen, fordi det er mest bekvemt, for dem og dig.
Jeg ved godt hvad jeg tror her. Men jeg er langt fra sikker på, at det er korrekt. Umiddelbart kan jeg kun finde noget der omhandler streaming til internet. Og ikke til et privat net, (via internet) uden for privatsfæren.  
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2016 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

 
Aaaaarh ville det nu også det.. Så du mener, at det var offentlig fremvisning, da jeg tog et købt VHS-bånd med wrestling med hjem til en kammerat, og vi så så Royal Rumble i hans hjem...

Sådan blev den ikke tolket den gang... Men foreninger, busselskaber m.m. måtte ikke fremvise noget i deres lokaler/busser, heller ikke selvom de ikke tog penge for det. Fordi dét blev betragtet som offentlig fremvisning, også selvom publikum ikke gav penge for det.
 
Edit: Kan se jeg ikke var først med det synspunkt.. Så beklager gentagelsen af pointen.

Jo det var ikke lovligt i gamle dage. Du måtte ikke engang optage fra TV og give det til en anden.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2016 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af Deaster Deaster skrev:


Måske men når Kulturministeriet på deres egen hjemmeside skriver:

"Det er desuden kun tilladt at fremstille digitale eksemplarer på baggrund af eksemplarer, som du ejer, dvs. du må ikke fremstille digitale kopier af film, som du har lånt eller lejet. Det afgørende er, om du ejer det originale eksemplar af filmen på kopieringstidspunktet. Hvis du efterfølgende sælger originalen, har det ikke betydning for lovligheden af kopien."

Så er der vist ikke så meget diskussion.

Nope, jeg siger heller ikke det direkte er ulovligt. Men det er umoralsk, og er efter min mening ødelæggende for hele intentionen. 
Jeg vil tro det er indsat fordi dels så er der ingen der forventer så forfærdelig mange gensalg af en film. Og dernæst så er der allerede betalt en klækkelig afgift, der bla. skal kompensere ophaveren for dette. Men det ændre ikke ved, at det i den grad kan (mis)bruges. Og det vil i så fald være lovligt, netop jf den sidste sætning herover. 
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2016 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

 
Aaaaarh ville det nu også det.. Så du mener, at det var offentlig fremvisning, da jeg tog et købt VHS-bånd med wrestling med hjem til en kammerat, og vi så så Royal Rumble i hans hjem...

Sådan blev den ikke tolket den gang... Men foreninger, busselskaber m.m. måtte ikke fremvise noget i deres lokaler/busser, heller ikke selvom de ikke tog penge for det. Fordi dét blev betragtet som offentlig fremvisning, også selvom publikum ikke gav penge for det.
 
Edit: Kan se jeg ikke var først med det synspunkt.. Så beklager gentagelsen af pointen.

Jo det var ikke lovligt i gamle dage. Du måtte ikke engang optage fra TV og give det til en anden.


Hvorfor drejer du nu over på at man ikke måtte optage, og give til en anden.. Det har jeg da aldrig skrevet noget om.

Selvfølgelig måtte jeg tage et købt VHS-bånd fra WWF med over til en kammerat, og se det sammen med ham..

(Generelt synes jeg, at du har en evne til at dreje debatten i en helt anden retning, når du ender i en blindgyde med din argumentation, fordi der kommer fakta på bordet.. Bare ser herover, hvor du pludselig drejer plex over på, at du ikke må give andre adgang..
Det var jo ikke det du skrev i første omgang, der skrev du at man ikke må anvende plex til at se en film i selskab med venner i deres hjem.)
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2016 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Ahhhh udenfor privatsfæren kan vel aldrig pr automatik aldrig gå for offentlig fremvisning? - Det bliver ihvertfald en værre bevisbyrde på begge sider. Jeg har vel lov at tage min blu ray film med hjem til mine forældre? Det er så bare i en anden privatsfære - men ikke min


Jo det kan det godt. Det kommer helt an på hvordan du gør det. 
Uanfægtet af bevisebyrden, så er der næppe nogen der vil sige noget til, at du tager dine BD skive med under armen og fremviser den i et andet hjem.
Problemet kommer når du begynder at eksempelvis tilgængeliggører streaming. Min antagelse af definitionen af tilgængeligegøre, den tolker jeg som, at man åbner sin streaming server for andre.
Så spørgmålet er, om dine forældre i stedet kunne streame BD filmen fra din server, fremfor at du tager den med under armen, fordi det er mest bekvemt, for dem og dig.
Jeg ved godt hvad jeg tror her. Men jeg er langt fra sikker på, at det er korrekt. Umiddelbart kan jeg kun finde noget der omhandler streaming til internet. Og ikke til et privat net, (via internet) uden for privatsfæren.  


Streamer mine forældre fra min server burde man Idag vide at det er ulovligt, da de intet ejerskab har af min skive.
Men hvad i det tilfælde at jeg er der i deres hjem og jeg tilgår mine film? Så vi kunne se min film i deres hjem?
Det vil blive en kringlet og er en kringlet - med god grund:) som i mange henseende drejer sig om moral.
I min verden (og vidst også din tror jeg,at jeg læste), skulle jeg eje retten til brugen af den Skive jeg har købt og betalt. Jeg ejer filmen og har blot gjort den tilgængelig på flere platforme og ja her burde man da moralsk også kunne se, at har man et rip af sin Skive, men solgt skiven, ja så har man solgt sin rettighed.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2016 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Hvorfor drejer du nu over på at man ikke måtte optage, og give til en anden.. Det har jeg da aldrig skrevet noget om.

Fordi det var to sider af samme sag i gamle dage.

Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:


(Generelt synes jeg, at du har en evne til at dreje debatten i en helt anden retning, når du ender i en blindgyde med din argumentation, fordi der kommer fakta på bordet.. Bare ser herover, hvor du pludselig drejer plex over på, at du ikke må give andre adgang..
Det var jo ikke det du skrev i første omgang, der skrev du at man ikke må anvende plex til at se en film i selskab med venner i deres hjem.)

Det er jeg da ked af du mener. Men læs hvad det er jeg skrev først omkring plex serveren der blev omtalt.

Hvis du selv læser kulturministeret omkring tilgængeliggørelse af stream, så kan du jo selv forsøge tolke:
http://kum.dk/kulturpolitik/ophavsret/film/#c81843

Jeg mener helt konkret at offentlig og privat fremførelse adskilles pr person. Privat, så er det dig som person (eller din husstand). Alt andet bør at betragtes som offentlig.

Kulturministeret beskriver fx: inden du lægger et stream med f.eks. en film ud på internettet.

Hvad vil det helt præcist sige. Internettet er jo ikke en enkelt tingest. 
Hvis du opsætter en plex server hjemme hos dig selv og kobler den til "internettet". Så er den pludselig en del af internettet, jf ovenstående citat. Så når du lægger et stream ud på din plex server, så lægger du et stream ud på internettet. 
Normalvis ville man beskytte dette med brugernavn/pw, og deraf kunne påkalde sig, at det er privat. Men hvis du giver dette til en anden/et andet sted, så begynder problematikken med offentligheden pludselig at blive et problem. Hvis du selv benytter det sammen med andre et andet sted, så er det efter min mening også i retningen af offentlig fremvisning, fx hjemme hos forældre/venner/bekendte/på en markedsplads osv. For hvor skulle grænsen så ellers være?

Jeg siger ikke jeg har ret. Jeg siger, det er min tolkning. Og det er iøvrigt generelt for alt hvad jeg skriver i den her debat.  
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2016 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

 

Streamer mine forældre fra min server burde man Idag vide at det er ulovligt, da de intet ejerskab har af min skive.
Men hvad i det tilfælde at jeg er der i deres hjem og jeg tilgår mine film? Så vi kunne se min film i deres hjem?
Det vil blive en kringlet og er en kringlet - med god grund:) som i mange henseende drejer sig om moral.
I min verden (og vidst også din tror jeg,at jeg læste), skulle jeg eje retten til brugen af den Skive jeg har købt og betalt. Jeg ejer filmen og har blot gjort den tilgængelig på flere platforme og ja her burde man da moralsk også kunne se, at har man et rip af sin Skive, men solgt skiven, ja så har man solgt sin rettighed.

Det er præcis det der er problemet. Og derfor jeg fra start skrev, at i det øjeblik du streamer/tilgængeliggører værker ud af din privatsfære, så vil der sikkert være nogle som stiller spørgsmålstegn ved det. 
I det øjeblik du streamer fra din server tilkoblet internettet, men fra en anden lokation, så mener jeg seriøst at det stiller spørgsmålstegn ved privatsfæren. Også selvom du er til stede. For hvis du må det i dine forældres sted, hvor er grænsen så for, hvornår du ikke længere må det. Svigeforældre, venner/bekendte, på en åben markedsplads osv osv.. Det må/bør ihvertfald ikke sidestilles med, at du sidder i dit sommerhus og streamer fra din server i din almindelige bolig. Men det er muligt det stadigvæk tolkes som værende privat, så længe du selv er tilstede. 

Kulturministeriet er ikke specielt præcis hvad dette angår.

Hvad angår at rippe film og efterfølgende sælge skive, der mener jeg netop det, at så har man solgt rettighederne til at se filmen. Men jeg er heller ikke bleg for at erkende, at det er en af de "underhåndsaftaler" der blev lavet i forbindelse med KODA og de før kaldte "blankbåndsafgifter" (vist nok medialicens i dag), som er årsag til, at dette er lovligt. 

Spørgsmålet er så, hvordan man (som anklager) nogensinde beviser det, at en "pirat" fx aldrig har ejet en rippet film. Her har man, efter min mening, virkelig trådt i spinaten. Er filmen (filen) først kommet inden for dørene, så er det en håbløs sag.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2016 kl. 12:23
I sidste ende kunne jeg godt tænke mig at man ved køb af eks Blu Ray fik en digital version til download, som eks kunne registreres til x antal enheder. Et eller andet - det er skide omstændigt at rippe og ikke noget jeg kommer til at gøre forfra såfremt mine nuværende skulle gå i stykker. Skal da i samme omgang lige sige, at mine forældre slet ikke har mulighed for plex;).

Mit reelle behov og starten på tråden var egentlig også bare brug af plex i mit hjem til børneværelser, som jeg var blevet skræmt for at benytte grundet anklager om pirateri. Jeg ville gerne kunne sikre at mine filer var lovlig og ikke fremgik ulovlige, der hvor det "opdages" men har da lært hvordan det egentlig fungerer og det var ikke sådan som jeg troede og derfor vil jeg igen benytte mig af plex
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2016 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:


Mit reelle behov og starten på tråden var egentlig også bare brug af plex i mit hjem til børneværelser, som jeg var blevet skræmt for at benytte grundet anklager om pirateri. Jeg ville gerne kunne sikre at mine filer var lovlig og ikke fremgik ulovlige, der hvor det "opdages" men har da lært hvordan det egentlig fungerer og det var ikke sådan som jeg troede og derfor vil jeg igen benytte mig af plex

Det kan du også roligt gøre. Alt hvad jeg skriver om her, det er helt generelt, og min personlige opfattelse. 
Det ville undre mig meget, om nogen gad bekymre sig om, hvordan du håndtere dine film i dit hjem. Om så du lavede en milliard kopier (fysiske skiver) og smed dem alle steder i hjemmet. 

Jeg ripper selv mine film til min lokale server. Og jeg agter at fortsætte med det, fordi det er det der passer mig bedst. Og fordi jeg, ligesom alle andre lige så fornuftige mennesker, vurdere, at ingen taber noget ved dette. Ophaveren har fået sin aftalte betaling og burde være tilfreds.
Det er klart, at hvis en ophaver ønsker betaling for hver en kopi, så bliver overvejelsen fra min side omvendt, om hvorvidt jeg så overhovedet har behov for værket. Prisen vil uden tvivl være det afgørende spring. Og stiger den over det som jeg synes det første eksemplar koster, så har jeg ikke behovet for at købe det første eksemplar. Vi betaler rigeligt i forvejen, synes jeg.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2016 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Hvorfor drejer du nu over på at man ikke måtte optage, og give til en anden.. Det har jeg da aldrig skrevet noget om.

Fordi det var to sider af samme sag i gamle dage.


Det tvivler jeg stærkt på.

Har du noget på, at man ikke måtte tage en videofilm med hen til en ven og se den?
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2016 kl. 16:06
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Kulturministeret beskriver fx: <span style="color: rgb102, 102, 102; font-family: verdana, arial; font-size: 11px; : rgb238, 236, 231;">inden du lægger et stream med f.eks. en film ud på internettet.</span>

Hvad vil det helt præcist sige. Internettet er jo ikke en enkelt tingest. 
Hvis du opsætter en plex server hjemme hos dig selv og kobler den til "internettet". Så er den pludselig en del af internettet, jf ovenstående citat. Så når du lægger et stream ud på din plex server, så lægger du et stream ud på internettet. 
Normalvis ville man beskytte dette med brugernavn/pw, og deraf kunne påkalde sig, at det er privat. Men hvis du giver dette til en anden/et andet sted, så begynder problematikken med offentligheden pludselig at blive et problem.


Øh, I det tilfælde har han så valgt at dele filmen med andre, og det er der ingen, der betvivler er ulovligt.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvis du selv benytter det sammen med andre et andet sted, så er det efter min mening også i retningen af offentlig fremvisning, fx hjemme hos forældre/venner/bekendte/på en markedsplads osv. For hvor skulle grænsen så ellers være?


Grænsen er, at det er dig selv, der ser filmen sammen med andre, og at der ikke er offentlig adgang for alle.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu