recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Piratkopiering - ny diskussion?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPiratkopiering - ny diskussion?

Besvar Besvar Side  <1 707172
Forfatter
Besked
jhvl Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 06-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 48
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2009 kl. 16:29
Hej

Egentlig ganske spændende aktion. Jeg tror vi alle er enige i at 75C burde fjernes.

Men mht. APG's svar er der én ting der er udestående - og ganske relevant for mange filmsamlere, mig selv inklusive:

1. En film fra USA (købt evt. fysisk i USA, gennem amazon.com, fra england, eller i en dansk butik) - hvem har rettighederne til den?

1-a. Hvis det er DV/APG så kan de give mig tilladelse til at tage digital kopi. Det vil helt klart ikke falde i god jord i USA hvor det er totalt forbudt og selskaberne holder hårt på dét.

1-b. Hvis det er ikke er DV/APG, skal jeg så spørge selskaberne i USA om lov? Og kan de juridisk (underlagt amerikansk lov) give tilladelse til at jeg (underlagt dansk lov) kopiere digitalt?

2. Hvad med smalle film købt i udlandet hvor rettighedshaveren ikke er repræsenteret i DK, eller måske slet ikke findes mere???

3. Hvis man beder om lov skal man nok huske at gøre det korrekt. Dvs. skrive at man i al fremtid og på alle systemer etc. etc. må beholder de digitale kopi indtil man evt. sælger sin film. En "midlertidig/ufuldstændig" tilladelse er måske pludselig ikke gyldig mere. Henrik - du må hyre en advokat til at forhandle med APG for dig :-D

Mvh
Jesper
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2009 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af jhvl jhvl skrev:

Hej

Egentlig ganske spændende aktion. Jeg tror vi alle er enige i at 75C burde fjernes.

Men mht. APG's svar er der én ting der er udestående - og ganske relevant for mange filmsamlere, mig selv inklusive:

1. En film fra USA (købt evt. fysisk i USA, gennem amazon.com, fra england, eller i en dansk butik) - hvem har rettighederne til den?

1-a. Hvis det er DV/APG så kan de give mig tilladelse til at tage digital kopi. Det vil helt klart ikke falde i god jord i USA hvor det er totalt forbudt og selskaberne holder hårt på dét.

1-b. Hvis det er ikke er DV/APG, skal jeg så spørge selskaberne i USA om lov? Og kan de juridisk (underlagt amerikansk lov) give tilladelse til at jeg (underlagt dansk lov) kopiere digitalt?

2. Hvad med smalle film købt i udlandet hvor rettighedshaveren ikke er repræsenteret i DK, eller måske slet ikke findes mere???

3. Hvis man beder om lov skal man nok huske at gøre det korrekt. Dvs. skrive at man i al fremtid og på alle systemer etc. etc. må beholder de digitale kopi indtil man evt. sælger sin film. En "midlertidig/ufuldstændig" tilladelse er måske pludselig ikke gyldig mere. Henrik - du må hyre en advokat til at forhandle med APG for dig :-D

Mvh
Jesper

Du har fuldstændig ret med ovenstående. Der er ingen logik i det APG beder om.

Det er også derfor jeg ikke stopper. Jeg er i øjeblikket ved at undersøge mulighederne for at tage til Christiansborg og snakke med kulturordførerne og forklare dem om den her galskab.

Der er jo ingen normal forbruger der kan finde hoved og hale i det her.

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2009 kl. 19:45
En anden interessant problematik:
Hvad betyder det her for salg af programmer eller udstyr, som kan bryde kopisikringen?

Vil man i Danmark kunne markedsføre en maskine, som er indrettet til at tage kopier af DVD'er, lagre dem på en harddisk og afspille dem derfra?

Jeg synes ikke, det er godt nok, at vi hver især har lov at bygge sådan en maskine. Det er ikke alle, der kan finde ud af det, og de skal vel have lov til at kunne købe den i en forretning.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2009 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Emnet har jo ofte og flittigt været diskuteret her på forumet, og hidtil med konsekvent nedlukning fra moderators side, af alle tråde der på nogen måde omtalte kopiering af kopibeskyttede værker - uanset formål.

Vil recordere.dk nu lempe deres politik mht, hvad der kan diskuteres på forumet?

Vil man fra recordere.dks side indhente godkendelse fra rettighedshaverne, mht. hvad der nu kan diskuteres på forummet, jvnf. den tilsyneladende ændrede politik hos rettighedshaverne?

Jeg vil gerne i den her forbindelse lige, endnu engang, gør rede for, at recordere.dk INTET har imod at folk snakker kopiering, hvad enten det er piratkopiering eller anden mere lega kopiering. Recordere.dk kan derimod ikke bakke om om debat om, HVORDAN man foretager en formodentlig ulovlig kopiering. Dvs. værktøjer, procedurere eller anden form for teknisk detaljering kan recordere.dk ikke bakke op omkring, ihvertfald ikke førend der foreligger en decideret lovliggørelse af det.

Det burde være klart for alle.

Årsagen er, som også tidligere nævnt:
1. Det er formodentlig ulovligt!
2. Der er nogle økonomiske interesser, som bliver støt.

Det burde være forståligt for alle!

Men det betyder ikke, at recordere.dk ikke tillader, at folk debattere kopiering, det etiske, moralske eller i det hele taget holdninger til dette.

Dette burde så også være forståeligt for alle nu!

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2009 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

En anden interessant problematik:
Hvad betyder det her for salg af programmer eller udstyr, som kan bryde kopisikringen?

Indtil der foreligger en decideret lovændring, så skal man nok tage AGP´s udtalelse med et gran salt. Jeg opfatter den som, at de er klar over der er problemer, men de har ikke i sinde at gøre noget ved det, så længe at der er tale om kopiering af film, som folk ellers lovligt har tilegnet sig.

Mht. til det med at skulle indhente tilladelse hos dem. Der tror jeg bare man skal trække lidt på smilebåndet. Jeg har svært ved at tro, at det vitterlig mener dette.

Det betyder så også, at status er præcis det samme, som inden Henrik fik svar, men blot med den ændring, at nogle, der måske frygtede APG før, de kan sove lidt lettere om natten. Personligt har jeg aldrig frygtet dem.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2009 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af edtwodth edtwodth skrev:

Der er jo ingen normal forbruger der kan finde hoved og hale i det her.

Det er ikke det værste.
Det værste er derimod, at de kan heller ikke selv finde hoved og hale i det. Eller i det mindste bare blive enige og tage en reel beslutning.

Hele den her sag ligger mig så meget på sinde. Jeg ville ønske jeg havde den fornødne tid til at gøre noget virkelig effektivt ved det, og i bund og grund rive alle impliceret parter rundt. Desværre ved jeg bare hvor tungt hele dette system er, og den tid er jeg ikke sikker på jeg hverken har tålmodighed til eller mulighed for.

Til top
jhvl Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 06-April-2009
Sted: Denmark
Point: 48
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2009 kl. 11:32
Hej Kandersen

Du har ret. Men der er en del problemer/pointer i den her problematik som er uacceptable set fra et samfundssynspunkt (IMHO)

Vi har ikke tunsinde af jurister og embedsmænd siddende for at de skal lave love der er unødvendige, og som de facto bliver overtrådt uden at der gøres noget ved det.

Husk også at det altså ikke er APG der er den UDØVENDE magt her, det er stadigvæk politiet. APG er en interesseorganisation, og dem der repræsenterer rettighedshaverne. De er ikke pludselig blevet ophøjet til statsmagt. Eller er de?

For politiet vil åbenbart ikke håndhæve paragraf 75C. Hvis du anmelder dig selv vil de formodentlig bare trække på smillebåndet.

APG vil ikke anmelde almindelige folk der overtræder 75C p.gr.a. et mediecenter. Nok KUN hvis de kan se en forretningsmæøssig gevinst i det.

Og det er her hele humlen ligger begravet.

APG er de facto blevet ophævet til "udøvende magt", da politiet/statsmagten forholder sig totalt passiv. Om du bliver anmeldt, og forsøgt retsforfulgt, anmeldt  afhænger kun af en privat organisations økonomiske interesser. Og det er totalt uacceptabelt i et demokrati, med tredeling afmaten :o)

Redigeret af jhvl - 07-December-2009 kl. 11:33
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2009 kl. 12:32
jhvl - Vi er helt enige på alle punkter.
Men APG har desværre tilegnet sig en selvbestaltet "magt" som har sat sig i som en frygt i nogle mennesker her.

Du og jeg VED at APG ikke har fornødne magt. Men det er ikke helt korrekt at sige, at de ikke har magt. De har nemlig resourcer, og resourcer er = med magt, når vi snakker om evt. retssag.

Isoleret set synes jeg slet ikke APG hører til i den her debat. Den handler udelukkende om rigtig og forkert i henhold til lovgivningen. APG er blot en selvbestaltet gruppe, som leger med på sidelinien, alt afhængig af, om der er penge i det eller ej. Men deres magt ang. resourcer gør, at man bør trække dem med ind i debatten og bruge dem og deres udtalelser, til at få ændret rigtigt og forkert ved lovgivningen. Hvis ellers man så kunne bruge deres udtalelser.
Det er også en interesse de selv BURDE havde haft, hvis det ikke lige er fordi, at der ingen penge er i det, og dermed ingen resourcer.

Hvis du anmelder nogen for at bryde paragraf 75c, så SKAL politiet tage sagen. Det er derimod dem der afgører, hvorvidt det er værd at føre for en domstol, medmindre du kan finde en anden (eksempelvis APG) til det. Og det er nok her problematikken ligger. Vi har en lovovertrædelse, som ingen synes er være at føre for en domstol. Og DET i sig selv er argumentation nok for at ændre loven, (eller rettere, det BURDE være nok).

Vores politikere er vattede. Det er dem der skal rette op på det, men de tør åbenbart ikke tage tyren ved hornene og gøre noget ved det. Og tyren kan passende være presset fra det store USA, hvor der er set adskellige vanvttige og ikke mindst kommende tiltag på, hvordan film industrien forsøger at forhindre alt og samtidig styre forbrugeren.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2009 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvis du anmelder nogen for at bryde paragraf 75c, så SKAL politiet tage sagen.

Nej. Kig i §81 stk. 6. Det er den forurettede, som skal rejse sagen, hvis det er en overtrædelse af §75c stk. 1, hvilket der her er tale om.

Politiet skal derimod rejse sagen ved øvrige overtrædelser af §75, herunder f.eks. bestemmelserne vedr. spredning af udstyr/programmer, som kan bryde kopisikring.

Derudover siger §75c stk. 1 ikke, at man ikke må bryde en kopisikring. Den siger, at man ikke kan gøre det uden ophavsretshaverens tilladelse. Med andre ord: Har man tilladelsen, bryder man ikke loven.

Så forudsat at APG er bemyndiget af ophavsretshaverne til at give en sådan tilladelse, er der altså ikke tale om, at APG giver tilladelse til at bryde loven. (Denne kommentar er ikke rettet mod dit indlæg. Men både i medierne og her i tråden har sagen været beskrevet, som om APG giver tilladelse til at bryde loven.)

Redigeret af Allan Olesen - 07-December-2009 kl. 18:30
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2009 kl. 10:20

Nej. Kig i §81 stk. 6. Det er den forurettede, som skal rejse sagen, hvis det er en overtrædelse af §75c stk. 1, hvilket der her er tale om.

Som jeg læser det, er det er den erstatningsmæssig del af sagen, som skal rejses af forudrettet. Brudet på lovgivningen kan rejses af alle. Eller omvendt, politiet kan ikke rejse erstatningssag, uden forurettede. Og denne skal forøvrigt være i stand til at kunne dokumenterer et tab, ellers kan der ikke stadfæstes et erstatningskrav.

Derudover siger §75c stk. 1 ikke, at man ikke må bryde en kopisikring. Den siger, at man ikke kan gøre det uden ophavsretshaverens tilladelse. Med andre ord: Har man tilladelsen, bryder man ikke loven.

Den del er jeg enig med dig i.

Men både i medierne og her i tråden har sagen været beskrevet, som om APG giver tilladelse til at bryde loven.)

Det gør de jo sådan set også i og med de giver Henrik tilladelse, uden at vide om de repræsenterer ophaverne i hans filmsamling.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2009 kl. 19:43

Som jeg læser det, er det er den erstatningsmæssig del af sagen, som skal rejses af forudrettet.

§81 stk. 6 handler faktisk om overtrædelser, der er omfattet af §78 - og §78 er en bødebestemmelse. Det virker dog så uklart, at du sagtens kan have ret.

Brudet på lovgivningen kan rejses af alle. Eller omvendt, politiet kan ikke rejse erstatningssag, uden forurettede.

Politiet kan nok slet ikke rejse en erstatningssag, men det var nok heller ikke det, du mente.

Så vidt jeg ved, kan politiet kun rejse en straffesag, hvis en overtrædelse enten er underlagt offentlig påtale eller betinget offentlig påtale. I sidste tilfælde kræves der en anmeldelse fra en forurettet part.

Det er muligt, at §81 stk. 4 giver politiet påtaleret. Jeg kan ikke finde ud af, om stk. 6 erstatter eller supplerer stk. 4 i de tilfælde, der er dækket af stk. 6.

Og denne skal forøvrigt være i stand til at kunne dokumenterer et tab, ellers kan der ikke stadfæstes et erstatningskrav.

Det er hovedreglen i erstatningssager, ja. Sager om ophavsret er dog anderledes. Bryder man nogens ophavsret, kan man blive dømt til at betale erstatning, selv om de ikke har lidt et tab.

Men både i medierne og her i tråden har sagen været beskrevet, som om APG giver tilladelse til at bryde loven.)
Det gør de jo sådan set også i og med de giver Henrik tilladelse, uden at vide om de repræsenterer ophaverne i hans filmsamling.

Fy! Det forbehold havde jeg taget, men du har skåret det ud af det citerede.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 707172

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu