recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placebo effekten tråden
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlacebo effekten tråden

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 19:28
Supra gjor jo det samme med deres HDMI kabler på IFA messen, og selfølig vandt Supra HDMI over andre HDMI kabler, at man så bruge måle udstyr til mange milion kr. er en anden sag, tro ikke at der er nogle HDMI kilder til privat bruge der er så gode som dette måle udstyr som Supra brugte, og så kan det jo værre lige meget, hvis der ikke er nogle forskel på privat udstyr, så dette har nu gjort at jeg har miste lidt af troværdighed overfor Supra.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Supra gjor jo det samme med deres HDMI kabler på IFA messen, og selfølig vandt Supra HDMI over andre HDMI kabler, at man så bruge måle udstyr til mange milion kr. er en anden sag, tro ikke at der er nogle HDMI kilder til privat bruge der er så gode som dette måle udstyr som Supra brugte, og så kan det jo værre lige meget, hvis der ikke er nogle forskel på privat udstyr, så dette har nu gjort at jeg har miste lidt af troværdighed overfor Supra.
Øhh, er ikke lige med eller har overset noget, er Supra ikke lige præcis dem der måler på deres kabler og sikre at de lever op til standarderne, UDEN at påstå at man kan se forskel fra de billige og de dyre kabler,  ??
Supra har også kun en serie, da det jo ikke kan blive bedre.
SVP03
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 19:50

En måde at afgøre placebo effekten på, eller måske nærmere at sikre sig ikke selv at blive ramt af den er og bliver en blindtest.

Test de kabler du skal vælge imellem grundigt, fjern alle kabler og lad så din kone tilslutte et kabel ad gangen mens du er udenfor synsvidde. Derefter lytter du til dem i blindtest og vælger dem der lyder bedst.  Kan du ikke umiddelbart høre forskel så køb DE BILLIGSTE...

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

En måde at afgøre placebo effekten på, eller måske nærmere at sikre sig ikke selv at blive ramt af den er og bliver en blindtest.

Test de kabler du skal vælge imellem grundigt, fjern alle kabler og lad så din kone tilslutte et kabel ad gangen mens du er udenfor synsvidde. Derefter lytter du til dem i blindtest og vælger dem der lyder bedst.  Kan du ikke umiddelbart høre forskel så køb DE BILLIGSTE...

Lige præcis der er jeg ikke enig. Men nu var det lige hdmi kabler igen vi talte om, det er en helt anden snak, der kan blive meget laaaaaaaang, meget hurtigt herinde
SVP03
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

En måde at afgøre placebo effekten på, eller måske nærmere at sikre sig ikke selv at blive ramt af den er og bliver en blindtest.

Test de kabler du skal vælge imellem grundigt, fjern alle kabler og lad så din kone tilslutte et kabel ad gangen mens du er udenfor synsvidde. Derefter lytter du til dem i blindtest og vælger dem der lyder bedst.  Kan du ikke umiddelbart høre forskel så køb DE BILLIGSTE...

Lige præcis der er jeg ikke enig. Men nu var det lige hdmi kabler igen vi talte om, det er en helt anden snak, der kan blive meget laaaaaaaang, meget hurtigt herinde

Ok, men med hensyn til HDMI skal man gøre op med sig selv om vi snakker videnskabelig synsvinkel, eller om vi snakker forbrugerplan, for også her mener jeg der MULIGVIS KAN være forskel, men ikke noget der har betydning for almindelige forbrugere, dog er jeg på ingen måde ekspert, og forstår også hvis nogle eksperter "hænger sig i detaljer" som måske end ikke er synlige/hørbare, men evt. målbare, men hvis formålet med denne debat er at påvise at det ene kabel er målbart, men ikke synligt/hørbart, så er vi over i det videnskablige, og så er vi igen udenfor det forbrugermæssige område. Altså er der her tale om en effekt der meget nemt lader sig påvirke af det man selv har købt, sælger eller på anden måde repressenterer.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 20:26
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

En måde at afgøre placebo effekten på, eller måske nærmere at sikre sig ikke selv at blive ramt af den er og bliver en blindtest.

Test de kabler du skal vælge imellem grundigt, fjern alle kabler og lad så din kone tilslutte et kabel ad gangen mens du er udenfor synsvidde. Derefter lytter du til dem i blindtest og vælger dem der lyder bedst.  Kan du ikke umiddelbart høre forskel så køb DE BILLIGSTE...

Lige præcis der er jeg ikke enig. Men nu var det lige hdmi kabler igen vi talte om, det er en helt anden snak, der kan blive meget laaaaaaaang, meget hurtigt herinde

Ok, men med hensyn til HDMI skal man gøre op med sig selv om vi snakker videnskabelig synsvinkel, eller om vi snakker forbrugerplan, for også her mener jeg der MULIGVIS KAN være forskel, men ikke noget der har betydning for almindelige forbrugere, dog er jeg på ingen måde ekspert, og forstår også hvis nogle eksperter "hænger sig i detaljer" som måske end ikke er synlige/hørbare, men evt. målbare, men hvis formålet med denne debat er at påvise at det ene kabel er målbart, men ikke synligt/hørbart, så er vi over i det videnskablige, og så er vi igen udenfor det forbrugermæssige område. Altså er der her tale om en effekt der meget nemt lader sig påvirke af det man selv har købt, sælger eller på anden måde repressenterer.

Det er dit synspunkt,
men NEJ, jeg mener ikke der er forskel, heller ikke videnskabligt, der kan netop ikke måles eller bevises en forskel, så med mindre man tror på julemanden
SVP03
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

En måde at afgøre placebo effekten på, eller måske nærmere at sikre sig ikke selv at blive ramt af den er og bliver en blindtest.

Test de kabler du skal vælge imellem grundigt, fjern alle kabler og lad så din kone tilslutte et kabel ad gangen mens du er udenfor synsvidde. Derefter lytter du til dem i blindtest og vælger dem der lyder bedst.  Kan du ikke umiddelbart høre forskel så køb DE BILLIGSTE...

Lige præcis der er jeg ikke enig. Men nu var det lige hdmi kabler igen vi talte om, det er en helt anden snak, der kan blive meget laaaaaaaang, meget hurtigt herinde

Ok, men med hensyn til HDMI skal man gøre op med sig selv om vi snakker videnskabelig synsvinkel, eller om vi snakker forbrugerplan, for også her mener jeg der MULIGVIS KAN være forskel, men ikke noget der har betydning for almindelige forbrugere, dog er jeg på ingen måde ekspert, og forstår også hvis nogle eksperter "hænger sig i detaljer" som måske end ikke er synlige/hørbare, men evt. målbare, men hvis formålet med denne debat er at påvise at det ene kabel er målbart, men ikke synligt/hørbart, så er vi over i det videnskablige, og så er vi igen udenfor det forbrugermæssige område. Altså er der her tale om en effekt der meget nemt lader sig påvirke af det man selv har købt, sælger eller på anden måde repressenterer.

Det er dit synspunkt,
men NEJ, jeg mener ikke der er forskel, heller ikke videnskabligt, der kan netop ikke måles eller bevises en forskel, så med mindre man tror på julemanden

Ja men JEG tror såmen heller ikke der er en forskel, så der er vi enige,men jeg kan/vil ikke afvise at der MÅSKE kunne være en MÅLBAR forskel, selv om jeg ikke selv tror på det.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Ja men JEG tror såmen heller ikke der er en forskel, så der er vi enige,men jeg kan/vil ikke afvise at der MÅSKE kunne være en MÅLBAR forskel, selv om jeg ikke selv tror på det.

Jeg mener at man nok som udgangspunkt er enige om at man IKKE kan måle en forskel, men nogen siger de kan se den, det er jo der vi ikke er enige med dem der mener de kan se en forskel, det bliver jo svært at bevise.
SVP03
Til top
k andersen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2008
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 21:08

ja jeg kan ikke dy mig.

efter et indlæg her i forumet, fik jeg anbefalet nogle i mine øjne sindsygt dyre kabler. indrømmet de var flere gange lagt i diverse indkøbskurve omkring på nettet. så faldt jeg over denne tråd. http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#bigpicture hans konklusion har jeg da fattet efter at optaget lån til diverse dyre kabler og man måske er så heldig at ha 1m eller 2 i overskud hvorfor så ikke montere sine lamper med et par stumper,sikke et naturligt lys man kan få  for ikke at tale om barbermaskinen sådan er i garanteret aldrig blevet barberet før.

om manden har ret ved jeg ikke. jeg valgte og tro på det han skriver og købte nogle film istedet. og jo mit anlæg kører fint med de billige ht-kabler

 

Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af k andersen k andersen skrev:

ja jeg kan ikke dy mig.

efter et indlæg her i forumet, fik jeg anbefalet nogle i mine øjne sindsygt dyre kabler. indrømmet de var flere gange lagt i diverse indkøbskurve omkring på nettet. så faldt jeg over denne tråd. http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#bigpicture hans konklusion har jeg da fattet efter at optaget lån til diverse dyre kabler og man måske er så heldig at ha 1m eller 2 i overskud hvorfor så ikke montere sine lamper med et par stumper,sikke et naturligt lys man kan få  for ikke at tale om barbermaskinen sådan er i garanteret aldrig blevet barberet før.

om manden har ret ved jeg ikke. jeg valgte og tro på det han skriver og købte nogle film istedet. og jo mit anlæg kører fint med de billige ht-kabler

 

 

Hvis DU er tilfreds, så er missionen vellykket. Måske du kunne købe nogle kabler der gav nogle forbedringer, men igen hvis du er tilfreds,så er det jo fint.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2009 kl. 19:13

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Filmen knækker lidt for mig når man vil give flere tusinde for et strømkabel på ½-1 meter der sidder i en almindelig stikkontakt i væggen, .

Man kunne tilføje, med 10 kilometer til kilden.

Jeg er i princippet enig, strømmen ind i kassen bliver ikke bedre af det. Slet ikke bedre. Overhovedet ikke. Hvis nogen påstår at de kan høre forskel så må det være noget andet. Her kunne man så tror at der skulle står placebo effekt, men Otto skrev noget om omvendt placebo. For der er jo den mulighed at lyden bliver bedre når strømkablet bliver skærmet fordi støjen i det (fra for eksempel en vandpumpe) ikke stråler ud i de analoge kabler ind i forstærkeren. Og der er så mange der aldrig finder ud af at lyden er bedre, fordi deres teori fortæller dem at der ikke er forskel.

Men jeg kan godt forstår at folk mener at lyden bliver bedre når de har været ude og give 3000kr for et ekstra sæt højtalerkabler, selv om de ikke vil kunne høre forskellen i en blind test. Noget skal man jo have for pengene.

Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2009 kl. 15:33
det er vigtigt at skille to ting ad. strømmen bliver ikke bedre end den var fra kraftværket (selvom nogle ønsker at tro det). det et netkable skal gøre er at skærme dets egen leder fra at påvirke signalkablerne det ligger i nærheden af. det kan have en effekt, men jeg har svært ved at se at et sådanne kabel, næsten uanset afskærmningstypen, skal koste 10k eller mere. selv med et kæmpekvadrat, og afskærmning efter alle kunstens regler vil et netkabel stadig kunne sælges for 2-300 kroner per meter med fortjeneste.
Crown - there is no substitute.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu