recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pladespiller Beogram 1000 - Tynd i bassen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pladespiller Beogram 1000 - Tynd i bassen?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Hyl.dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hyl.dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Pladespiller Beogram 1000 - Tynd i bassen?
    Sendt: 27-December-2022 kl. 22:10
Hej der ude

Jeg har her i julen lånt en gammel Beogram 1000 pladeafspiller hjem og sluttet den til anlægget. Jeg har ikke meget erfaring med vinyl, men efter lidt Youtube, kærlighed og justering er den kommet til at spille igen efter 10+ års stilstand. Det er ikke modellen med indbygget RIAA, så jeg bruger Phono-indgangen på min Pioneer receiver. Det virker nogenlunde og musikken lyder "rigtigt" men jeg synes at den generelt er noget tynd i bassen? Mellemtone, diskant og stereoeffekt lader til at være ok, men stortrommer og basguitaren kommer ikke rigtigt igennem.

De fleste af pladerne er fra 70/80'erne og bestemt ikke "Audiofile", så min bedste referenceplade PT er en ældre ABBA skive der er indspillet fornuftigt. For at tjekke om det er kilden har lige bestilt Jacob Dinesens LP indspillet af Dali, men den kommer først om et par dage. Clap

Visuelt ser pickuppen ud til at være ok, men den bliver måske lidt gammel og stiv med alderen? Det skulle ikke undre mig, at den aldrig er blevet skiftet og derfor er 50 år gammel LOL. Jeg vil helst ikke til at ofre penge på skidtet, da det i første omgang mest er et eksperiment og jeg tror pengene er bedre givet ud på at købe en ny/brugt afspiller af nyere dato.
Men hvis nogen har tips/tricks jeg kan prøve, giver jeg det gerne et skud. Har overvejet om en dedikeret RIAA til et par hundrede ville gøre det bedre end min Receiver. Men nu venter jeg lige på at den nye plader kommer først.

                                           


Redigeret af Hyl.dk - 27-December-2022 kl. 22:14
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2022 kl. 23:09
Man bliver helt nostalgisk når man læser ovenstående. Den omtalte model var netop min første pladespiller, som jeg købte for snart 52 år siden, dog med indbygget RIAA, da min daværende receiver ikke havde en sådan indbygget. Jeg husker den ikke som tynd i bassen, men tværtimod som noget buldrendeSmile.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 09:21
Kan det være et problem med MC vs MM pickup og receiver RIAA input?
Mvh. JørgenT
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 10:04
Skift pickuppen! Når den er 50 år, er den for gammel. Alene nålens ophæng er ikke blødt mere, så nålen ikke kan lave store udsving = Bas.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Hyl.dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hyl.dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Skift pickuppen! Når den er 50 år, er den for gammel. Alene nålens ophæng er ikke blødt mere, så nålen ikke kan lave store udsving = Bas.

Det var også det at jeg var bange for! Desværre laver B&O ikke selv nye pickups til dem mere (SP6-7 15u). Så vidt jeg kan læse er man enten ude i at købe en anden brugt og krydse fingre for at den er nyere/bedre, eller sende den ind til renovering (+1000 kr) Ouch. B&O bruger ikke standard pickups, så jeg kan ikke bare købe noget tilfældigt nyt og smide på.

Som nævnt tidligere hælder jeg nok mere til at smide de penge efter en nyere pladespiller hvis det kommer dertil. Afventer stadigvæk min plade Smile.
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
Til top
Hyl.dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hyl.dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Kan det være et problem med MC vs MM pickup og receiver RIAA input?

Hmm... Det kan selvfølgelig godt være. Var ikke klar over at der var forskel på output. Heldigvis lavede B&O ret fin dokumentation i gamle dage, så der er lidt af læse i. Det ser ud til at være Moving Magnet princippet i følge manualen.




Nogen der kan se om dette data ser "standard ud" eller kræver speciel RIAA?


Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
Til top
Hyl.dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hyl.dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Man bliver helt nostalgisk når man læser ovenstående. Den omtalte model var netop min første pladespiller, som jeg købte for snart 52 år siden, dog med indbygget RIAA, da min daværende receiver ikke havde en sådan indbygget. Jeg husker den ikke som tynd i bassen, men tværtimod som noget buldrendeSmile.

Flemming

Godt at vide den godt kan spille bas, så skal jeg bare finde ud af hvordan LOL!
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 14:59
Første mulige “ fejl” kan skyldes alderen på pick up, hvis ophæng er træt/stift, vil pick up cantilever ikke fungere optimalt.
Ved MC pickup kan “forkert” indstilling/belastning have indflydelse på basgengivelse, den kan i mange tilfælde stilles på riaa. Forskellige indstillinger på indbygget riaa i forstærker/receiver, vil nok være begrænset, eller måske lig nul. Dette er nok ikke gældende her, da du tilsyneladende har en MM PU.
Hvis VTA kan/skal justeres på tonearm, tjek manual hvordan og hvorledes.
Og ikke mindst, er pickup justeret til korrekt tracking force (vægt), her anbefales ekstern vægt, altså ikke blot stole på tonearmsskala.


Redigeret af JeTex - 28-December-2022 kl. 15:09
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af Hyl.dk Hyl.dk skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Skift pickuppen! Når den er 50 år, er den for gammel. Alene nålens ophæng er ikke blødt mere, så nålen ikke kan lave store udsving = Bas.

Det var også det at jeg var bange for! Desværre laver B&O ikke selv nye pickups til dem mere (SP6-7 15u). Så vidt jeg kan læse er man enten ude i at købe en anden brugt og krydse fingre for at den er nyere/bedre, eller sende den ind til renovering (+1000 kr) Ouch. B&O bruger ikke standard pickups, så jeg kan ikke bare købe noget tilfældigt nyt og smide på.

Som nævnt tidligere hælder jeg nok mere til at smide de penge efter en nyere pladespiller hvis det kommer dertil. Afventer stadigvæk min plade Smile.
Allerede efter min nr 2 B&O pladespiller gik det også op for mig at tilbehør og stik langt fra var standard og kunne blive en væsentlig udgift i fremtiden. Så jeg tænkte også der var fornuft i at skifte til et andet mærke og det blev Pioneer.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér CARS10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 16:42
Pickup service i Brønshøj renoverer B&O pickups, så det kunne du jo prøve.
     carsten
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 18:48
Den er op til 57 år gammel, og var noget af det bedste til prisen dengang.

Redigeret af Munch - 28-December-2022 kl. 18:50
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Hyl.dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hyl.dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Den er op til 57 år gammel, og var noget af det bedste til prisen dengang.

Jeg har heller ikke helt besluttet mig endnu. Men jeg synes også at have læst på nettet at i forhold til hvad man kan få i dag, så er sådan en sag mere nostalgia end egentlig vellydende. Selvfølgelig holdt op imod at alternativet er en ny Argon afspiller fra Hifi-klubben eller Rega Planar 1/2 evt. brugt ditto.

Det skal også siges at da jeg startede med at rode med den, var der lidt mislyd fra motor/pladtræk. Det gik heldigvis væk med lidt motion og skift at tempo. Desuden virker finjusteringen af tempo ikke på drejeknappen. Men tempo passer heldigvis inden for 1%, så jeg lever med det. Men det ligger da i baghovedet at der en dag bare står sort røg op af den LOL
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu