recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pladespiller Beogram 1000 - Tynd i bassen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pladespiller Beogram 1000 - Tynd i bassen?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Hyl.dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hyl.dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Første mulige “ fejl” kan skyldes alderen på pick up, hvis ophæng er træt/stift, vil pick up cantilever ikke fungere optimalt.
Ved MC pickup kan “forkert” indstilling/belastning have indflydelse på basgengivelse, den kan i mange tilfælde stilles på riaa. Forskellige indstillinger på indbygget riaa i forstærker/receiver, vil nok være begrænset, eller måske lig nul. Dette er nok ikke gældende her, da du tilsyneladende har en MM PU.
Hvis VTA kan/skal justeres på tonearm, tjek manual hvordan og hvorledes.
Og ikke mindst, er pickup justeret til korrekt tracking force (vægt), her anbefales ekstern vægt, altså ikke blot stole på tonearmsskala.

Tak for input. Det bekræfter min egen mistanke og det som de andre skriver. Der er ingen indstilling på den indbyggede RIAA, det er bare plug'n play. Jeg ved ikke om man kan justere pickup vinkel. Må læse lidt mere op på det.

Jeg har desværre ikke nogen pickupvægt. Har blot lavet en ny balancering af modvægten og prøvet 1-3 g på tonearmen (2 g anbefalet). Der er lidt forskel på kvaliteten af lyden, men ikke noget der hjælper på problemet med manglende bund.
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2022 kl. 19:36
Det kunne også være interessant at høre hvad der sammenlignes med, vedr. den manglende bas?

En pladespiller er jo grundet den mekaniske aftastning, fysisk, stærkt begrænset til at levere... især i yderområderne, bund & top / bas & diskant.

Bond Cool

Til top
Hyl.dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hyl.dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2022 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Det kunne også være interessant at høre hvad der sammenlignes med, vedr. den manglende bas?

En pladespiller er jo grundet den mekaniske aftastning, fysisk, stærkt begrænset til at levere... især i yderområderne, bund & top / bas & diskant.

Bond Cool


Bestemt og også ganske relevant især fordi meget af det jeg har afspillet indtil nu, har været relativt gamle plader med stor forskel i stand og kvalitet. Men i går skete der så noget, da min ny plade kom hjem i HiFi-klubben. Jeg kan allerede nu sige at 90% procent at det jeg har beskrevet tidligere har skyldes kilden (pladerne).

Dinesen's plade lyder bare helt anderledes, velopløst og med den rigtige bund og tyngde i bas og guitar. Med andre ord ligger den primære begrænsning ikke i den gamle B&O afspiller, men i de plader jeg har smidt på den.

Jeg pauser derfor indtil videre søgning efter at optimere den yderlige og har i stedet brugt tiden på at bestille et par andre ny plader hjem. De kommer i det nye år Tongue. Så kan jeg hen af vejen afgøre om der skal prøves en ny pladespiller eller pickup'en skal renoveres. Lige nu er jeg bare imponeret over hvor meget vellyd man kan hente ud af sådan en gammel svend Clap!
 




Redigeret af Hyl.dk - 01-Januar-2023 kl. 15:16
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 541
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2023 kl. 14:54
Er der ikke bare et high-pass filter / rumble filter i signal vejen?
I gamle dage var det ikke uamindeligt at rumble filteret beskar alt under 50 hz.
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu