recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Plasma vs. LCD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlasma vs. LCD

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Splifen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 152
Direkte link til dette indlæg Emne: Plasma vs. LCD
    Sendt: 11-Oktober-2005 kl. 17:42

 

Hej her er et uddrag fra en artikel (http://www.flatpanels.dk/teknologi.php)

er det noget man skal være nervøs for? i skal være velkommen til at flytte den til et mere passende sted...

Som du nok har bemærket er der ikke meget fokus på plasma teknologien her på siden, selvom det er en aktuel teknologi. Plasma er godt nok overlegen i nogle henseender, men langt fra god i andre. Plasma har fantastisk godt lysstyrke og kontrastforhold. Dog har plasma skærmene en ret stor ulempe: Plasmas fysiske pixels er simpelthen for store i forhold til LCD pixels. Det er ikke muligt at lave dem lige så små, da de fungerer ved små gasceller. Ddet er en blandt andet en ulempe i forhold til det kommende HDTV (High Definiton TV). De store pixels er også grunden til, at der ikke bliver lavet små plasma skærme. Plasma bruger ydermere en del mere strøm end LCD teknologien og plasma TV apparater er simpelthen for dyre i produktion, dels pga. gassen der bruges, og det vil derfor være svært for teknologien at konkurrere med andre teknologier i fremtiden.

Så vil nogle nok mene, at det er en personlig mening sådan at dødsdømme en teknologi fra starten af. Der er dog nogle teknologiske og financielle aspekter, som gør at plasma aldrig vil kunne slå helt igennem. Plasma skærme ligner CRT skærme lidt når man ser på det teknologiske aspekt og nogle nysgerrige har måske opdaget at plasma skærmen også har en tendens til at flimre ligesom CRT fjernsyn gør. Det skyldes dog ikke, at der opdateres et givent antal gange i sekundet, men derimod at plasma har problemer med at producere grå farver, hvilket de har afhjulpet ved at vise en helt sort farve i små intervaller. Når skærmen viser den sorte nuance blinkende, så opfattes den som lysere end sort. Dette er et klart minus eftersom det på ingen måde skåner øjnene, at en skærm flimrer. Det samme gælder for en CRT skærm. Det er ikke behageligt eller sundt at sidde foran en CRT skærm i længere tid af gangen. LCD TFT skærme kan du derimod i teorien sidde foran i flere dage uden at blive træt i andet end kroppen. (forudsat at den er indstillet korrekt)

Det kan jo smutte det skidt og det gjorde det så..
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2005 kl. 18:32

Hej Splifen

LCD og Plasma er 2 forskellige teknologier, med hver deres fordele og ulemper.

Rasmus fra Flatpanels.dk er inkarneret LCD mand. Han startede med at interessere sig for computer fladskærme af LCD typen, og senere udvidede området til også at dække TV-fladskærme af LCD typen.

Men i mange af de tekster og indlæg han har, kan man tydeligt se at han er IT-mand. Det handler meget om teknik og specifikationer, mere end det handler og billeder, lyd, design og betjening.

Så læs hans tekster med det i baghovedet. Jeg syntes det er forkert at han på den måde vælger side, han burde være åben for alle teknologier. Og det er tydeligt at der aldrig har stået et godt Plasma TV hjemme i hans stue.

Forskelle imellem Plasma og LCD kan jeg komme ind på senere. Men det er et stort emne, der er skrevet mange sider på Internet om det. Og til tider har debatten karakter af religionskrig fremfor facts.

  /Lars



Redigeret af Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
rasmuslarsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2005
Status: Offline
Point: 259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2005 kl. 17:47

Hehe, ja nu kan jeg jo se alle de steder der linker til min side og vil da godt lige give mit besyv med omkring de forskellige aspekter.

Lars: Jeg kan godt forstå du opfatter mig sådan efter de mange indlæg jeg efterhånden har lagt på Hifi4alls forum. De fleste er dog som modsvar på alle de tekniske diskussioner som zerocool tager op eller ned i øjeblikket. =) Hvis jeg svarer om konkrete Tv, så er jeg langt mere åben overfor billede, lyd og opfattelse end teknikken og det primære er altid for mig, hvordan jeg opfatter billedet fremfor om de teknologiske aspekter er i orden. Konkrete anbefalinger og design, subjektive meninger osv. holder jeg dog primært på mit eget forum og på udenlandske fora, fordi der er så mange erfaringer at hente i forhold til det lidt begrænsede omfang af interesserede mennesker her i Danmark

Jeg er muligvis lidt partisk i mit afsnit om Plasma, men jeg tror også det opfattes lidt forkert. Bemærk at jeg skriver "Som du nok har bemærket er der ikke meget fokus på plasma teknologien her på siden, selvom det er en aktuel teknologi. Plasma er godt nok overlegen i nogle henseender, men langt fra god i andre." - det er selvfølgelig lidt hårdt, men det er meningen at åbningslinjen skal ses i kontekst, således at jeg siger at det gælder sådan for begge teknologier.

Jeg er skam åben overfor alle teknologier og jeg både omtaler, anbefaler, skriver nyheder og behandler plasma skærme på Flatpanels.dk, lige så vel som jeg kommer til at behandle OLED, SED, NCD osv. =) Jeg har bare valgt ikke at lægge så meget vægt på de teknologiske aspekter af plasma fordi det ikke var af den hensigt jeg startede siden. (jeg startede jo som du siger med at arbejde med PC skærme). Min egentlige hensigt har altid været at hjælpe, men ikke at udelukke. Det er en smule sjovt, at jeg startede med PC skærme, for min interesse startede egentlig lige så meget i Tv. Jeg arbejdede nemlig i en længere periode i en Radio/Tv forhandler, hvor jeg rent faktisk solgte både Plasma og LCD og jeg har set utallige modeller i utallige udformninger (jeg kommer for resten stadig der ude og kigger og snakker med kollegaer osv, så jeg følger skam også med dér)

Jeg har været meget entusiastisk i lyd og jeg skal da ikke lægge skjul på at jeg ikke kender så mange teknologiske aspekter i dette segment, men jeg nyder det da ligeså meget, som jeg nyder en god skærm med et godt billede uanset om der er et CRT, Plasma eller LCD og hvad enten der står Sony, Samsung eller Medion på =)

På den måde synes jeg også jeg er meget åben overfor meget og jeg lancerer da f.eks. snart en decideret tv sektion, hvor jeg også udtrykker at Plasma kontra LCD ikke skal være det afgørende valg, men at behovet skal sættes i kontekst.

Det var så lige helt uden for emnet, men jeg synes det er værd at få med, uden folk tror alt for meget om mig på forhånd =)

Og nej, jeg har ikke haft et stående i min stue, men jeg har set utallige på arbejde, i butikker, fremvisningslokaler hos de producenter, som jeg er til møder med osv. og jeg er stadig positiv overfor et Tv, hvad enten det er ét eller to.

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2005 kl. 19:08

Jeg har det sådan,at hovedet klart siger LCD,men øjnene siger stadig Plasma !! 

I lørdags var jeg i Fona(Fredriksgade ,Århus). Her havde man de nye Pioneer modeller hængende side by side. Den største (65"?) viste noget Beachfodbold via satelit i HDTV. MEGET ovebevisende.

Samme signal blev vist på et 37" Phillips LCD.Og her var resultatet (desværre)markant dårligere.Det var ikke bare farverne,gengivelsen af sort,synsvinkel eller hurtige bevægelser.Det var sgu helhedsintrykket alt i alt,der haltede !!!

 

Til top
Bimsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2004
Sted: Sverige
Status: Offline
Point: 511
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2005 kl. 10:21

Ulempe ved plasma: Meget ømfindig under transport/flytning.

Oplevede fornyligt på min arbejdsplads at en 42" Plasma 'døde' under transport. Denne var i princippet helt ny og skulle fragtes til en messe i Frankfurt. Var pakket forsvarligt ind i den originale forpakning og var sat på egen lastbil, opretstående som det foreskrives. Af og pålæsning skete af egne (læs forsigtige) medarbejdere. Men ikke desto mindre var der en revne i panelet da den skulle hænges op. Der var ingen synlige spor på kassen eller skærmen iøvrigt. Det viste sig at det også er vigtigt at skærmen placeres så den står på langs i kørselsretningen, da en hård opbremsning kan give en chockeffekt på panelet.

Reparation: glem det. Et nyt panel koster som tommelfingerregel 75% - 80% af skærmens nypris og dertil kommer fragt og tidsforbrug.

Heldigvis var der tegnet en transportforsikring på skærmen så den var dækket, men det blev alligevel en dyr omgang da leje af en erstatnings 50" plasma i en uge kostede EUR1200!! Joh de tjener virkelig penge på andres ulykke (og ret så ofte ifølge udlejeren af skærmen).

Jeg er sgu glad for at det ikke var min egen pengepung det gik udover. Jeg håber det bare var sort uheld og at det ikke sker for private plasma ejere, men lad det være en advarsel hvis du engang skal flytte adresse.

/Bimsen

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2005 kl. 10:52

Men er det ellers ikke rigtigt at LCD vil vinde overfor Plasma, og at plasma vil glide ud efterhånden? Man kan jo få LCD skærme idag, der er supergode (jeg tænker selvfølgelig på JVC's S60 og M60 modeller). Disse skulle være blandt markedets bedste LCD fjernsyn iflg. flere forskellige kilder.

Jeg vil i hvert fald ikke have Plasma - jeg vil have et 37" LCD, når de falder tilstrækkeligt i pris og når jeg får råd.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2005 kl. 11:16

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Men er det ellers ikke rigtigt at LCD vil vinde overfor Plasma, og at plasma vil glide ud efterhånden?

Måske, plasma er stadig mit bedste bud hvis man ser mest almindeligt TV. Her halter LCD skærmene stadig bagefter. Og man skal have en større pengepung op af lommen, hvis skærmen skal være stor. Plasma er generelt også bedre i betragtningsvinkel.

Ikke for at starte en krig imellem Plasma og LCD, men skærmene har stadig hver deres forcer. LCD har en bedre opløsning til HDTV, og bruger ca. 30% mindre strøm for samme skærmstørrelse. Og LCD risikerer ikke indbrænding, ihvertfald ikke i samme omfang som plasma.

Men fremtidens skærm bliver næppe hverken LCD eller Plasma, der udvikles hele tiden på nye og endnu bedre displays. Men lige nu er det imellem de 2 at man skal vælge.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
rasmuslarsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2005
Status: Offline
Point: 259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2005 kl. 12:06

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Måske, plasma er stadig mit bedste bud hvis man ser mest almindeligt TV. Her halter LCD skærmene stadig bagefter.

Og på den måde er du vel også forudindtaget for plasma? Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal tolke, at du tilsyneladende vælger at anfægte mig, for derefter ikke at kommentere, hvad jeg skriver?

Du læser da hvert fald stadig med i tråden, kan jeg se.

Thorvald: Det du tænker på er sikkert, at LCD er begyndt at overtage segmenter, hvor plasma skærme tidligere har haft dets indtog, som f.eks. 32 og 37 tommer. Man laver ikke store LCD skærme og man massepromoverer dem slet ikke før man har en passende fabrik i såkaldte 7-8. generation. Det er det LCD producenterne først er begyndt at få indenfor de sidste år og da produktionsomkostningerne for LCD er lavere, vil markedet typisk indrette sig efter prisen i stedet for overlegenheden. Fra start af blev det også rimelig hurtigt differentieret. Plasma skærme havde for store fysiske pixels til brug i små skærme, så de blev brugt til store skærme, hvor LCD modsat let kunne bruges til computermonitors.

Og så tænker du vel noget hen af sådan noget her, som tidligere har været fremme?: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1125959336&archive=&start_from=&ucat

www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2005 kl. 13:01

Oprindeligt skrevet af rasmuslarsen rasmuslarsen skrev:

Og på den måde er du vel også forudindtaget for plasma?

Nix. Jeg ser på billederne, og anbefaler ud fra det.

Kommer jeg forbi en Elgiganten (gerne dem, da de præsenterer deres apparater med rigtige TV-signaler) så går jeg ofte en runde og checker apparaterne af.

Jeg er ikke imponeret over LCD skærmenes manglende evne til at vise almindelige tuner signaler. Der er ofte alt for meget støj i billedet. Men jeg ikke modstander af LCD. Som jeg siger, er det til DVD eller HDTV vil de formentlig komme til sin ret.

Oprindeligt skrevet af rasmuslarsen rasmuslarsen skrev:

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal tolke, at du tilsyneladende vælger at anfægte mig, for derefter ikke at kommentere, hvad jeg skriver?

Fordi det skal være en debat om TV-appaterne, ikke om dig. Så jeg syntes det passede bedre som et svar det fik lov at stå uden yderligere kommentarer eller debat. Oprindelig nævnte jeg blot dig, fordi der var refereret til din side, hvor jeg syntes du hæver LCD op på en pedestal som teknologien ofte ikke fortjener.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Bent M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 496
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2005 kl. 13:35

Jeg har et par kommentarer,  da jeg skulle vælge nyt TV, læste jeg en hulens masse indlæg i diverse forums osv, spurgte i Øst og Vest, jeg syntes ikke jeg blev en hel masse klogere , og dog. Nå men så tog jeg ud i forretninger for at kikke selv, det hele blev indsnævret efterhånden til to stk, et 37 " JVC / LCD  S60 tror jeg det hed. Og et Panasonic TH42PV500 plasma.  Jeg fik set dem begge med med et almindeligt Analogt signal, og jeg var ikke improneret af JVC, Panasonic stod bedre i billedet med samme signal, så det blev Panasonic og det har jeg ikke et sekund fortrudt, men der ER fordele og ulemper ved begge slags TV.

Jeg kan lige nævne at jeg har en Xerox 19" LCD skærm til min PC, ca 4 mdr gammel, og den har allerede indebrændinger, det er da vist tidligt? Jeg ved ikke om det er normalt, men LCD kan altså også få indebrændinger, hvad skulle det ellers være ?



Redigeret af Bent M
Mvh
Bent M
Sony RDR HX1010
Til top
rasmuslarsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2005
Status: Offline
Point: 259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2005 kl. 14:53

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Nix. Jeg ser på billederne, og anbefaler ud fra det.

Kommer jeg forbi en Elgiganten (gerne dem, da de præsenterer deres apparater med rigtige TV-signaler) så går jeg ofte en runde og checker apparaterne af.

Jeg er ikke imponeret over LCD skærmenes manglende evne til at vise almindelige tuner signaler. Der er ofte alt for meget støj i billedet. Men jeg ikke modstander af LCD. Som jeg siger, er det til DVD eller HDTV vil de formentlig komme til sin ret.

Det kommer da så sandelig an på hvilken El Giganten du taler om. Jeg har selv arbejdet i branchen og ved hvorlunde de forskellige firmaer og elektronikkæder typisk gør og ikke gør. Justering af en given skærm er ingenlunde med i deres overvejelser. Spørg eksempelvis den første og bedste jeg kan komme i tanke om, Otto fra en pågældende forhandler, som jeg ikke ved om betragtes som reklame, hvis jeg nævner den i denne kontekst, så kan du lynhurtigt få et _konkret_ svar på, hvad indstilling f.eks. betyder for et Philips Tv.

Og du siger det jo selv. At det skal komme til sin ret for visse signaler, men hænger det så sammen med teknologien eller antal fysiske pixels? (ja, det er ikke et spørgsmål, men en tankestreng)

Er dit øjemål afgørende for teknologiens praksis eller er det så _din_ holdning? Har du f.eks., ligesom jeg selv, måleudstyr til flere tusind kroner, som objektivt kan fortælle dig billedkvaliteten for en given skærm? Kan man overhovedet drage for mange følgeslutninger uden at kende til den tekniske baggrund?

Citér

Fordi det skal være en debat om TV-appaterne, ikke om dig. Så jeg syntes det passede bedre som et svar det fik lov at stå uden yderligere kommentarer eller debat. Oprindelig nævnte jeg blot dig, fordi der var refereret til din side, hvor jeg syntes du hæver LCD op på en pedestal som teknologien ofte ikke fortjener.

Du bør ikke opfatte det som en provokation, men hvor er det lige du ser det? Det meste af min side forklarer hvordan teknologier virker og for den sags skyld også OLED, SED m.fl. Flere afsnit forklarer hvordan man måler de specificerede angivelser og hvordan man skal forholde sig til dem. Andre dele forklarer billedforbedringsteknologier, som er ens for begge teknologier. Og ikke mindst så forklarer jeg jo hver enkelt aspekt af fejl af LCD teknologien i anknytning med computermonitors. Det kan jeg af god grund ikke gøre for plasma, da de ikke findes som computermonitors. Er det så en tilbøjelighed eller en saglighed?

Som sagt tidligere, så har jeg selv arbejdet i branchen. Jeg har været til møder i sammenhæng med udarbejdelse af Flatpanels, hvor præsentationslokalerne havde enhver af de aktuelle produkter på markedet og jeg har med stor sandsynlighed set flere skærme end de fleste har. Bare i øjeblikket har jeg 5 skærme stående foran mit syn, hvor 3 af dem ikke er mine.

Jeg kan godt følge dig i LCD skærmes manglende evne til at gengive et godt SD signal, men der findes jo andre skærme på markedet end dem man ser i den typiske El Giganten.

Jeg ved ikke om din bias på min personlighed skyldes, at du er en af dem, som er meget lige glad med de teknologiske aspekter, men hellere kigger på billedet. I så fald har du den ene side af sagen, mens jeg lige så meget gør som du gør, selvom jeg dog kan konkludere en masse ud fra specifikationerne, som andre ikke umiddelbart kan.  Jeg kigger da naturligvis også på billedet, som den afgørende faktor.

Til andre vil jeg så meget gerne have, at Lars ikke skal afgøre min personlighed og holdning, så indtrykket bliver forvredet her, og jeg kan ikke se, hvorfor mine holdninger skal lægges op eller diskuteres af mellem dig og mig Lars. Du kender mig jo tilsyneladende kun ud fra de tekniske diskussioner vi andre har haft på hifi4all og enten har du et horn i siden på mig eller også misforstår du mit budskab med flatpanels.dk. Hvis du kendte mig personligt, så kunne jeg se dig berettiget. For at nuancere mit standpunkt, så kan jeg da tage de to første tilfælde fra mit eget forum: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=65 

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=49

www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
Til top
rasmuslarsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2005
Status: Offline
Point: 259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2005 kl. 15:00

Oprindeligt skrevet af Bent M Bent M skrev:

Jeg kan lige nævne at jeg har en Xerox 19" LCD skærm til min PC, ca 4 mdr gammel, og den har allerede indebrændinger , det er da vist tidligt? Jeg ved ikke om det er normalt, men LCD kan altså også få indebrændinger, hvad skulle det ellers være ?

Det er ikke helt et fastbrændt billede, men døde transistorer, eller det som man i populær tale kalder døde pixels. Det har som sådan ikke noget at gøre med, om panelet står for lang tid på samme billede, men er udelukkende en defekt på komponenterne (transistorerne i matriksen). Når en transistor dør så sker det du oplever. Jeg ved ikke om det er tidligt, men hvert fald ærgerligt. =(

Almindeligvis kommer de dog som led i produktionsprocessen, så hvis man først modtager en LCD skærm uden defekte transistorer, så er risikoen for at de opstår senere mindre. Men jo det er meget normalt og et irriterende problem. Det er naturligvis blevet mindre med tiden og fra min egen erfaring, så har der ikke været døde pixels på de sidste 10-15 skærme jeg har haft stående. Og jeg oplever af god grund ikke defekte pixels opstå senere hen på de skærme, da jeg kun har dem i en periode.

Af samme grund indfører flere producenter også deciderede nul-pixel-fejl garantier, som skal sikre kunden (og naturligvis lokke en konsumgruppe til).

www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu