rasmuslarsen skrev:
Det handler ikke om test signaler, det handler om at få farverne indstillet korrekt. |
Så det måleinstrument du har købt, er til farve-kalibrering af LCD skærme. Fint nok, men hvad kan forbrugerne bruge det til når de køber TV ?
rasmuslarsen skrev:
Du kan ikke med hjælp fra fjernbetjeningen og ud fra øjemål indstille et fjernsyn korrekt. Du kan indstille det godt, men det er ikke det vi snakker om. Da du ikke kender til farvegengivelse teoretisk synes jeg det er underligt du begynder, at anfægte alt andet end personlig oplevelse af billedet. Du kender ikke til, hvordan man måler farverne og det er nu ret essentielt. |
Æv, nu gætter du igen forkert på min viden - og begynder på den ligegyldige teori.
Jeg prøver at forklare at det er TV'et som TV der er vigtigst - ikke om du kan kalibrere farver på de computer LCD skærme du har stående.
Hr. og Fru Jensen kan ikke kalibrere farver på det LCD TV de køber i El-Giganten, og derfor er det ligegyldig teori i denne sammenhæng. Det er fint, hvis du sælger LCD skærme til grafisk brug, men i denne sammenhæng er det TV-funktionen der er det essensielle. Og her er det de umiddelbare kontroller der er interessante.
rasmuslarsen skrev:
Jeg holder stadig på det jeg sagde tidligere: ”men hvis jeg skal være ærlig, og det skal jeg jo, så tror jeg ikke du har set et Tv i en almindelig elektronikkæde, som nogensinde har været korrekt indstillet.” – heller ikke selvom du ud fra øjemål har optimeret det. |
Jeg kan ikke lave en komplet farvekalibrering på øjemål - men det er tæt på. Det er en erhvervsskade. Men det er ikke en form for kalibrering man kan bruge til noget i praksis. Her er det lys, kontrast, farvemætning, detail, diverse digitale filtre mv. der er interessant.
rasmuslarsen skrev:
Du kan ikke påstå, at det er ligegyldigt, om fjernsynet er indstillet korrekt eller om det er indstillet som du synes. |
Indstillinger betyder alt. Men de indstillinger folk kan lave hjemme i stuen - ikke laboratorie kalibreringer.
rasmuslarsen skrev:
Hvis det er indstillet korrekt i forhold til omgivelserne, så er den ikke meget længere. Det er blandt andet også det folk kan betale i relativt dyre domme for at få gjort og jeg kan fortælle dig at det giver en synlig bedre effekt end du nogensinde kunne opnå på en skærm. Det andet er simpelthen mangel på argumenter. |
Ok. Det du siger imellem linierne, er at LCD er noget l... at se på - indtil folk har betalt i dyre domme for at få foretaget en farvekalibrering.
rasmuslarsen skrev:
Jeg siger; jeg har selv arbejdet i en Tv forhandler og har gået op af de tidligere aktuelle modeller dag ud og ind. Vi kunne selv bestemme hvordan vi ville fremstille produkterne, hvis vi havde lyst. Vi kunne tilslutte en DVD hvis vi havde lyst eller et betamax bånd. Jeg har været ude hos flere producenter og fået præsenteret deres produkter. |
Jeg har mødt mange ekspedienter som ikke aner hvad de snakker om, så det beviser jo intet ![](smileys/smiley36.gif)
![](smileys/smiley2.gif)
Betamax - det var tilbage i 80'erne... Tænk at i havde dét system endnu i butikken.
/Lars
Redigeret af Lars