Et seriøst lydspørgsmål: Kan man få bedre lyd ud af en Sonos ZP90, ved at bruge en CD-afspiller med digital indgang som DAC? Grunden til mit spørgsmål er, at jeg tydeligt kan høre forskel på lydkvaliteten fra Sonos og fra CD-afspilleren. CD lyder simpelthen bedre. Også selvom Sonos fodres med wave-filer fra en NAS. Det er ligesom at stereoperspektivet og dybde mangler på Sonos. Det lyder fladt sammenlignet med CD. Og så kom jeg til at tænke på, at inde i en god CD-afspiller (3-5000 kr) ligger jo kredsløb der kun er designet med henblik på at give god lyd. En NAS og Sonos er jo halvbillige maskiner som måske kunne få gavn af en tur igennem en CD-afspillers kredsløb. Jeg har samme erfaringer med dårligere billede fra en laptop med HDMI-kabel til tv'et, end når der afspilles en DVD direkte på BD-afspilleren i stuen. Men konkret tænker jeg på at sætte en Sonos ZP90 foran en NAD C565 CD-afspiller. Det bliver derefter: Computer/NAS -> Sonos ZP90 -> CD-afspiller -> forstærker Er der nogen der har praktiske erfaringer med sådan en løsning? (ikke løse DAC's) Og er det bedst at bruge optisk eller coax udgang på Sonos? Cd-afspilleren har kun optisk digital indgang.
------------- LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, NAD C320, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
|