Print side | Luk vindue

SSD opsætning

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119399
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 20:34

Emne: SSD opsætning
Skrevet af: Treated
Emne: SSD opsætning
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 14:51
Jeg ville lige være på forkant med hvad jeg skal gøre, efter jeg har installeret windows 7 på min nye SSD harddisk >> http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/ocz-vertex-4-series-solid-state-disk-128-gb-id-6746209.aspx - Vertex 4

Skal jeg gøre noget inden og efter??
Hvad med firmware opgradering osv, hvordan foregår det?
Hvordan skal systemet sættes op når alt er oppe og køre osv?

Bare lige for at være på forkant med det hele.

Bundkort er et http://www.asus.com/Motherboard/P8H67M_PRO/ - Asus P8H67 M-Pro
Har 8gb ram indtil videre.

På forhånd tak for indput

Svar:
Skrevet af: beamer
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 15:56
Du behøver ikke gøre noget. Har du nogensinde hentet ny firmware til en harddisk ?
Dit bundkort kan følge med, da det har 2 stk. sata 6Gb/s porte. SSD'en er vel tilsluttet der. Jeg ville nedsætte swap-filen (på dansk sidefil) fra auto til 4-500 Mb. Jeg ved godt, at en ssd er hurtigere til at loade en swap på 2-3 Gbyte, men da du har 8 Gb ram, er swap vel ret unødvendigt, og den forsinker boot-tid. Endvidere ville jeg bruge standby (slumre, sleep) og kun bruge koldboot for at få fat i windows opdateringer. Nogle går op i ssd alignment. Du kan prøve at google det. Men du har jo installeret, og så er det lidt sent at røre partitioneringen. Geek

Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 06:58
Bare til info så har jeg ikke installeret noget endnu. Forklarede mig vist forkert :-)

Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 07:57
Ja altså den er slet ikke sat i endnu. Derfor jeg vil være på forkant med det hele, men det med at opdatere hdd er fordi jeg har læst i tidligere indlæg, at nogle diske godt have problemer men at det hjalp med firmware opdatering. Så ville jo være rart at være på forkant med det hele.

Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 08:52
Der kan være god pointe inat opdatere firmwaren på en ssd. Der har på mange været problemer sommgav mærkelige fejl.

/ask

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 15:29
Det er vigtigt, at du inden installation, sørger for at IDE står ACHI i bundkortets bios!
Slå ligeledes disk-defragmentering fra i Windows.

M.v.h.

Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 16:30
Hvordan opdaterer man ssd? Kan man godt det når det hele er oppe at køre? Og super info btw. Så tak foreløbig

Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 16:50
Jeg vil gætte på, at der er et Windows værktøj, som gør det. Det findes i hvertfald til Intels SSD'er. Og det kan gøres uden du mister data...
M.v.h.

Skrevet af: TobiasKM
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 17:00
Min Vertex 2 kunne ikke opdatere firmware i Windows eller Mac OS når det var system disken.. Den kunne vist godt under Linux af en eller anden grund. Ved ikke om det er blevet anderledes siden, men ellers så ville jeg kigge på at få den opdateret før du installere styresystem på den.

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af Treated Treated skrev:

Hvordan opdaterer man ssd? Kan man godt det når det hele er oppe at køre? Og super info btw. Så tak foreløbig

Du læser producentens brugervejledning til hvordan man opdaterer firmware. Det er ikke samme metode for Intel, OCZ, Samsung, Kingston, etc etc.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg vil gætte på, at der er et Windows værktøj, som gør det. Det findes i hvertfald til Intels SSD'er. Og det kan gøres uden du mister data...
M.v.h.

Backup er dog en god ting, specielt inden man giver sig i kast med en firmware opdatering.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 17:26
Min holdning til firmware opdatering er, at hvis producenten ikke sørger for et Windowsbaseret værktøj, er de amatører!
I modsætning til konventionelle harddiske har SSD'er netop ofte brug for firmware-opdateringer. For at Hr. og Fru Danmark kan dette, er et Windows værktøj en forudsætning!
Men er en Vertex ikke en OCZ disk? I så fald skal det nok passe, at det ikke kan lade sig gøre. Jeg har en OCZ PCIe SSD som også er omstændelig at opdatere på. Og generelt er OCZ's forum fyldt med brugere som har problemer med denne basale opgave!
Vil man have forholdsvis problemfri firmware-opdatering, nem TRIM-support og generelt problemfri drift/lav fejlrate, vælger man en Intel SSD!

M.v.h.

Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 21:10
Sæt disken i en eksisterende Windows maskine og opdater firmwaren og formater disken.

Når det er gjort tjek at ACHI er slået til på den maskine disken skal være system disk i.
Bemærk at hvis du ændre fra IDE til AHCI så ricikerer du at miste kontakten til eksisterende harddiske i maskinen, men indholdet bevares. Når det nye system er oppe at køre kan du importere diskene, undlad dog at importere den gamle system disk - formater den og vær opmærksom på at indholdet forsvinder.

-------------
mvh Infinity

Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 22:44

Min holdning til firmware opdatering er, at hvis producenten ikke sørger for et Windowsbaseret værktøj, er de amatører!

Det hjælper jo ikke dem som bruger Mac OS eller Linux.

-------------

Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 00:29
Hvorfor er det så vigtigt med det AHCI, og hvad gør det?

Skrevet af: rasmusvn
Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 00:53
Google: VTX4-25SAT3-128G

http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/OCZ_Vertex_4_and_Agility_4/ - http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/OCZ_Vertex_4_and_Agility_4/

Vigtigt:

WARNING: This is NOT a Destructive Flash for firmware version 1.4 and newer. This is a Destructive Flash for firmware version 1.3 & 1.4RC, back up all data on SSD. Proceeding with this update will result in complete loss of data on the SSD.

WARNING: This is a two step firmware update process for firmware older than 1.4.1.2. Otherwise it is one step process.

Guide: http://www.ocztechnology.com/files/ssd_tools/OCZ_Toolbox_Firmware_Update_Guide_10_02_2012_Windows_consumer.pdf - http://www.ocztechnology.com/files/ssd_tools/OCZ_Toolbox_Firmware_Update_Guide_10_02_2012_Windows_consumer.pdf

...

Google: AHCI vs. IDE

AHCI and IDE are two modes in which a hard drive communicates with the rest of the computer system using a SATA storage controller. SATA hard drives can operate in a backward-compatible PATA/IDE mode, a standard AHCI mode or vendor-specific RAID. AHCI stands for Advanced Host Controller Interface and is a faster mode of operation compared to IDE. RAID mode also enables and makes use of AHCI.

Til mit forsvar er det sent

Og så er Samsung 830 og 840 Pro nu heller ikke helt dårlige.

Mon ikke det med FW under Linux stammer fra:

OCZ Toolbox does not support firmware updates of SATA III 6Gbp/s SSDs that are running as the primary drive (Vertex 3, Vertex 3 Max IOPS, Agility 3, Solid 3, RevoDrive 3, RevoDrive 3 X2, Octane, Octane S2, and Petrol).
An alternative method is to utilize the standalone Linux distribution designed specifically for firmware updates of OCZ products.

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 00:55
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Det hjælper jo ikke dem som bruger Mac OS eller Linux.

Næh, for min skyld også gerne til de to. Men hovedsoftware'n må nødvendigvis være til Windows (husk vi taler Hr. & Fru Danmark. Dels er det absolut MEGET mere udbredt end de andre du nævner, dels er Linux for nørder (jo det er sgu Cool ).

M.v.h.

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 00:56
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Som Rasmus linker til - det er vigtigt for at man kan udnytte de høje hastigheder, som en SSD kan opnå.

M.v.h.

Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 10:09

Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Som Rasmus linker til - det er vigtigt for at man kan udnytte de høje hastigheder, som en SSD kan opnå.

M.v.h.
Okay det kan jeg godt se. Nu har jeg selv en SSD som så ikke køre AHCI, og synes da stadig det kører sindsygt meget hurtigere end normal HDD. Vil det også hjælpe på en normal HDD at køre AHCI?

Skrevet af: nogames
Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 10:53
Fandt dette omkring IDE og AHCI

Trim will work in either mode (IDE or AHCI) for XP or Vista through the Intel SSD Toolbox. Win7 will currently require MSAHCI driver to run trim. The larger question is why would you want to ever run in IDE mode with an Intel SSD??? In IDE mode you loose Native Command Queuing which can severaly impact drive performance. You also loose DIPM (Device Initiated Power Management) support in IDE mode which will result in lower overall battery life.

Så hvis du kører Windows 7 i IDE mode, så mister du TRIM, NCQ og DIPM.

TRIM frigør plads på SSD på en måde at det ikke nødvendigt at slette en record før en ny skal skrives = højere skrive hastighed, især ved hyppig skrivning
NCQ = kommando kø, SSD kan bedre optimere adgang til data = højere hastighed
DIPM = Strømsparer, nu bruger en SSD ikke så meget, men et par watt besparelse kan det sikkert blive til. Betyder nok en del for en bærbar computer på batteri drift

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af nogames nogames skrev:

Trim will work in either mode (IDE or AHCI) for XP or Vista through the Intel SSD Toolbox. Win7 will currently require MSAHCI driver to run trim.

Så hvis du kører Windows 7 i IDE mode, så mister du TRIM, NCQ og DIPM.

NEJ Trim virker fint i Windows 7 - det skriver du jo også selv.
I XP osv skal der bruges nogle hjælpemidler, men Trim virker umiddelbart i Windows 7. (MCHCI driveren er i Windows 7).

AHCI hæver SSD'ens hastighed fra ca 250 M/S til +400 MB/S og det er da også værd at tage med.
Det påvirker ikke almindelige harddiske nævnværdigt.

-------------
mvh Infinity

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Trim will work in either mode (IDE or AHCI) for XP or Vista through the Intel SSD Toolbox. Win7 will currently require MSAHCI driver to run trim.

NEJ Trim virker fint i Windows 7 - det skriver du jo også selv.

I XP osv skal der bruges nogle hjælpemidler, men Trim virker umiddelbart i Windows 7. (MCHCI driveren er i Windows 7).

Jo, det skrev jeg (næsten) . I Windows 7 kræves MSAHCI driveren. Så vidt jeg ved, bliver den kun indlæst, hvis du kører i AHCI mode. Ellers er det jo IDE driveren, der bliver indlæst istedet.

Men det skriv jeg fandt omhandlede Intel SSD, om det også gælder for andre drev, ved jeg ikke. Det vil jeg dog tro, da MSAHCI driveren er fra Microsoft og ikke Intel, og er den driver, der bruges på andre SSD også.

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 11:28
Det lader sig til, at du har ret:

Is TRIM available in IDE mode? The answer is yes it is.

AHCI mode is not required for TRIM to exist or function, and an AHCI driver does not enable or add TRIM to a PC. TRIM is a SATA protocol command, specifically an ATA Data Set Management command. What is needed is a program to send the TRIM command, and Windows 7 does just that, as well as Windows Server 2008 R2.

Vista and XP do not have the capability of issuing the TRIM command. A few other PC OS's provide TRIM, including Apple's Lion and Snow Leopard, but the details of in what release and how to enable it (on Macs) I don't know.

Man kan teste ved i kommando prompt (med administrator rettigheder) at skrive:

fsutil.exe behavior query DisableDeleteNotify

Hvis den siger "DisableDeleteNotify = 0" så bruges TRIM

Skrevet af: azrael
Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 12:47
Det er også en god ide ikke at partitionere mere end ca. 80% af ens SSD. At efterlade et stykke af SSDen upartitioneret kaldes også for "overprovisioning" og hjælper SSDen med ekstra friske blokke til at gemme data på. F.eks. bruger jeg på min Samsung 830 256 GB kun de 200 GB.

Før jeg ville sætte nogen form for firmware opgradering i gang på en SSD, så ville jeg lave et image af SSDen med f.eks. Acronis TrueImage eller Clonezilla. Der kan altid gå noget galt, når man opdaterer noget så kritisk som firmwaren på ens disk, selv hvis noterne siger, at opgraderingen ikke er destruktiv. Husk for øvrigt at sørge for at have en bootbar version af image programmet ved hånden, så images kan rulles tilbage efter firmware opgraderingen.

-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Det er også en god ide ikke at partitionere mere end ca. 80% af ens SSD. At efterlade et stykke af SSDen upartitioneret kaldes også for "overprovisioning" og hjælper SSDen med ekstra friske blokke til at gemme data på. F.eks. bruger jeg på min Samsung 830 256 GB kun de 200 GB.

Tænker du på write amplification?

Hvis du kører med TRIM har jeg meget svært ved at se fordelen ved dette. SSD'en er i forvejen overprovisioneret med flash chips.

Det er generelt en god ide ikke at fylde en disk 100% af hensyn til filsystemets performance, men det kan du opnå på andre måder end at have en ubrugt partition.

-------------

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 15:45

Det er også en god ide ikke at partitionere mere end ca. 80% af ens SSD.

Jeg vil klart anbefale at formatere hele disken og så bare bruge mindst muligt af den. 1/4 eller mere bør efter min mening oikke bruges.

Jeg har haft to OCZ Vertex2 diske der er stået af og de blev presset ret hårdt. Nu bruger jeg Cosair 3 diske (har 3 240 GB og 2 120 GB) og bruger dem 'mindst' muligt, dvs ikke noget med Temp mappe på dem og slet ikke Temporary Internet Files. Nej ned på en indelig harddisk med det skidt.

-------------
mvh Infinity

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 16:34
sku godt nok en masse input man får sig, med alle mulige indstillinger hehe. Men det er da super med alt det info. Må nok hellere ligge mig en plan med hvad jeg gør først og fremmest, men tror jeg smider den i og opgraderer firmware i den. Så går i gang med at indstallere windows bagefter

Skrevet af: The_Unforgiven
Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 17:12
Læs det her : http://www.tweak.dk/forum/board1-hardware-tilbehoer/board29-brugerguider-artikler/127879-ssd-tips-optimering/ - http://www.tweak.dk/forum/board1-hardware-tilbehoer/board29-brugerguider-artikler/127879-ssd-tips-optimering/
Stein

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 17:14
Og har selv en OCZ SSD , dog en Vertex 3 og uanset hvad de skriver kunne jeg IKKE få den til at opdatere firmware i windows, og ja brugte en anden pc , så måtte brænde en cd med den på og boote op og gøre det derfra og det virkede.

Stein

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 17:28

Jeg har haft to OCZ Vertex2 diske der er stået af og de blev presset ret hårdt. Nu bruger jeg Cosair 3 diske (har 3 240 GB og 2 120 GB) og bruger dem 'mindst' muligt, dvs ikke noget med Temp mappe på dem og slet ikke Temporary Internet Files. Nej ned på en indelig harddisk med det skidt.

SMART fortæller dig hvornår disken er "slidt op" fordi dine flash chips ikke kan klare flere skrivninger. Med en nyere SSD og almindelige desktop brug (altså ikke noget med en server med fuld load hvor en SQL database konstant hamrer løs på disken el.lign.), tror jeg ikke at du kommer dertil i praksis. Og du vil få en advarsel i god tid. "Predictable failure" som AnandTech vist kalder det.

Et andet, og noget mere alvorligt problem, er at disken pludselig står af enten på grund af firmware fejl eller defekte chips. Det er sværere at gardere sig mod (udover backup!), men omvendt hjælper det formentlig heller ikke at begrænse skrivningen ved at flytte temporære filer til en harddisk el.lign.

OCZ, og diske med Sandforce kontrollere, synes at være hyppigere ramt af dette problem end andre diske. Og sammenlignet med harddiske er SSD stadig en relativt ung og umoden teknologi.

-------------

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af The_Unforgiven The_Unforgiven skrev:

Læs det her : http://www.tweak.dk/forum/board1-hardware-tilbehoer/board29-brugerguider-artikler/127879-ssd-tips-optimering/ - http://www.tweak.dk/forum/board1-hardware-tilbehoer/board29-brugerguider-artikler/127879-ssd-tips-optimering/
Stein

Fedt link tak for det :)

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 18:21
@JesperLund: De to gange mine diske er stået af har jeg ikke fået nogen advarsler over hovedet, og begge har været chipfejl.

-------------
mvh Infinity

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 19:07

Tænker du på write amplification?

Hvis du kører med TRIM har jeg meget svært ved at se fordelen ved dette. SSD'en er i forvejen overprovisioneret med flash chips.

Det er generelt en god ide ikke at fylde en disk 100% af hensyn til filsystemets performance, men det kan du opnå på andre måder end at have en ubrugt partition.

Jeg vil klart anbefale at formatere hele disken og så bare bruge mindst muligt af den. 1/4 eller mere bør efter min mening oikke bruges.

Ja, jeg tænker bl.a. på write amplification. Den bedste måde at undgå at brugen hele disken på er altså ved simpelthen ikke at partitionere hele disken. Det er bl.a. også det som Samsungs SSD Magician gør. Og som sagt anbefales det at man lader omkr. 20% af disken ligge brak. At formatere hele disken og så bare lade være med at bruge al pladsen er ikke den bedste metode.

Til gengæld skulle der ikke være de store problemer mht. swap/page files. Jeg tror snarere at de diske er stået af fordi der står OCZ på dem. OCZs SSDs har et rimeligt dårligt rygte. Vertex 4 er vist den første disk fra dem, som man rent faktisk tør bruge. Wink

Nu skal vi ikke gå helt off topic, men personligt vægter jeg stabilitet højere end performance, og derfor stod valget for mig helt enkelt mellem Crucial M4 eller Samsung 830, da jeg skulle købe SSD. Tidligere var Intel også på listen, men efter de er gået over til Sandforce controllere har jeg ikke helt så meget tillid til dem længere.

-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 19:11
azrael du mener så at man bør splitte sit c: drev op i 2 partitioner?? for IKKE at bruge de sidste 20% diskplads eller hvordan skal det forståes?

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 20:00
Nej. Det er faktisk ret simpelt. Lad os sige du har en SSD på 256 GB og du kun vil have én partition på den så har du valget mellem at lade partitionen fylde hele disken eller f.eks. blot (ligesom mig) vælge at bruge 200 GB. Helt konkret ifm. Windows 7 installationen, så vælger du SSDen til at installere på, bliver præsenteret med hele SSDens størrelse i megabyte og skriver i stedet for 204800, hvilket svarer til præcis 200 GB. For at gøre dette skal du for øvrigt vælge punktet Avanceret (Advanced).

Bemærk for øvrigt, at medmindre du gør noget specielt, så opretter Windows 7 installation en skjult partition på 100 MB. Den partition bruges egentlig kun af BitLocker funktionaliteten i Windows 7 Professional/Ultimate/Enterprise. Hvis du vil undgå denne partition, så skal du gøre følgende: Opret din partition under Avanceret som beskrevet ovenfor. Så opretter Windows 7 2 partitioner; den første på 100 MB kaldet System Reserved (eller noget tilsvarende på dansk) og en til selve Windows 7 på resten af den afsatte størrelse. Marker sidstnævnte og vælge Delete (Slet). Så marker den første (System Reserved) og vælg Extend (givetvis Udvid på dansk) og angiv så igen 204800 for 200 GB. Installationsprogrammet kommer med nogle advarsler som du blot skal ignorere. Så formaterer du den nyoprettede partition på 200 GB, og til sidst vælger du den til at installere på. Og det var sådan set det.

-------------

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 20:03
åhh ja self. den feature havde jeg helt glemt når man installerer, hehe. Er jo ikke så tit man gør det, men det var egentlig en god måde at gøre det på, så er man sikker på ikke at overfylde sin SSD.

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 21:34
Mit absolutte råd ér: Hvis du endnu ikke har udpakket/ibrugtaget den OCZ-disk, så ville jeg få den returneret/byttet. Hvis du vil have bedst mulig stabilitet, så vælg en Intel! Og helst en 5- eller 7-serie.

M.v.h.

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 22:01
har du nogen erfaringer med en vertex 4 henrik?? som kan understøtte den konklusion der? har nemlig hørt fra 2 af vennerne at de er yderst tilfredse.

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 22:19
Nope! Og jeg kan se at den kører med en Marvell-kontroller. Det i sig selv er positivt. Men bare det at så mange har problemer med firmware-opdateringer, at det skal ske via Linux, man (kan) miste data o.s.v.
Nej tak!

M.v.h.

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 22:28
gemmer nu aldrig vigtige info på mit operativ system, det ligger i skyen eller på anden harddisk. Så evt tab af data vil jeg ikke få problemer med, har backup af alt vigtig :)

Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 23:08

Nope! Og jeg kan se at den kører med en Marvell-kontroller. Det i sig selv er positivt.

Hvis du mener at Sandforce er et problem, vil det være logisk at gå uden om Intel da nyere Intel SSD'er bruger Sandforce (dog med Intel's egen firmware).

Jeg ville nok vælge den SSD som har været på markedet 6-12 måneder og som i denne periode har haft færrest firmware opdateringer.

Ud fra dette kriterie valgte jeg for et par måneder siden en Samsung 830.

-------------

Skrevet den: 21-Januar-2013 kl. 07:04

Nope! Og jeg kan se at den kører med en Marvell-kontroller. Det i sig selv er positivt. Men bare det at så mange har problemer med firmware-opdateringer, at det skal ske via Linux, man (kan) miste data o.s.v.
Nej tak!

M.v.h.

Det, at firmwaren opgraderes via Linux er faktisk en force mere end en ulempe. Det absolut sidste man ønsker er at opdatere så kritiske komponenter inde fra Windows. Det samme gælder BIOS/UEEFI opdateringer til motherboardet. Sådanne ting skal helst gøres fra et eller andet boot medie. Om det så er den Linux kernel eller "DOS", der startes, er for såvidt ligegyldigt. Gør du tingene fra Windows er chancen for at miste data betydeligt højere, bl.a. fordi der fra Windows ikke er direkte tilgang til hardwaren.

Derudover kan jeg kun tilslutte mig JesperLunds kommentar mht. SDDs og controllere mv. Smile

-------------

Skrevet den: 21-Januar-2013 kl. 09:02

Nope! Og jeg kan se at den kører med en Marvell-kontroller. Det i sig selv er positivt.

Hvis du mener at Sandforce er et problem, vil det være logisk at gå uden om Intel da nyere Intel SSD'er bruger Sandforce (dog med Intel's egen firmware).

Jeg ville nok vælge den SSD som har været på markedet 6-12 måneder og som i denne periode har haft færrest firmware opdateringer.

Ud fra dette kriterie valgte jeg for et par måneder siden en Samsung 830.

Det er kendt at Sandforce SF-2281 kontrolleren har haft problemer! Men som du nævner, benytter Intel egen firmware i sin 520- og 330-serie. Bla. derfor er de heller ikke problemramt, som en del andre producenter med samme kontroller.

Men ja, jeg vil klart anbefale at man benytter f.eks. en Intel 510 (eller 710/720). Hér står Intel ligeledes for alt selv!

M.h.t. Samsung, så skal jeg ikke eje noget der står Samsung på, når man har kendskab til kvaliteten af deres øvrige elektronikprodukter! (Jo, jeg véd godt at dette er en anden division). Er Samsungs SSD-afdeling også solgt - sammen med deres almindelige HDD-afdeling?

M.v.h.

Skrevet den: 21-Januar-2013 kl. 09:04

Nej tak!

M.v.h.

Det, at firmwaren opgraderes via Linux er faktisk en force mere end en ulempe. Det absolut sidste man ønsker er at opdatere så kritiske komponenter inde fra Windows. Det samme gælder BIOS/UEEFI opdateringer til motherboardet. Sådanne ting skal helst gøres fra et eller andet boot medie. Om det så er den Linux kernel eller "DOS", der startes, er for såvidt ligegyldigt. Gør du tingene fra Windows er chancen for at miste data betydeligt højere, bl.a. fordi der fra Windows ikke er direkte tilgang til hardwaren.

Derudover kan jeg kun tilslutte mig JesperLunds kommentar mht. SDDs og controllere mv. Smile

Det kan godt være at det er en force, men er beregnet til "nørder", ikke for almindelige mennesker. Dertil skal det siges at jeg aldrig har haft en fejlende Bios-/firmwareopdatering via Windows, over de seneste 5-6 år. Og det uanset om det er SDD, HDD, bundkort eller grafikkort.

M.v.h.

Skrevet den: 21-Januar-2013 kl. 09:15
har hentet et opgraderings værktøj til OCZ disken fra deres hjemmeside, disken er self up to date med firmware, men det kan da ikke være nemmere med deres tool synes jeg ikke. Det virker MEGET let, og selve programmet skal ikke engang installeres, det kører direkte fra exe filen. Så jeg beholder nu den her OCZ disk og prøver den af. 

Skrevet den: 21-Januar-2013 kl. 13:49
så er win 7 installeret og opdateret. Diskdefragmentering er slået fra, temp. internet files er flyttet til anden harddisk, TRIM er slået til, AHCI er og sat til. Har os sat ssd´en til kun at være på ca 100 gb så jeg ikke kommer til at bruge de sidste 20%, så nu håber jeg det spiller

Skrevet den: 21-Januar-2013 kl. 14:38

har hentet et opgraderings værktøj til OCZ disken fra deres hjemmeside, disken er self up to date med firmware, men det kan da ikke være nemmere med deres tool synes jeg ikke. Det virker MEGET let, og selve programmet skal ikke engang installeres, det kører direkte fra exe filen. Så jeg beholder nu den her OCZ disk og prøver den af. 

Jeg har selv Vertex 3 , måtte dog lave en RMA på den og fik en ny.
Men synes den kører fint , har aldrig haft en BSOD på den.
Men lidt træls at jeg kunne IKKE lave en firmware update på den i windows , måtte lave en boot cd , og funkede.
Ang Henrik B , ham ignorerer du bare , han er en kværulant , he he , kender ham , vi har alle noget som vi hælder til , nogle af os er dog åbne for nytænkning , men ikke alle , he he
Og vil gerne have en Intel , men vil ikke betale 50% mere.
Og du har 3 års garanti på den , så bare rolig.

Stein

Skrevet den: 21-Januar-2013 kl. 14:45
Nå nå Stein.

Dels undrer det mig, at du forsvarer noget, som du har haft RMA på!? Dels skal du huske på, at jeg selv har en OCZ (PCIe) SSD i min PC.

Hvad er det for noget vrøvl, at Intel er 50% dyrere? Mon ikke du skal tjekke edbpriser engang! For det en 128 GB OCZ Vertex 4 koster, kan du få en 180 GB Intel 330! Og skal det være en Intel 520-serie, så koster en 120 GB ca. 25,- mere, end en Vertex 4. Og så har Intel 5 års garanti!
Det er fint nok med garanti, men mit liv er sgu for kort til, at skulle RMA-ting hele tiden...

M.v.h.

Skrevet den: 21-Januar-2013 kl. 15:05

Nå nå Stein.

Dels undrer det mig, at du forsvarer noget, som du har haft RMA på!? Dels skal du huske på, at jeg selv har en OCZ (PCIe) SSD i min PC.

Hvad er det for noget vrøvl, at Intel er 50% dyrere? Mon ikke du skal tjekke edbpriser engang! For det en 128 GB OCZ Vertex 4 koster, kan du få en 180 GB Intel 330! Og skal det være en Intel 520-serie, så koster en 120 GB ca. 25,- mere, end en Vertex 4. Og så har Intel 5 års garanti!
Det er fint nok med garanti, men mit liv er sgu for kort til, at skulle RMA-ting hele tiden...

M.v.h.

Ang prisen , den går ikke søde , hvis jeg tager min Vertex 3 , så koster min 1229 kr for en 256 gb og en Intel som du selv siger det skal være model 520 eller 710 , som ikke kan fåes endnu , koster 1610 kr for en 240 gb , dvs 6,71 kr og 4,95 kr pr mb .
Og ang garanti , kan jeg kun se de giver 3 år

Stein

Skrevet den: 21-Januar-2013 kl. 15:26

Jeg har selv Vertex 3 , måtte dog lave en RMA på den og fik en ny.
Men synes den kører fint , har aldrig haft en BSOD på den.
Men lidt træls at jeg kunne IKKE lave en firmware update på den i windows , måtte lave en boot cd , og funkede.
Ang Henrik B , ham ignorerer du bare , han er en kværulant , he he , kender ham , vi har alle noget som vi hælder til , nogle af os er dog åbne for nytænkning , men ikke alle , he he
Og vil gerne have en Intel , men vil ikke betale 50% mere.
Og du har 3 års garanti på den , så bare rolig.

Stein

hehe, er heller ikke ude på en længere diskussion af nogen art, men synes den virker god indtil videre. Tror den indstallede windows på mellem 5-10 minutter, så er der self opdateringer bagefter. Men puha den starter hurtig op :) 

Jeg stod faktisk og vejede mellem samsungs 830 eller 840, men synes jeg fik lidt mere IOPS og read and write på den her, ved godt man ikke altis skal tage efter specifikationer, men det har trods alt os noget at sige.

Nu er det os min første SSD jeg ejer, så synes nu jeg har fået en del for pengene i forhold til andre SSD´er. 

Skrevet den: 21-Januar-2013 kl. 15:43

Nå nå Stein.

M.v.h.

Ang prisen , den går ikke søde , hvis jeg tager min Vertex 3 , så koster min 1229 kr for en 256 gb og en Intel som du selv siger det skal være model 520 eller 710 , som ikke kan fåes endnu , koster 1610 kr for en 240 gb , dvs 6,71 kr og 4,95 kr pr mb .
Og ang garanti , kan jeg kun se de giver 3 år

Stein

Prisen gider jeg slet ikke diskutere, for du har ikke ret!

M.h.t. garanti, så ser du ikke særlig godt!
http://www.intel.com/support/ssdc/hpssd/sb/CS-032511.htm - http://www.intel.com/support/ssdc/hpssd/sb/CS-032511.htm

M.v.h.

Skrevet af: Jever
Skrevet den: 21-Januar-2013 kl. 17:51
Jeg har kørt et stykke tid med Win8 på Samsung 830, og der er intet at klage over.
Og hvor er det en fantastisk oplevelse at gå fra "gammeldags" HDD til SSD.

God tråd med masser af gode tips.

Print side | Luk vindue