Ny projektor til stuebio
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=121734
Udskrevet den: 25-December-2024 kl. 17:37
Emne: Ny projektor til stuebio
Skrevet af: Pil-babz
Emne: Ny projektor til stuebio
Skrevet den: 27-Marts-2013 kl. 23:33
Hej alle! :-)
Tiden er kommet til at jeg vil opgradere til en "rigtig" hjemme biograf. Jeg har kigget på lidt projektore! :-)
Kæresten er nææææsten overtalt, så nu kan jeg begynde at undersøge lidt nærmere!
Løsningen bliver et rullelærrede ned foran tv og en projektor på bagvæg eller i loftet over sofaen.
Fra Tv-væg til bag-væg er der 4 M. og vægen hvor lærrede skal hænge ned er 2,40M. Så regner med at vælge et lærred på ca 100". mon ikke det vil passe? :-)
Nu kommer de helt store spørgsmål:
Hvilken projektor og hvilket lærrede passer ind?
Jeg har kigget lidt på Benq W1070, men er enlig villig til at give liidt mere end den koster. Får jeg meget mere ud af at købe en JVCx35 F.eks.?
Kom endelig med bud. (må gerne være lidt konevenlig, så bliver det lidt nemmere at overtale) 3D er ligemeget for mig. Det bedst mulige 2D billede går jeg efter. Stuen er lys med mange vinduer, men bliver fin mørk om aftenen. primært der den vil skulle bruges. :-)
Link til min stue: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=120127&PN=1&title=pilbabz-stuebio - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=120127&PN=1&title=pilbabz-stuebio
Håber i kan hjælpe.
Venlig hilsen Andreas
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=120127&title=pilbabz-stuebio - Min stuebio! ONKYO - B&W - PANASONIC
|
Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 28-Marts-2013 kl. 01:03
Du får vildt meget ud af at købe en X35
Du har ret godt styr på størrelserne. Jeg har lidt under 4m fra projektorlinse til lærred, og min X30 kan lige præcis lave 108".
|
Skrevet af: LBA75
Skrevet den: 28-Marts-2013 kl. 09:15
Pil-babz skrev:
Hej alle! :-)
Tiden er kommet til at jeg vil opgradere til en "rigtig" hjemme biograf. Jeg har kigget på lidt projektore! :-)
Kæresten er nææææsten overtalt, så nu kan jeg begynde at undersøge lidt nærmere!
Løsningen bliver et rullelærrede ned foran tv og en projektor på bagvæg eller i loftet over sofaen. Rulle lærred - hvis du bevæger dig op i 100" klassen, så vil jeg klart anbefale dig at spytte nok penge i lærred, så du kan købr et "tab-tension" - så undgår du bølger i dugen.
Skal projektor hænge over sofa - så bør den være forholdsvis stillegående.
Fra Tv-væg til bag-væg er der 4 M. og vægen hvor lærrede skal hænge ned er 2,40M. Så regner med at vælge et lærred på ca 100". mon ikke det vil passe? :-)
Alt efter hvor lærred skal henge (bliver jo lidt foran tv) og afstand til til linse, samt valg af projektor - så vil 92" nok være mest passende - men det kan checkes på "projektorcentral".
Nu kommer de helt store spørgsmål:
Hvilken projektor og hvilket lærrede passer ind?
Jeg har kigget lidt på Benq W1070, men er enlig villig til at give liidt mere end den koster. Får jeg meget mere ud af at købe en JVCx35 F.eks.? Hvad er dit budget helt præcist - Tanken om en Benq W1070 og så strække sig til JVC X35 - sidste er jo i en helt anden vidt liga? Jeg ville ikke vælge en JVC X35 til dit behov..... lys stue.... du skal have en med mere lys-output! Ville nok vælge en Sony VPL HW 50 - eller en Epson TW9100...... kan også gå for en brugt HW30 eller TW9000, hvis budgettet ikke er til de helt nye kæmper.
Kom endelig med bud. (må gerne være lidt konevenlig, så bliver det lidt nemmere at overtale) 3D er ligemeget for mig. Det bedst mulige 2D billede går jeg efter. Stuen er lys med mange vinduer, men bliver fin mørk om aftenen. primært der den vil skulle bruges. :-)
Ved at mange går for hvidt lærred nutildags..... men jeg vil personligt anbefale dig et "gråt" lærred! Havde selv et 92" Stewart Grayhawk (gråt) tidligere - og i forhold til mit nuværende hvide lærred, så var det grå laaaangt mere fleksibelt i lyse omgivelser..... nu har jeg i dag så dedikeret rom med god lyskontrol, så ikke noget stort problem i dag - men du vil takke mig senere, hvis du selv kunne opleve forskellen hjemme hos dig! Med det grå kunne jeg snildt se film i løbet af dagen uden de strore mørklægnings tiltag.... ja, ja, men kan altid fluekneppe over at det ikke er ideelt, men det var 100% godkendt, og jeg fik fuldt udbytte af mit setup..... siden det er en stue, så ønsker kæreste sikkert også lidt lys tændt engang imellem = gråt lærred. Hvis du går for 100" hvidt lærred og en JVC35 - så kan du glemme at se film for det er helt mørkt udenfor - bildet bliver "mælke hvidt". Gråt lærred - 92" - en lysstærk og stillegående projektor - og du er kørende.... Bare min mening og personlige erfaring.
Link til min stue: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=120127&PN=1&title=pilbabz-stuebio - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=120127&PN=1&title=pilbabz-stuebio
Håber i kan hjælpe.
Venlig hilsen Andreas |
Mvh LBA75
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73410&PN=1&title=lba75-hjemmebio-projekt - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73410&PN=1&title=lba75-hjemmebio-projekt
|
Skrevet af: Aim
Skrevet den: 28-Marts-2013 kl. 09:31
Som første gangs køber synes jeg ikke du skal ofre så meget på en projektor. Der findes massere af projektorer i 7000,-til 9000,- klassen der laver et super fint billede. Du kan på ingen måde sige at du får en dobbelt så god projektor til 16.000 end en der koster 8.000, langt fra efter min mening. Epson laver nogle gode billige projektorer som er meget lysstærke, har selv en 5910 og den gør det fremragende synes jeg. Jeg har også haft en jvc hd 350 og synes ikke den var søderligt meget bedre hvis overhovede jeg egenligt synes den var bedre. Kongens nye klæder, flueknepperi, kald det hvad du vil.
Dog hvis du ikke har tænkt dig at sætte mørklægnings gardiner op, synes jeg virkelig du skal begrænse dit køb mht. projektor for jeg tror ikke du vil få den brugt. Det skal altså være pænt mørkt før det fungere ordenligt. En ting er at have en lille lampe tændt i et hjørne af rummet, en anden ting er dagslys. Dagslys er så kraftigt at det udvasker billedet totalt på det fleste film projektorer også selv om solen ikke skinner.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119843&title=herreklubben-byggetrd - Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
|
Skrevet den: 28-Marts-2013 kl. 10:32
Mange tak for input! :-) Mht. Lys i stuen, så er vinduerne øst/nord vendt, så der kommer ikke meget lys ind. Og er aldrig hjemme om dagen, så det vil kun være til aften brug. Og har rullegardiner - dog ikke mørklækning.
Jeg er også forberedt på at jeg ikke kan få den optimale oplevelse før jeg får mit eget dedikeret rum! - men vil jo gerne ha det bedste i de forhold jeg har.. ;-)
Hvad ville i sige til noget lign. Epson tw6100 eller tw6000? De ligger til ca. 12k . Ellers vil jeg også gerne smide lidt mere efter, hvis det kan give bedre billede eller mindre støj.. :-)
Men kunne godt være man skulle overveje et gråt lærred.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=120127&title=pilbabz-stuebio - Min stuebio! ONKYO - B&W - PANASONIC
|
Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 28-Marts-2013 kl. 10:58
Nu er jeg på ingen måder ekspert på projektor og lærred, men jeg har længe gået med en drøm om at få et projektor setup i stuen. Jeg har dog nogle indretningsmæssige udfordringer.
Men som jeg umiddelbart kan læse ud fra hvad du skriver så er du villig til at bruge ret mange penge, en 30K får du jo hurtigt brugt når vi snakker JVX x35 incl lærred. Hvis jeg var dig ville jeg starte med at finde ud af hvilket lærred som ville passe bedst til din stue, jeg tænker umiddelbart noget DNP supernova eller lignende. Herefter ville jeg købe en projektor for resten af pengene. Projektoren kan du så altid opgradere ved senere lejlighed. Hvad min egen research har fortalt mig er at i en stue med udfordrerne lysforhold har lærredet mindst lige så stor betydning for billedkvalitet som projektoren. Når dagen kommer ville jeg personligt kontakte en ekspert ud i hjemmebio, jeg har personligt selv gode erfaringer med CSN men jeg er helt sikker på at Otto også meget gerne vil hjælpe dig, eller en helt 3 part.
Håber du finder mit svar brugbart :-)
|
Skrevet den: 28-Marts-2013 kl. 14:37
Aim skrev:
Jeg har også haft en jvc hd 350 og synes ikke den var søderligt meget bedre hvis overhovede jeg egenligt synes den var bedre. Kongens nye klæder, flueknepperi, kald det hvad du vil. |
Eller en kombination af dårlig kalibrering og dårligt lærrede... Der er ingen tvivl om, at JVC's LCOS-projektorer er et væsentligt skridt over de LCD-projektorer der koster under de der 20k.
|
Skrevet den: 28-Marts-2013 kl. 14:38
Pil-babz skrev:
Ellers vil jeg også gerne smide lidt mere efter, hvis det kan give bedre billede eller mindre støj.. :-) |
En JVC siger IKKE meget. De er sat til at 'larme' 20db, og det passer i hvert fald, hvis ikke det er højt sat.
|
Skrevet af: LarsGeisler
Skrevet den: 28-Marts-2013 kl. 15:24
Mørklægning er et must! Jeg har bio i et rum med to velux vinduer mod øst, og begge skal blændes næsten 100%, for selv en lille smule lys smadrer oplevelsen. spar hellere på lærredet, det er temmelig opreklameret, IMO.
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 28-Marts-2013 kl. 16:03
Aim skrev:
Som første gangs køber synes jeg ikke du skal ofre så meget på en projektor.
|
Hvad er der galt med at købe noget ordentligt første gang?
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 28-Marts-2013 kl. 17:48
LarsGeisler skrev:
spar hellere på lærredet, det er temmelig opreklameret, IMO.
|
Har du set gode lærreder i aktion? Forskellen på noget billigt bras og et lærred fra Lissau kan være kæmpestor. Og hvis man køber disse billige lærreder, så er det ikke til at vide, om man køber noget der er virkeligt forfærdeligt ringe, eller bare ringe til middelmådigt.
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 28-Marts-2013 kl. 19:09
Jeg har mange gange set JVC X30 (ikke X35 dog) og jeg har netop købt en Sony HW50ES fremfor JVC'en. Sony har mere lys samt skarpheden er helt i en anden verden. Endnu en fordel med Sony er, at selv i high lamp mode larmer den stort set ikke - der siger JVC en del mere.
Jeg er enig med Otto - selvom det er første gang du køber, kan jeg ikke se noget galt med at du går efter noget ordentligt.
|
Skrevet den: 28-Marts-2013 kl. 19:17
Jonas_h skrev:
Jeg har mange gange set JVC X30 (ikke X35 dog) og jeg har netop købt en Sony HW50ES fremfor JVC'en. Sony har mere lys samt skarpheden er helt i en anden verden. Endnu en fordel med Sony er, at selv i high lamp mode larmer den stort set ikke - der siger JVC en del mere.
Jeg er enig med Otto - selvom det er første gang du køber, kan jeg ikke se noget galt med at du går efter noget ordentligt. |
Hvad ville du sige til Sony VPL-HW30ESW ? - Har du evt set den i levende live? :-)
|
Skrevet den: 28-Marts-2013 kl. 19:20
Pil-babz skrev:
Jonas_h skrev:
Jeg er enig med Otto - selvom det er første gang du køber, kan jeg ikke se noget galt med at du går efter noget ordentligt. |
Hvad ville du sige til Sony VPL-HW30ESW ? - Har du evt set den i levende live? :-) |
Desværre :) Ved ikke hvor i landet du er fra, men KT-radio i København har Sony'en til demo. De kan sikkert også svare på mere omkring 30ES'eren.
|
Skrevet den: 28-Marts-2013 kl. 19:32
Jeg er bosat i Midtjylland.. Så det har jeg desværre ikke mulighed for. :/ Puha, er godt nok i tvivl... Sony.... JVC.... EPSON.... Arh!
|
Skrevet den: 28-Marts-2013 kl. 20:46
Otto J skrev:
Aim skrev:
|
Hvad er der galt med at købe noget ordentligt første gang? | og en Epson er ikke ordentlig ? Med min øjne er den fuldt tilfredsstillende og så er der vel ingen grund til at ofre mere.
Men går ud fra du selv kører Mercedes, har strandvejsvilla ,spiser østers og drikker champagne hver dag, med den indgangsvinkel du har 😉
Men tilbage til tråden, så må du se om du kan komme ud og se nogle projektorer live, ved godt det er meget begrænset hvor det er muligt. Du er velkommen hvis du kommer forbi Sorø
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119843&title=herreklubben-byggetrd - Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
|
Skrevet den: 28-Marts-2013 kl. 20:53
Aim skrev:
Otto J skrev:
Aim skrev:
|
Hvad er der galt med at købe noget ordentligt første gang? | og en Epson er ikke ordentlig ? Med min øjne er den fuldt tilfredsstillende og så er der vel ingen grund til at ofre mere. |
Så at du er tilfreds med en given projektor, er ensbetydende med, at der ikke er nogen grund til at andre ofrer mere? Hmm...
|
Skrevet den: 28-Marts-2013 kl. 23:49
Jonas_h skrev:
Aim skrev:
Otto J skrev:
Aim skrev:
|
Hvad er der galt med at købe noget ordentligt første gang? | og en Epson er ikke ordentlig ? Med min øjne er den fuldt tilfredsstillende og så er der vel ingen grund til at ofre mere. |
Så at du er tilfreds med en given projektor, er ensbetydende med, at der ikke er nogen grund til at andre ofrer mere? Hmm... | ja lige præcis, det var lige det jeg mente.
Nej synes jo bare som første gangs projektor købene at det er hul i hovedet at rende ud at købe en projektor til 30.000 kr. og det gør det da absolut ikke bedre at den skal bruges i en stue hvor det ikke lyder til at være muligt at mørkelægge. Det vil jo praktisk talt sige at den kun kan bruges efter kl 21 (gennemsnitlig) i 6 måneder.
|
Skrevet den: 28-Marts-2013 kl. 23:52
Jonas_h skrev:
Aim skrev:
Otto J skrev:
Aim skrev:
|
Så at du er tilfreds med en given projektor, er ensbetydende med, at der ikke er nogen grund til at andre ofrer mere? Hmm... | så vidt jeg husker har du da også selv en billig projektor i ret lang tid på tros at du havde ofret en formue på lyd, så så slemt kan det da heller ikke være. Men nu kan du jo sagtens spille hellig nu du selv har brugt en del på projektor.
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 00:14
Aim skrev:
Nej synes jo bare som første gangs projektor købene at det er hul i hovedet at rende ud at købe en projektor til 30.000 kr. ... |
Men hvorfor? Har du noget argument for ikke at gå efter noget godt med det samme? Min X30 er min første projektor, og jeg er da helt sikker på, at jeg er mere glad for den, end jeg ville være for en Epson til 12k.
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 00:15
Aim skrev:
så vidt jeg husker har du da også selv en billig projektor i ret lang tid på tros at du havde ofret en formue på lyd, så så slemt kan det da heller ikke være. Men nu kan du jo sagtens spille hellig nu du selv har brugt en del på projektor. |
Jonas har hele tiden vægtet lyd højere end billede, som jeg forstår det. Nu fokuserer han mere på billedet (han har vel brugt rigeligt på lyd nu). Her har han så også vægtet anderledes end f.eks. jeg gjorde, med valget af en Sony i stedet for en JVC.
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 00:26
Aim, synes det er nogle underlige måder du kommer frem til konklusioner på. Har man et budget som hedder 30k, hvorfor er det så hul i hovedet at bruge det? Om det er første gang eller 10. Gang man køber, ændrer vel ikke på det fact at den dyrere projektor leverer et klart bedre billede?
Mht det eksempel du kommer med mht min situation, så har det da absolut ingen relevans. Mit første projektorvalg blev foretaget grundet budgettering og prioritering. Havde jeg haft større budget havde jeg da klart valgt en model hvor jeg var 100 procent tilfreds med billedet i stedet for at vælge en entry level med begrænsninger. At jeg så efter to år har taget en bedre projektor ind i biobudgettet, synes jeg bestemt ikke gør st jeg 'spiller hellig'.
|
Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 01:55
Jeg ville også tage denne projektor med i overvejelserne: http://www.av-connection.dk/?PGr=3527&ML=687
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 02:13
Hvorfor dog det? Så er vi godt nok tæt på hvad man må kunne finde en X30 for...
|
Skrevet af: Precious
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 08:00
Nu siger Pil-Babz selv at han kigger efter projektorer ala TW6000/6100 til omkring de 12.000.
Hvorfor så ikke lade diskutionen dreje sig om det.
Det er ofte sådan et folk bliver klogere af at have deres første projektor, så jeg forstår godt argumentet som Aim kommer frem med. Man bør drage sig nytte af sin erfaring. Det kunne sagtens være en scenarie at en person køber en projektor til 35.000 og derefter finder ud af at lys har for stor en effekt for ham, og han derfor fortryder ikke at have købt et 70" TV. Så er det dælme spildte penge ... (men det er folk som spiser østers og kører Mercedes ligeglade med?) :)
Tråd starter siger at han har nordvendte vinduer og at han mest vil bruge den sent eftermiddag / aften. Dette er faktisk ikke godt nok .... han er nødt til at investere i mørklægnings gardiner som sidder tæt til. Det kommer ovenpå budgettet (gode gardiner som kører i skinner koster 3k per stk)
Tilbage til topic:
Jeg er personligt selv solgt til Epson TW6100 - den leverer et kanon billede. I min bog er det bedste projektor til prisen (men ja - der er meninger i det). Hvis du vil spare lidt penge, så kan du købe TW5910, den ligger tæt på TW6100 (lys kontrast og styrke til forskel).
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 08:28
En projektor til 10-12.000 er fremragende uanset hvad der vælges. Men mørklægning er vigtig, så det skal prioriteres ellers er det noget begrænset hvornår bio'en kan bruges. Bare fuldmånen lave rfor meget lys
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 09:41
Aim skrev:
og en Epson er ikke ordentlig ? |
Det er ordkløveri. Definer "ordentlig"? Det afhænger af hvad målsætningen er.
Aim skrev:
Med min øjne er den fuldt tilfredsstillende og så er der vel ingen grund til at ofre mere.
Men går ud fra du selv kører Mercedes, har strandvejsvilla ,spiser østers og drikker champagne hver dag, med den indgangsvinkel du har 😉 |
Det synes jeg er en useriøs kommentar. Jeg er netop ikke snobbet og forsøger at pådutte andre mennesker mine behov. Tværtimod er det dig/jer der snobber nedad, og forsøger at pådutte trådstarter at fordi han ikke har haft en projektor før, så er han nok ikke særligt krævende. Det synes jeg er en forkert slutning, og det er det eneste jeg har kommenteret på. Trådstarter giver udtryk for at han vil have "det bedst mulige 2D billede", og jeg antager som altid at det er underforstået at det er "inden for budgettet". Hvis budgettet rækker til en JVC, så får man ikke "det bedst mulige 2D billede" med en Epson. Det er ikke en kritik af Epson, det kan være et fint valg til prisen, men der blev ikke spurgt efter "bedst til Epsons pris", der blev spurgt efter det bedst mulige inden for budgetrammen af en JVC. Og med dét som målsætning, så er en Epson ikke "ordentlig", nej.
Iøvrigt synes jeg ikke at en JVC er sammenlignelig med "strandvejsvilla og champagne hver dag". JVC er en almindelig fornuftig arbejdshest, ikke en strandvejsvilla. Strandvejsvilla er dét man får når man køber 3-chip DLP. Igen, det er dig der snobber nedad, ved at forsøge at overbevise folk om at forskellen på discount og kvalitet ikke er pengene værd. Det er det altså for nogle. Hverken du eller jeg ved hvor krævende trådstarter er. Måske har han en Pioneer KRP-600 i forvejen, måske er han amatør-fotograf, måske arbejder han i den grafiske branche? At han ikke har haft en projektor før, gør ham ikke til ignorant, så lad være med at pådutte ham det.
Jeg har haft utallige kunder der har haft et billigt projektor-setup, men har droppet det igen fordi det var for ringe og konkluderet at "projektor ikke var noget for dem". Så har de set et godt setup, og så fået blod på tanden igen. At købe et billigt såkaldt "begynder-setup" er ikke nødvendigvis den rette vej til at få lyst til mere, nogle gange tværtimod. Og i forhold til at tænke langsigtet: Hvis man køber et billigt setup først, "for at lære", så er det måske 10.000,- man mangler når man så skal købe det rigtige, samtidig med at man så har skullet leve med en ringere løsning i dén periode.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 09:41
LarsGeisler skrev:
En projektor til 10-12.000 er fremragende uanset hvad der vælges. |
Det var godt nok den mest misvisende påstand jeg har læst meget længe.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 09:43
Precious skrev:
Nu siger Pil-Babz selv at han kigger efter projektorer ala TW6000/6100 til omkring de 12.000.
Hvorfor så ikke lade diskutionen dreje sig om det. Tråd starter siger at han har nordvendte vinduer og at han mest vil bruge den sent eftermiddag / aften. Dette er faktisk ikke godt nok .... han er nødt til at investere i mørklægnings gardiner som sidder tæt til. Det kommer ovenpå budgettet (gode gardiner som kører i skinner koster 3k per stk)
Tilbage til topic:
Jeg er personligt selv solgt til Epson TW6100 - den leverer et kanon billede. I min bog er det bedste projektor til prisen (men ja - der er meninger i det). Hvis du vil spare lidt penge, så kan du købe TW5910, den ligger tæt på TW6100 (lys kontrast og styrke til forskel). |
Tak! :-) Grunden til jeg nævnet x35 var at jeg ikke anede hvor stor forskel der var på dem rent billed. Hvis den klart ville være de 15k bedre, så ville jeg hellere gå den vej! :-) Men jeg ville også være træt at at bruge 30k på projektor, lærred og HDMI kabel osv. uden at vide om min stue er for lys.. :s
Hvordan klare EPSON sig med støj? :-) Den skal jo sidde lige over sweetspot..
Evt. kunne jeg jo køre ud i el giganten og købe en, smide den hurtigt op og se om det er helt håbløst medhensyn til lys og støj. og ellers benytte mig af deres fortrydelsesret.
EDIT: Jeg har 5 vinduer i min stue, så hvis jeg skulle bruge 3k pr. vindue ville det koste mere end Epson projektoren.. ;-)
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 11:15
Otto J skrev:
Aim skrev:
og en Epson er ikke ordentlig ? |
Det er ordkløveri. Definer "ordentlig"? Det afhænger af hvad målsætningen er.
Aim skrev:
Med min øjne er den fuldt tilfredsstillende og så er der vel ingen grund til at ofre mere.
Men går ud fra du selv kører Mercedes, har strandvejsvilla ,spiser østers og drikker champagne hver dag, med den indgangsvinkel du har 😉 |
Det synes jeg er en useriøs kommentar. Jeg er netop ikke snobbet og forsøger at pådutte andre mennesker mine behov. Tværtimod er det dig/jer der snobber nedad, og forsøger at pådutte trådstarter at fordi han ikke har haft en projektor før, så er han nok ikke særligt krævende. Det synes jeg er en forkert slutning, og det er det eneste jeg har kommenteret på. Trådstarter giver udtryk for at han vil have "det bedst mulige 2D billede", og jeg antager som altid at det er underforstået at det er "inden for budgettet". Hvis budgettet rækker til en JVC, så får man ikke "det bedst mulige 2D billede" med en Epson. Det er ikke en kritik af Epson, det kan være et fint valg til prisen, men der blev ikke spurgt efter "bedst til Epsons pris", der blev spurgt efter det bedst mulige inden for budgetrammen af en JVC. Og med dét som målsætning, så er en Epson ikke "ordentlig", nej.
Iøvrigt synes jeg ikke at en JVC er sammenlignelig med "strandvejsvilla og champagne hver dag". JVC er en almindelig fornuftig arbejdshest, ikke en strandvejsvilla. Strandvejsvilla er dét man får når man køber 3-chip DLP. Igen, det er dig der snobber nedad, ved at forsøge at overbevise folk om at forskellen på discount og kvalitet ikke er pengene værd. Det er det altså for nogle. Hverken du eller jeg ved hvor krævende trådstarter er. Måske har han en Pioneer KRP-600 i forvejen, måske er han amatør-fotograf, måske arbejder han i den grafiske branche? At han ikke har haft en projektor før, gør ham ikke til ignorant, så lad være med at pådutte ham det.
Jeg har haft utallige kunder der har haft et billigt projektor-setup, men har droppet det igen fordi det var for ringe og konkluderet at "projektor ikke var noget for dem". Så har de set et godt setup, og så fået blod på tanden igen. At købe et billigt såkaldt "begynder-setup" er ikke nødvendigvis den rette vej til at få lyst til mere, nogle gange tværtimod. Og i forhold til at tænke langsigtet: Hvis man køber et billigt setup først, "for at lære", så er det måske 10.000,- man mangler når man så skal købe det rigtige, samtidig med at man så har skullet leve med en ringere løsning i dén periode. |
Muligvis, men jeg synes nu 30.000,- er rigtig mange penge at bruge på en projektor, især hvis man ikke har haft en før. En ting er fascination/wow, en anden ting er om man reelt har tiden og lysten til at bruge sit setup. Alle i jeg kender der har set projektor i action hos mig bliver da vildt fascineret, men derfra og så til at købe en, der er meget langt. Der har højest sandsynligt også været mange du har solgt en dyr projektor til som heller ikke har fået brugt det, men dem hører du nok ikke fra igen, da de sikkert selv kunne konkludere at de havde brugt rigeligt på projektoren, så det var nok ikke derfor det ikke bed på dem, men snarere at det bare ikke var noget for dem og derfor hører du ikke fra dem mere. Samme personer har givetvis tabt en ordenligt slat penge på det lille eventyr, der havde det jo nok været meget smartere at købe en billigere projektor som der også er nem at sælge igen til en fin pris (Taler af erfaring, både med den billige og dyrere løsning) Synes heller ikke det er fair at bruge ordet discount om epson, ja den er væsenligt billigere end en jvc men betegnelsen discount er for mig at snobbe rigtig meget op ad for det er sgu en fandens projektor til prisen. JVC er jo heller ikke flawless, se bare hd550 pinkstripe og da x modellerne kom var der da også nogle focus problemer eller noget i den dur.
Men du er selvfølge velkommen til at have din holdning og det gælder iøvrigt også for alle jer andre, jeg har min holdning og det var egenligt bare den jeg gav udtryk for i mit første indlæg. Så kan trådstarter selv sortere i hvad der giver mest mening for ham.
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 11:18
Pil-babz skrev:
Men jeg ville også være træt at at bruge 30k på projektor, lærred og HDMI kabel osv. uden at vide om min stue er for lys.. :s
Hvordan klare EPSON sig med støj? :-) Den skal jo sidde lige over sweetspot..
|
Jeg vil påstå at du skal have ordenlig mørklægning uanset om du køber en projektor til 12.000 eller en til 30.000. Hvis du ikke mørklægger vil du kun komme til at bruge din projektor de meget sene sommer aftener eller generelt om vinteren. Uden rigtig mørklægning vil du få mere ud af at købe et 80" sharp til 35.000. Jeg havde almindelige mørklægnings gardiner uden skinner, og jeg var ikke tilfreds med billedet før det var mørkt udenfor. En sol stråle eller 2 kan fuldstændig ødelægge oplevelsen.
En af Epsons stærkeste sider er "lav" støj. De er væsentlig mere støjsvage end konkurrenternes produkter i samme pris klasse. Hvis du blot har en smule anlæg, så ligger du slet ikke mærke til den (medmindre du har valgt en 3D film). 3D = max blæser støj, og det er faktisk lidt generende.
Sådan - nu ikke flere påstande :-)
|
Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 11:28
Har selv en TW3200 og den er altså en kanon begynderprojektor hvis du kan undvære 3D. Den har lensshift og er rimelig støjsvag. Dens svageste punkt er sortniveau, som den skal have et lærred som kan kompensere for hvis det skal være rigtig godt. Jeg bruger den bare på en hvid væg og det fungerer sku udemærket til mig. Jeg bliver ikke generet af sortniveau eller andet når først filmen er igang.
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 11:28
Otto J skrev:
Aim skrev:
Jeg synes du skal se bort fra alt hvad Otto skriver, |
Man kunne også bare forholde sig til de argumenter der fremføres, i stedet for at skyde efter personen der fremfører dem. At jeg er sælger gør ikke de ting jeg skriver forkerte. Hvis du mener jeg skriver noget forkert, så argumentér imod det. Hvis du ikke kan dét, så er det dig der er den utroværdige.
Folk der forherliger de produkter de selv har købt, er ikke et hak mere troværdige end sælgere der forherliger produkter de selv sælger (hvilket jeg iøvrigt ikke mener at jeg gjorde). |
Helt enig i parten med at forherlig sig i egne produkter, men hvis du kendte mig vil du også vide jeg holder mig ofte med objektiv. Men det er svært for hvad der er rigtig for mig, det er jo ikke sikkert det er rigtigt for andre, og derfor må trådstarter jo selv vurdere hvilke kriterier der er vigtig for ham og træffe sit valg der efter. Der findes rigtig meget læse stof på nettet om projektorere, det tager tid men der er også mulighed for at blive lidt klogere hvis man forstår at læse mellem linjerne. Især http://www.projectorreviews.com - www.projectorreviews.com reviews synes jeg er meget brugbare.
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 11:32
Steve Jones skrev:
Har selv en TW3200 og den er altså en kanon begynderprojektor hvis du kan undvære 3D. Den har lensshift og er rimelig støjsvag. Dens svageste punkt er sortniveau, som den skal have et lærred som kan kompensere for hvis det skal være rigtig godt. Jeg bruger den bare på en hvid væg og det fungerer sku udemærket til mig. Jeg bliver ikke generet af sortniveau eller andet når først filmen er igang. |
Lige præcis.
Og som du beskriver dine oplevelser sådan tror jeg faktisk de fleste "alm." mennesker har det.
Der er (for) meget nørderi herinde om sortniveau osv. for det er sgu de færreste der går op i sådan noget når først klaveret spiller.
|
Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 11:38
Ja, jeg er enig.. jeg havde et Pioneer 5090 ISF-kalibreret som jeg brugte inden jeg fik projektor. Jo, men er lidt skuffet over sortniveauet (men det skal man også i en direkte sammenligning) men billedet fra projektoren er bare så meget federe pga. størrelsen at det opvejer det ringere sortniveau.
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 11:46
Jeg synes også det er helt hen i vejret at skyde 30000 efter en projektor i første forsøg. Det er selvfølgelig en subjektiv vurdering baseret på mine egne erfaringer. jeg startede med en optoma hd70, da jeg lige skulle se om det med projektor var noget for mig. I begyndelsen var jeg voldsomt imponeret over hvor godt billedet var og det samme var gældende for alle der kom forbi for at se en film. Pointen er at første gang man ser en projektor så sparke det oftest benene væk under langt de fleste fladskærme.
Men, men, men, der skal være mørklagt ellers bliver det ikke en god oplevelse. film med mange mørke scener bliver umulige at se, og den generelle oplevelse bliver så dårlig at man sjældent gider se en film, hvis der stadig er dagslys. selv en projektor til 100000 giver et dårligt resultat hvis der er for meget lys.
Min billige projektor gav mig en masse erfaringer, som sidenhen har hjulpet mig til at finde netop den projektor som passede bedst for mig. jeg har i øjeblikket en sony med et udmærket billede som er næsten lydløs. Det lave lydniveau er vigtigt for mig da jeg bor i lille lejlighed og har en 2-årig. begge dele gør at jeg ikke altid kan fyre så højt op for lyden. Derudover sidder jeg lige under projektoren og vil gerne undgå fornemmelsen af at jeg snart skal gribe en støvsuger.
Mit råd vil være at der findes en god entry-level projektor meget langt fra de 30000. eventuelt en epson tw3200. så er der masser af penge til overs til projektorophæng, kabler, mørklægning og lærred. det koster både tid og penge at tilpasse sin stue så man er tilfreds med sit biosetup. Når det hele det så passer kan man opgradere sin projektor hvis man finder det nødvendigt. Under alle omstændigheder så mener jeg at det værditab der vil være på en tw3200 er nogle lærepenge der er givet rigtig godt ud.
bare mit bud
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet af: palle2612
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 12:47
Naiera skrev:
Aim skrev:
Nej synes jo bare som første gangs projektor købene at det er hul i hovedet at rende ud at købe en projektor til 30.000 kr. ... |
Men hvorfor? Har du noget argument for ikke at gå efter noget godt med det samme? Min X30 er min første projektor, og jeg er da helt sikker på, at jeg er mere glad for den, end jeg ville være for en Epson til 12k. |
Hvordan kan man sige det.. Havde jeg ikke set en X30 inden jeg havde købt en anden billigere projektor ville jeg ikke kunne svare på det med mindre at jeg havde haft dem begge i stuen på samme tid, med samme afspiller osv.. Jeg købte for 6-7 år siden en Hitachi PJ-TX100 projektor med 720P og den har gjort det godt i den tid, kostede 11000 med lærred fra tyskland.. Jeg er glad for den og har kørt 800 timer på den.. 11000kr/800timer =13,75 kroner i timen på 6-7 år 30000kr/800timer =37,5 kroner i timen på 6-7 år ..
Hvad er det værd at kunne se film på lærred, det er ved det store ? Jeg skifter min Hitachi ud nu... Og jeg fandt en brugt Epson med ekstra lampe til gode penge og jo, jeg har været forbi av-connection og set og savlet over en JVC X35 men syntes vare ikke den er pengene værd for mig da jeg også har langt fra optimale forhold til hjemmebio.. At der så er et ret underbygget rygte/kendsgerning at JVC har et lampe problem med lamp dimming gør det så ikke billigere at have sådan en kørene,, (har læst mange der snakker om 500-800 timer før de enten springer eller bliver laver i output) hvis man som mig ikke bruger den det store er garantien ikke meget værd...
http://www.avforums.com/reviews/index.php?parent=115&search_special=1
Her er det bare at scrolle ned og se de forskellige tests... Delt op (i typer) lige til at gå til.. Og her ligger Epson ikke i bunden af dens klasse..
------------- 65” LG G1 Marantz Cinema 60 AV-Reciever Dune HD Pro 4K Monitor Audio surround Phase Linear Aliante 12" LTD Sub. Earthquake ME320 sub plate amp
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 12:49
Aim skrev:
Helt enig i parten med at forherlig sig i egne produkter, men hvis du kendte mig vil du også vide jeg holder mig ofte med objektiv. |
Du argumenterer for hvad trådstarter bør købe, ud fra hvad du selv mener er godt nok til dit behov. Det er selve definitionen af IKKE at være objektiv.
Jeg er ligeglad med om du er objektiv eller subjektiv, jeg mener ikke det er et krav eller overhovedet ønskeligt at folk er fuldstændigt objektive. Men det er temmeligt fesent at kritisere andre for ikke at være objektive, når man ikke selv er det, og ekstra fesent så derefter at postulere at man er. Og det er ekstra fesent at forholde sig til hvorfor folk fremfører de argumenter de gør, i stedet for at forholde sig til om argumenterne holder eller ej. Hvis dét jeg siger er rigtigt, så kan det være lige meget hvorfor jeg siger det, og hvis det er forkert, så kan du argumentere for dét i stedet for at skyde efter afsenderen.
Jeg har slet ikke nogen holdning til hvad trådstarter bør købe. Jeg mener trådstarter bør gøre hvad han kan for at se nogle forskellige setups i praksis, og drage sine egne konklusioner. Jeg reagerede blot på holdningen til at fordi man er førstegangskøber, så kan man ikke sætte pris på en bedre projektor. Det har folk meget forskellige holdninger til, og at overtale folk til at købe noget der er ringere end de har behov for, er ikke bedre end at overtale dem til at købe noget der er bedre end de har behov for. Tværtimod.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 13:01
Aim skrev:
Der er (for) meget nørderi herinde om sortniveau osv. for det er sgu de færreste der går op i sådan noget når først klaveret spiller. |
Efter min mening, så er der rigtigt mange debatter hvor det hele går op i teoretisk snak, uden jordforbindelse med hvordan tingene forholder sig i praksis. Men jeg mener bestemt ikke at det kun trækker opad, tværtimod så synes jeg der er alt for mange der som i denne tråd forsøger at overbevise folk om at der ikke er nogen forskel så snart det ikke lige er ultra-discount. Der er for eksempel rigtigt mange der bliver overraskede over hvor store forskelle der er på lyden af forskellige surround-receivere i samme prisklasse, fordi der er utallige tråde her på siden hvor man kan læse at det er fuldstændigt lige meget hvilken man køber i f.eks. 4000,-s prisklassen, så man skal bare vælge den med flest features.
Det er dét jeg mener med at "snobbe nedad". Man får det til at lyde som om der ingen forskel er, men når folk så langt om længe kommer op af sofaerne og ud og kigge eller lytte på tingene, så viser det sig at de synes der er stor forskel.
Jeg er enig i at der også er debatter der går den anden vej, og flueknepper i åndssvage små detaljer som ingen kan se i praksis, men der er som sagt mindst lige så meget den anden vej. I det hele taget, så bliver der snakket for meget og prøvet for lidt.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 14:05
Otto J skrev:
Aim skrev:
Der er (for) meget nørderi herinde om sortniveau osv. for det er sgu de færreste der går op i sådan noget når først klaveret spiller. |
Efter min mening, så er der rigtigt mange debatter hvor det hele går op i teoretisk snak, uden jordforbindelse med hvordan tingene forholder sig i praksis. Men jeg mener bestemt ikke at det kun trækker opad, tværtimod så synes jeg der er alt for mange der som i denne tråd forsøger at overbevise folk om at der ikke er nogen forskel så snart det ikke lige er ultra-discount. Der er for eksempel rigtigt mange der bliver overraskede over hvor store forskelle der er på lyden af forskellige surround-receivere i samme prisklasse, fordi der er utallige tråde her på siden hvor man kan læse at det er fuldstændigt lige meget hvilken man køber i f.eks. 4000,-s prisklassen, så man skal bare vælge den med flest features.
Det er dét jeg mener med at "snobbe nedad". Man får det til at lyde som om der ingen forskel er, men når folk så langt om længe kommer op af sofaerne og ud og kigge eller lytte på tingene, så viser det sig at de synes der er stor forskel.
Jeg er enig i at der også er debatter der går den anden vej, og flueknepper i åndssvage små detaljer som ingen kan se i praksis, men der er som sagt mindst lige så meget den anden vej. I det hele taget, så bliver der snakket for meget og prøvet for lidt. |
Det kommer an på øjnene der ser. Tror du har et meget trænet øje for projektor fejl og mangler, du ser de små ting vi alm. dødelige nok ikke lægger mærke til og heller ikke gider at lægge mærke til. Det er nok svært for de fleste både skulle holde øje med billedet står perfekt hele tiden og skulle følge med i filmen samtidigt, det er det for mig i hvertfald. Så jeg har valgt at jeg følger med i filmen. Og nej jeg synes på ingen måde en prisforskel på knap 22.000 kr i difference kan forsvares på en Epson tw 3200/5910 og en jvc x35 kan forsvares, man får på ingen måden en projektor der er de 22.000 mere værd med mine øjne.Tvært i mod, udviklingen går hurtigt, køber man billigere kan man også med bedre samvittighed over for sig selv skifte om et par år, i stedet for at være mere "bundet" til en dyr projektor som man bliver nød til at kører i bund med.
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 14:17
Aim skrev:
.....Og nej jeg synes på ingen måde en prisforskel på knap 22.000 kr i difference kan forsvares på en Epson tw 3200/5910 og en jvc x35 kan forsvares, man får på ingen måden en projektor der er de 22.000 mere værd med mine øjne.
|
Det er jo en 100% subjektiv holdning. Hvis man gerne vil have det billede en projektor til 30k kan levere, så kan de 22.000 da sagtens forsvares?
|
Skrevet af: Timeguardian
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 14:18
Naiera skrev:
Det gør alle.
|
Du vil gerne have at andre, kommer med kilde-angivelser til deres påstand, men når det kommer til dig selv, glider du fuldstændig af med komplet ligegyldige kommentare.
JVC er bare det bedste, i din lille verden.
Jvc er en god projektor, ingen tvivl om det, men det er der også mange andre der er.
Begyndte selv for 10 år siden med en data-projektor 4:3, det fungerede perfekt på den tid.
Har så siden haft 4 andre siden og er glad for den erfaring jeg har fået, når jeg fremadrettet har skulle vælge ny projektor.
Var jeg nybegynder nu, ville jeg finde en projektor prisklassen 8000-12000 ( NY )
Lærred ville jeg finde et billigt motor-lærred i Tyskland til omkring 1000 kr.
Dette ville jeg gøre, for at danne mine egne erfaringer.
Filmen på Projektor, er den samme om projektoren koster 6000 kr el. 1 million, det må være film oplevelsen der er det primære og ikke opsætningen.
Læser altid med glæde Otto`s forklaringer herinde, det er en professionel person der ved, hvad han snakker om.
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 14:26
Jonas_h skrev:
Aim skrev:
.....Og nej jeg synes på ingen måde en prisforskel på knap 22.000 kr i difference kan forsvares på en Epson tw 3200/5910 og en jvc x35 kan forsvares, man får på ingen måden en projektor der er de 22.000 mere værd med mine øjne.
|
Det er jo en 100% subjektiv holdning. Hvis man gerne vil have det billede en projektor til 30k kan levere, så kan de 22.000 da sagtens forsvares? |
Ja selvfølgelig, hvis det er ens hobby og det er det man vil bruge sine penge på, så gør det da.
Jeg skriver kun ud fra hvad jeg mener, andet kan jeg jo ikke gøre.
Men kan godt tilføje med mine øjne hvis der er nogen der er i tvivl om hvad jeg mener.
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 14:39
Timeguardian skrev:
Filmen på Projektor, er den samme om projektoren koster 6000 kr el. 1 million, det må være film oplevelsen der er det primære og ikke opsætningen. |
Opsætningen påvirker jo netop "filmoplevelsen". Hvor meget ekstra oplevelse den enkelte så får ud af en given forskel i opsætningen, det er meget subjektivt, og ikke noget man kan generalisere om. Hvilket jeg modsat hvad nogle åbenbart vil skyde mig i skoene, heller ikke er noget jeg prøver på.
Filmkunst handler om meget mere end handling og skuespil. Det handler også om æstetik, komposition, lyd-design osv. Hvor stor en oplevelse man får ud af en films æstetik, er bestemt påvirket af udstyret filmen gengives på.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 14:45
Aim skrev:
Muligvis, men jeg synes nu 30.000,- er rigtig mange penge at bruge på en projektor, især hvis man ikke har haft en før. |
Men hvorfor skal du være herre over, at trådstarter skal snobbe nedad? Hvad nu hvis han godt kunne finde på at bruge 27k (ikke 30) på en projektor?
Jeg synes du er galt afmarcheret. Otto har forklaret hvorfor meget godt. Jeg forstår simpelthen ikke, at der så ofte skal snobbes nedad, når nogle vover at nævne en lidt mere high end løsning. Det gælder projektor, BD-afspiller (discount vs. Oppo, f.eks.) og en række andre produkter, der diskuteres her. Hvis folk har pengene og har lyst til kvalitet, så er det dælme noget fis, at komme ind og prøve at snakke dem fra at købe noget ordentligt.
Jeg er, som nævnt, førstegangsejer af projektor, og jeg er tosset med min X30. Jeg værdsætter det faktum, at jeg får mine film gengivet helt korrekt, efter farvegengivelsesstandarderne, sammen med min scaler. Det kan man ikke med en Epson. Jeg havde netop et Pioneer før, og selvom jeg ikke føler mig VILDT krævende, så har Otto da før sagt, at jeg var lidt 'besværlig', eller hvordan det nu var han formulerede det
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 14:48
Otto J skrev:
Timeguardian skrev:
Filmen på Projektor, er den samme om projektoren koster 6000 kr el. 1 million, det må være film oplevelsen der er det primære og ikke opsætningen. |
Opsætningen påvirker jo netop "filmoplevelsen". Hvor meget ekstra oplevelse den enkelte så får ud af en given forskel i opsætningen, det er meget subjektivt, og ikke noget man kan generalisere om. Hvilket jeg modsat hvad nogle åbenbart vil skyde mig i skoene, heller ikke er noget jeg prøver på.
Filmkunst handler om meget mere end handling og skuespil. Det handler også om æstetik, komposition, lyd-design osv. Hvor stor en oplevelse man får ud af en films æstetik, er bestemt påvirket af udstyret filmen gengives på. |
Fuldstændig enig i din antagelse, men vi snakker om en føste gangs køber af projektor.
Havde jeg penge nok, ville jeg bestemt gå efter en 3-chips DLP projektor på den forkerte side af 100000 kr.
Men må tage til takke med min Mitsubishi HC 7000, som jeg syntes klarer opgaven fortrinligt, til mit behov.
Jeg er ikke super-nørd, jeg vil bare gerne have en god film oplevelse.
Har været ude hos nogle af mine venner, som har projektorer til omkring 8000-10000 kr, og film oplevelsen er den samme, selvom udstyret ikke koster mere.
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 14:49
Aim skrev:
Det er jo netop de der færreste der i det hele taget er herinde på recordere.dk! Man deltager ikke på et forum med fokus på blandt andet hi-fi og billedkvalitet, hvis man alligevel er ligeglad og bare vil se en tjubang-film engang imellem.
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 15:21
Timeguardian skrev:
JVC er bare det bedste, i din lille verden. |
Sim2 laver bedre projektorer. Både til under og over 100.000.
JVC X30 er min 'baseline', det er der ingen tvivl om. Jeg havde muligheden for at spare sammen til sådan en, sammen med et ISF-lærred fra Lissau, så det skulle jeg selvfølgelig også have. Hvorfor vælge noget dårligere, når pengene er til det man gerne vil have?
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 15:42
Naiera skrev:
Timeguardian skrev:
JVC er bare det bedste, i din lille verden. |
Sim2 laver bedre projektorer. Både til under og over 100.000.
JVC X30 er min 'baseline', det er der ingen tvivl om. Jeg havde muligheden for at spare sammen til sådan en, sammen med et ISF-lærred fra Lissau, så det skulle jeg selvfølgelig også have. Hvorfor vælge noget dårligere, når pengene er til det man gerne vil have? |
Det er jo netop det der er pointen, du har ikke valgt rigtigt fra starten af, selvom det setup koster over 30000 kr.
Der findes altid noget der er bedre.
Hvorfor skulle et setup til 8000-12000 kr, ikke være tilstrækkeligt for trådstarter ??
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 15:55
Timeguardian skrev:
Det er jo netop det der er pointen, du har ikke valgt rigtigt fra starten af, selvom det setup koster over 30000 kr.
Der findes altid noget der er bedre. |
Det er ikke ensbetydende med at man har valgt forkert.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 15:56
Aim skrev:
Det kommer an på øjnene der ser. Tror du har et meget trænet øje for projektor fejl og mangler, du ser de små ting vi alm. dødelige nok ikke lægger mærke til og heller ikke gider at lægge mærke til. |
Jeg taler ikke om hvad JEG synes, men om hvordan de kunder jeg har i butikken reagerer. Læs nu hvad jeg skriver, i stedet for hvad du tror jeg skriver.
Aim skrev:
Det er nok svært for de fleste både skulle holde øje med billedet står perfekt hele tiden og skulle følge med i filmen samtidigt, det er det for mig i hvertfald. |
Du får det til at lyde som om dem der køber JVC ser anderledes på dette end dig? Det gør de jo ikke, det er det samme der gør sig gældende: Når udstyret er godt nok, så glemmer man netop teknikken og ser filmen. Hvornår udstyret så er godt nok, det er der så forskellige holdninger til, som man bør respektere. Du ville sikkert heller ikke kunne glemme teknikken og bare se film, hvis jeg gav dig en 15" LCD med indbyggede højttalere, vel? Din grænse ligger så på en Epson, andres ligger på en X35, andre igen på en 3-chip DLP til en kvart million. Nogles ligger på en iPad. Det skal hverken du eller jeg da være herre over.
Det absurde i den her diskussion, og dét som jeg synes er "fesent", er at du siger jeg er utroværdig, hvorefter du argumenterer for nøjagtigt det samme som jeg lige sagde (lade folk have sine egne krav) - for så i samme åndedrag gudhjælpemig at gøre det stik modsatte, og pådutte andre at de nok har samme behov som dig. Men det usle ligger i at du beskylder mig for at være utroværdig, selv om du giver udtryk for at mene det samme, og så løber du fra diskussionen når jeg forsvarer mig.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 15:57
Timeguardian skrev:
Fuldstændig enig i din antagelse, men vi snakker om en føste gangs køber af projektor.
|
Og jeg har stadig ikke forstået hvorfor man ikke kan være kræsen første gang.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 16:00
Otto J skrev:
Timeguardian skrev:
Der findes altid noget der er bedre. |
Det er ikke ensbetydende med at man har valgt forkert. |
Vil mene man har valgt forkert, hvis man ikke kan se andres behov
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 16:49
Timeguardian skrev:
Hvorfor skulle et setup til 8000-12000 kr, ikke være tilstrækkeligt for trådstarter ??
|
Jeg ved ikke hvordan jeg skal forstå dine smileys, men nej, jeg har ikke valgt forkert.
Hvorfor skulle et setup til 8000-12000,- være tilstrækkeligt for trådstarter?
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 17:06
Naiera skrev:
Timeguardian skrev:
|
Jeg ved ikke hvordan jeg skal forstå dine smileys, men nej, jeg har ikke valgt forkert.
Hvorfor skulle et setup til 8000-12000,- være tilstrækkeligt for trådstarter? |
Hvorfor skulle det ikke ? Du har med garanti ikke set en Epson tw 3200/5900/5910 kan jeg læse ud fra dine svar. Personligt var jeg også noget skeptisk da jeg kom fra en JVC hd 350, men kender mine behov om at jeg ikke ser så fandens mange film, så tænkte det måtte komme an på en prøve, og hvis det var helt galt kunne den jo altid sælges igen hurtigt og uden et alt for stort tab. JVC én var mere lydløs hvilket da klart er et plus, men så meget mere siger Epson´en heller ikke og lysstyrken er noget højere på epsonén hvilket er et stort plus for mig personligt. Kombineret med et gråligt lærred synes jeg sortniveau er på højde med JVCén på en hvid lærred, og farvegengivelsen er super endda out of the box. Til prisen er den jo et fund, hvor med JVCén synes jeg mere man kan sige man for lov at betale en reel pris for den vare man får. Det er min oplevelse, jeg siger ikke at det rent faktisk forholder sig sådan i virkeligheden i andres øjne, vil jeg skynde mig at tilføje.
|
Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 17:28
Naiera skrev:
Aim skrev:
Hvorfor skulle det ikke? |
Hvorfor skulle det?
Aim skrev:
Du har med garanti ikke set en Epson tw 3200/5900/5910 kan jeg læse ud fra dine svar.
|
Jeg behøver ikke se hele Epsons discount-sortiment for at vide, at en X30 er det rigtige valg for mig. |
Fred være med det. Der er også folk som vælger Audi uden at have prøvet andre alternativer, der er meget forskellig tilgang til diverse valg. Men skulle trådstarter mon ikkke lige melde ind om han er feinsckmeker eller mere "afslappet" i sin tilgang til billedkvalitet? Men så vidt jeg erindrer skal du have en ekstern enhed på, for at få et næsten korrekt billede på sådan en JVC fætter? Jeg vil påstå at mindst 50% som ser på prjektor ville kunne nøjes med en af de ovenstående Epson-modeller eller f.ek.s BenQ DLP (hvis ikke man er disponeret for regnbuer). Ikke alle går op i om græsset er 100% korrekt eller "kun" 95% korrekt. Trådstarter bør ud og kigge på forskellige setups, men da det er en kombination af projektor/lærred/rum og justering kan det være svært at få et korrekt indtryk af de forskellige projektor/lærred setups. Jeg personligt er ganske tilfreds med min Epson TW5900, men mit "lærred" stinker, det kan kun bliver bedre, men jeg er ganske sikker på at de penge som jeg har brugt på rummet er givet bedre ud, end ved at bruge det tilsvarende beløb på udtsyr.
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 18:07
Hans j skrev:
Men så vidt jeg erindrer skal du have en ekstern enhed på, for at få et næsten korrekt billede på sådan en JVC fætter? |
Forkert. Du kan godt få et "næsten korrekt billede" uden, og et billede der er lige så korrekt som stort set alt andet under 50.000,-. Du skal have en ekstern enhed på for at få et HELT korrekt billede. Men det gælder så godt som alle projektorer, også i meget højere prislejer.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 18:37
Otto J skrev:
Hans j skrev:
Men så vidt jeg erindrer skal du have en ekstern enhed på, for at få et næsten korrekt billede på sådan en JVC fætter? |
Forkert. Du kan godt få et "næsten korrekt billede" uden, og et billede der er lige så korrekt som stort set alt andet under 50.000,-. Du skal have en ekstern enhed på for at få et HELT korrekt billede. Men det gælder så godt som alle projektorer, også i meget højere prislejer. |
Tak for korrektionen, var ikke klar over om Naiera´s setup viste 100% korrekt billede. Men man kan vel ikke koble sådan en fætter på nærmest alle projektore og så få korrekt billede?
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 19:04
Hans j skrev:
Tak for korrektionen, var ikke klar over om Naiera´s setup viste 100% korrekt billede. Men man kan vel ikke koble sådan en fætter på nærmest alle projektore og så få korrekt billede? |
Ved nærmere eftertanke kan man vel også diskutere om det ikke bare er et spørgsmål om ens definition af "helt korrekt"... Min pointe var bare at blot fordi man kan forbedre noget, behøver det ikke være ringe i forvejen. Sådan synes jeg ofte det bliver fortolket, så snart man roser en ting, så opfattes det som om man mener alt andet er ringe. Det er tråden her vist et bevis på...
Det er lidt OT, så jeg svarer lige på dit spørgsmål http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=121758&PID=1230841#1230841 - i en anden tråd...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 22:40
Som trådstarter syntes jeg det er lidt en skam at admin ikke griber ind her? - i må meget gerne diskutere emnet herinde, men mudderkastning omkring smiley'er og alt mulig andet som ikke har relevans for emnet, det kan i tage over pm.. ;-)
Jeg "holder ikke med nogen" men jeg syntes At det Otto siger giver mening for mig..
Jeg er selv kludehandler, og muligvis mærket af dette, men jeg køber altid selv Diesel jeans fordi JEG syntes deres kvalitet for MIG er god. Når jeg skal sælge jeans til andre vil jeg naturligvis anbefale Diesel, men hvis kunden har en anden(billigere) præference så finder vi selvfølgelig også et par der passer dertil... - men hvis der ingen pris bliver nævnt, og der bliver spurgt efter et par gode jeans, så viser jeg selvfølgelig Diesel. Der er ingen der vil kunne overbevise mig om at hvis jeg køber et billigere(50%) par jeans at jeg så ville blive lige så glad for dem..
På dét grundlag forstår jeg Otto...
Håber i forstår min sammenligning. Det er sådan det giver mening for mig.. :-)
- tak for diskussionen og... Back to topic.... :-)
|
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 07:49
Pil-babz skrev:
Som trådstarter syntes jeg det er lidt en skam at admin ikke griber ind her? - i må meget gerne diskutere emnet herinde, men mudderkastning omkring smiley'er og alt mulig andet som ikke har relevans for emnet, det kan i tage over pm.. ;-)
Jeg "holder ikke med nogen" men jeg syntes At det Otto siger giver mening for mig..
Jeg er selv kludehandler, og muligvis mærket af dette, men jeg køber altid selv Diesel jeans fordi JEG syntes deres kvalitet for MIG er god. Når jeg skal sælge jeans til andre vil jeg naturligvis anbefale Diesel, men hvis kunden har en anden(billigere) præference så finder vi selvfølgelig også et par der passer dertil... - men hvis der ingen pris bliver nævnt, og der bliver spurgt efter et par gode jeans, så viser jeg selvfølgelig Diesel. Der er ingen der vil kunne overbevise mig om at hvis jeg køber et billigere(50%) par jeans at jeg så ville blive lige så glad for dem..
På dét grundlag forstår jeg Otto...
Håber i forstår min sammenligning. Det er sådan det giver mening for mig.. :-)
- tak for diskussionen og... Back to topic.... :-) |
Fint nok, nu ved vi du går i Diesel, men du har stadigvæk ikke fotalt hvor krævende du er mht billedkvalitet .
JVC skiller sig lidt ud fa de andre da de bruger en anden teknologi, den samme teknologi bruger Sony også (Otto kender fordele og ulemper bedre end jeg). Jeg kan dog huske jeg for flere år siden havde fat i nogle ældre Dila projektore, de larmede ad helvede til, men kunne vise et ganske impnorende billede. En ting man også skal huske på er driftomkostninger, der mener JVC næsten lever op til sundhedsstyrelsen kostråd med 6 stykker frugt om dagen. Den gnasker pære meget hurtigt, især hvis man skal sikre sig korrekt billede. Havde jeg råd, eller rettere ville jeg kaste så mange penge efter en projektor som JVC'eren koster, ja så ville netop den være en kandidat, men der er mange andre som så kommer i betragtning også f.eks. Sony, Epson og Panasonic. For mit vedkommende er DLP baserede projektore udelukket, grundet regnbuefølsomhed, så det er nok det første du skal fnde ud af m du kan se. Typisk opstår det hvis du drejer hovedet flytter dit fokus på billedet, har man først set det er det nærmest umuligt at abstrahere fra.
Men fortæl os nu hvor meget d forventer/forlanger.
|
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 08:07
Uha - du har helt ret. Admin burde bryde ind i denne tråd - den er gået offtopic og består 90% af mudderkast. I gutter burde lade være at svare på mere som leder til mudderkast. Fokuser på tråd starters problem, så vi kan få guidet ham i den rigtige retning.
Pil-babz skrev:
Hej alle! :-)Hvilken projektor og hvilket lærrede passer ind?
|
Du er nødt til at byde ind på disse spørgsmål, ellers snakker folk om Peugeot og Ferrari ...
- Hvor meget ønsker du at ofre på en projektor (max pris) - DLP eller LCD? - Er støj svag vigtig for dig - Skal du have lense shifting (så projektor ikke behøver stå på fast position) - Er du totalt ligeglad med 3D (du skriver godt nok 2D i starten)?
Tråden er slet ikke blevet drejet ind på lærred endnu:
- Hvor stort et lærred ønsker du? (120" på din afstand er et godt udgangspunkt) - Skal lærred kunne køre op og ned eller skal den altid være film-klar? - Hvad er budget for lærred?
Det mest vigtigste for dig - er som allerede nævnt: mørklægning Her findes der også en billigere løsning. Du kan købe 4 stk gardiner i fx Bilka til 200 kr per stk. Det vil tage det "værste" af lyset, men det vil aldrig bliver 100% godt.
Har du overvejet at skyde pengene efter et stort fjernsyn i stedet for?
|
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 08:09
Hans j skrev:
JVC skiller sig lidt ud fa de andre da de bruger en anden teknologi, den samme teknologi bruger Sony også (Otto kender fordele og ulemper bedre end jeg). |
LCOS har to primære fordele: Den ene er større fill rate (dvs. mindre "gitter" mellem pixel'ne). Dette er ikke så afgørende på 1080P projektorer, medmindre man har et meget stort billede. Mere afgørende er en væsentligt bedre kontrast, især på JVC's version.
Hans j skrev:
Jeg kan dog huske jeg for flere år siden havde fat i nogle ældre Dila projektore, de larmede ad helvede til, men kunne vise et ganske impnorende billede. |
I low mode, hvor der stadig er lys nok til et 100" billede, siger både JVC og Sony meget lidt. Jeg har ikke set en Sony i high mode for nyligt, men jeg tager Jonas' ord for at den også er støjsvag der. Det er ikke noget man skal være bange for på nyere modeller.
Hans j skrev:
En ting man også skal huske på er driftomkostninger, der mener JVC næsten lever op til sundhedsstyrelsen kostråd med 6 stykker frugt om dagen. Den gnasker pære meget hurtigt, især hvis man skal sikre sig korrekt billede. |
Det skulle specifikt være forbedret i den nyeste generation, men jeg har ikke set nogen endnu der har kørt længe nok til at jeg kan sige hvor effektivt det har været. Det jeg kan sige er at det lader til at faldet i lysstyrke de første 100 timer er mindre end på de gamle, og så må tiden vise om det holder stik når der kommer flere timer på.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 08:18
Til trådstarter vil jeg sige:
Overvej at købe en brugt mellemklasse-projektor (eller bedre), tag stilling til om det skal være en DLP eller LCD (hvad siger DINE øjne), se evt. nogle setups her rundt omkring (du er velkommen hos mig) og vurder herefter hvad du kan nøjes med, og JA jeg mener HVAD KAN DU NØJES MED, for her inde er tingene tilbøjelige til at blive skubbet i den dyre retning, ikke at man ikke får bedre billede, men der er mange der er VILDT tilfreds med et mellemklasse setup.
Køber du et brugt mellemklasse setup og bliver bidt af det, så er der ikke tabt så meget ved at sælge igen og opgradere ud fra din egen erfaring og ønsker/krav.
------------- Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 08:25
Otto J skrev:
Hans j skrev:
JVC skiller sig lidt ud fa de andre da de bruger en anden teknologi, den samme teknologi bruger Sony også (Otto kender fordele og ulemper bedre end jeg). |
LCOS har to primære fordele: Den ene er større fill rate (dvs. mindre "gitter" mellem pixel'ne). Dette er ikke så afgørende på 1080P projektorer, medmindre man har et meget stort billede. Mere afgørende er en væsentligt bedre kontrast, især på JVC's version.
Hans j skrev:
Jeg kan dog huske jeg for flere år siden havde fat i nogle ældre Dila projektore, de larmede ad helvede til, men kunne vise et ganske impnorende billede. |
I low mode, hvor der stadig er lys nok til et 100" billede, siger både JVC og Sony meget lidt. Jeg har ikke set en Sony i high mode for nyligt, men jeg tager Jonas' ord for at den også er støjsvag der. Det er ikke noget man skal være bange for på nyere modeller.
Hans j skrev:
En ting man også skal huske på er driftomkostninger, der mener JVC næsten lever op til sundhedsstyrelsen kostråd med 6 stykker frugt om dagen. Den gnasker pære meget hurtigt, især hvis man skal sikre sig korrekt billede. |
Det skulle specifikt være forbedret i den nyeste generation, men jeg har ikke set nogen endnu der har kørt længe nok til at jeg kan sige hvor effektivt det har været. Det jeg kan sige er at det lader til at faldet i lysstyrke de første 100 timer er mindre end på de gamle, og så må tiden vise om det holder stik når der kommer flere timer på.
| Det med kontrasten var jeg ikke klar over, men fillraten kendte jeg godt, de JVC' ere jeg havde var så ikke 1080p, men jeg var imponeret over den næsten totalt manglende hønsegitter effekt og som jeg skrev var det nogle gamle projektore, så det med støjen var ikke for at få nye JVC modeller til at fremstå som støjende bæster.
|
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 08:27
Precious skrev:
Uha - du har helt ret. Admin burde bryde ind i denne tråd - den er gået offtopic og består 90% af mudderkast. I gutter burde lade være at svare på mere som leder til mudderkast. Fokuser på tråd starters problem, så vi kan få guidet ham i den rigtige retning.
Pil-babz skrev:
Hej alle! :-)Hvilken projektor og hvilket lærrede passer ind?
|
Du er nødt til at byde ind på disse spørgsmål, ellers snakker folk om Peugeot og Ferrari ...
- Hvor meget ønsker du at ofre på en projektor (max pris) - DLP eller LCD? - Er støj svag vigtig for dig - Skal du have lense shifting (så projektor ikke behøver stå på fast position) - Er du totalt ligeglad med 3D (du skriver godt nok 2D i starten)?
Tråden er slet ikke blevet drejet ind på lærred endnu:
- Hvor stort et lærred ønsker du? (120" på din afstand er et godt udgangspunkt) - Skal lærred kunne køre op og ned eller skal den altid være film-klar? - Hvad er budget for lærred?
Det mest vigtigste for dig - er som allerede nævnt: mørklægning Her findes der også en billigere løsning. Du kan købe 4 stk gardiner i fx Bilka til 200 kr per stk. Det vil tage det "værste" af lyset, men det vil aldrig bliver 100% godt.
Har du overvejet at skyde pengene efter et stort fjernsyn i stedet for?
|
Mange af de ting har trådstarter da allerede fastslået i første indlæg? Rullelærred, ca 100 tommer, gerne støjsvag, fleksibelt budget hvis det gør en mærkbar forskel (hvilket sådan set er dét der er trådens emne, som jeg ser det). Mørklægning har han også svaret på.
Trådstarter har også givet udtryk for at det ikke drejer sig om "godt til prisen", som jeg læser det, men om hvorvidt man får en reel forskel ved at lægge flere penge på bordet. Jeg synes at svaret på dét er at forskellen uomtvisteligt er der, om det er pengene værd er op til den enkelte at vurdere. Med i betragtningen skal helt sikkert tages at et rullelærred af god kvalitet ikke er helt billigt. Jeg synes godt man kan forsvare at sige at man ikke skal købe en JVC hvis det æder hele budgettet, så man bliver bundet til et billigt lærred. Projektor og lærred skal følges ad, og det kan godt give mening at give 15.000,- for et lærred og 15.000,- for en projektor, frem for 25.000,- på en projektor og 5000 på et lærred.
Et relevant spørgsmål synes jeg kunne være: Når Pil-Babz siger du har "kigget på" BenQ W1070, betyder det så at du har set den i funktion, eller at du har læst om den?
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 13:10
Jeg har tilladt´mig at rydde lidt op i tråden. Ikke nogen nem opgave, for indlæg kan både bestå at egocentrisk fnidder fnadder og noget ganske fornuftigt.
Lad nu påskefreden falde over jer
|
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 16:11
Otto: Jeg har ikke været ude og kigge rent fysisk, det er næste ting jeg skal. Der er ikke mange steder i Viborg der har demo projektor. Så hvis jeg skulle til Aarhus og kigge vil jeg gerne have et par specifikke at gå efter. :-)
Tak Hother :-)
|
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 16:47
Trådstarter ligge mange tvivl ind i sin første post:
"regner med, mon ikke det vil passe" = tvivl, hvor input for ham ville være rart "går efter bedst mulige 2D billede" = udelukker ikke 3D "stuen bliver mørk om aften" = korrekt, men her mangler han erfaring til at se hvad det betyder ...
Som jeg forstod den første post, så var det en åben invitation til at give ham bedst mulig feedback / erfaring fra andre. Jeg har ikke læst den post som værende final og at nogen beslutninger er taget.
|
Skrevet den: 31-Marts-2013 kl. 10:26
Precious skrev:
Trådstarter ligge mange tvivl ind i sin første post:
"regner med, mon ikke det vil passe" = tvivl, hvor input for ham ville være rart "går efter bedst mulige 2D billede" = udelukker ikke 3D "stuen bliver mørk om aften" = korrekt, men her mangler han erfaring til at se hvad det betyder ...
Som jeg forstod den første post, så var det en åben invitation til at give ham bedst mulig feedback / erfaring fra andre. Jeg har ikke læst den post som værende final og at nogen beslutninger er taget. |
Han skriver konkret: "3D er ligemeget for mig." Jeg kan ikke se det efterlader ret meget tvivl. Jeg synes ikke der mangler helt så mange oplysninger som du lægger op til, før at man kan give nogle brugbare svar. Jeg er da helt enig i at det er en åben invitation til feedback, og feedback kan jo så sagtens være at han måske undervurderer mørklægningsbehovet.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: ElCapitano
Skrevet den: 31-Marts-2013 kl. 12:55
Jeg er selv i gang med et tilsvarende projekt. Motoriseret lærred foran TV og en god projektor. Mit budget er på omkring 35K.
Regner med en 124" Lissau Tab-Tension og Sony HW50ES. Arbejder i Japan og har fundet nye Sony til omregnet ca. 16,5K. på amazon.co.jp.
Bare for en god ordens skyld, vil jeg da lige nævne at jeg er ny m.h.t. projektor og lærrred, men har samtidig ingen ønsker om at starte "småt". Hvis dette skal sælges overfor konen, kan det ikke nytte at kvaliteten ikke er i orden fra begyndelsen.
|
Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 31-Marts-2013 kl. 14:15
Jeg har set Sony VPL-HW50es ved 3 forskellige lejligheder fornyligt, og må indrømme at den har et virkeligt flot billede. Så flot at jeg overvejer at udskifte min Panasonic PT-AT5000, som også er en fremragende projektor. Hvis budgettet er til det ville jeg personligt kigge nærmere på:
Sony VPL-HW50es, JVC DLA-X35, og Panasonic PT-AT6000.
De har hver deres fordele og ulemper.
|
Skrevet af: LBA75
Skrevet den: 31-Marts-2013 kl. 16:39
Stereolab skrev:
Jeg har set Sony VPL-HW50es ved 3 forskellige lejligheder fornyligt, og må indrømme at den har et virkeligt flot billede. Så flot at jeg overvejer at udskifte min Panasonic PT-AT5000, som også er en fremragende projektor. Hvis budgettet er til det ville jeg personligt kigge nærmere på:
Sony VPL-HW50es, JVC DLA-X35, og Panasonic PT-AT6000.
De har hver deres fordele og ulemper.
|
Er virkelig også lun på denne projektor.......
Havde den dog bare motor lens, med memory som X35 - så havde mit valg været klart!
Mvh LBA75
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73410&PN=1&title=lba75-hjemmebio-projekt - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73410&PN=1&title=lba75-hjemmebio-projekt
|
Skrevet af: renep
Skrevet den: 31-Marts-2013 kl. 21:18
Hold da op for en tråd, hvor eksperterne slås. Som totalt projektoramatør var jeg igennem samme trængsler som dig for godt et års tid siden, og kiggede på mange løsninger. Der er for mig ingen tvivl om, at jo flere penge du bruger, jo bedre billede eller flere features får du, men her gælder det om at gøre op med sig selv, hvad det er der for dig er en "fed oplevelse". Jeg var egentlig klar til at smide pengene til en projektor i 30.000 kr. klassen, og kunne ved en A/B test også tydeligt se, at når man gik fra en 55.000 kr. tilbage til en 30.000 kr. projektor, så virkede det som om den "billige" var gået i stykker. MEN, det var ved en A/B test, og hvor jeg tilsvarende ikke så den "store" forskel da vi første gang gik fra den "billige" til den dyre. Min påstand er så, at mange vil vænne sig til den kvalitet man nu engang har købt sig til, og være ovenud tilfreds med dette, med mindre projektorvurdering og kalibrering er hele ens liv, og man ser film for deres tekniske niveau isf. indhold (okay, meget karrikeret). Da du - som jeg - har vinduer i lokalet, kan jeg som mange andre ikke understrege nok, at TOTAL mørklægning er et must, inden du behøver bekymre dig så meget om du får et bedre billede på en 25.000 end en 13.000 kr. projektor. Selv den mørkeste vinternat skal der hos mig mørklægges p.g.a. enten månen eller en gadelampe 70m fra vinduerne! På de dyrere projektorer betaler du ikke kun for en bedre billed-motor, men i høj grad også optisk fleksibilitet med større zoom, lens-shift og måske motor- og memory til disse, og alene disse features kan berettige prisen, hvis du har behov for fleksibiliteten. Jeg endte med at starte ud med en DLP-projektor i 13.000 kr. klassen og et billigt Lissau "træk og slip" lærred, og bruge nogle af de sparede penge på bedre højttalere og et Chief beslag, der gør opsætning til en leg. Siden blev det billige lærred solgt, da jeg fandt et brugt Stewart tab-tension. Jeg havde begge lærreder hængende foran hinanden i en kort periode, og må konstatere, at der var noget mere ro og dybde i billedet på Stewart, men at en stor del af "herligheden" også var en langt bedre mekanik, fx den hastighed lærredet kunne køre op og ned, ift. de billigere alternativer jeg havde set. Igen, nu har jeg prøvet et Stewart og mærket kvaliteten, men ville ellers ikke drømme om at betale omkring 25-30.000 mere for et nyt Stewart end det manuelle Lissau. Jeg har som mange brugere her inde rodet med lyd og billede i maaange år, og er samtidig lidt nærig, så for MIG er det bedst trinvist at forbedre mit anlæg og nyde alle de små "sejre", i stedet for at smide en bunke penge efter "den bedste" løsning og være i tvivl om jeg har fået valuta (nok) for pengene. Der vil nemlig ALTID være mulighed for at lægge det dobbelte, og få lidt mere kvalitet - og husk at du aldrig får en bedre oplevelse end det svageste led i kæden tillader, så lyd, lærred, projektor og rum (farve, refleksioner, lysforhold) skal passe nogenlunde sammen...
|
Skrevet af: palle2612
Skrevet den: 31-Marts-2013 kl. 22:21
Nok den bedste besvarelse i dette forum nogensinde. Lidt som jeg prøvede at sige for et par sider siden.
------------- 65” LG G1 Marantz Cinema 60 AV-Reciever Dune HD Pro 4K Monitor Audio surround Phase Linear Aliante 12" LTD Sub. Earthquake ME320 sub plate amp
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 31-Marts-2013 kl. 22:35
palle2612 skrev:
Nok den bedste besvarelse i dette forum nogensinde. Lidt som jeg prøvede at sige for et par sider siden. |
er helt enig. jeg forsøgte det samme, men dette svar er jo meget bedre end mit.
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 31-Marts-2013 kl. 22:35
Og så har jeg også finkæmmet tråden for "fnidder".
Hermed følger en kraftig løftet pegefinger: ALLE indlæg som har det mindste personrelateret, vil blive slettet omgående! Hold jer til OP's spørgsmål - og intet andet.
Andre med spørgsmål om projektorer er mere end velkomne til at stille spørgsmål - men start nu jeres egen tråd, så fokus holdes i denne tråd!
M.v.h.
|
Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 31-Marts-2013 kl. 23:49
renep skrev:
Hold da op for en tråd, hvor eksperterne slås. Som totalt projektoramatør var jeg igennem samme trængsler som dig for godt et års tid siden, og kiggede på mange løsninger. Der er for mig ingen tvivl om, at jo flere penge du bruger, jo bedre billede eller flere features får du, men her gælder det om at gøre op med sig selv, hvad det er der for dig er en "fed oplevelse". Jeg var egentlig klar til at smide pengene til en projektor i 30.000 kr. klassen, og kunne ved en A/B test også tydeligt se, at når man gik fra en 55.000 kr. tilbage til en 30.000 kr. projektor, så virkede det som om den "billige" var gået i stykker. MEN, det var ved en A/B test, og hvor jeg tilsvarende ikke så den "store" forskel da vi første gang gik fra den "billige" til den dyre. Min påstand er så, at mange vil vænne sig til den kvalitet man nu engang har købt sig til, og være ovenud tilfreds med dette, med mindre projektorvurdering og kalibrering er hele ens liv, og man ser film for deres tekniske niveau isf. indhold (okay, meget karrikeret). Da du - som jeg - har vinduer i lokalet, kan jeg som mange andre ikke understrege nok, at TOTAL mørklægning er et must, inden du behøver bekymre dig så meget om du får et bedre billede på en 25.000 end en 13.000 kr. projektor. Selv den mørkeste vinternat skal der hos mig mørklægges p.g.a. enten månen eller en gadelampe 70m fra vinduerne! På de dyrere projektorer betaler du ikke kun for en bedre billed-motor, men i høj grad også optisk fleksibilitet med større zoom, lens-shift og måske motor- og memory til disse, og alene disse features kan berettige prisen, hvis du har behov for fleksibiliteten. Jeg endte med at starte ud med en DLP-projektor i 13.000 kr. klassen og et billigt Lissau "træk og slip" lærred, og bruge nogle af de sparede penge på bedre højttalere og et Chief beslag, der gør opsætning til en leg. Siden blev det billige lærred solgt, da jeg fandt et brugt Stewart tab-tension. Jeg havde begge lærreder hængende foran hinanden i en kort periode, og må konstatere, at der var noget mere ro og dybde i billedet på Stewart, men at en stor del af "herligheden" også var en langt bedre mekanik, fx den hastighed lærredet kunne køre op og ned, ift. de billigere alternativer jeg havde set. Igen, nu har jeg prøvet et Stewart og mærket kvaliteten, men ville ellers ikke drømme om at betale omkring 25-30.000 mere for et nyt Stewart end det manuelle Lissau. Jeg har som mange brugere her inde rodet med lyd og billede i maaange år, og er samtidig lidt nærig, så for MIG er det bedst trinvist at forbedre mit anlæg og nyde alle de små "sejre", i stedet for at smide en bunke penge efter "den bedste" løsning og være i tvivl om jeg har fået valuta (nok) for pengene. Der vil nemlig ALTID være mulighed for at lægge det dobbelte, og få lidt mere kvalitet - og husk at du aldrig får en bedre oplevelse end det svageste led i kæden tillader, så lyd, lærred, projektor og rum (farve, refleksioner, lysforhold) skal passe nogenlunde sammen... |
Fuldstændig enig, derfor også mit forslag om at starte med en brugt projektor.
------------- Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
Skrevet den: 09-April-2013 kl. 20:45
Hold da op.. Det er godt nok svært at holde styr på alle de ting folk herinde skriver. :-) - Men mange tak for besvarelserne! De har alle, på den ene eller anden måde, hjulpet mig tættere på målet! ;-)
Jeg var i påsken ude ved BowieCool og se hans hjemmebiograf.. Link: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94196&title=bowies-home-theater-dedikeret-frdig - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94196&title=bowies-home-theater-dedikeret-frdig Hold nu op, det besøg gav endnu mere blod på tanden!! :-) Det var virkelig fedt at opleve en rigtig hjemmebio!
Mange tak til BowieCool for fremvisningen.. :-)
Dernæst skal det siges at jeg er kommet et lille(men vigtigt) skridt nærmere min egen bio..
Jeg har i dag fået bestilt lærred! Valget faldt på et LISSAU CALIFORNIA 106" .
.. Så mangler vi jo bare en projektor! :-)
En kammerat har også anbefalet mig SONY HW30ES ..?
Venlig hilsen Andreas
|
Skrevet den: 09-April-2013 kl. 20:55
Sådan er det med forums - der er ofte ligeså mange meninger som der er forumposts :)
Som jeg skrev tidligere, kan jeg varmt anbefale Sony's modeller - har storebroderen til den du nævner. Er du ofte i København? KT-Radio er super flinke til at give demoer og de har både Sony, Panasonic og JVC. Og der ligger en Hifi-Klubben tæt på der har de billigere BenQ/Optoma.
|
Skrevet den: 09-April-2013 kl. 21:06
Jonas_h skrev:
Sådan er det med forums - der er ofte ligeså mange meninger som der er forumposts :)
Som jeg skrev tidligere, kan jeg varmt anbefale Sony's modeller - har storebroderen til den du nævner. Er du ofte i København? KT-Radio er super flinke til at give demoer og de har både Sony, Panasonic og JVC. Og der ligger en Hifi-Klubben tæt på der har de billigere BenQ/Optoma. |
Ja det fik vi da lige bevist her da! :)
Ja, jeg har set din biotråd, og var rigtig imponeret af de billeder du har smidt op af det billede den laver . Har du selv set forskellen på HW30 og så din 50'er? - Hvis ja, hvad har du at sige til det?
Er desværre aldrig i københavn eller sjælland for den sags skyld. :-/
|
Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 10-April-2013 kl. 07:48
personligt var jeg også igennem samme udvikling som renep, mit niveau viste sig at være MEGET mindre. Jeg stod også og ville ud i projektor verden, det er dog en DEL år siden, dengang hvor Z3000 fra Sanyo kostede 16k og var en rimelig rost LCD projektor. Jeg viste selv at støjniveau og flexibilitet var 2 store krav for mig, så DLP var ude, og JVC var ikke noget jeg viste ret meget om dengang.. Jeg købte en Z3000 + et billigt Hivilux tabtension Gain 1.0 lærred, og fandt ud af at det faktisk var et godt niveau for mig, har ikke kalibreret projektoren, dog kører jeg med nogle anbefalede indstillinger fra en test, gav mig et mere natur tro billede. Jeg havde et mørklægnings setup før, med mørke vægge, i dag sidder jeg med et 7 meter væg af vinduer bagved, og hvide vægge i en udlejnings ejendom, jeg havde for ikke lang tid siden en JVC og en Epson TW9000 forbi (skal bruge Lensshift), fordi jeg var nysgerrig med hvad det egentligt gav mig. Havde snakket lidt med AVconnection, som faktisk havde anbefalet mig IKKE at skifte. JA jeg kan sagtens se store forskelle i billedet, men jeg endte med konklusionen om at det ikke var nødvendigt, for det første kunne jeg ikke se film konstant pga. middelmådig mørklægning i dagstimer (har mørklægning over alt) og hvide vægge reflektioner og andet, gjorde ikke mit billede perfekt. og Prisen jeg skulle ofre for dette udstyr var enorm. (og min Z3000 omend 4+ år gammen har kørt max 1000t imer). Jeg har stadig folk der kommer forbi, og når jeg kører lærred ned og vi ser en film, så er det IMPONERENDE over hvordan det ser ud, og det er jeg egentligt også selv, selvom min Z3000 kan slåes af en 6000krs projektor i dag. jeg synes egentligt 5:5 pulldown gør det godt, og farverne er fine, jeg mangler lidt sortniveau men skarpheden er enormt god. den flytter sig dog lidt i zoom området efter 2 timers drift, men er stadig tæt på lydløs. Jeg siger ikke man skal nøjes, men jeg må indrømme at jeg bare har fundet ud af personligt at 30k på en projektor selv en opgradering til 12k i dag, ville være spildt på mig. Jeg er endag også tilfreds med mit Tabtension lærred. Jeg vil stadig hellere se filmen i sofaen end i biografen, og synes lydmæssigt også det er en bedre oplevelse. Mit setup i dag, er ikke noget specielt, det er nok lidt skod. totalt uharmonisk. Kører Sanyo Z3000 Marantz SR5003 Dali Fazon F5 i front Dali Fazon Center (hedder Motif) B&o Beolab 3 som baghøjtalere (rest fra mit gamle arbejde) B&W PV1 subwoofer Mac Mini + PS3 som media afspillere. Men det giver mig en god oplevelse, jeg oplever TIT venner som er blevet anbefalet af Hifi enthusiaster, som er endt ud med et system, LANGT over hvad de reelt ville have, og noget de aldrig har nydt. Jeg føler faktisk pengene er godt givet ud, at man prøver starter sættet, og de folk jeg har anbefalet de sidste år, endte ud med TW3200 + Hivilux lærred, fordi de var nye, og det sæt kunne sælges brugt til samme penge, jeg har forsøgt så vidt som muligt, at forklare dem, at det er en middelmådig løsning. Men de sidder alle med sammen løsning i dag, og er ENORMT glade for det, og de har ikke ofre mere end 10k. Jeg ved godt det er NO GO for mange. Men jeg ved så også, at især en af dem, er glad for han ikke brugte mere, han har ikke rigtigt brugt sin projektor, mest pga. børn og andet, og han føler ikke der hænger 30+50k på væggen, som bare skal tændes, fordi det har kostet en formue, han har noget der koster 10k, som han kan smække ned til en fodbold kamp 3-4 gange om året, og en film når gutterne lige er forbi, og så er det det.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio
|
Skrevet af: Willads
Skrevet den: 10-April-2013 kl. 08:27
LarsGeisler skrev:
Mørklægning er et must! Jeg har bio i et rum med to velux vinduer mod øst, og begge skal blændes næsten 100%, for selv en lille smule lys smadrer oplevelsen. spar hellere på lærredet, det er temmelig opreklameret, IMO.
|
Jeg er fuldstændig enig. Jeg har en relativt mørk "ekstra" stue i underetagen, men der skal altså være rimeligt mørkt før billedet er bare rimeligt. Om aftenen når det er rigtigt mørkt udenfor et det til gengæld fantastisk
------------- Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
Skrevet den: 10-April-2013 kl. 08:33
Tak for input Rasmusdc :-) Det er altid godt at høre nogle meninger! ;)
- Willads- Ja kan godt fornemme at det med mørklækning er et must! - det er jeg også begyndt at overveje! :-)
|
Skrevet af: Willads
Skrevet den: 10-April-2013 kl. 09:36
Pil-babz skrev:
Tak for input Rasmusdc :-) Det er altid godt at høre nogle meninger! ;)
- Willads- Ja kan godt fornemme at det med mørklækning er et must! - det er jeg også begyndt at overveje! :-) |
Min stue er relativt mørk og jeg kan sagtens se både film og tv om dagen, men kvaliteten er lang fra i top. Det hjælper selvfølgelig når man ændrer indstillinger på projektoren, men helt godt bliver det ikke. Selvom min "ekstra" stue er mørk har jeg overvejet mørklægningsgardiner for det tilfælde at jeg ville se en film en sommeraften hvor solen så går sent ned. Ungerne kan til gengæld sagtens se en film om formiddagen men de går jo heller ikke nær så meget op i billedkvaliteten. Jeg har en Epson tw-3200, jeg ved ikke hvor meget det vil afhjælpe at købe en projektor der er mere lysstærk, det kan være der er andre der kan svare dig på det.
------------- Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
Skrevet den: 10-April-2013 kl. 21:41
Pil-babz skrev:
Ja, jeg har set din biotråd, og var rigtig imponeret af de billeder du har smidt op af det billede den laver . Har du selv set forskellen på HW30 og så din 50'er? - Hvis ja, hvad har du at sige til det?
Er desværre aldrig i københavn eller sjælland for den sags skyld. :-/
|
Jeg har aldrig set 30'eren desværre. Men prøv at læs de reviews nedenfor:
http://www.projectorreviews.com/sony/hw50es/index.php - http://www.projectorreviews.com/sony/hw50es/index.php http://www.projectorreviews.com/sony/vpl-hw30es/index.php - http://www.projectorreviews.com/sony/vpl-hw30es/index.php
EDIT: Og tak :) Men motiveret på mine screenshots hjælper også på imponator-effekten
|
Skrevet af: -C5-
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 19:27
Jeg går også med tanker om en projektor. Men jeg er noget bekymret over kommentarerne her inde vedr. mørkelægning. Jeg har en rimelig lys stue og går i forvejen med overvejelser om mørkelægning af stuen. Men mørklægningsgardiner i skinne kommer ikke på tale. Skal der virkelig være mørkt som i graven, før at man får noget ud af en projektor?
------------- Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005 Reciver...Denon X4500H NAS.......Synology DS412 Blu-ray...PS4 Front.....DALI SUITE 2.8 Center....DALI SUITE C0.8 Bag.......DALI SUITE R0.8 Sub.......DALI IKON
|
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 19:42
Nej, der skal ikke være mørkt som i graven, men der må heller ikke være meget lys udefra, før det bliver dårligt. Men det er lidt svært at kommunikere på tekst, hvad f.eks. mine egne erfaringer er.
Jo mere lys der er udenfor, jo vigtigere er mørklægningen (ja ja, det siger vel sig selv). Mit store vinduesparti er mega besværligt, så når solen skinner udenfor, så kan det virkelig ses, selvom jeg, med hjælp, har gjort næsten alt der kan gøres. Jeg har både persienner og hjemmelavet mørklægningsgardin, men først når man har prøvet at lukke det ude, går det op for en, hvor stærkt sådan noget pokkers naturligt lys er
Ikke at jeg ville vælge nogen anden løsning. Jeg har Stofa Web TV på min iPad til nyhederne, som jeg ser i skrivende stund Film, serier og sport hører hjemme på 108".
|
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 20:18
Jeg er med på at jo mørkere jo bedre. Men jeg, som de fleste andre vel sagtens, har kun en almindelig stue, som en projektor opsætning skal passe ind i. Med konens accept. (selv om hun er af den mere forstående slagt, når det kommer til lyd og billede :-)) Som det fremgår så har jeg et Pioneer plasma. Som jo også er følsom over for lys indfald. Over meget mere kræver en projekter i forhold til et plasma tv?
------------- Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005 Reciver...Denon X4500H NAS.......Synology DS412 Blu-ray...PS4 Front.....DALI SUITE 2.8 Center....DALI SUITE C0.8 Bag.......DALI SUITE R0.8 Sub.......DALI IKON
|
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 20:59
Du kan overhovedet ikke sammenligne de to ting. Jeg brugte hele tiden mit Pioneer med persiennerne rullet op, men det kan man ikke med en projektor. Det går måske lige til nyhederne, men så heller ikke mere.
|
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 21:47
Lad mig spørge på en anden måde. Er det nødvendigt med total mørke lægning? Kan man have lys tændt? Eller skal der være mørkt som i en biograf? Jeg tænker ikke på den optimale situation. Men et tåleligt kompromis.
|
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 21:53
-C5- skrev:
Lad mig spørge på en anden måde. Er det nødvendigt med total mørke lægning? Kan man have lys tændt? Eller skal der være mørkt som i en biograf? Jeg tænker ikke på den optimale situation. Men et tåleligt kompromis. |
Man kan sagtens bruge projektor selvom der er lys tændt.
Vil det være et 100% optimalt billede? Nej...
Vil man uden problemer kunne se en fodboldkamp med vennerne uden at gå glip af noget selvom der er lys? SAgtens!
Det er helt op til ens eget temperament omkring billedet og også om hvor lysstærk en projektor man har. (JVC er ikke lysstærke f.eks.).
|
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 23:24
Om JVC er lysstærke kommer da vist an på hvad man sammenligner med...
|
Skrevet af: iceman24
Skrevet den: 15-Maj-2013 kl. 01:33
Naiera skrev:
Om JVC er lysstærke kommer da vist an på hvad man sammenligner med... |
kan jo være han mener den ikke er lysstærk til at kunne lave en fornuftig billede i et rum med lys
|
Skrevet den: 15-Maj-2013 kl. 01:57
Det kan i det hele taget ikke lade sig gøre med den slags projektor.
|
Skrevet den: 15-Maj-2013 kl. 07:20
Naeira : prøv nu et øjeblik at se bort fra dit krav om et perfekt billede. Der er ingen der siger man kan få et perfekt billede med lys tændt i rummet, men Så længe der ikke er sollys eller spots direkte på lærredet kan man sagtens lave et ok billede selvom der er lys tændt. Jeg kan modbevise dig ved at tage et enkelt billede i mit rum med lyset tændt næste gang jeg er dernede.
|
Skrevet den: 15-Maj-2013 kl. 10:11
Jeg vil nu mene, det afhænger en del af hvad der er på billedet, om man synes det er ok. Et lyst billed, f.eks. fra en fodboldkamp, men mørke scener i film vil ikke være gode hvis der er ret meget lys. Efter min erfaring, før jeg fik lavet noget ordentlig mørklægning, er at hele illusionen forsvinder når man i stedet for film begynder at se på selve lærredet, hvis i forstår hvad jeg mener. En lille smule lys kan gå, det skal være så mørkt at det er svært at komme rundt i rummet, uden at vente på at øjnene tilvænner sig mørket.
|
Skrevet den: 15-Maj-2013 kl. 10:25
Det lyder til at jeg skal opgive idéen om projektor.
|
Skrevet den: 15-Maj-2013 kl. 10:27
Eller du kunne tage ud i en butik og prøve det selv i stedet for at basere dit valg på hvad folk på et forum siger :)
|
Skrevet den: 15-Maj-2013 kl. 10:30
Problemet er jo at i butikken fx Hi-fi i Århus (jeg har været der). Har de indrettet et biograf rum, med nærmest optimale forhold. Så det kan ikke sammenlignes med en gennemsnitlig dagligstue. Derfor er jeg nød til at spørger folk, som rent faktisk har en projektor i stuen.
|
|