Planar PD8150 eller Sim2 D80E?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125950
Udskrevet den: 25-December-2024 kl. 06:00
Emne: Planar PD8150 eller Sim2 D80E?
Skrevet af: Blegdammen
Emne: Planar PD8150 eller Sim2 D80E?
Skrevet den: 11-September-2013 kl. 10:48
Jeg vil gerne have en Projektor, og jeg er 100% mest til DLP
teknologi. Da jeg er fuldstændig ligeglad med 3D, ser jeg ingen grund for at
købe nyt. Jeg har derfor søgt efter noget brugt. Jeg er faldet over disse to
maskiner.
Jeg kan få dem for nogenlunde samme pris (på Planar’en
virker den horisontale lens shift dog ikke). Projektoren skal bruges sammen med
et 108” Lissau ISF lærred.
Lad mig lige skrive, hvad jeg går op i – i en prioriteret rækkefølge:
1.
Billedet skal være så korrekt som muligt (dvs.
så tæt på D65 som muligt, god gråtoneskala/lineær gamma, og hvad der ellers har
betydning for korrekt billedgengivelse)
2.
Skarphed, noget af det vigtigste for mig (derfor
jeg også kun går efter DLP)
3.
Lumens, da den skal bruges i en stue, hvor der
ikke altid er helt mørk, ser jeg det som vigtigt, at den er lysstærk.
4.
Støjsvag – jeg ved godt, at DLP ikke er de mest
støjsvage, men støjer den ene af disse to betydeligt mere end den anden? Da den
skal være lige over mit hovedet, skal den gerne ikke larme alt for meget.
Så hvilken en er bedst, Planar PD8150 eller Sim2 D80E? Og er
disse to projektorer ikke blandt de bedste single chip DLP på markedet, når man tager LED
ud af ligningen?
|
Svar:
Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 11-September-2013 kl. 14:15
Uha et spændende valg, mellem to virkelig gode maskiner. Jeg er nok en kende farvet i mine betragtninger, da jeg selv ejer en Sim2 D80E. Men dejligt at se, at du har stort set samme krav til en projektor, som jeg har. Først og fremmest mener jeg, at Planar PD8150 stort set er identisk med Runco LS-5 (Planar har opkøbt Runco og relancerer deres Planar PD8130/50 som Runco LS-3/5 med en mindre model i LS-1, der mere eller mindre er identisk med LS-3 uden mulighed for high lamp mode). Otto må være den med de bedste forudsætninger for en sammenligning, da han har solgt Sim2 D80E og nu sælger LS serien fra Runco. Jeg har kun selv set en Runco LS-1, så det er denne mit sammenligningsgrundlag bygger på. Som jeg ser det er Planar/Runco mere lysstærk end D80E. Farverne er svært at sige noget om, da det var en demo jeg så af Runco, mens min egen Sim2 er kaliberet af Otto. Men LS-1 så ud til at have meget god farvegengivelse selv out of the box, så tror de er meget lig hinanden på korrekt billedgengivelse. Til gengæld synes jeg min er bedre, hvad angår sortniveau (LS-5 er nok bedre her end LS-1, da den har DarkChip3 i stedet for DarkChip2 i LS-1). Skarpheden er måske en kende bedre på D80E, men de ligger tæt op ad hinanden her pga. af deres 0.95” chip og begge har gode linser. Min D80E larmer noget, og det virkede som om støjniveauet på LS-1 var en smule mindre, men det er svært at vurdere sådan noget i en butik. Samlet set er Planar/Runco nok bedre pga. af det højere lysoutput. Men utroligt at en ældre model stadig kan være med i samme prisklasse, den blev solgt til da den udkom 2007, og jeg mener D80E udgik af markedet i 2010/11. Derudover er der meget hype om den dynamiske iris på Planar PD8150, som eftersigende er stort set usynlig og giver et væsentligt bedre sortniveau (noget af det bedste, når vi snakker 1-chip DLP). Personligt ville jeg dog slå DI fra, da jeg altid har kunnet se fejl ved funktionen, men det er nok en smagssag. Til sidst vil jeg lige knyttet en kommentar til dit spørgsmål om, hvorvidt disse to er blandt de bedste 1-chip DLP projektorer. Det vil jeg så ikke mene de er, de er gode ja (også ift. konkurrenterne i dag i prisklassen imo), men der findes bedre (og betydeligt dyere) 1-chip DLP’ere. De tre bedste – som jeg ser det – er Samsung SP-A900B, Sim2 HT3000E og Marantz VP11S2 (der findes sikkert flere, som jeg har glemt – Sharp måske?). Samsung SP-A900B er min favorit blandt alle 1-chip DLP maskiner (hvis jeg dog bare havde pladsen og pengene til den). Samsung’en producerer det skarpeste billede, der findes på markedet og farver og gråtone kan ikke blive bedre! Skal lige siges, at jeg kun har set SP-A800B, men den ligner storebroderen på de fleste punkter, men har en betydeligt lavere kontrast. Sim2 HT3000E er mere lysstærk end Samsung’en, men producerer ikke ligeså skarp og korrekt et billede. Marantz’en er nok den projektor der gengiver det bedste sortniveau af disse DLP’ere, og den har en super linse og gengiver næsten et ligeså skarpt et billede som Samsung SP-A900B. Den er dog ikke ligeså lysstærk som de andre to, og kan, så vidt jeg husker, ikke kalibreres til at gengive ligeså korrekt et billede. Derudover ved jeg ikke om man nødvendigvis behøver at tage LED maskinerne ud af ligningen, da jeg ikke ser dem som bedre end andre 1-chip DLP projektorer. Nu er jeg så ikke ramt af regnbuer, når vi kommer op i denne prisklasse, hvis man er det, så er LED selvfølgelig et godt valg. Men der er ikke sket meget i udviklingen af LED siden Vivitek kom med deres model i 2008. Problemet er, at de alle sammen er rimelig lyssvage (400-550 lumens kalibreret.)
------------- Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 16-Oktober-2013 kl. 15:04
Jeg er meget nysgerrig, har du fået købt projektor? Og hvis det er tilfældet, hvad valgte du?
------------- Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
|