Print side | Luk vindue

Reciever-kraft el. noget :) = meget brug for hjælp

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=129948
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 07:04

Emne: Reciever-kraft el. noget :) = meget brug for hjælp
Skrevet af: David O Jensen
Emne: Reciever-kraft el. noget :) = meget brug for hjælp
Skrevet den: 31-Januar-2014 kl. 11:38
Eftersom jeg den glade meget uvidende Hifi-freak, tillader jeg mig hermed som så mange andre før mig, at spørge jer orakler, guruer, guder, nørder, freaks mm. til råds.

Årsagen er denne, at min gamle DENON 2807., står og skal udskiftes, jeg vil have en ny og mere tidssvarende.
CD, BLU-ray, PS og Zappiti player skal kobles til, og jeg vil gerne have air-play mm. og så en enkelt HDMI fætter op i mit Panasonic VT50. Til sidst skal det hele smækkes sammen i en Logitech remote.

Jeg kører et 5.1 system i B&W, hvoraf front er DM 604S3, baghøjtalere 601 S3, center B&W (kan ikke huske, hvad den hedder men er i DM serien den store centermodel) og B&W sub 650éren.

Jeg bruger meget højtalerne til film, men også til stereo når jeg hører musik

Jeg plejer normalt ikke, at have problemer med, at købe udstyr, idet jeg læser mig til meget her på siden og andre steder.

jeg har haft kigget på følgende:

Yamaha RX-A820.              http://www.av-connection.dk/?PGr=6824&ML=2017 - http://www.av-connection.dk/?PGr=6824&ML=2017  til 4600 kr.

Pioneer SC-1223.               http://www.av-connection.dk/?PGr=4992&ML=1814 - http://www.av-connection.dk/?PGr=4992&ML=1814  til 4900 kr.

og slutteligt

Denon AVR-X4000            http://www.hifiklubben.dk/Products/denon-avr-x4000-surround-receiver-60061/ - http://www.hifiklubben.dk/Products/denon-avr-x4000-surround-receiver-60061/                                                                                                           til 7000 kr.

Grunden til jeg nu søger hjælp er, at jeg ringede til HIFIklubben, hvor jeg fik besked på ikke at bevæge mig ned under 125 W i reciever-kraft idet mine højtalere ellers vil lide i voldsom smerte grundet manglede kraft.

Da jeg ikke går ind for tortur og elsker mine højtalere mere end min kone kigger jeg pligtopfyldende på ovenstående forstærkere og læser og læser - men fatter minus af deres opgivne specs.

Jeg falder så tilfældigt over følgende udtale på HIFI-klubbens hjemmeside:

OBS: De opgivne 7 x 125 watt er målt som reelle hi-fi-watt 8 ohm, 20-20.000 Hz, lav forvrængning, to kanaler i drift). Målt på samme måde som de fleste konkurrenter gør det en irriterende 1 kHz hyletone i én kanal), yder AVR-X4000 hele 7 x 200 watt. Vær opmærksom på dette, når du sammenligner!

Nu kommer jeg så i tvivl, om hvilken af de ovenstående forstærkere jeg skal vælge. Jeg vil jo gerne, hvis muligt have Pioneer da jeg har hørt meget godt derom, men jeg er i tvivl om, hvorvidt den er kraftig nok eller ej. Jeg er ikke sikker på jeg rent klang-mæssigt ville være i stand til at bedømme om der er stor forskel på de forskellige - så stor en kender er jeg ikke. Blot den glade HIFI-freak uden store Knowledge. Jeg vil blot mine højtalere det bedste.

Tillader mig hermed at spørge om hjælp.

(vedhæftet til sidst til service for jer der måtte finde det brugbart for vejledning, specs på mine front-højtalere)

Med ønsket om en god weekend til jer alle og på forhånd tak.

David.

DM604 S3
Description: 3-way vented-box system
Dimensions
Height: 994mm (39.1in)
Width: 236mm (9.3in)
Depth: 398mm (15.7in)
Net Weight: 29.2kg / 64.2lb
Freq. Response: 39Hz - 22kHz ± 3dB
Freq. Range: -6dB at 30Hz and 42kHz
Sensitivity: 90dB spl (2.83V 1m)
Normal Impedance: 8 ohms (minimum 3 ohms)
Power Handling: 25W - 200W into 8 ohms)
Drive Units:
Unit 1: 1x 25mm (1in) metal dome high-frequency
Unit 2: 1x 180mm (7in) woven Kevlar® cone midrange
Unit 3: 2x 180mm (7in) aluminium cone bass
Finish Cabinet: Sorrento (light oak)
Grille: Black Cloth
Harmonic Distortion: 2nd & 3rd harmonics<1% 42Hz - 20kHz (90dB spl, 1m)
Crossover Frequency: 450Hz, 4kHz
Max. Recommended Cable Impedance: 0.1 ohms

Svar:
Skrevet den: 31-Januar-2014 kl. 11:40
HOV GLEMTE HELT I MIN IVER og SKRIVER DET SELF. er surround reciever det handler om

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 31-Januar-2014 kl. 12:02
Watt opgivelser er som en hvis herre i kirken. Du kan lettere bedømme en recivers kræfter på "kampvægt" end på watt specs.

Ved Pioneer vil jeg anbefale at gå op i deres SC-LX serie. Har selv B&W, og haft svage recievere på. Først nu hvor jeg har spændt en SC-LX83 foran, spiller de til deres bedste. Kan sikkert købes brugt til omkr 6k

Skrevet af: Berdel
Skrevet den: 31-Januar-2014 kl. 12:41
Jeg ville helt klart kigge nærmere på den denon - var selv meget tæt på at købe den.

Den har audyssey xt32 hvilket er uhørt i det prisleje - den kostede over 10k da den kom frem

hifi klubben plejer ikke at være blege for at lade deres kunder låne en receiver med hjem så det ville jeg forsøge mig med hvis jeg var dig

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=122503&PN" rel="nofollow - Stereo Setup

https://forum.recordere.dk/topic155207_post1560449.html" rel="nofollow - Multirum

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 31-Januar-2014 kl. 12:43
Jeg havde taget en Yamaha RX-A1030. Den fås til ca. 7.400,-

M.v.h.

Skrevet af: kennethbrdk
Skrevet den: 31-Januar-2014 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg ville helt klart kigge nærmere på den denon - var selv meget tæt på at købe den.

Den har audyssey xt32 hvilket er uhørt i det prisleje - den kostede over 10k da den kom frem

hifi klubben plejer ikke at være blege for at lade deres kunder låne en receiver med hjem så det ville jeg forsøge mig med hvis jeg var dig

Ja den er godt nok billig

Skrevet af: helljohn
Skrevet den: 31-Januar-2014 kl. 14:59
skal du ha god stereo ville jeg nok gå efter en noget bedre reciever eller en med pre out og en 2 kanals amp til dine fronte som fx http://www.hifiklubben.dk/Products/cambridge-azur-651r-surround-receiver-53182/ hvor rigtige watt er opgivet eller en combo som denne fx http://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-surround-receiver-marantz-sr5007-p-942.html og http://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-stereo-forstaerker-marantz-mm7025-p-653.html  du skal op med nogle penge for at få en reciever der lyder rigtigt godt i stereo,en par andre mærker der kan spille musik er Arcam og Anthem

-------------
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x

Skrevet den: 31-Januar-2014 kl. 18:16
Jeg læser med stor fornøjelse jeres indlæg. Jeg siger tak for buddene indtil videre. Dog er jeg nysgerrig da igen af jer har kommenteret på Pioneer sc1223??? Er den simpelthen for svag til at drive det setup jeg har el. ? Da en medarbejder ( LÆS SÆLGER) fra AV-Connection sagde at 1223éren var rigeligt til mit behov.

Oprindeligt havde jeg da også forestillet mig, at vælge AVR-x4000, MEN som Sønderjyde forsøger jeg jo at spare penge, hvilket jo er en god egenskab at have ( blot ikke i dette tilfælde :)), hvorfor jeg forsøger at bringe Pioneer på tale.

Det skal på ingen måde tolkes sådan, at jeg køber det billigeste, bare for at købe :) Jeg sætter stor pris på jeres tibagemeldinger og ud derfra forsøger jeg at vælge, hvad der giver bedste betingelser for mit setup, uanset pris :) (inden for mit loft på 7000 kr.)

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 31-Januar-2014 kl. 20:35
Det bedste du kan gøre for dig selv er at få skiftet dine B&W højttalere ud med nogle mindre forstærkerkrævende. De vil være en begrænsning for dig altid.....
Alternativt, så smider du nogle penge efter en eller flere kraftige effektforstærkere som du kan bruge sammen med dine højttalere nu og i fremtiden.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 31-Januar-2014 kl. 20:44
Køb en god mellem klasse reciever med pre out og se om du kan finde en brugt 2 kanals effekt forstærker som fx en Emotiva er du heldig kan du finde en for under 2k du vil få problemer med de ht med de fleste recievere i den prisklasse du leder i 

-------------

Skrevet den: 31-Januar-2014 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det bedste du kan gøre for dig selv er at få skiftet dine B&W højttalere ud med nogle mindre forstærkerkrævende. De vil være en begrænsning for dig altid.....
Alternativt, så smider du nogle penge efter en eller flere kraftige effektforstærkere som du kan bruge sammen med dine højttalere nu og i fremtiden.

Klaus

Man smider ikke guld på gaden!

Skrevet den: 31-Januar-2014 kl. 20:54
Korrekt, men der er heller ikke noget ved at smide de lækreste 20" alufælge med højhastighedsdæk på en Skoda Fabia med 60 hk dieselmotor. Der får man en meget bedre køreoplevelse med et sæt 15" og eco-comfort dæk.

Så skal man overveje om ikke man skal sælge 20"erne, eller bare få ny undervogn og 6 cylindret motor i Fabiaen.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk

Skrevet den: 31-Januar-2014 kl. 21:08
Det afhænger af rækkefølgen. Jeg h a v d e en kraftfuld forstærker da jeg fik tilbudt DM7, og blev overbevist om deres fortræffeligheder.

OP har gjort det omvendte og må indse der skal en voksen forstærker til hans ønskehøjttalere. For der er vel en grund til han har valgt lige de højttalere.

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 31-Januar-2014 kl. 21:37
Hvis det er ønskehøjttaleren, så må man også købe motoren der passer til. Hvorfor bruge 7000 kr nu, når man om kort tid opdager, at receiveren skal opgraderes igen.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet den: 31-Januar-2014 kl. 21:57
Så det jeg hører jer sige er, at jeg reelt fra starten af har været bagud på point i forhold til forstærker kraft på min nuværende denon 2807??

Som sagt så værdsætter jeg al vejledning og tillader mig hermed at sige.

Hvis jeg forstår korrekt og jeg hele tiden har haft en forstærker der er for "svag" er det jo ikke noget jeg har lagt mærke til.

Kom helt til at tænke på, at jeg i mit nuværende setup benytter mig af "brokobling" idet jeg benytter både A og B forstærker til at trække fronterne.

Ved ikke om dette har nogen reel indflydelse andet end jeg har ladet mig fortælle, at det giver mere kraft til mine fronter.

Skrevet den: 31-Januar-2014 kl. 22:03
Skal lige sige, at jeg valgte højtalerne ud fra synes jeg dens all-round kvalitet i forhold til et mix af musik og film. Jeg har ofte overvejet af skifte ud til mindre højtalere i form af de små satelit-højtalere fra B&W. Når jeg så har undersøgt, hvad jeg reelt kan tillade mig at kræve for mine højtalere i salgsværdi har jeg desværre draget konklusionen, at jeg slet ikke får det for dem, hvad jeg ønsker.

Jeg er stadig vild med højtalerne og synes de er fantastiske - hvorfor jeg ikke ønsker at skifte dem ud.

Jeg kan blot som tråden lægger op til - søge råd og vejledning ift. den bedst mulige reciever hertil.

Arff det er sgu svært at bestemme sig for, hvad man skal vælge

Skrevet den: 01-Februar-2014 kl. 00:48
Oprindeligt skrevet af David O Jensen David O Jensen skrev:

Kom helt til at tænke på, at jeg i mit nuværende setup benytter mig af "brokobling" idet jeg benytter både A og B forstærker til at trække fronterne.

Ved ikke om dette har nogen reel indflydelse andet end jeg har ladet mig fortælle, at det giver mere kraft til mine fronter.

Det du gør er ikke brokobling, men derimod bi-wiring, og intet andet! At du benytter både A- og B-udgangene giver dig ikke så meget som én milliwatt mere, da begge udgange trækker på den samme strømforsyning. A + B udgangene er inde i forstærkeren samlet, på den anden side af et relæ.

M.h.t. effekt, så er det som med hestekræfter i biler - man kan ikke få for mange kræfter! Jo flere watt du har at give af, desto mere frit og lækkert, vil dine højttalere spille/yde.

Så som flere foreslår, køb en receiver, som featuremæssigt opfylder dine ønsker, og køb så en separat effektforstærker til fronterne. Spar evt. sammen til en ordentlig effektforstærker, og tilføj den senere.

M.v.h.

Skrevet den: 01-Februar-2014 kl. 00:53
I øvrigt ville jeg af de receivere du har nævnt, tage Yamaha RX-A820!
Hvorfor? Tjoh, den er ganske neutralt spillende, har fede features, de rette tilslutninger - inkl. 7.2 linieudgange!
Sidst men ikke mindst, så er Yamaha's fejlrate tæt på markedets bedste (læs: laveste!). De fejler ALDRIG noget. Kunderne køber dem, tager dem med hjem, og så ser man dem først igen, når de mener at der er kommet så meget nyt, at nu skal apparatet skiftes.   

M.v.h.

Skrevet den: 01-Februar-2014 kl. 04:04
HAHA Ja Henrik, mente nu Bi-wiring.... Tankefejl fra min side... Det er rart at man lige lærer de korrekte termer.

Ok, mht. bi-wiring, at dette ikke giver mere. Da jeg snakkede med en sælger fra AV-connection sagde han at dette bestemt havde en stor indflydelse og man klart ville få mere "luft" ved at gøre dette på denne måde.

At det så nu reelt som du siger ikke er den store mærkbare effekt, tager jeg til efterretning. Er blot trist over, at en sælger fyrer ovenstående af, og hvad han så siger ikke er gangbart. Men ja han skal jo sælge hans varer.

Nu skriver størstedelen af jer så effektforstærker, hvilket jeg ikke har nogen erfaring med overhovedet. Hvilken "størrelse" vil være godkendt for at opfylde højtalernes behov.

Hvis man nu snakker procent satser, hvor mange procent vil jeg ca. kunne udnytte mine højtalere ved at vælge Yamaha RX-A820 ( for ligesom at stille det op på denne måde). Kan jo næsten høre på jer at kraften i de "valgte" recievere på ingen måde er nok for at udnytte mine højtalere til fulde. For som jeg næsten tror jeg har forstået det betyder det jo at lyden bliver bedre eller tydeligere ved jo mere kraft man har i sin reciever - medmindre jeg tolker det forkert - har ikke helt forstået, hvad konsekvensen er ved at erhverve en svag reciever ift det højtaler setup man har.

Til jer der ryster på hovedet og tænker NOOB/ uvidende amatør, og et eller andet sted føler i bliver ved med at svare på det samme, kan jeg kun sige, at jeg værdsætter alle inputs og tager alt til efterretning og gør mig en masse positive erfaringer :) Tag det endeligt ikke negativt op, hvad jeg lige skrev - jeg er bare lidt tungnem og prøver at lære efter bedste evne.

David Ove

Skrevet af: Mr. Laursen
Skrevet den: 01-Februar-2014 kl. 09:36
Jeg havde samme reciever som dig. Jeg har faktisk næsten det samme setup som dig i højttalere blot med 7.1 med to b&w dipolære sidehøjttalere. Jeg skiftede til NAD t777 efter at have lyttet til både den og denon'en. Jeg synes simpelthen at den giver højttalerne den effekt de fortjener og skal have og har absolut ikke fortrudt. Men da den ikke har AirPlay måtte der en Apple tv til som jeg så også bruger til netflix. Det hele er samlet i min nye hjemmebio og jeg har absolutt ikke fortrudt. Fordelen ved NAD'en er at jeg kan sætte mig i bio'en, skrue godt op og nyde glimrende stereo.

Bare min erfaring.

Mvh Mark

-------------
Mvh. Mark
Bio:
NAD T777, 2x B&W DM604-S3,1xB&W CMC, 2x B&W DM601 S3, 2x B&W DS6S3, 1x Dali Concept Sub., Pioneer BDP-LX
AppleTv

Stue:
Samsung UE55HU6900U, NAD C356BEE + sonos con, 2 B&W CM1 + ASW 608

Skrevet af: Mr. Anderson
Skrevet den: 01-Februar-2014 kl. 09:39
Du kan sammenligne dit setup med mit på den møde at jeg bruger en god reciever til baghøjttaler og center samt en kraftig effekt til min fronter som bare har brug for strøm.

Jeg får feature via recieveren og effekt fra et andet sted som altid kan udskiftet ellers sælgers hvis jeg ville ned i mindre højttaler. Det giver en kæmpe forskel med B&W højttaler, den Denon AVR3313 som jeg har er forgænger til X4000 og den har slet ikke krafter nok til dine eller mine B&W'er men det har min NAD C275 2 kanals effekt forstærker selvom den "kun" har 25 watt mere pr kanal. Den har til gængæld 100 gange mere strømstyrke i wattene ;) 

-------------
LG 65B7 - PS4 Pro - Denon X7200WA - B&W 706S2, HTM 72S2, DB4S & CCM663 - Nvidia Shield - Sonos

Skrevet af: Mr. Laursen
Skrevet den: 01-Februar-2014 kl. 09:42
Iøvrigt var mit loft også 7000 - 10.000 indtil jeg hørte hvad der kunne komme ud af mine b&w'er med den rette strømstyrke....

-------------
Mvh. Mark
Bio:
NAD T777, 2x B&W DM604-S3,1xB&W CMC, 2x B&W DM601 S3, 2x B&W DS6S3, 1x Dali Concept Sub., Pioneer BDP-LX
AppleTv

Stue:
Samsung UE55HU6900U, NAD C356BEE + sonos con, 2 B&W CM1 + ASW 608

Skrevet den: 01-Februar-2014 kl. 09:58
Også den vej jeg valgte.

Min Marantz kan sagtens få mine Quad 22L2 til at spille men med min mm7025 effekt er der meget mere styr over dem og jeg får features fra min sr7007,det er en løsning som virker Tongue 

-------------

Skrevet den: 01-Februar-2014 kl. 17:18
Eftersom jeg har været på mine tryglende knæ og har indgået en pagt med "djævlen" (læs kone), har jeg nu fået lov at strække budgettet lidt til jeg MÅSKE kan købe en Yamaha RX-A2030. Dette fordi jeg kan forstå at jeg skal strække mit budget for højtalernes skyld. Tillige satser jeg på, at jeg fra gemmeren kan hive yderligere finanser frem og investere i en effekt-forstærker, hvis såfremt det bliver nødvendigt??

Grunden til jeg vælger at køre Yamaha og give det en chance er at der er flere på tråden der har anbefalet yamaha. Godt nok ikke 2030 - men det kan jo aldrig skade at gå en model el. 2 op når man nu endelig har fået godkendt købet.

Jeg venter i spændning jeres dom :

Skrevet den: 01-Februar-2014 kl. 17:45
Meget fin reciever og til de 8700 som mutanten vil ha er det et godt køb men husk at watt ikke opgives rigtigt af ret mange mærker,denne har et mærkeligt drop i ydelse ved 5 kanaler drevet på en gang sparker den 69w i 8 ohm ud selvom den markedføres 220w pr kanal så er det altså ved 1 kanal drevet i 8 ohm og 140 w ved 2 Smile

-------------

Skrevet den: 01-Februar-2014 kl. 17:55
Yamaha RX-A2030 er absolut anbefalelsesværdig!! Den er i en helt anden liga, end RX-A730/RX-A830/RX-A1030.
RX-A2030 har alle de fede ting, som RX-A3030 har, men har blot en smule mindre power. Så den er rigtig fed!
Og hvis du senere vælger at tilføje en effektforstærker på fronterne, så er du suverænt kørende de næste mange år.

M.v.h.

Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 01-Februar-2014 kl. 18:20
Måske vi lige skulle falde til jorden alle sammen. Manden har været tilfreds med den effekt en middelmådig denon kunne leverer, hvis han ender med en Yamaha 1030/2030 eller tilsvarende i andre modeller, så vil jeg æde min hat på han aldrig behøver nærme sig en effekt! De har rigelig til at sætte de b&w i sving...

Jeg har selv en onkyo 3010 og den kan dæleme banke fint igennem...

Hvis du kan finde en 2030 til ca 8 k er det bare med at slå til, god pris, god forstærker med god indmad...
Den bliver du rigtig glad for!

-------------
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758

Skrevet af: bbond
Skrevet den: 01-Februar-2014 kl. 19:47
7 effekt-trin (med tryk på effekt;), en for-forstærker, en processor, div. digitale features, en tuner, printplader & komponenter i top kvalitet, kraftig forarbejdet chassis med tyk alu-front... måske en strømforsyning..? "trækker" samtlig højttalere på markedet og lyden er 100% neutral.... målt og vejet i ægte Watt af HiFi-Klubben...

Alt dette for kun 7.000,- Danske kroner.....   

Hvad tror du selv Wink

Altså: hver kanal koster 1.000,- hårdt beskattede kroner... momsen, alene, tager 200,- hertil kommer div. afgifter på elektronik - avance til den butik du køber varen i... mellem 10 & 25%, hertil fragt og andre håndteringsafgifter... avance til producenten, import afgifter, avance til importør og evt. andre mellemled... 

Og vi er, endnu, ikke kommet til det det drejer sig om... Receiveren, elektronikken, lyden... måske og hvis solen skinner... er der for 250,- kr. reelt pr. kanal ?.... tror sgu at en smartphone levere mere strøm (og ægte watt) via. jack-stikket LOL 

Bond Cool

Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 06-Februar-2014 kl. 18:41
Spørgsmål fra en nysgerrig:
Kan nogen forklare mig hvorfor mange mener de nævnte højttalere skal have en kraftigere forstærker?
Jeg troede en høj sensitivitet(90dB 1m)var ensbetydende med at højttalerne var letdrevne, så hvad er det der gør at disse højttalere kræver mere power, hvis man altså ikke har behov for at simulere koncert?

Skrevet den: 06-Februar-2014 kl. 23:07
B&W højttalere er notorisk svære at drive. Skiftende impedanser op gennem frekvensområdet og fasedrej der er tunge at håndtere for forstærkere.

Eksempelvis DM603 her:
http://www.stereophile.com/images/archivesart/DM603FIG1.jpg

http://www.stereophile.com/content/bw-dm603-s3-loudspeaker-measurements - http://www.stereophile.com/content/bw-dm603-s3-loudspeaker-measurements

Klaus

-------------

Skrevet af: Bruger udmeldt 17
Skrevet den: 06-Februar-2014 kl. 23:24
Værst af alle højttalere er B&W N801

Over 60 gr fasedrej ved ca 3 ohm 

Det er en direkte forstærkerdræber Big smile

Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 06-Februar-2014 kl. 23:36
Tak, der er mere mellem himmel og jord

Skrevet den: 10-Marts-2014 kl. 02:00
Update. Så er forstærkeren- Yamaha rx-a2030 bestilt og jeg venter i spænding. Dog et lille spørgsmål - den automatiske audio setup der medfølger - er den noget værd ?? Eller skal man overveje og hyre og prof. Til at kalibrere recieveren ? Således at det er 100 % korrekt indstillet.

Kan desuden oplyse at der inden længe kommer en fremvisning af mit ydmyge setup under rette forum ( min hjemmebio) inden længe.. Håber der at modtage en del konstruktiv kritik og eventuelle forslag.

Mvh.

Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 10-Marts-2014 kl. 02:12
En professionel vil jo helt sikkert kunne klare det bedre end den automatiske. Men synes nu Yamahas fungerer upåklageligt. Men uanset løsning, så er de begge to vejledninger. Når den er blevet indstillet, enten af en professionel eller den automatiske, så skal du selv gå ind og ændre de sidste detaljer, så de passer efter dine ører. Hverken den ene eller den anden, kan vide hvad du bedst kan lide.

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-Marts-2014 kl. 06:53
Oprindeligt skrevet af helljohn helljohn skrev:

Meget fin reciever og til de 8700 som mutanten vil ha er det et godt køb men husk at watt ikke opgives rigtigt af ret mange mærker,denne har et mærkeligt drop i ydelse ved 5 kanaler drevet på en gang sparker den 69w i 8 ohm ud selvom den markedføres 220w pr kanal så er det altså ved 1 kanal drevet i 8 ohm og 140 w ved 2 Smile

Jeg har gravet lidt i disse "mærkelige" målinger, og spurgt nogle af de anmeldere der har lavet dem. En af de ting jeg finder mest interessant, er at nogle forstærkere måler fint i 5 kanaler, men meget lavt i 7 kanaler - dvs. den totale effekt er lavere i 7 kanaler end i 5, hvilket ikke umiddelbart giver mening. Forklaringen er at mange moderne receivere har nogle ret avancerede sikrings-kredsløb, og ofte vil forstærkeren lukke meget tidligt ned, hvis man forsøger at afspille fuldt frekvensområde ved fuld udstyring i alle kanaler samtidig - hvilket præcist er dét man gør når man laver sådan en måling.

Med andre ord, hvis du i en anmeldelse bare ser et tal og ikke en komplet kurve, så du kan se om værdien opstår fordi forstærkeren klipper eller om sikringskredsløbet lukker ned, så er værdien utroværdig. Du ved ikke om det er et tegn på hvor kraftig receiveren reelt er i et real-world scenarie hvor du har højttalere tilsluttet og spiller normalt materiale, eller om det bare er et sikringskredsløb der slår til når receiveren møder en unaturlig belastning. Det er med andre ord ikke nødvendigvis negativt at receiveren lukker tidligt ned når man forsøger at lave denne test - det kan jo i Yamaha's tilfælde hænge fint sammen med den meget lave fejlrate. Det har ikke nødvendigvis nogen betydning når du sætter højttalere til.

Når det er sagt, så er der ingen tvivl om at Yamaha er nogle slyngler hvad "reklame-watt" angår, dog fremgår der som regel mere seriøse opgivelser af manualen, som jeg har indtryk af er fint retvisende. Så det tal der står øverst i markedsføringen, det er absolut hvad man kan kalde "optimistisk".

Ovenstående demonstrerer blot endnu engang at det i højere grad handler om sund fornuft og at afprøve før man køber, end om at gennemskue watt-opgivelser.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Marts-2014 kl. 06:57
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

B&W højttalere er notorisk svære at drive. Skiftende impedanser op gennem frekvensområdet og fasedrej der er tunge at håndtere for forstærkere.

Lige en uddybning: Det er ikke nødvendigvis mere effekt, men mere strømstyrke der er brug for. De to hænger ofte sammen, men ikke altid.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Marts-2014 kl. 07:09
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

En professionel vil jo helt sikkert kunne klare det bedre end den automatiske. Men synes nu Yamahas fungerer upåklageligt. Men uanset løsning, så er de begge to vejledninger. Når den er blevet indstillet, enten af en professionel eller den automatiske, så skal du selv gå ind og ændre de sidste detaljer, så de passer efter dine ører. Hverken den ene eller den anden, kan vide hvad du bedst kan lide.

Ordkløveri: Jeg synes det er forkert at sige at man SKAL gå ind og ændre selv. Man KAN gøre det hvis man vil. De fleste kan godt lide resultatet af en nogenlunde korrekt opsætning.

Det skal dertil siges at mange TROR de ikke kan lide "korrekt" lyd, fordi de har en forkert opfattelse af hvad "korrekt" er. Eksempelvis er det nærmest en sygdom i branchen, at folk tror at hvis der mangler bas, så er lyden "for korrekt"...

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 09-Januar-2015 kl. 17:04
Nårh tænkte at tiden var inde til en mindre update... Har nu købt og haft en Denon avr3313 i nogen tid nu.. jeg har til dels været tilfreds med købet... Det er lækkert at få en masse ny tilslutningsmuligheder, hvilket dog også har vist sig at være et problem da jeg ikke kan få det til at virke..

Til at starte med koblede jeg alle mine enheder på via HDMI og gik ind i opsætning og satte billede og lyd til via HDMI... Jeg har så kørt et enkelt kabel op i ARC HDMI på mit VT50... Som jeg så har forstået det, virker min 3313 som en HDMI switch, hvor man på sin forstærker skifter mellem kabeltv, medie-asfspiller og PS, så sørger den for at "billede og lyd skifter til det valgte...Meget smart - bortset fra at det gør den ikke... Jeg kan ikk få "switch" funktionen til at virke og lyden opfører sig ligeledes på en mærksværdig måde...
Jeg har dog ikke haft megen tid til at lege med indstillingerne ( tror jeg laver en fabriks-reset og starter forfra), grundet en lille ny bebs der tager meget tid.

En AVR3313 - hvilke kalibreringsmuligheder har en sådan forstærker ud over den medfølgende MIC? - Tænker her en mere proff. kalibrering..

Ligledes tænkte jeg om der var en venlig sjæl i nærheden af Haderslev i sønderjylland der er 100m mester i opsætning af DENON, der muligt mod lidt betaling eller mad el lign. der vil bruge lidt tid sammen med mig og hjælpe til med en ny opsætning - kan jo tænkes at det er mig den er galt med (sandsynligvis)

Lydmæssigt er jeg stadig lidt splittet - jeg synes at med min nuværende opsætning ( B&W DM 604 S3bi-wiring) - at det er som om at bassen i stereo virker lidt anstrengt, som om den ikke får helt nok power. I det store hele synes jeg at lyden i sig selv lyder en anelse anstrengt, hvilket jeg finder en anelse bekymrende..

Igen kan det tænkes at det er en opsætningsfejl, men det får mig igen til at tænke på den forjættede effektforstærker - hvorfor jeg nu søger en enten ny eller brugt effektforstærker i prsiklassen 3000-3500 kr. Kender i nogen der har noget brugbart liggede modtager jeg gerne henvisninger.. Kigger selv pt. på NADC275bee hvad enten det skal være nyt eller brugt.

På forhånd tak.

David

Skrevet af: palleti
Skrevet den: 13-Februar-2015 kl. 21:05
Læste lige tråden op... hvad blev der egentlig af 2030'eren, som var bestilt, og hvor alle var enige om var et godt valg?

Print side | Luk vindue