Print side | Luk vindue

Valg og placering af projektor

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143810
Udskrevet den: 23-December-2024 kl. 06:55

Emne: Valg og placering af projektor
Skrevet af: kelstrup
Emne: Valg og placering af projektor
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 21:10
Dav 

Jeg vil gerne sætte en projektor enten lige over min sofa (der er strøm i loftet der) eller på et stativ bagved. Der vil være tre m til lærredet. Jeg er lidt tændt på at projektoren ikke sidder fast i loftet, da jeg så kan flytte udstyret til andre rum i huset.

Hvor stort et lærred skal jeg bruge til 3 m afstand?

Ang. lyd, er det muligt at få surround-højttalere der kører bluetooth, så jeg ikke behøver trække kabler alle mulige steder?

Vil surround fungere, hvis baghøjttalerne hænger i loftet, dvs. et godt stykke over ens ører (eller er dette ligemeget)?

Kan nogen anbefale et sæt udstyr der dækker lærred, full HD projektor, surround forstærker og højttalere for op til 15.000? Hvilket mærke projekter er godt uden at være for dyrt? Er der mærkbar forskel på kvaliteten af lærreder?

Mange spørgsmål, ved det godt, ville bare i gang! Mange tak for al hjælp!

-------------
Med venlig hilsen

Søren Kelstrup

Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 21:44
Så nemt er det ikke.

Men på projektorcentral er der en beregner så kan hjælpe diig..

På brugtmarkedet kan du få de meste af dine ønsker opfyldt.

Og ja der er kæmpe forskeld på lærreder.

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 22:13
Det er et spørgsmål man ikke kan svare på.

Foran hver enkelt projektor er der et objektiv og det er forskelligt fra projektor til projektor.

Så størrelsen på billedet afhænger af projektor og afstanden mellem projektor og lærred.

Jeg har selv en Optoma HD20 og ca. 3½ til lærred, hvor jeg så har et billede på 100".

Jeg har lige sat et projektor op hos min søn (Epson 5210) og her er c. samme afstand og her er lærred 106".

De 2 projektor jeg her nævner har ikke lens shift og så er det nødvendigt at de bliver monteret i en bestimmt højde for at billede passer med lærred. Køber man derimod en projektor med LensSift, er man ikke bundet så meget. Men så er projektoren også dyrer.

Så du skal finde ud af, hvor stor du gerne vil have billedet o så kan du begynde at kigge efter en projektor der kan give det billede ud fra 3 m.

Som nævnt tidl. så er projectorcentral et godt sted at starte:
%20 - http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm

Print side | Luk vindue