Print side | Luk vindue

GØR DE MERE UD AF LYDEN I 7.1 END I ATMOS

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=157367
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 07:19


Emne: GØR DE MERE UD AF LYDEN I 7.1 END I ATMOS
Skrevet af: T-Duck
Emne: GØR DE MERE UD AF LYDEN I 7.1 END I ATMOS
Skrevet den: 08-Januar-2019 kl. 20:41
Nu har jeg en god stak film med atmos efterhånden. Jeg har bare følt på det sidste der manglet noget. Så jeg for sjov lavet mit setup om til 7.1 da vi har indrettet stuen til vi sidder tættere på tv'et. Kan det passe at de gør mere ud af 7.1 end atmos og dtsX. Min receiver er kun maks 7 kanals. Det lyder det i atmos, når det bliver udnyttet. Men jeg synes det sker kun i en eller to scener per film



Svar:
Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 08-Januar-2019 kl. 20:47
Pusletaske?

-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 08-Januar-2019 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

<strong style="font-size: 11px;">Pusletaske?
sorry autokorrektur. Er ændret nu


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 08-Januar-2019 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

<strong style="font-size: 11px;">Pusletaske?
sorry autokorrektur. Er ændret nu
Det så godt nok sjovt ud.


-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 08-Januar-2019 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

<strong style="font-size: 11px;">Pusletaske?
sorry autokorrektur. Er ændret nu
jeps
Det så godt nok sjovt ud.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 09-Januar-2019 kl. 10:38
Kan du ikke prøve at sætte dig ved en computer og skrive dit indlæg én gang til? Det er komplet uforståeligt.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 09-Januar-2019 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Kan du ikke prøve at sætte dig ved en computer og skrive dit indlæg én gang til? Det er komplet uforståeligt.
Er det uforståeligt at jeg har skrevet? jeg spørger om de gør mere ud af 7.1 end atmos på film?


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 09-Januar-2019 kl. 10:45
Det synes jeg ikke.

Det jeg har hørt med Atmos DTS:X har givet god lyd


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 09-Januar-2019 kl. 10:47
Atmos DTS:X burde også give bedre lyd, da det er vektor baseret og dermed kommer man til at udnytte alle højtaler. 

Nogle film er kun i 5.1 andre i 7.1. Ved Atmos/DTS:X vil man udnytte alle højtaler.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 09-Januar-2019 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det synes jeg ikke.

Det jeg har hørt med Atmos DTS:X har givet god lyd
Synes at mine mine atmos kanaler tit tavse i forhold til et stort flot lydspor som på fx. Ready player one, som jeg synes har det bedste atmos, når så er sagt. synes jeg de ar tavse nok 90% gennem hele filmen. Men Når de så spiller, så er der knald på.


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 09-Januar-2019 kl. 13:56
Enig med Jonas_h, kan du ikke i det mindste ændre overskriften (den giver ingen mening)?
Det er ikke meningen, at Atmos-højttalere skal brage løs hele tiden
Det meste af tiden er det netop til atmosfære (Atmos)

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 09-Januar-2019 kl. 14:04
Enig! Hvad betyder:

PUSLE DE MERE MED


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 09-Januar-2019 kl. 14:11
Har din receiver ikke noget scene du kan sætte. På min Yamaha hedder det vidst Surround Scene, så bruger den alle højttalerne, hvor den laver noget virtuelt surround og når du så har Atmos lydspor, bruger den det rigtigt.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 09-Januar-2019 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Enig med Jonas_h, kan du ikke i det mindste ændre overskriften (den giver ingen mening)?
Det er ikke meningen, at Atmos-højttalere skal brage løs hele tiden
Det meste af tiden er det netop til atmosfære (Atmos)
Jeg synes bare bare i forhold ting der kommer hen over hovedet på en, som vind, regn, knirken fra et loft. Det er front eller surround kanalerne. Jeg lavet et forsøg med Ready player one, med at slå atmos fra, og kun kørte i 5.1 til at starte med, der var mere surround lyd og end hvis atmos metadataen tog over. og hvis vi tager den 3. xXx film. det eneste tidspunkt der var fut i atmos kanalerne der hjemme, var med helikopteren fløj over båden. Så jeg undre mig bare


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 09-Januar-2019 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Enig! Hvad betyder:

PUSLE DE MERE MED
Nørkle, finpudse osv.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 09-Januar-2019 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Har din receiver ikke noget scene du kan sætte. På min Yamaha hedder det vidst Surround Scene, så bruger den alle højttalerne, hvor den laver noget virtuelt surround og når du så har Atmos lydspor, bruger den det rigtigt.
Nej ikke på min denon h 1400. der er det bare atmos, eller dtsX. Jeg kan kun nerualX eller DSU ved ikke objekt baseret lyd


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 09-Januar-2019 kl. 14:20

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Enig! Hvad betyder:

PUSLE DE MERE MED
Nørkle, finpudse osv.
Så vil jeg foreslå du ændrer overskriften til:

GØR DE MERE UD AF LYDEN I 7.1 END I ATMOS


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 09-Januar-2019 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Enig! Hvad betyder:

PUSLE DE MERE MED
Nørkle, finpudse osv.

Så vil jeg foreslå du ændrer overskriften til:

GØR DE MERE UD AF LYDEN I 7.1 END I ATMOS
Snakker du lige så korrekt dansk som de skriver?


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 09-Januar-2019 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Enig! Hvad betyder:

PUSLE DE MERE MED
Nørkle, finpudse osv.

Så vil jeg foreslå du ændrer overskriften til:

GØR DE MERE UD AF LYDEN I 7.1 END I ATMOS
Snakker du lige så korrekt dansk som de skriver?
Ja stort set :)


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 09-Januar-2019 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Enig med Jonas_h, kan du ikke i det mindste ændre overskriften (den giver ingen mening)?
Det er ikke meningen, at Atmos-højttalere skal brage løs hele tiden
Det meste af tiden er det netop til atmosfære (Atmos)
Jeg synes bare bare i forhold ting der kommer hen over hovedet på en, som vind, regn, knirken fra et loft. Det er front eller surround kanalerne. Jeg lavet et forsøg med Ready player one, med at slå atmos fra, og kun kørte i 5.1 til at starte med, der var mere surround lyd og end hvis atmos metadataen tog over. og hvis vi tager den 3. xXx film. det eneste tidspunkt der var fut i atmos kanalerne der hjemme, var med helikopteren fløj over båden. Så jeg undre mig bare
 
Jeg er måske langsom... Men hvad er det du har testet? Du har taget et Atmos lydspor og sammenlignet lyden mens du på receiveren slår Atmos til og fra? Og du synes det lød bedre uden lofthøjttalerne?

Jeg fik Atmos for et års tid siden og er sådan set enig i, at det er sjældent at lyden brager ud af loftshøjttalerne - men panoreringer, sammenhænge og generelt fornemmelsen af den ekstra dimension synes jeg bestemt er tilstede i Atmos-film. 






Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 09-Januar-2019 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Enig! Hvad betyder:

PUSLE DE MERE MED
Nørkle, finpudse osv.

Så vil jeg foreslå du ændrer overskriften til:

GØR DE MERE UD AF LYDEN I 7.1 END I ATMOS
Snakker du lige så korrekt dansk som de skriver?

Ja stort set :)
Og så begynder jeg at skrive De til Dem. Det går virkelig godt var?


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 09-Januar-2019 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Enig med Jonas_h, kan du ikke i det mindste ændre overskriften (den giver ingen mening)?
Det er ikke meningen, at Atmos-højttalere skal brage løs hele tiden
Det meste af tiden er det netop til atmosfære (Atmos)
Jeg synes bare bare i forhold ting der kommer hen over hovedet på en, som vind, regn, knirken fra et loft. Det er front eller surround kanalerne. Jeg lavet et forsøg med Ready player one, med at slå atmos fra, og kun kørte i 5.1 til at starte med, der var mere surround lyd og end hvis atmos metadataen tog over. og hvis vi tager den 3. xXx film. det eneste tidspunkt der var fut i atmos kanalerne der hjemme, var med helikopteren fløj over båden. Så jeg undre mig bare
 
Jeg er måske langsom... Men hvad er det du har testet? Du har taget et Atmos lydspor og sammenlignet lyden mens du på receiveren slår Atmos til og fra? Og du synes det lød bedre uden lofthøjttalerne?

Jeg fik Atmos for et års tid siden og er sådan set enig i, at det er sjældent at lyden brager ud af loftshøjttalerne - men panoreringer, sammenhænge og generelt fornemmelsen af den ekstra dimension synes jeg bestemt er tilstede i Atmos-film. 






Har testet atmos lydspor, og slog så atmos delen fra, så jeg havde 5.1 sporet så var panoreringen bedre mellem front og surround. Det kan også være at min stue ikke er skabt til atmos. så må jeg jo bare holde mig til 5.1 eller 7.1


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 09-Januar-2019 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Enig! Hvad betyder:

PUSLE DE MERE MED
Nørkle, finpudse osv.

Så vil jeg foreslå du ændrer overskriften til:

GØR DE MERE UD AF LYDEN I 7.1 END I ATMOS
Snakker du lige så korrekt dansk som de skriver?

Ja stort set :)
Og så begynder jeg at skrive De til Dem. Det går virkelig godt var?
Du har fat i noget af det rigtige, og har skrevet De med stort


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 09-Januar-2019 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Enig! Hvad betyder:

PUSLE DE MERE MED
Nørkle, finpudse osv.

Så vil jeg foreslå du ændrer overskriften til:

GØR DE MERE UD AF LYDEN I 7.1 END I ATMOS
Snakker du lige så korrekt dansk som de skriver?

Ja stort set :)
Og så begynder jeg at skrive De til Dem. Det går virkelig godt var?

Du har fat i noget af det rigtige, og har skrevet De med stort

Jeg har lært det min mormor og oldemor i sin tid. pga. min hang til gamle danske film.
Man Han skal lige huske vi kan komme længere ud, end Han tror.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 10-Januar-2019 kl. 06:40
Til alle jer, der pusleR med ord. Der er INGEN, der kan finde ud af, hvordan det fungereR. Det undreR mig! Bruger mellemrum i sammensatte ord. Det ser jo helt forkert ud. Jeg selv, har så et problem med kommasætning, der er sikkert flere fejl, jeg ikke kan se i ALLE mine indlæg her og der...

Det eneste, som mangler i overskriften er et "?", da det er et spørgsmål, der stilles. Men hvad synes I?


Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 10-Januar-2019 kl. 10:54
Hvorfor skal tråden ødelægges af ordkløveri ? 

Vi har ingen atmos herhjemme, ikke fordi jeg ikke ønsker det. Men fordi fruen har nedlagt veto, indtil vi får et dedikeret rum, hvilket først sker den dag børnene flytter hjemmefra. 

Så vi kører 5.1. Så hvis du synes 7.1 lyder bedre end 5.2.1, så er det bare at skifte om, eller som en anden nævner prøver at køre med matrix surround på dine atmos. som din receiver også understøtter. 


-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 10-Januar-2019 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Hvorfor skal tråden ødelægges af ordkløveri ? 

Mit bud er fordi nogen blev sure over at han kritiserede Atmos, man må ikke kritiserer de ting nogle har bestemt er det bedste

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: ARTISTEN
Skrevet den: 10-Januar-2019 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Nu har jeg en god stak film med atmos efterhånden. Jeg har bare følt på det sidste der manglet noget. Så jeg for sjov lavet mit setup om til 7.1 da vi har indrettet stuen til vi sidder tættere på tv'et. Kan det passe at de gør mere ud af 7.1 end atmos og dtsX. Min receiver er kun maks 7 kanals. Det lyder det i atmos, når det bliver udnyttet. Men jeg synes det sker kun i en eller to scener per film
Jeg har kun hørt atmos i en kommerciel biograf, og må sige at det virker ligeså godt som ved 7.1, men salen bliver ombygget for en mio, og så er lyden i 3 dimissioner og syndes ikke den store udskrivning er pengene værd for hellicopteren er ikke ud for min næsetip som billedet angiver jeg kan høre lyden men det kan jeg også derhjemme, jeg har privat 7.1. Og hvis man gider kan man downloade en atmos trailer fra Dolby på demoworld, jeg er begrejstert over lyden på 7.1 opstilling , højtalerne i loftet ,så sæt dem op, hvis du vil have mulehår for mange penge, men hvis man ikke har 5000,er jeg fuldt ud tilfreds med 7.1.
Det har herinde været diskuteret hvilket immersive Sound der er bedst der er 3 systemerer at vælge imellem , og auro3d siges at være bedst til at gengive immersive Sound


-------------
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.



Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Januar-2019 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Hvorfor skal tråden ødelægges af ordkløveri ? 

Mit bud er fordi nogen blev sure over at han kritiserede Atmos, man må ikke kritiserer de ting nogle har bestemt er det bedste
Arrrh... Hop lige ned fra hesten :)

Der var auto-correct fejl i overskriften som gjorde det ulæseligt, og første indlæg er det (stadig) svært at forstå, hvad der er forsøgt testet/sammenlignet. 


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 10-Januar-2019 kl. 16:40
Hvis jeg har forstået tråden rigtigt, så ville den helt korrekte overskrift vel hedde :

"Gør de mere ud af lydmixet i 7.1 end i Atmos?"

Er det korrekt forstået?

I så fald, så kan man jo stille samme spørgsmål mht. 5.1 vs 7.1, for det er samme situation - samme mængde lyd skal fordeles over flere kanaler/højttalere. Og det er jo klart, at jo flere kanaler som er med til at "deles om" opgaven, jo mindre behøver hver kanal at lave. Det skal man lige vænne sig til. Tænk på det sådan, at selv hvis du ser film i stereo er det stadig det samme soundtrack du hører. I stereo nedmixes alle kanalerne til to, og hvis du sætter en gedigen actionfilm på med et moderne lydspor men mixer det ned i stereo, og hører det på samme niveau du normalt gør i surround, så er det EDDERFANDEME HØJT!!! I eksemplet med helikopteren, så mixes lyden fra helikopteren med alt andet surround i 5.1/7.1, mens den i Atmos (mere eller mindre) har sine egne kanaler. Det kan nok sagtens give et indtryk af, at der er mere "knald på" i 7.1.

Det er desuden mit indtryk, at mange som installerer Atmos har forholdsvis små højttalere i loftet, som måske ikke rigtigt har samme pondus som resten af et eksisterende system. Jeg kender selvfølgelig ikke dit system, men måske kan det være en del af forklaringen; for en fed Atmos-oplevelse skal dine heights kunne følge med resten.


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 10-Januar-2019 kl. 16:40
VOLAPYK!

-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: PerW
Skrevet den: 10-Januar-2019 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det synes jeg ikke.

Det jeg har hørt med Atmos DTS:X har givet god lyd
Synes at mine mine atmos kanaler tit tavse i forhold til et stort flot lydspor som på fx. Ready player one, som jeg synes har det bedste atmos, når så er sagt. synes jeg de ar tavse nok 90% gennem hele filmen. Men Når de så spiller, så er der knald på.


Jeg synes ikke man kan sige om der kommer lyd i hvor mange procent.

Man er bare omgivet at lyd fra alle sider, når der er Atmos.

Heller Atmos end uden. Bedre lyd.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Januar-2019 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Hvis jeg har forstået tråden rigtigt, så ville den helt korrekte overskrift vel hedde :

"Gør de mere ud af lydmixet i 7.1 end i Atmos?"

Er det korrekt forstået?

I så fald, så kan man jo stille samme spørgsmål mht. 5.1 vs 7.1, for det er samme situation - samme mængde lyd skal fordeles over flere kanaler/højttalere. Og det er jo klart, at jo flere kanaler som er med til at "deles om" opgaven, jo mindre behøver hver kanal at lave. Det skal man lige vænne sig til. Tænk på det sådan, at selv hvis du ser film i stereo er det stadig det samme soundtrack du hører. I stereo nedmixes alle kanalerne til to, og hvis du sætter en gedigen actionfilm på med et moderne lydspor men mixer det ned i stereo, og hører det på samme niveau du normalt gør i surround, så er det EDDERFANDEME HØJT!!! I eksemplet med helikopteren, så mixes lyden fra helikopteren med alt andet surround i 5.1/7.1, mens den i Atmos (mere eller mindre) har sine egne kanaler. Det kan nok sagtens give et indtryk af, at der er mere "knald på" i 7.1.

Det er desuden mit indtryk, at mange som installerer Atmos har forholdsvis små højttalere i loftet, som måske ikke rigtigt har samme pondus som resten af et eksisterende system. Jeg kender selvfølgelig ikke dit system, men måske kan det være en del af forklaringen; for en fed Atmos-oplevelse skal dine heights kunne følge med resten.
jeg kører med de der Dali "atmos" der er væg monteret på siden. Atmos trailerne fra dolby det går super. Men filmene. Synes jeg bare sløser i forhold til den naturlige måde lyd er på med rumklang osv.


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 10-Januar-2019 kl. 17:52
Dolby ville jo være dumme, hvis deres egne Atmos-trailer ikke sparkede røv, så selvfølgelig lyder de fedt.

Jeg har nævnt dette før, men en af mine største surround-sound oplevelser er filmen "Der Untergang". Og jo, hele stuen ryster da, når der lander en bombe ... men det er ikke derfor. Det er pga. den subtile lyd fra generatorer og aircondition-anlæg i baggrunden som gør, at man virkelig føler man er til stede i den bunker. Sometimes, less is more ...


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Januar-2019 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Dolby ville jo være dumme, hvis deres egne Atmos-trailer ikke sparkede røv, så selvfølgelig lyder de fedt.

Jeg har nævnt dette før, men en af mine største surround-sound oplevelser er filmen "Der Untergang". Og jo, hele stuen ryster da, når der lander en bombe ... men det er ikke derfor. Det er pga. den subtile lyd fra generatorer og aircondition-anlæg i baggrunden som gør, at man virkelig føler man er til stede i den bunker. Sometimes, less is more ...
der er undergang, har jeg ikke set.. men det er det jeg mener. For ingen fugle fløjt, eller noget i den stil, når der er scener ude fra på film med atmos, og sådan ting. Det mangler jeg i atmos kanalen, og det var jeg bl.a. troet der var.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 10-Januar-2019 kl. 21:36
På min DTS:X demodisk er der en sekvens fra Divergent, hvor hun er låst ind i et glas bur der fyldes med vand. Fed lyd.

På Mount Everest film (Atmos) synes der er meget fed lyd, hvor de er i lufthavnens ankomst hal, der er skridt foran en og bagved en, man har fornemmelse af, at være dirkete  det hele.
I samme film så er sne stormene oppe på bjerget også fedt. Man er midt i stormen.

Jason Bourne (DTS:X) scenen i Athen under demostrationen her er der også fed lyd, hvor der sker en masse rundt om en.


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 12-Januar-2019 kl. 16:10
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Hvorfor skal tråden ødelægges af ordkløveri ? 

Mit bud er fordi nogen blev sure over at han kritiserede Atmos, man må ikke kritiserer de ting nogle har bestemt er det bedste
Dolby Atmos er ikke så godt som Auro-3D.
 
Jacobe har ret i det med loftshøjttalerne. Ofte er Atmos højttalere meget små i forhold til surround højttalerne.
 


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 12-Januar-2019 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Hvorfor skal tråden ødelægges af ordkløveri ? 

Mit bud er fordi nogen blev sure over at han kritiserede Atmos, man må ikke kritiserer de ting nogle har bestemt er det bedste
Dolby Atmos er ikke så godt som Auro-3D.
 
Jacobe har ret i det med loftshøjttalerne. Ofte er Atmos højttalere meget små i forhold til surround højttalerne.
 

Jeg har fornyligt monteret 2 stk Dali upfiring i mit setup.
Ved auto kalibrering sættes de til small og crossover 110Hz. Volumen + 4db.
Det gav ikke det store løft i lyden.....

Jeg har selv prøvet mig lidt frem, for at nå det ønskede resultat. 

Crossover på 160Hz og + 10db. 
Det virker! Har opnået en rigtig fin Atmos oplevelse.

Med hensyn til manglende effekt, så går jeg ud fra at trådstarter sender bitstream til sin AVR?!
Al lyddekodning af Atmos foregår som bekendt i forstærkeren!




-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: PerW
Skrevet den: 13-Januar-2019 kl. 12:50
Nu sad jeg lige at så seneste M I Fallout igår. Den er også i Atmos og her var der fed lyd på.

Hvilken Film er det du mener der har ringe lyd i Atmos?


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 13-Januar-2019 kl. 17:06
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Nu sad jeg lige at så seneste M I Fallout igår. Den er også i Atmos og her var der fed lyd på.

Hvilken Film er det du mener der har ringe lyd i Atmos?
Jamen, det er Baywatch, xXx: Return of Xander Cage, The Mummy 2017, Fantastiske skabninger... og hvor de findes, Kong Arthur, SING, Mamma Mia! Here We Go Again, Ready Player One, Ghost in the Shell,Transformers: Age of Extinction,Wonder Woman. Det er de titler jeg har. Og det er kun nogle få scener der er lyd i atmos kanalerne. Havde forventet noget mere, fx. fugle fløjt, og den slag. og ikke kan nogle få enkelte effektter. Så den omsluttenede lyd som dolby beviser i deres trailer, ja det gør filmselskaberne ikke meget ud af


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 14-Januar-2019 kl. 15:57
Nu sad jeg lige og så lidt Wonder Woman, hvor jeg skiftede mellem Atmos og TrueHD. Lyden er mere omsluttednde i Atmos end i TrueHD og den er ikke bedre i TrueHD. 

Men du får ikke lige så meget ud af det, som da man gik fra Stereo til Surround. Men jeg synes at der er en forbedring


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 14-Januar-2019 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Nu sad jeg lige og så lidt Wonder Woman, hvor jeg skiftede mellem Atmos og TrueHD. Lyden er mere omsluttednde i Atmos end i TrueHD og den er ikke bedre i TrueHD. 

Men du får ikke lige så meget ud af det, som da man gik fra Stereo til Surround. Men jeg synes at der er en forbedring
så har jeg brug for guide. Hvor er den omsluttende. For jeg synes atmos stort set er tavse


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 14-Januar-2019 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

så har jeg brug for guide. Hvor er den omsluttende. For jeg synes atmos stort set er tavse

Jeg tror nærmere, at du har behov for at justere dine forestillinger om, hvad Atmos gør. Som jeg prøvede at forklare tidligere, så betyder Atmos ikke nødvendigvis mere lyd. Det betyder nærmere lyd fordelt anderledes i dine kanaler. 
Du har flere gange nævnt, hvad du forestiller dig komme ud af lofthøjttalerne, som f.eks. fuglefløjt. Men hvis ellers dine højttalere er kalibreret korrekt, så kommer der dét ud af dem, som det er meningen. Det harmonerer muligvis ikke med det som du forventer.


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 14-Januar-2019 kl. 17:07
Hvilken reciever? Der er utrolig stor forskel på kalibrerings algoritmen i de forskellige systemer. Audyssey XT32 er f.eks. meget bedre end MCACC og YPAO


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 14-Januar-2019 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Nu sad jeg lige og så lidt Wonder Woman, hvor jeg skiftede mellem Atmos og TrueHD. Lyden er mere omsluttednde i Atmos end i TrueHD og den er ikke bedre i TrueHD. 

Men du får ikke lige så meget ud af det, som da man gik fra Stereo til Surround. Men jeg synes at der er en forbedring
så har jeg brug for guide. Hvor er den omsluttende. For jeg synes atmos stort set er tavse

Hvor bor du?

Vi kunne evt. mødes. Jeg bor på Vestegnen.

Vi kan evt. tage det i en PB


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 14-Januar-2019 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

så har jeg brug for guide. Hvor er den omsluttende. For jeg synes atmos stort set er tavse


Jeg tror nærmere, at du har behov for at justere dine forestillinger om, hvad Atmos gør. Som jeg prøvede at forklare tidligere, så betyder Atmos ikke nødvendigvis mere lyd. Det betyder nærmere lyd fordelt anderledes i dine kanaler. 
Du har flere gange nævnt, hvad du forestiller dig komme ud af lofthøjttalerne, som f.eks. fuglefløjt. Men hvis ellers dine højttalere er kalibreret korrekt, så kommer der dét ud af dem, som det er meningen. Det harmonerer muligvis ikke med det som du forventer.
ikke hvis du læser på dolby, hvad det er. Så er det at få folk mere ind i filmen. Der må jeg siger at det lykkedes ikke for filmskaberne


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 14-Januar-2019 kl. 18:08
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Nu sad jeg lige og så lidt Wonder Woman, hvor jeg skiftede mellem Atmos og TrueHD. Lyden er mere omsluttednde i Atmos end i TrueHD og den er ikke bedre i TrueHD. 

Men du får ikke lige så meget ud af det, som da man gik fra Stereo til Surround. Men jeg synes at der er en forbedring
så har jeg brug for guide. Hvor er den omsluttende. For jeg synes atmos stort set er tavse


Hvor bor du?

Vi kunne evt. mødes. Jeg bor på Vestegnen.

Vi kan evt. tage det i en PB
jeg bor helt nede på Nordfalster


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 14-Januar-2019 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

så har jeg brug for guide. Hvor er den omsluttende. For jeg synes atmos stort set er tavse


Jeg tror nærmere, at du har behov for at justere dine forestillinger om, hvad Atmos gør. Som jeg prøvede at forklare tidligere, så betyder Atmos ikke nødvendigvis mere lyd. Det betyder nærmere lyd fordelt anderledes i dine kanaler. 
Du har flere gange nævnt, hvad du forestiller dig komme ud af lofthøjttalerne, som f.eks. fuglefløjt. Men hvis ellers dine højttalere er kalibreret korrekt, så kommer der dét ud af dem, som det er meningen. Det harmonerer muligvis ikke med det som du forventer.
ikke hvis du læser på dolby, hvad det er. Så er det at få folk mere ind i filmen. Der må jeg siger at det lykkedes ikke for filmskaberne
Har du hørt Atmos andre steder? Og er det samme konklusion du kommer frem til? 

Jeg har hørt en del setups efterhånden og har hørt gode og dårlige Atmos setups. Ligesom jeg har hørt gode og dårlige 7.1 setups. De dårlige setups hvor det ikke har hængt ordentligt sammen har det ikke været lydmixerens skyld... 

Som andre har skrevet tror jeg, at du har en skæv forventning til Atmos lydspor.

For det første er dét at gå fra 7.1 til  Atmos ikke et kvantespring som kan sidestilles med stereo til surround. Det er slet ikke tilfældet. Og hvis man forventer at lofthøjttalerne brager derudaf fra start til slut, så bliver man skuffet. 

I min verden er den store fordel ved Atmos, at der nu er flere højttalere til at gengive panoreringer og dét synes jeg kan høres. Færre huller i lydbilledet og et mere diffust surroundfelt (dvs. man har sværere ved at pinpointe at "der er der en højttaler" og "der er der en højttaler"). 

Kort og godt: Efter jeg har fået Atmos er mine højttalerplaceringer blevet mere anonyme - hvilket jeg bestemt mener er en god ting. Men det er ikke en "wow - der var en lyd i loftet" effekt.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 14-Januar-2019 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

så har jeg brug for guide. Hvor er den omsluttende. For jeg synes atmos stort set er tavse


Jeg tror nærmere, at du har behov for at justere dine forestillinger om, hvad Atmos gør. Som jeg prøvede at forklare tidligere, så betyder Atmos ikke nødvendigvis mere lyd. Det betyder nærmere lyd fordelt anderledes i dine kanaler. 
Du har flere gange nævnt, hvad du forestiller dig komme ud af lofthøjttalerne, som f.eks. fuglefløjt. Men hvis ellers dine højttalere er kalibreret korrekt, så kommer der dét ud af dem, som det er meningen. Det harmonerer muligvis ikke med det som du forventer.
ikke hvis du læser på dolby, hvad det er. Så er det at få folk mere ind i filmen. Der må jeg siger at det lykkedes ikke for filmskaberne

Har du hørt Atmos andre steder? Og er det samme konklusion du kommer frem til? 

Jeg har hørt en del setups efterhånden og har hørt gode og dårlige Atmos setups. Ligesom jeg har hørt gode og dårlige 7.1 setups. De dårlige setups hvor det ikke har hængt ordentligt sammen har det ikke været lydmixerens skyld... 

Som andre har skrevet tror jeg, at du har en skæv forventning til Atmos lydspor.

For det første er dét at gå fra 7.1 til  Atmos ikke et kvantespring som kan sidestilles med stereo til surround. Det er slet ikke tilfældet. Og hvis man forventer at lofthøjttalerne brager derudaf fra start til slut, så bliver man skuffet. 

I min verden er den store fordel ved Atmos, at der nu er flere højttalere til at gengive panoreringer og dét synes jeg kan høres. Færre huller i lydbilledet og et mere diffust surroundfelt (dvs. man har sværere ved at pinpointe at "der er der en højttaler" og "der er der en højttaler"). 

Kort og godt: Efter jeg har fået Atmos er mine højttalerplaceringer blevet mere anonyme - hvilket jeg bestemt mener er en god ting. Men det er ikke en "wow - der var en lyd i loftet" effekt.
det sidste du skriver er det jeg ikke får. Jeg får de der wow effekter de putter i. Som i xXx hvor helikopteren flyver over båden. Og uvejret i mamma Mia 2. Og den slags. Men jeg får ikke det der defuse som du får. Og jo det er sat godt nok op. Ellers ville atmos til trailerne jo ikke lyde fedt.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 14-Januar-2019 kl. 21:04
Så må jeg prøve at sætte det lidt enderledes i stuen


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 15-Januar-2019 kl. 07:38
Hvilket udstyr har du?


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 15-Januar-2019 kl. 08:09
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Hvilket udstyr har du?
Jamen jeg kører med Denon x1400h (op til 5.1.2) jeg kører dali zensor 1 som front og surround, zensor vocal som center og alteco som sidehængte atmos højtaler. Til eftermiddag, mens fruen er til svømning med pigerne. At sidde i fred og ro, og kalibrere dem på ny, og lige rykke sofaen, vi bruger som sweetspot lige nu, lidt bagved alteco'erne. og se om de hjælper.

Og før du begynder med højtalerne skal være hængt op under loftet, so har vi testet det også, før vi købte alteco'erne.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 15-Januar-2019 kl. 10:19
Jeg bruger selv Alteco, der er hængt op som front high. Og så har jeg nogle Micro pod henover sofaen.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 15-Januar-2019 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Jeg bruger selv Alteco, der er hængt op som front high. Og så har jeg nogle Micro pod henover sofaen.
Som front high? okay


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 15-Januar-2019 kl. 10:59
T-Duck: Hvor mange andre Atmos setups udover dit eget har du hørt? 


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 15-Januar-2019 kl. 11:01
Hvis man gerne vil bruge AURO 3D også. Her understøtter de ikke højtaler over lytte positionen. 

Atmos, DTS X og Auro3D understøtter alle Front High.

Husk at der sidder en lille kontakt på Alteco alt efter hvordan de bruges.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 15-Januar-2019 kl. 11:17
Det er klart at der er forskel på hvor godt man har lavet mixet på et Atmos spor.
Men film som The Matrix - Saving Private Ryan - Fury Road - IT "den nye" - Logan - Jumanji "den nye" - Black Panther - Hacksaw Ridge - The Martian - Gravity m.fl. alle ovennævnte lyder fanatisk i Atmos.

Og speciel film som Everest - Gravity - The Matrix - Logan m.fl. er blandt mine referencer.

Ja selv La La Land får en ny dimission med Atmos

Men Atmos er et tillæg, og der ikke kraftige effekter i dem hele tiden som der måske er i selve mixet til surround kanalerne, og det er måske det du forventer?


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 15-Januar-2019 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Hvis man gerne vil bruge AURO 3D også. Her understøtter de ikke højtaler over lytte positionen. 

Atmos, DTS X og Auro3D understøtter alle Front High.

Husk at der sidder en lille kontakt på Alteco alt efter hvordan de bruges.
gør atmos? det var jeg ikke klar over.

kontakten er slået over på at skyde langt, og ikke lige ned


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 15-Januar-2019 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Det er klart at der er forskel på hvor godt man har lavet mixet på et Atmos spor.
Men film som The Matrix - Saving Private Ryan - Fury Road - IT "den nye" - Logan - Jumanji "den nye" - Black Panther - Hacksaw Ridge - The Martian - Gravity m.fl. alle ovennævnte lyder fanatisk i Atmos.

Og speciel film som Everest - Gravity - The Matrix - Logan m.fl. er blandt mine referencer.

Ja selv La La Land får en ny dimission med Atmos

Men Atmos er et tillæg, og der ikke kraftige effekter i dem hele tiden som der måske er i selve mixet til surround kanalerne, og det er måske det du forventer?
Ja det var det jeg forventet. med det som Dolby beskriver på deres side. man det er jo op til producenterne af filmene at bestemme det.



Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 15-Januar-2019 kl. 17:47
Så har jeg lavet lidt små ændringer, plus kalibreret på ny. Og lod receiveren gøre det. Og slog multi EQ fra som jeg plejer. Nu lyder det bedre. Selv upmix lyder godt nu. Ved ikke hvad der var gået galt de andre gange. Om det var fordi jeg havde prøvet med top front i stedet top midt. Aner det ikke. Tak for snakken med jer Alle


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 16-Januar-2019 kl. 13:05
Er glad for at høre, at du fik det løst! Thumbs Up


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)



Print side | Luk vindue