Print side | Luk vindue

windows bootcamp på Mac mini

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163021
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 14:57

Emne: windows bootcamp på Mac mini
Skrevet af: jannikmariager
Emne: windows bootcamp på Mac mini
Skrevet den: 14-Marts-2021 kl. 04:37

Nogle som har erfaringer med at køre Windows 10 på Mac mini via bootcamp ? 

Kører det 100% stabilt eller er man bedre stillet med at købe en Mini Pc ? 

Svar:
Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 14-Marts-2021 kl. 19:00
Har du overvejet virtualbox i stedet for - Du slipper for at dele harddisken op - alt ligger i 1 fil. Og hvis du vil af med det igen, sletter du bare den ene fil.

-------------

Skrevet den: 14-Marts-2021 kl. 20:25
Har prøvet at køre parallels et par gange på min imac, var ikke imponeret. Stabiliteten er vigtig, så hellere bootcanp som så får alle resourcer til rådighed istedet for computeren skal køre 2 OS plus evt programmer

Skrevet af: Kand
Skrevet den: 14-Marts-2021 kl. 21:02
hej 

Bootcamp køre fint på en mac mini. Hvilken mac mini er det du vil køre det på.

Skrevet den: 14-Marts-2021 kl. 21:10
Overvejede at finde en 2018 model med 8/256

Så må være rigeligt
Bare surt man kan nemlig få en Asus mini pc med ryzen 5 4500u 
16/512 så væsentligt mere power for samme penge 
Så er lidt splittet, men mac os trækker da jeg har mac ellers 

Skrevet af: Steen Hansen
Skrevet den: 15-Marts-2021 kl. 09:26
Jeg bruger min Mac Mini som server, og den kører 24/7 med Windows i en VMWare virtuel maskine. 
Det kører stabilt, og giver nogle fordele, som f.eks. at jeg nemt kan flytte min server over til en anden fysisk maskine.

Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 15-Marts-2021 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af jannikmariager jannikmariager skrev:

Overvejede at finde en 2018 model med 8/256

Så må være rigeligt
Bare surt man kan nemlig få en Asus mini pc med ryzen 5 4500u 
16/512 så væsentligt mere power for samme penge 
Så er lidt splittet, men mac os trækker da jeg har mac ellers 

Hvis hovedformålet er at køre windows, så er du langt bedre tjent med Asus'en, er det et must at afvikle mac software på den også, ja så er valget jo truffet med bootcamp.

Skrevet af: popsi
Skrevet den: 16-Marts-2021 kl. 05:08
Men det er nu skønt kun med ene computer på bordet...

Selv køre jeg bootcamp på en iMac uden problemer.
Desværre på en hybriddisk, hvor MacOS køre på SSD delen og Windows på den roterende 5400 rpm del.
Det giver lidt lang opstartestid for Windows, men derfra køre det perfekt. 

Skrevet den: 16-Marts-2021 kl. 05:13

Ok tak for svar 

Må se om jeg kan finde en brugt 2018 model et sted

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 16-Marts-2021 kl. 08:01
Oprindeligt skrevet af popsi popsi skrev:

Desværre på en hybriddisk, hvor MacOS køre på SSD delen og Windows på den roterende 5400 rpm del.
Bare nysgerrig, hvorfor i alverden har du delt dit fusiondrive op som 2 uafhængige enheder?Smile

Er din iMac med 24 eller 128GB SSD?

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet af: popsi
Skrevet den: 16-Marts-2021 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Bare nysgerrig, hvorfor i alverden har du delt dit fusiondrive op som 2 uafhængige enheder?Smile

Det har jeg bestemt heller ikke gjort. Køre som ene disk.

Uden at blive hængt op for noget, så mener jeg fordelingen er 256 SSD og resten mekanisk.

Logisk set må jeg formode, at når jeg deler disken 50/50, så vil Windows delen ligge på mekanikken som udgangspunkt.
MacOS bliver jo installeret først på SSD’en
Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 16-Marts-2021 kl. 11:40

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Det har jeg bestemt heller ikke gjort. Køre som ene disk.

Uden at blive hængt op for noget, så mener jeg fordelingen er 256 SSD og resten mekanisk.

Logisk set må jeg formode, at når jeg deler disken 50/50, så vil Windows delen ligge på mekanikken som udgangspunkt.
MacOS bliver jo installeret først på SSD’en
Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Hvis det er rent bootcamp uden nogle fixfaxerier, så er dit fusion drive fra start en enkel enhed "1disk", som via bootcamp deles op som 2 partitioner, en Mac og en windows.

Man kan også skille sit fusion drive fra hinanden "terminal brug", så man har 2 enheder en SSD og en alm. hardisk.
Det man så kan gøre er at dele SSD i 2 partitioner, og benytte den ene af disse partitioner sammen med den alm. hardisk og genere et fusion drive på denne måde. Her skal der også bruges terminal.

På denne måde har du i princippet en SSD og et fusion drive, der er sikkert nogle syns det er smart, jeg kan dog ikke se nogle fordele ved.

Generelt syns jeg ikke SSD delen alene hvis man adskiller sit fusion drive fra hinanden, giver bedre performes end selv fusion drevet i sig selv ved generelt brug.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 17-Marts-2021 kl. 01:50
Medmindre man ønsker specifikt at køre MacOS, så kan jeg ikke forstå at købe en snart 3 år gammel brugt maskine med begrænset udvidelsesmuligheder.

Alternativt kunne man overveje at køre med en knækket MacOS på en standard pc

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.

Skrevet den: 17-Marts-2021 kl. 01:56
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Medmindre man ønsker specifikt at køre MacOS, så kan jeg ikke forstå at købe en snart 3 år gammel brugt maskine med begrænset udvidelsesmuligheder.

Alternativt kunne man overveje at køre med en knækket MacOS på en standard pc

Jeg har alt i Mac så alle mine dokumenter osv er i iCloud og keychain til passwords osv - eneste grund til at supplere op med en Intel Mac som er 3 år gammel er at jeg skal bruge et program som kun er lavet til windows - og det skal køre 100% stabilt, så pt tester jeg Windows Arm på min M1 Mac mini via Parallels - men begge er i beta og ikke stabile nok.

Så indtil Windows laver en stabil ARM version der kan afvikle x86 programmer ordentligt, så jeg desværre køre med en Intel via bootcamp også.

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 19-Marts-2021 kl. 17:05
din x86 windows applikation vil heller ikke kunne køre på ARM-windows ordentligt uanset hvad med mindre den bliver omkodet til UWP. Microsoft købte virtual PC for mange år siden og reelt set er det stadig det de bruger i deres hypervisor og det er ikke godt. Microsoft skal have hjælp af Apple hvis de skal have nogen som helst succes med at kunne komme til at køre ordentligt på ARM baserede maskiner. (og jeg tror faktisk apple gerne ville hjælpe, om ikke andet så for at stikke endnu flere knive i Intel's ryg. Der er jo ved at udbryde en pænt stor krig mellem dem i øjeblikket. Intel har åbenbart taget det pænt tungt at Apple er gået deres egen vej)

Print side | Luk vindue