Print side | Luk vindue

Bas problemer

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163983
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 14:34


Emne: Bas problemer
Skrevet af: HeideMeister
Emne: Bas problemer
Skrevet den: 10-Oktober-2021 kl. 20:53
Jeg har en gammel Denon sorround receiver (AVR 2310), og har for nyligt købt nye højttalere - alle i Dali Oberon serien. Det lyder fantastisk men jeg har et problem ...

Ideen var, at med nogle solide gulvhøjttalere som har større bas enheder end der var i min gamle subwoofer, vil en subwoofer ikke længere være nødvendig. Og der ér god bas. Problemet er at der på Denon receiveren ikke er de store muligheder for at indstille bassen - den følger bare det generelle volume niveau. Resultatet er, at hvis man skal kunne høre hvad der siges i en film, er der så meget bas på, at hele bygningen ryster ...

Jeg har prøvet at auto-indstille med det korrekte højttaler setup og den medfølgende mikrofon, og har også prøvet at slå alt fra og manuelt skrue ned for bassen langt inde i en menu, men det hjælper ikke nok.

SÅ: er der nogen der ved om det er en håbløs kamp? Kan det indstilles korrekt? Eller skal jeg ud og købe en ny receiver med en god, gammeldags bas-knap? eller en aktiv sub?



Svar:
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 10-Oktober-2021 kl. 21:10
Ja det er jo det vi andre justerer med den indbyggede equalizer efter kalibtrering med mikrofon. Så sats da på at få en bedre reciever med indbygget EQ.

-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 10-Oktober-2021 kl. 21:24
Det er jo ikke nogen dårlig receiver. Og selvfølgelig har den indbygget EQ, endda med mulighed for ned til -20db cut af de enkelte frekvenser ned til 63 Hz. Så enten har du gjort noget forkert, eller også bør du måske nærstudere manualen og prøve dig lidt frem.

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: HeideMeister
Skrevet den: 10-Oktober-2021 kl. 21:42
Ok, lyder til at jeg skal prøve igen, og jeg hár skam læst i manualen - men åbenbart ikke nok. Måske går det bedre nu hvor jeg har en ide om hvad jeg leder efter...


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 10-Oktober-2021 kl. 21:56
Tjek også lige alle højttalerforbindelser, når du er i gang. Faseproblemer plejer godt nok at gøre det modsatte af hvad du oplever, men ... alligevel påfaldende at problemet opstod efter skift af højttalerne.

Held og lykke. Kan sagtens blive godt.


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Oktober-2021 kl. 22:29
Jeg vil mene at subwoofer er et must. Uanset hvad. For subwoofer gør det den er bedst til, nemlig bas.

Dog manglende bas lyder måske til dine højttalere står forkert i stuen i forhold til du sidder og i forhold til væggen. Mmjeg vil anbefale dig at selv om de kun snakker stereo, så forskelle audiofil, på YouTube, da de er gode til at forklare hvordan man får bedst bas ud af højtalerne.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 11-Oktober-2021 kl. 07:10
Det er nu andet end størrelsen på enhederne, der afgør, hvor god bas en højttaler kan spille, og en subwoofer med mindre enheder end basserne i fronthøjtalerne kan sagtens give bedre output, da den jo er konstrueret udelukkende til dette formål.

For mange er en subwoofer ikke et must, specielt ikke hvis man bor i lejlighed, og i forvejen har et par rimelige gulvhøjttalere.
Mine Vincent LS 310 kan sagtens levere bas nok til, at man egentlig ikke savner bas i det daglige, og der skal faktisk en ret seriøs sag med helst ikke under 12" enhed, før det rigtig giver mening at tilføje en eller flere, selv når det går hedt til i hjemmebioen, men hvis det skal være seriøs, så er der ikke nogen vej udenom, men så bor man nok heller ikke i lejlighed eller har nogle usædvanlig enten rare eller døve naboer (inkl. under/genboer)...


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: Fattigrøven
Skrevet den: 12-Oktober-2021 kl. 11:39
Har du fuldt surround setup, med center højtaler?
Har du det, så kan du vel skrue op for den alene?

Hvis IKKE, du bruger en centerhøjtaler, men kun et stereo setup og bøvler med bas. Så er det nok placeringen, af dine højtalere, som er problemet. Måske står de fortæt på væggen, eller/og tæt på et hjørne?


-------------
LG OLED
Marantz SR6015
Audiovector M3 Sig og ditto center
SVS PB3000


Skrevet af: hifibo
Skrevet den: 13-Oktober-2021 kl. 17:37
Har du prøvet at måle dit rum igennem med eks. en umik mikrofon ?
måske er problem ikke anlæg/højtalere men room modes ?
Bo


Skrevet af: HeideMeister
Skrevet den: 14-Oktober-2021 kl. 09:12
Jeg har et sorround setup med 5 højttalere

Efter at have slået alt det smarte(?) auto-stuff fra på Denon receiveren, har jeg fået bassen ned på et acceptabelt niveau med den manuelle equalizer. Det gik nemt nok når jeg vidste hvad jeg skulle lede efter.

Kan godt være jeg skal prøve at skrue lidt op for centeren - det havde jeg ikke lige tænkt på.

På sigt tænker jeg, at der måske alligevel sniger sig en subwoofer ind i setup'et igen - savner lidt at jeg bare hurtigt kan skrue på en fysisk knap for at få mere/mindre smæk på alt efter situationen.


Skrevet af: Andromeda
Skrevet den: 14-Oktober-2021 kl. 15:26
Du burde kunne få et godt resultat med rumkorrektionen. 

Det lyder meget mystisk at du får meget bas så du ikke kan høre hvad der bliver sagt ordentligt, specielt når der er foretaget korrektion, hvilken plejer at sænke bassen… eller nærmere får alle højttalerne så lineære som muligt. Korrektionen bør have fået styr på de peaks du oplever.

Bassen bør IKKE blive voldsom når der kun snakkes i film, tvært imod, så burde korrektionen have gjort at du får tale ud, som var det sådan det lød i virkeligheden.

Hvis du selv korrigere manuelt, bliver det meget svært at få gjort korrekt. Selvfølgelig er det dine øre der afgør om det lyder fint, det bliver bare sjældent korrekt på den måde. 


Skrevet af: Andromeda
Skrevet den: 14-Oktober-2021 kl. 15:32
en væsentligt bedre rumkorrektion får du med en Anthem receiver.. der er denne mrx310 på dba til en fin pris. Den er dog kun en 5.1 receiver, men ARC rumkorrektion er fantastisk. 

https://www.dba.dk/anthem-mrx-310-51-kanaler/id-1080538270/?utm_source=copy&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_share_listing" rel="nofollow - https://www.dba.dk/anthem-mrx-310-51-kanaler/id-1080538270/?utm_source=copy&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_share_listing

Der er også en mrx720 på dba, nyere model, med flere muligheder kanal mæssigt bla. Det er dog en anden pris. Jeg købte sådan en sidste år og jeg går aldrig tilbage til Denon og hvad ellers i samme liga. 
Mon ikke mrx720’eren også kan handles til en god pris. 
Bedre lyd generelt fra en receiver, skal man lede længe efter. 



Skrevet af: bulk_
Skrevet den: 14-Oktober-2021 kl. 20:28
Oprindeligt skrevet af HeideMeister HeideMeister skrev:

Jeg har en gammel Denon sorround receiver (AVR 2310), og har for nyligt købt nye højttalere - alle i Dali Oberon serien. Det lyder fantastisk men jeg har et problem ...

Ideen var, at med nogle solide gulvhøjttalere som har større bas enheder end der var i min gamle subwoofer, vil en subwoofer ikke længere være nødvendig. Og der ér god bas. Problemet er at der på Denon receiveren ikke er de store muligheder for at indstille bassen - den følger bare det generelle volume niveau. Resultatet er, at hvis man skal kunne høre hvad der siges i en film, er der så meget bas på, at hele bygningen ryster ...

Jeg har prøvet at auto-indstille med det korrekte højttaler setup og den medfølgende mikrofon, og har også prøvet at slå alt fra og manuelt skrue ned for bassen langt inde i en menu, men det hjælper ikke nok.

SÅ: er der nogen der ved om det er en håbløs kamp? Kan det indstilles korrekt? Eller skal jeg ud og købe en ny receiver med en god, gammeldags bas-knap? eller en aktiv sub?


Hvor tæt står dine højtalere til bagvæggen ??   undrer mig over ingen andre spørger.....

du skriver dali oberon serien og gulvhøjtaler .. så går ud fra der er en bassreflex bagpå og det 

nok der gir det bulderbas.      Har du prøvet at flytte dem længere væk fra væggen.


Skrevet af: HeideMeister
Skrevet den: 15-Oktober-2021 kl. 12:45
Endnu en ting jeg ikke har overvejet. De står ca 10cm fra væggen, og kan ikke rigtig komme længere væk. Lyder mere og mere som om en sub vil være et godt køb (hvis jeg kan finde et sted til sådan en Ermm)


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 15-Oktober-2021 kl. 13:02
Prøv som et forsøg at flytte dem 40 -50 cm ud fra væggen og lyt om det gør en forskel.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 15-Oktober-2021 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af HeideMeister HeideMeister skrev:

Endnu en ting jeg ikke har overvejet. De står ca 10cm fra væggen, og kan ikke rigtig komme længere væk. Lyder mere og mere som om en sub vil være et godt køb (hvis jeg kan finde et sted til sådan en Ermm)
Det vil hjælpe ret meget hvis du kan få dem 20 cm fra væggen. Jeg har derudover et par sorte havehynder bagved opad væggen og dæmpet væggen over sofaen over for. Små rigtige justeringer kan udrette meget mod dårlig lyd.


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 16-Oktober-2021 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af HeideMeister HeideMeister skrev:

Jeg har et sorround setup med 5 højttalere

Efter at have slået alt det smarte(?) auto-stuff fra på Denon receiveren, har jeg fået bassen ned på et acceptabelt niveau med den manuelle equalizer. Det gik nemt nok når jeg vidste hvad jeg skulle lede efter.

Kan godt være jeg skal prøve at skrue lidt op for centeren - det havde jeg ikke lige tænkt på.

På sigt tænker jeg, at der måske alligevel sniger sig en subwoofer ind i setup'et igen - savner lidt at jeg bare hurtigt kan skrue på en fysisk knap for at få mere/mindre smæk på alt efter situationen.

Hvis ikke du har en sub, så bliver LFE sporet (på de fleste receivere) mikset over i frontkanalerne. Det kan godt give unoder da meget få hifi højttalere er i stand til at håndtere meget dyb bas. Du kan prøve at sætte højttalern til "large" og sætte subwoofer til "on" i menuen, så holder det op, men du mister selvfølgelig LFE sporet, da de bliver sendt til subben, som du ikke har.

Det er pest eller kolera, men jeg har selv brugt det da jeg ikke havde sub, fordi højttalerne ikke kunne spille LFE sporet uden hørbar forvrængning alligevel, og i den forstand at jeg nu, somme tider slukker for subben, af hensyn til nat og naboer, uden at sætte sub til "off" i menuen.


Skrevet af: HeideMeister
Skrevet den: 17-Oktober-2021 kl. 14:51
Jeg synes ikke det hjalp det helt store at flytte højttalerene - og det er heller ikke en løsning der vil virke på lang sigt da der ikke rigtig er plads nok.

Hvad virkede var:

1. at sætte center+sorround til størrelse "small" (ved ikke hvorfor de var sat til "large" - måske auto setup med den medfølgende mikrofon?)

2. http://www.dali-speakers.com/products/subwoofers/sub-e-12-f/" rel="nofollow - http://www.dali-speakers.com/products/subwoofers/sub-e-12-f/ Tongue


Skrevet af: Fattigrøven
Skrevet den: 17-Oktober-2021 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af HeideMeister HeideMeister skrev:

Jeg synes ikke det hjalp det helt store at flytte højttalerene - og det er heller ikke en løsning der vil virke på lang sigt da der ikke rigtig er plads nok.

Hvad virkede var:

1. at sætte center+sorround til størrelse "small" (ved ikke hvorfor de var sat til "large" - måske auto setup med den medfølgende mikrofon?)

2. http://www.dali-speakers.com/products/subwoofers/sub-e-12-f/" rel="nofollow - http://www.dali-speakers.com/products/subwoofers/sub-e-12-f/ Tongue

Det er noget, din amp har bestemt for dig. Det er mange gange en god ting, efter endt autocal, at selv at gå ind og fintune level og så meget andet. Prøv også eventuelt, at sætte din crossover til 80 hz. Så overtager din sub først der nemlig. Er det din sub, som står også brummer for meget?


-------------
LG OLED
Marantz SR6015
Audiovector M3 Sig og ditto center
SVS PB3000


Skrevet af: Andromeda
Skrevet den: 17-Oktober-2021 kl. 17:25
Hvordan har du koblet højttalerne på? Kan det måske være gjort forkert? 
Studser meget over at bassen er voldsom når den er skruet meget ned. 

Et andet bud på at du har for meget bas, kan være at dine nye fronter simpelthen er for store/voldsomme til dit rum (specielt hvis du ikke har god akustik).. samtidigt er en 2310 eller lign. receiver, heller ikke en specielt kraftfuld effektmæssigt, så måske kan receiveren bare ikke kontrollere dine nye højttalere godt nok. 

En sub er som nævnt noget helt andet, da de typisk er dimensioneret effektmæssigt, så det passer til subben.


Skrevet af: HeideMeister
Skrevet den: 20-Oktober-2021 kl. 08:21
Jeg havde ingen subwoofer da jeg først skrev om mit problem. Men ændringen af bag/center højttalerene til "small" og introduktionen af en subwoofer har løst mine problemer. Nu lyder det fantastisk Smile


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 20-Oktober-2021 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af HeideMeister HeideMeister skrev:

Jeg havde ingen subwoofer da jeg først skrev om mit problem. Men ændringen af bag/center højttalerene til "small" og introduktionen af en subwoofer har løst mine problemer. Nu lyder det fantastisk Smile
Det er en god lære Thumbs Up


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub



Print side | Luk vindue