Print side | Luk vindue

Tip til frossen lås?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: Bruger til bruger
Forumbeskrivelse: Emner der ikke passer ind i de øvrige fora
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=166938
Udskrevet den: 02-Februar-2025 kl. 04:03

Emne: Tip til frossen lås?
Skrevet af: jake51
Emne: Tip til frossen lås?
Skrevet den: 05-Oktober-2024 kl. 16:37
Sidste vinter var den første i min dengang nye lejlighed
Lejligheden er på en svalegang
Nogle dage var det så koldt, at man ikke kunne låse sig ind i lejligheden (eller låse døren)
Findes der en dims, man kan have med sig i lommen til at optø en frossen lås?

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson

Svar:
Skrevet af: 007
Skrevet den: 05-Oktober-2024 kl. 16:52
ja der findes en dims der varmer en lille jern pind på man kan stikke ind i låsen men giv den et pift wd 40 olie fryser ikke

Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 05-Oktober-2024 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Sidste vinter var den første i min dengang nye lejlighed
Lejligheden er på en svalegang
Nogle dage var det så koldt, at man ikke kunne låse sig ind i lejligheden (eller låse døren)
Findes der en dims, man kan have med sig i lommen til at optø en frossen lås?

Det problem har jeg ikke. Min lejlighed er også ud til en svalegang. Jeg sprøjter en eller to gange årligt, låseolie ind i cylinderen. Ind og ud nøglen nogle gange, og tør denne af, så der ikke sidder olie på den mere.

Jeg bruger Ruko Låseolie.

-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock

Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 05-Oktober-2024 kl. 17:32
Sådan en spray fra thansen...

Skrevet af: Munch
Skrevet den: 05-Oktober-2024 kl. 17:37
Man bruger selvfølgelig den samme de-icer som anvendes til dørlåse på biler. Hvis man ikke har nogen af delene, er et gammelt råd at varme nøglen op med en lighter. Og så af flere gange tø låsen op.

Det hjælper også at dække låsen til med et stykke cykelslange, så der slet ikke kommer fugt ind. Et råd der er lettest på trædøre.

-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub

Skrevet den: 05-Oktober-2024 kl. 18:10
De-icer fra thansen bestilt, tak for tip

-------------
Mikael Simpson

Skrevet den: 05-Oktober-2024 kl. 18:16
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

De-icer fra thansen bestilt, tak for tip
Bare husk at opbevare den på den rigtige side af døren, husker en gang jeg havde den liggende inde i bilen 🤣

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 05-Oktober-2024 kl. 18:16
Start med at smøre låsen, så der ikke er plads til vand der kan fryse til is…….

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 05-Oktober-2024 kl. 21:55
Den kommer i min rygsæk Wink

-------------
Mikael Simpson

Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 06-Oktober-2024 kl. 01:14
Som Klaus skriver smøres låsen med en god olie. Og NEJ, det er IKKE WD40 (skod produkt!)

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 06-Oktober-2024 kl. 07:54
WD40 er ikke et skod produkt. Det er en ganske god “løsner” og fugtfortrænger.

Den egener sig ikke som et godt smøremiddel…….

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 06-Oktober-2024 kl. 08:46
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Klaus

LOL LOL LOL

WD-40 er på ingen måde en fugtfortrænger! Og netop derfor vil en lås stadig fryse, med WD-40.

Prøv at tage et syltetøjglas, og fyld et par cm WD-40 i. Fyld en tilsvarende mængde vand i, skru låget på og ryst glasset. Du får nu en mælkehvid konsistens, fordi det emulgerer.
Gør det samme med en ordentlig olie, og dels vil det ikke blive hvidt og dels vil det skille igen, i løbet af få sekunder!

WD-40 ér og bliver et skod produkt! Ja, det kan fungere som rustløsner, og evt. til at få ting til at skinne.
Men fugtfortrængende og et smøremiddel bliver det aldrig.

Skrevet den: 06-Oktober-2024 kl. 09:14
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Klaus

LOL LOL LOL

WD-40 er på ingen måde en fugtfortrænger! Og netop derfor vil en lås stadig fryse, med WD-40.

Prøv at tage et syltetøjglas, og fyld et par cm WD-40 i. Fyld en tilsvarende mængde vand i, skru låget på og ryst glasset. Du får nu en mælkehvid konsistens, fordi det emulgerer.
Gør det samme med en ordentlig olie, og dels vil det ikke blive hvidt og dels vil det skille igen, i løbet af få sekunder!

WD-40 ér og bliver et skod produkt! Ja, det kan fungere som rustløsner, og evt. til at få ting til at skinne.
Men fugtfortrængende og et smøremiddel bliver det aldrig.

Nu foreslog jeg låseolie, og har aldrig haft problemet, på trods af, at min lejlighed også er ud til en svalegang.... Men, hvad er en ordentlig olie?

-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".

Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 07-Oktober-2024 kl. 01:32
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Det problem har jeg ikke. Min lejlighed er også ud til en svalegang. Jeg sprøjter en eller to gange årligt, låseolie ind i cylinderen. Ind og ud nøglen nogle gange, og tør denne af, så der ikke sidder olie på den mere.
Det er også langt den bedste løsning, især hvis man er ude efter en langtidsløsning. Når der er olie inde i låsen, vil vand/fugt ikke kunne sætte sig på de bevægelige dele og det er jo vand/fugt, der fryser inde i låsen.
De-icer virker her og nu og måske et par efterfølgende gange, men langtidsløsningen er låseolie.

WD-40 består hovedsageligt af petroleum og har ingen smørende effekt og fortrænger kun den fugt som trykket fra spraydåsen presser ud - det egner sig dog godt til f.eks. opløsning af tjærepletter på alufælge og andre rengøringsopgaver.
I stedet for WD-40 kan man til de sidstnævnte opgaver også bruge almindelig petroleum eller lampeolie..

Skrevet af: ASKF
Skrevet den: 07-Oktober-2024 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Det er også langt den bedste løsning, især hvis man er ude efter en langtidsløsning. Når der er olie inde i låsen, vil vand/fugt ikke kunne sætte sig på de bevægelige dele og det er jo vand/fugt, der fryser inde i låsen.
De-icer virker her og nu og måske et par efterfølgende gange, men langtidsløsningen er låseolie.

WD-40 består hovedsageligt af petroleum og har ingen smørende effekt og fortrænger kun den fugt som trykket fra spraydåsen presser ud - det egner sig dog godt til f.eks. opløsning af tjærepletter på alufælge og andre rengøringsopgaver.
I stedet for WD-40 kan man til de sidstnævnte opgaver også bruge almindelig petroleum eller lampeolie..

Det er ikke korrekt, WD-40 er egnet som smøremiddel, rustbeskyttelse og fugt-fortrænger, men til hver af funktionerne eksisterer der produkter som er langt bedre. WD-40s popularitet skyldes at det er et all-round produkt og er derfor god at have ved hånden, hvis man ikke har et bedre produkt til jobbet.

Produktet var oprindeligt beregnet som rustbeskyttelse og WD er en forkortelse af Water Displacement.

WD-40 er total uegnet til at fjerne rust og firmaet har aldrig hævdet det var egnet til dette.

Jeg benytter enten låseolie til biler eller kædeolie med grafit til cykelkæder og har aldrig problemer med frosne låse eller knirkende hængsler. Jeg har såmænd også brugt kugleleje fedt med godt resultat.

Skrevet den: 07-Oktober-2024 kl. 21:06
Endnu en som tror på WD-40's reklamer! Dead

NEJ! WD-40 kan IKKE bruges som smøremiddel! Den bæreevne er så håbløs ringe, at det bliver jern mod jern.
NEJ! WD-40 kan IKKE bruges som rustbeskyttelse! Den skyr ikke vand, men vaskes bort af vand, så cykel kæden begynder ruste efter få dage, hvis man har sprøjtet den med WD-40.
NEJ! WD-40 fungerer ikke som fugtfortrænger qua ovenstående. Og så er det fløjtende ligegyldigt, hvad firmaet kalder det.

Korrekt at WD-40 ikke er en rust fjerner, men den er en ok rustløsner.

Der findes MASSERE af all-round produkter på markedet, som rent faktisk kan det, som WD-40 påstår at kunne, men reelt ikke kan!
Det kunne f.eks. være Berner's Multispray, eller Würths Multi2000. Men der findes massere af andre - Caramba, Liqui Moly m.m.fl. Jeg vil sågar tro at. Biltema Multispray er langt bedre end WD-40.

Skrevet den: 07-Oktober-2024 kl. 22:02

NEJ! WD-40 kan IKKE bruges som smøremiddel! Den bæreevne er så håbløs ringe, at det bliver jern mod jern.
NEJ! WD-40 kan IKKE bruges som rustbeskyttelse! Den skyr ikke vand, men vaskes bort af vand, så cykel kæden begynder ruste efter få dage, hvis man har sprøjtet den med WD-40.
NEJ! WD-40 fungerer ikke som fugtfortrænger qua ovenstående. Og så er det fløjtende ligegyldigt, hvad firmaet kalder det.

Der findes MASSERE af all-round produkter på markedet, som rent faktisk kan det, som WD-40 påstår at kunne, men reelt ikke kan!
Det kunne f.eks. være Berner's Multispray, eller Würths Multi2000. Men der findes massere af andre - Caramba, Liqui Moly m.m.fl. Jeg vil sågar tro at. Biltema Multispray er langt bedre end WD-40.

Nu spørger jeg så igen: Er en god olie låseolie, om også blev anbefalet af en anden bruger - eller, er det den der fede olie, man bruger til at smøre maskiner med? Drejebænke, fræsere, bukkemaskiner, medvidere, eller hwa'?LOL  (Jeg ville nok holde mig til låseolien...........

-------------

Skrevet den: 07-Oktober-2024 kl. 22:13

Hvilken WD-40 taler du om, tjekkede ud og der er til forskellige formål...

Skrevet den: 07-Oktober-2024 kl. 22:20
Den originale WD-40, som sælges alle steder! Den som står stablet op, i Bauhaus, i Brugsen, på tanken, og alle andre steder. Den som en stor del af danskerne har stående, i værkstedet, i bryggerset o.s.v.

Print side | Luk vindue