Print side | Luk vindue

Forskelle mellem 42PV60E og 427XD

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=16755
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 18:01

Emne: Forskelle mellem 42PV60E og 427XD
Skrevet af: Christian Otte
Emne: Forskelle mellem 42PV60E og 427XD
Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 14:05
Jeg var tilfældigvis inde og kigge på Tape Connections hjemmeside i dag og kunne se, at man nu kan få Panasonics 42PV60E-plasma til lige knap 13.000. Jeg har bestilt en Pioneer 427XD gennem fælleskøbet til 19.000 - er det vitterligt det værd, når man kan få et TV, der på papiret kan det samme (minus digital tuner) og som også har fået megen ros? Det eneste, som umiddelbart virker bedre på 427XD'eren er designet, men er det vitterligt 7.000 værd?

Svar:
Skrevet af: sommelle
Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 14:09

Tja, det må være en smagssag, jeg synes det ikke.

m.v.h.

Skrevet af: lrev på jobbet
Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 14:13

Hej!

Det er der kun 1 der kan afgøre,og det er dig selv.Det lyder som om at DU ikke mener at det er det værd-og det er det nok heller ikke,HVIS du synes om udseendet på pv60(det gør jeg ikke).

Jeg synes bestemt også bedre om billedet på 427xd-men......om det er 7000kr bedre-det er en anden sag-som du skal gøre op med dig selv.

Har selv valgt Pioneer,men jeg skulle også have en 50"-og så var valget nemmere,da Pana.pv600 ikke fåes til en "fair" pris herhjemme i 50"( så vidt jeg ved)

lrev

-------------
Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.

Skrevet af: Websurfer11
Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af sommelle sommelle skrev:

m.v.h.

Din Pioneer PDP 427XD er Full HD Ready  dvs egnet til at vise 1080p/24fps/72HZ- som er Blu-Ray afspilningsstandard. En ikke uvæsentlig ting. Det er Panasonic TH-42PV60E ikke i samme omfang i stand til. Pioneer har en lidt bedre videoprocessing .Desuden er der flere billedindstillingsmuligheder på Pioneer. Billederne er også lidt forskellige - Pioneer har nogle varmere og i det hele taget ret naturtro farver, mere detaljerig  i sortområder - mens Panasonic til gengæld er mere konstrastrig og har lidt bedre sortniveau (evne til at lave sort , helt sort). NRD(støjdæmpning) på de analoge signaler skulle være en tand bedre på Panasonic´en. Og så er der jo selvfølgelig designet - som er en mere subjektiv sag.
Begge er gode plasma TV - men der er en forskel - om disse forskelle så betyder noget for dig - er jo så en anden sag.

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 15:18

Jeg vil mene,at de eneste væsentlige plusser Panaen har, er sortniveau ,og at den tilsyneladende er mere robust mht indbrænding.

Nåh,ja. . . . og prisen ! !

Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 17:53
Eeep - prisforskellen er 6.000 og ikke 7.000 kr.  . Man er vel sproglig student!

Websurfer11, ja, havde glemt det med, at Pioneer er i stand til at modtage et 1080p-signal, men er det noget, som man vil kunne se forskel på, hvis man fodrer det med henholdsvis et 720p signal og et 1080p-signal?

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 18:04

Oprindeligt skrevet af Christian Otte Christian Otte skrev:

Websurfer11, ja, havde glemt det med, at Pioneer er i stand til at modtage et 1080p-signal, men er det noget, som man vil kunne se forskel på, hvis man fodrer det med henholdsvis et 720p signal og et 1080p-signal?

Det interessante tal i sammenligningen 720p/60 og 1080p/24 er ikke 720 vs 1080, men 60 vs 24.

Lidt mindre kryptisk: Pioneer har den bedste indstilling til filmmateriale, som rent faktisk vises ved 24fps (hvilket HD-DVD og Blu-Ray gør). Hver frame (helbillede) gentages 3 gange så frame A og B vises som AAABBB ved 72Hz. Panasonic kører med 60Hz (for denne type input), så frames A og B vil blive med 2:3 pulldown, dvs. i et AABBB mønster (genereret i afspilleren, da Panasonic ikke har 24fps input). Alt andet lige vil Pioneer give en mere flydende visning af billedet.

Jeg kan selvfølgelig ikke love dig, at du kan se forskel. Hvis du ikke kan se forskel på NTSC og PAL DVDer på et CRT (NTSC bruger 2:3 pulldown) mht motion judder (billedet hakker lidt), vil du nok heller ikke kunne se forskel på Pioneer og Panasonic i denne henseende...

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 18:14
Jeg kan da i hvert fald se en hvis forskel i opløsningen - har ikke lige umiddelbart tænkt over, hvornår det er, jeg kan se en hakken i billederne, men jeg vil da prøve at se på det!

Det er ikke nemt, det her ... men damn, designet på Pioneer'en er pænere!

Skrevet af: nextgeneration
Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 18:19
De væsentligste forskelle er:

- Pana har bedre sort
- Pana har bedre gråtoner
- Pana har bedre lyd
- Pana står lidt mere skarpt og med lidt mindre pixelstøj ved SD signaler
- Pana har gjort noget ved indbrænding ved at bruge en ny type gas
- Pioen er 100% plastic, også frontglasset
- Ingen af de to TV har et specielt flot design, men det er jo en smags sag
- Panaen kører helt cool, det kan jeg godt li ved elektronik

Har ikke noget positivt at sige om pioen bortset fra den har et skilt med "Pioneer" på fronten, og måske bortset fra den har flere indstillingsmuligheder, men det er ikke alle der vil opfatte dette om en fordel.

Den med 1080p/24fps er en yderst teoretisk diskusion som jeg ser det, og ikke relevant mange år frem. Når/hvis blu-ray DVD afspillere kommer på markedet kan pioen sikkert ikke forstå signalet alligevel eller står ad h til, og en sådan DVD afspiller vil helt sikkert kunne føde TV-et med et flot 720P signal. Hvem kan eksempelvis se forskel på et 720P og et 1080P billede på 3 meter fra en 50", ingen.

Så set ift prisen så er pioen ikke det værd - og kan man ikke li PV600 design, så er det nye Hitachi med motor måske en mulighed, eller alternativt den nye LG plasma med indbygget hard disk optager 

Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 18:22

Jeg kan da i hvert fald se en hvis forskel i opløsningen - har ikke lige umiddelbart tænkt over, hvornår det er, jeg kan se en hakken i billederne, men jeg vil da prøve at se på det!

Det er ikke nemt, det her ... men damn, designet på Pioneer'en er pænere!

Hvis du kan tysk har Area Dvd en test/sammenligning af Pio og Panny. Godt nok Pios 2005 model, men mon ikke nogenlunde den samme konklusion gælder, bortset fra at prisforskellen vel er lidt mindre end da artiklen blev skrevet (Area Dvd inddrager også prisen som vurderingsparameter, hvilket sådan set er meget fornuftigt).

http://www.areadvd.de/hardware/2006/pana_vs_pio_plasma.shtml - http://www.areadvd.de/hardware/2006/pana_vs_pio_plasma.shtml

Det vigtigste er ikke antal stjerner til sidst, men argumenterne undervejs... 

EDIT: du skrev at du havde været inde på TCs hjemmeside. Du skal selvfølgelig se begge PV, optimalt kalibreret, ved siden af hinanden.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 18:25
Bortset fra det - er det ikke lidt sent at spørge 

Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 18:26

Oprindeligt skrevet af nextgeneration nextgeneration skrev:

Den med 1080p/24fps er en yderst teoretisk diskusion som jeg ser det, og ikke relevant mange år frem. Når/hvis blu-ray DVD afspillere kommer på markedet kan pioen sikkert ikke forstå signalet alligevel, og en sådan DVD afspiller vil helt sikkert kunne føde TV-et med et flot 720P signal. Hvem kan eksempelvis se forskel på et 720P og et 1080P billede på 3 meter fra en 50", ingen.

Du overser fuldstændigt den væsentlige forskel på 720p/60 og 1080p/24 i din Pio-Panny sammenligning...

(læs mit indlæg tidligere i tråden).

-------------

Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 18:29

- Pana har bedre sort
- Pana har bedre lyd

Dvs. slet ingen ting overhovedet som taler til fordel for Pioneer? Come on, det er altså ikke en rimelig måde at argumentere på.

EDIT: her er et eksempel på hvorfor jeg simpelthen ikke forstår din totalt ukritiske argumentationsteknik (ikke personligt ment). Du henviser til sammenligninger, hvor konklusionen er at DNR-kredsløbet i Panasonic virker bedre end det i Pioneer. Det var baseret på analogt TV, og det var ikke nødvendigvis på samme tidspunkt (så vidt jeg husker den norske undersøgelse?). Altså kunne det have været signalet, men lad det nu ligge, og lad os bare acceptere at DNR virker bedre i Panasonic end Pioneer. Fast forward... til TV calibration 101: Her står der altid: slå DNR fra!!! DNR kan ganske rigtigt forbedre et dårligt signal, men prisen er at du ødelægger et godt signalinput. Slør på billedet kommer ofte fra DNR, idet DNR detekterer ændringer i billedet (som ligeså godt kunne være bevægelser som støj), og udjævner det (tværer det ud). Hvis signalet er dårligt skal man ikke kaste sig over DNR; man skal skaffe et bedre signalinput, f.eks. digitalt TV. Bottom line: hvordan de respektive TV performer ved et ekstremt dårligt signal, er ikke en parameter som man bør tillægge den store vægt, hvis man kigger på TV i Panny/Pio klassen.

-------------

Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 18:30

Bortset fra det - er det ikke lidt sent at spørge 

Nix, da jeg ikke har modtaget TV'et endnu .

Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 18:43
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

- Pana har bedre sort
- Pana har bedre lyd

Dvs. slet ingen ting overhovedet som taler til fordel for Pioneer? Come on, det er altså ikke en rimelig måde at argumentere på.

Måske DU kan komme på noget, jeg har ikke hørt eller læst noget der rykker. 

Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 18:48

1080p /24 frames skulle betyde en rigtig god dybdeskarphed og et væld af detaljer samt en mere flydende overgang mellem billedsekvenser.

De første Blu-Ray afspillere er lige på trapperne og de første film er allerede udgivet på HD-DVD og Blu-Ray - så helt langt hen i fremtiden skal vi altså ikke.

Gråtone forbedringer med bredere spektrum på Pana: ja men en mere hakkende overgang i skalaen end Pio ifølge anmeldelser.

Nu vil jeg helst ikke bidrage til ensidig ros til det ene af TVéne. Jeg synes at jeg objektivt har prøvet at besvare trådens spørgsmål.

Det synes jeg ikke helt "nextgeneration" gør.

De hører begge to til markedets absolut bedste plasma til almindelige menneskepenge.

Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 18:51
Oprindeligt skrevet af Websurfer11 Websurfer11 skrev:

Gråtone forbedringer med bredere spektrum på Pana: ja men en mere hakkende overgang i skalaen end Pio ifølge anmeldelser.

Har du overvejet at dette kunne skyldes MPEG2 komprimeringen, hvor panaens mange flere gråtoner afslører begrænsningen i MPEG2

Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 18:55

Måske DU kan komme på noget, jeg har ikke hørt eller læst noget der rykker. 

Inkluderer "det du har læst" Area DVD sammenligningen?

Jeg har ikke set de to TV, så alene af den grund vil jeg afholde mig fra at lave en lang liste med fordele og ulemper (og samtidig har jeg stor respekt for Area DVD tests på "second hand" niveauet). Jeg er bare temmelig sikker på at en sådan liste ville inkludere punkter, som taler til fordel for Panasonic, og punkter som taler til fordel for Pioneer...

-------------

Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 19:02

Har du overvejet at dette kunne skyldes MPEG2 komprimeringen, hvor panaens mange flere gråtoner afslører begrænsningen i MPEG2

I så fald er det en begrænsning, som du kommer til at leve med i en del år fremover...

-------------

Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 19:05
Btw, er der nogen, der kender til butikker i Storkøbenhavnsområdet, der forhandler begge mærker?

Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 19:18

I så fald er det en begrænsning, som du kommer til at leve med i en del år fremover...

Det er kun i sort/hvid film det ses, og ikke ret tit

plasmatvbuyingguide har nogle gode artikler om gråtoner, især den med at gråtoner er afgørende for hvordan et billede opleves, så de extra gråtoner på panaen må virkelig komme til sin ret i MPEG4 / HD TV.

Mht den tyske artikel, kan jeg ikke tysk og hælder mere til plasmatvbuyingguide og den norske test. Især hæfter jeg mig ved de negative ting i en test, fremfor dem der har svært ved at få armene ned.

Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 19:40
Nogen der ved hvor mange gråtoner MPEG2 og MPEG4 kan vise ?

Skrevet af: O'Brian
Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 20:03

m.v.h.

Din Pioneer PDP 427XD er Full HD Ready  dvs egnet til at vise 1080p/24fps/72HZ- som er BlueRay afspilningsstandard. En ikke uvæsentlig ting. Det er Panasonic TH-42PV60E ikke i samme omfang i stand til. Pioneer har en lidt bedre videoprocessing .Desuden er der flere billedindstillingsmuligheder på Pioneer. Billederne er også lidt forskellige - Pioneer har nogle varmere og i det hele taget ret naturtro farver, mere detaljerig  i sortområder - mens Panasonic til gengæld er mere konstrastrig og har lidt bedre sortniveau (evne til at lave sort , helt sort). NRD(støjdæmpning) på de analoge signaler skulle være en tand bedre på Panasonic´en. Og så er der jo selvfølgelig designet - som er en mere subjektiv sag.
Begge er gode plasma TV - men der er en forskel - om disse forskelle så betyder noget for dig - er jo så en anden sag.

Skrevet af: O'Brian
Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 20:05
Oprindeligt skrevet af O'Brian O'Brian skrev:

m.v.h.

Din Pioneer PDP 427XD er Full HD Ready  dvs egnet til at vise 1080p/24fps/72HZ- som er BlueRay afspilningsstandard. En ikke uvæsentlig ting. Det er Panasonic TH-42PV60E ikke i samme omfang i stand til. Pioneer har en lidt bedre videoprocessing .Desuden er der flere billedindstillingsmuligheder på Pioneer. Billederne er også lidt forskellige - Pioneer har nogle varmere og i det hele taget ret naturtro farver, mere detaljerig  i sortområder - mens Panasonic til gengæld er mere konstrastrig og har lidt bedre sortniveau (evne til at lave sort , helt sort). NRD(støjdæmpning) på de analoge signaler skulle være en tand bedre på Panasonic´en. Og så er der jo selvfølgelig designet - som er en mere subjektiv sag.

Bedst til blue-ray.. Det vil sige pio'en er bedst til PS3 ?

Ha en god aften.

Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 20:44
Jeg tror aldrig jeg får brug for 1080p på panaen, DR vil ikke sende 1080p de næste 20 år, og CMORE [HD] heller ikke, den europæiske broad casting standard er 720p. Måske om 5 år når blu-ray er gængs og til at betale, men da står panaen nok til udskiftning, og ryger ind i soveværelset.

Har igennem tiderne købt for meget hi-fi "forberedt" til dit og dat, men aldrig haft brug for det

Skrevet af: troelsit
Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 22:05

Mht prisforskel så er det næsten 8.000 DKK hvis man sammenligner med Panny'ens pris i tyskland.

Jeg gav 11.175 kr for 42PX60 modellen kontra Pioneers til 19.000

Personligt synes jeg også Panny'en har et mere naturtro billede - så for mig var valget relativt nemt!

Skrevet af: hhp5711
Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 22:35

Nu syntes jeg måske ikke det er helt fair, at lave en prissammenligning, mellem 427XD og PV 60, da sidstnævnte jo ikke har digital tuner.

En mere reel sammenligning skulle være med 427XA, og så er prisforskellen "kun" 4000.- (pris på 427XA på hifipriser.dk)

Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 22:37
Oprindeligt skrevet af hhp5711 hhp5711 skrev:

Nu syntes jeg måske ikke det er helt fair, at lave en prissammenligning, mellem 427XD og PV 60, da sidstnævnte jo ikke har digital tuner.

En mere reel sammenligning skulle være med 427XA, og så er prisforskellen "kun" 4000.- (pris på 427XA på hifipriser.dk)

Kan du godt have ret i .

Skrevet af: lrev på jobbet
Skrevet den: 31-Oktober-2006 kl. 07:21

Btw, er der nogen, der kender til butikker i Storkøbenhavnsområdet, der forhandler begge mærker?

Ja....2Tal.......!

lrev

-------------
Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.

Skrevet den: 31-Oktober-2006 kl. 08:01

Det var også derfor jeg sammenlignede med 42PX60 som jo har dvb-t

Skrevet af: hhp5711
Skrevet den: 31-Oktober-2006 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

Kan den digitale tuner i PX60 vise danske undertekster?
(Jeg klipper lige fra easyshopping.dk's hjemmeside: "Vi garanterer ikke for kompatibilitet mht. undertekstning af udsendelser via det danske digitale sendenet på denne model.").

Skrevet den: 31-Oktober-2006 kl. 10:07
Ja, det kan den

Skrevet den: 31-Oktober-2006 kl. 10:26

Kan den digitale tuner i PX60 vise danske underteksteer

(Jeg klipper lige fra easyshopping.dk's hjemmeside: "Vi garanterer ikke for kompatibilitet mht. undertekstning af udsendelser via det danske digitale sendenet på denne model.").

Har selv PX600, viser danske og svenske undertekster som på analog tuner. Ingen forskel.

Skrevet den: 01-November-2006 kl. 21:30
Var forbi en Expert i dag og se begge skærme, og må indrømme, at jeg brød mig mere om 427XD - der var mere knald på farverne (de var begge indstillet ordentligt), det var lidt skarpere og der var mere dybde i billedet. Jeg kunne godt se, at Pana'en var lidt bedre til at fjerne støj fra et SD-signal, men alt i alt gjorde Pioneeren et rigtigt godt indtryk  .

Skrevet den: 01-November-2006 kl. 21:34

Ja, de er begge rigtig gode skærme...

Efter min mening er det blandt de to man finder markedets bedste flade billeder p.t.

Skrevet af: hmpf
Skrevet den: 04-November-2006 kl. 11:44

[/QUOTE]

Det interessante tal i sammenligningen 720p/60 og 1080p/24 er ikke 720 vs 1080, men 60 vs 24.

Lidt mindre kryptisk: Pioneer har den bedste indstilling til filmmateriale, som rent faktisk vises ved 24fps (hvilket HD-DVD og Blu-Ray gør). Hver frame (helbillede) gentages 3 gange så frame A og B vises som AAABBB ved 72Hz. Panasonic kører med 60Hz (for denne type input), så frames A og B vil blive med 2:3 pulldown, dvs. i et AABBB mønster (genereret i afspilleren, da Panasonic ikke har 24fps input). Alt andet lige vil Pioneer give en mere flydende visning af billedet.

[/QUOTE]

Betyder dette "60 vs 24" at Pio "flimrer" mindre end Pana?

Gælder det både for dvd film + almindelig TV?

Mine øjne er meget følsomme overfor f.eks. 50Hz "flimmer" på crt og jeg har også observeret "flimmer" på visse Plasma. Men Pio. vil være mere roligt?

Hvad med støj? Pana har blæsere - har Pio også det? Eller summer/bzzz det?

Skrevet den: 04-November-2006 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af hmpf hmpf skrev:

[/QUOTE]

Betyder dette "60 vs 24" at Pio "flimrer" mindre end Pana?

Gælder det både for dvd film + almindelig TV?

Mine øjne er meget følsomme overfor f.eks. 50Hz "flimmer" på crt og jeg har også observeret "flimmer" på visse Plasma. Men Pio. vil være mere roligt?

Hvad med støj? Pana har blæsere - har Pio også det? Eller summer/bzzz det?

[/QUOTE]

Har selv  PV60 / PV600, der er ikke flimmer da den bruger progresiv scan, dvs det svarer til et 100Hz CRT.

Hvis du ser mest HD så er Pio måske ( teoretisk ) lidt bedre , hvis du ser mest SD ( DR, TV2, kabel TV etc ) så er pana bedre.

Især panas bedre imumitet overfor indbrænding, evenen til at vise sort og gråtoner, og at frontglasset ikke er i plastic mener jeg er væsentlige parametre.

Mht støj, så larmere pio mere, og den bliver ret varm både på frontglas og i toppen, panaen kører helt cool.

Læs tilbage i denne tråd for at se fordele og ulemper ved de to TV.

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 04-November-2006 kl. 12:58
Hold nu op med dit fis om frontglas. Hvorfor er du så satans fokuseret på
det?

Pioneer har af kvalitetsmæssige årsager valgt at droppe glasset, så man
kunne lave fronten foran selve panelet tyndere. Der er jo heller ikke glas
foran LCD tv og computerskærme - men de kan sagtens være blanke.

I øvrigt er jeg heller ikke enig med din holdning til SD - du tager en
kommentar om støj på analogt tv og sidestiller det med SD.

Skrevet den: 04-November-2006 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Hold nu op med dit fis om frontglas. Hvorfor er du så satans fokuseret på
det?

Pioneer har af kvalitetsmæssige årsager valgt at droppe glasset, så man
kunne lave fronten foran selve panelet tyndere. Der er jo heller ikke glas
foran LCD tv og computerskærme - men de kan sagtens være blanke.

I øvrigt er jeg heller ikke enig med din holdning til SD - du tager en
kommentar om støj på analogt tv og sidestiller det med SD.

Der er så mange svagheder på den nye pio i forhold til PV60 / PV600 , hvis man ikke kan se det, så er det fordi man ikke VIL se det. Pio fans trækker den gamle hest ud af stalden med 24f, men det er ikke aktuelt for 80% af brugerne i 99% af tiden, og kan slet ikke opveje de andre ulemper - det er min mening.

Der er en grund til at plasmatvbuyingguide giver panaen 98/100 på Value og pioen kun 88/100.

Problemet med at "frontglasset" er i plastic finder du ud af efter en tid, når det er fuld af ridser og ikke er til at gøre rent. Og så er der forskel på en 17" og en 42" skærm. Fedtede fingre etc. ses ikke så tydeligt på en mat skræm, men ses tydeligt på en blank skærm. Har man børn skal man tænke sig godt om inden man køber et TV med plastic "frontglas".

Skrevet den: 04-November-2006 kl. 15:58

Der er så mange svagheder på den nye pio i
forhold til PV60 / PV600 , hvis man ikke kan se det, så er det fordi man
ikke VIL se det.

Hvilke mange svagheder?

I diverse test (hvoraf et par af dem kalder det uafgjort mellem dem) er der
minimale forskelle, hvoraf sortniveau skulle være lidt bedre på Panasonic,
og DNR på analog tv skulle være bedre, men dit vrøvl med front af plastic
eller glas er noget du selv har opfundet.

Problemet med at "frontglasset" er i plastic
finder du ud af efter en tid, når det er fuld af ridser og ikke er til at gøre
rent. Og så er der forskel på en 17" og en 42" skærm. Fedtede fingre etc.
ses ikke så tydeligt på en mat skræm, men ses tydeligt på en blank
skærm. Har man børn skal man tænke sig godt om inden man køber et
TV med plastic "frontglas".

Der er ingen ridser eller pletter på min skærm, og der er heller ingen
ridser på mine computerskærme - pudser du skærme med ståluld?

Forskellene på de to skærme er meget minimale. Det er to skærme i
den absolutte top, så at nedgøre det ene eller den anden er direkte
latterligt.

Skrevet den: 04-November-2006 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af hmpf hmpf skrev:

Betyder dette "60 vs 24" at Pio "flimrer" mindre end
Pana?

Det har intet med flimmer at gøre - og begge skærme kan svjv. køre i
100Hz ved almindeligt tv.

De 24 (eller mere korrekt 72) kommer til dels ind i billedet, når du ser SD
film i NTSC, hvor Pure Cinema viser filmen med de korrekte 24 billeder i
sekundet (hvert billede vises tre gange, hvilket giver 72Hz), og den
"judder" (hakken), der ellers er på film i NTSC der vises ved 60Hz,
forsvinder.

Ser man HD film, kan man lade afspilleren outputte direkte med 24
frames (hvis afspilleren ellers kan), og så kan skærmen igen vise filmen
korrekt uden hakken.

Skrevet den: 04-November-2006 kl. 16:15

Ser man HD film, kan man lade afspilleren outputte direkte med 24 frames (hvis afspilleren ellers kan), og så kan skærmen igen vise filmen korrekt uden hakken.

Du har formentlig også gavn af dette ved playback af 60Hz materiale med 2:3 pulldown (NTSC DVD). Jeg regner med at TVet kan de-interlace 2:3 pulldown materiale, og så har du de 24 oprindelige frames, der kan gengives ved 72Hz. Forudsætter selvfølgelig en korrekt mastered NTSC DVD...

Panasonic skifter mellem 50Hz og 60Hz afhængig af input. Det er alt andet lige en fordel ved PAL materiale, som gengives med den korrekte frame rate (NTSC filmmateriale vil derimod have lidt motion judder fra 2:3 pulldown så vi får 60Hz; om man kan se det er en anden sag...). Pioneer laver noget frame rate konvertering, tilsyneladende også ved 100Hz indstillingen (NB: dette er baseret på min egen fortolkning af et indlæg af Otto i en anden tråd om Pio vs Pana). Igen vil mit gæt være at de færreste kan se dette.

-------------

Skrevet af: Ulrikwich
Skrevet den: 04-November-2006 kl. 16:23
Køb det som du synes ser bedst ud for at gøre en lang historie kort.

Har selv et 427XD, og jeg mener personligt (det her er klart en individuel mening for alle mennesker) at pio'en er pænere, og derfor valgte jeg den.

Alt det der tekniske er godt nok, men den ubetydelige forskel almindelige dødelige stort set ikke kan se alligevel vil du jo principielt kun lægge mærke til hvis du har de to skærme stående ved siden af hinanden...

/Ulrik

Skrevet den: 04-November-2006 kl. 16:31

Ser man HD film, kan man lade
afspilleren outputte direkte med 24 frames (hvis afspilleren ellers kan), og
så kan skærmen igen vise filmen korrekt uden hakken.

Du har formentlig også gavn af dette ved playback af 60Hz materiale med
2:3 pulldown (NTSC DVD). Jeg regner med at TVet kan de-interlace 2:3
pulldown materiale, og så har du de 24 oprindelige frames, der kan
gengives ved 72Hz. Forudsætter selvfølgelig en korrekt mastered NTSC
DVD...

Det er der, jeg nævner ifbm. Pure Cinema Et interlacet 60Hz NTSC signal
fra f.eks. en DVD deinterlaces, så de oprindelige 24 frames genskabes, og
de vises så ved 72Hz.

Skrevet den: 04-November-2006 kl. 16:41

Det er der, jeg nævner ifbm. Pure Cinema Et interlacet 60Hz NTSC signal fra f.eks. en DVD deinterlaces, så de oprindelige 24 frames genskabes, og de vises så ved 72Hz.

Jamen, jeg skal da vist have pudset den øverste del af mine briller. Jeg så kun andet afsnit af dit indlæg...

-------------

Skrevet af: Kasmus
Skrevet den: 04-November-2006 kl. 20:45

Var forbi en Expert i dag og se begge skærme, og må indrømme, at jeg brød mig mere om 427XD - der var mere knald på farverne (de var begge indstillet ordentligt), det var lidt skarpere og der var mere dybde i billedet. Jeg kunne godt se, at Pana'en var lidt bedre til at fjerne støj fra et SD-signal, men alt i alt gjorde Pioneeren et rigtigt godt indtryk  .

Har også set begge i dag og synes også at der er mere knald på farverne på 427XD, en smagssag, men jeg kunne bedst lide billedet herpå, hvis prisen var ens ville jeg klart gå efter den. Sammenlignet så farverne på Panaen lidt flade ud, men det er jo spørgsmålet om det vil være tilfældet hjemme i stuen, når der ikke står en Pioneer ved siden af.  

Skrevet den: 04-November-2006 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af Kasmus Kasmus skrev:

Har også set begge i dag og synes også at der er mere knald på farverne på 427XD, en smagssag, men jeg kunne bedst lide billedet herpå, hvis prisen var ens ville jeg klart gå efter den. Sammenlignet så farverne på Panaen lidt flade ud, men det er jo spørgsmålet om det vil være tilfældet hjemme i stuen, når der ikke står en Pioneer ved siden af.  

Hvis du vil ha mere "knald på farverne" kan du jo bare skure op for color

Skrevet den: 05-November-2006 kl. 00:43

Det er jo heller ikke meningen at der skal være "Knald" på farverne...

Som det tidligere har været diskuteret i andre tråde handler det om at få en så korrekt en gengivelse af billedet så muligt.

Det er bl.a. derfor Tape Connection tilbyder folk at få deres TV ISF kalibreret. Det er en teknik der stræber mod at få TV'et til at gengive nøjagtig det billede som producenten har tiltænkt/produceret...

Men for at vende tilbage til sagen så er det jo et spørgsmål om man ønsker et korrekt billede jævnfør standarden eller man blot ønsker at der skal være knald på billedet. Hvis du synes farverne skal skrige ud i rummet og du synes 427XD er bedst, så bør du jo vælge det TV. Det hele handler om subjektive kriterier.

Min mening er at Pio og Panny ligger så tæt rent billedemæssigt at det for mig kan være det samme. Så er det dermed andre faktorer som pris, design, tilslutninger, etc som spiller ind.

Jeg valgte Panny'en fordi jeg klart synes man får mest for pengene. I mit tilfælde sparede jeg 8.000 kr og måtte så acceptere et knapt så godt design som Pio'en - men det er jo igen smagssag

Skrevet af: hmpf
Skrevet den: 10-November-2006 kl. 08:05

Kører blæserne (3 stk.?) i Pana hele tiden (altså når det er tændt  )

Er der også blæsere i Pio?

Skrevet den: 10-November-2006 kl. 08:52
Der er kun 2 blæsere i de nyeste modeller. De kører hele tiden, men kan IKKE høres.

Skrevet den: 10-November-2006 kl. 16:13

Jeg synes at have læst at 37PV60/600 modellerne larmer mere end 42" modellerne - er der nogen, der kan be- eller afkræfte dette?

Hvis ja? - hvad er grunden mon?

Skrevet af: DanniS
Skrevet den: 30-November-2006 kl. 19:45

Der er kun 2 blæsere i de nyeste modeller. De kører hele tiden, men kan IKKE høres.

Jeg fik mit 42 pana 21 nov. da de havde fået det hjem hos tc. Mit har 3 blæsere, så det må være en gammel model. Det synes jeg er mærkeligt hvis det er nye forsyninger. 

Print side | Luk vindue