Vil du købe de nye 3D produkter ?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73577
Udskrevet den: 24-Maj-2025 kl. 01:38
Emne: Vil du købe de nye 3D produkter ?
Skrevet af: BowieCool
Emne: Vil du købe de nye 3D produkter ?
Skrevet den: 09-Januar-2010 kl. 19:46
Jeg kunne godt tænke mig, at høre jeres mening om de nye 3D produkter, der er på vej ind på markedet. Vil folk skifte deres tv, afspillere osv ud for disse nye 3D produkter. Jeg ved godt, at det er de færreste, der har set nogle af produkterne. Så, det er naturligvis kun ud fra hvad i har læst og set af billeder på nettet.
Mvh
Bowie
------------- Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub) Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
|
Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 09-Januar-2010 kl. 19:48
Ned med 3d
|
Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 09-Januar-2010 kl. 19:51
Det bliver spændende at se,men det varer sikkert mindst et par måneder efter intro inden jeg springer på
------------- Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
Skrevet af: Lomholt
Skrevet den: 09-Januar-2010 kl. 19:56
Kunne I ikke lige linke til nogen af de konkrete 3D produkter i taler om. Der er vel en del forskellige, eller??
|
Skrevet af: Speednut
Skrevet den: 09-Januar-2010 kl. 19:58
Jeg holder mig væk fra 3D. Jeg gider ikke sidde med briller, når jeg skal se film. Det er bare en ny metode til at få folk til at skifte udstyr igen.
Mine penge får de ikke
------------- Surround: Pioneer KRP-600M, Pioneer LX60, Pioneer BDP-LX71, Velodyne SPL 1200 Ultra, Focal Chorus surround.
Head-Fi: Sennheiser HD800, Red Wine Isabellina HPA LFP-V DAC/headamp
|
Skrevet af: MF1971
Skrevet den: 09-Januar-2010 kl. 19:58
Jeg må indrømme, at jeg synes det er ved at være for meget. Det går sgu lidt for stærkt. Jeg sad og regnede ud at man inden for de sidste 5 år har skulle skifte tv 3 gange, hvis man ville være med helt fremme. Først skulle skærmen være HD-ready, derefter Full-HD og nu 3D og de har allerede Ultra-HD i støbeskeen. Jeg har fuldt med de sidste 15 år og kan godt lide at der sker noget nyt på markedet, men det virker som om vi bliver udnyttet en del fra producenternes side.
Så nej, jeg vil ikke skifte mit dejlige tv ud de næste 3-4 år.
Mvh Michael/MF1971
------------- Mvh
Michael/MF1971
Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855
|
Skrevet af: Letten
Skrevet den: 09-Januar-2010 kl. 20:36
Når man tænker over det er 3D vel på høje tid!
Nu har vi haft TV i så mange år hvor vi har set verdenen med et øje (prøv at lukke det ene øje og se dig omkring).
Tror da det bliver meget sjovt at få hjem i stuen.
Men 3D er ikke noget jeg vil give ret meget ekstra for (hvilket heller ikke bilver tilfældet), man skifter sikkert TV indenfor 2-3 år alligevel. Der kommer hele tiden noget nyt og bedre.
|
Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 09-Januar-2010 kl. 20:40
Jeg synes det lyder spændende, jeg har intet problem i, at sidde med briller på.
@Naiera: Hvorfor ned med 3D ?
@Speednut: Hvorfor gider du ikke sidde med briller ?
|
Skrevet af: E. Larsen
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 14:03
Speednut skrev:
Jeg holder mig væk fra 3D. Jeg gider ikke sidde med briller, når jeg skal se film. Det er bare en ny metode til at få folk til at skifte udstyr igen.Mine penge får de ikke
|
Enig
DET HANDLER KUN OP AT FINDE PÅ NYT....,
OG DERVED TJENE.. ENDNU FLERE PENGE OG PROFIT
Vi er simpelthen for dumme, hvis vi hopper på "denne finte"
------------- E.L.
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 14:08
Hans j skrev:
@Naiera: Hvorfor ned med 3D?
|
Jeg synes at idéen i sig selv er noget pjank. Det tilføjer kun en wow-fornæmmelse og gør ikke noget videre for oplevelsen af historien. Desuden mener jeg ikke at 3d-film ser ud på nogen måde som vi oplever virkeligheden.
Derudover er jeg træt af at firmaerne bare hopper på idéen fordi det er en undsyldning for ENDNU ENGANG at sælge os nyt udstyr. Der kunne snildt gøres MEGET ved billedkvaliteten, byggekvaliteten, brugerinterfacet osv. på samtlige tv på markedet (inkl. Panasonic plasma), uden at skulle hoppe på en 3d-bølge. I stedet hopper firmaerne i med begge ben og fortsætter deres dovne udvikling.
Desuden mener jeg også, at der er masser at gøre med '2d'-film og lignende som det er i dag, uden at tilføje en ekstra dimension. I stedet for at fokusere på kvalitetsfilm vil vi nu se endnu mere skrammel fra MTV-instruktører og Michael Bays-wannabes, der ikke gør andet end levere en omgang effekter i 3d. Fokusen, frygter jeg (og med god grund, mener jeg), vil flytte (endnu mere) fra indhold og over på stil.
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 14:21
Nu tror jeg man skal huske på at der er en stor udvikling igang mht. 3D, således at det skulle blive væsentligt bedre end det vi kender i dag med de farvede papbriller, og HVIS det bliver rigtigt godt, med briller der er behagelige at have på, så er jeg da bestemt ikke afvisende.
Om vi er "for dumme at hoppe på den finte" vil jeg mene er en overdrivelse, for hvor var vi hvis der ikke kom nyt til ? Sort/hvid, mono ? Nej udviklingen er jo valgfri,men alligevel er der jo ikke mange der ville købe et billederørs-tv i dag...
------------- Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
Skrevet af: Emilos88
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 14:28
Naiera skrev:
Hans j skrev:
|
Jeg synes at idéen i sig selv er noget pjank. Det tilføjer kun en wow-fornæmmelse og gør ikke noget videre for oplevelsen af historien. Desuden mener jeg ikke at 3d-film ser ud på nogen måde som vi oplever virkeligheden.
Derudover er jeg træt af at firmaerne bare hopper på idéen fordi det er en undsyldning for ENDNU ENGANG at sælge os nyt udstyr. Der kunne snildt gøres MEGET ved billedkvaliteten, byggekvaliteten, brugerinterfacet osv. på samtlige tv på markedet (inkl. Panasonic plasma), uden at skulle hoppe på en 3d-bølge. I stedet hopper firmaerne i med begge ben og fortsætter deres dovne udvikling.
Desuden mener jeg også, at der er masser at gøre med '2d'-film og lignende som det er i dag, uden at tilføje en ekstra dimension. I stedet for at fokusere på kvalitetsfilm vil vi nu se endnu mere skrammel fra MTV-instruktører og Michael Bays-wannabes, der ikke gør andet end levere en omgang effekter i 3d. Fokusen, frygter jeg (og med god grund, mener jeg), vil flytte (endnu mere) fra indhold og over på stil.
|
Har du set Avatar? super film, og mega fed 3D fornemmelse. Visuelt den bedste film der nogensinde er lavet efter min mening, og især pga. 3D effekten, det er bare så meget federe at se på.
Glæder mig også til 3D spil, da jeg var på IFA så jeg et demoklip fra motorstorm, hvor mudderet flyver ud af skærmen. så jeg er slet ikke enig, det giver meget mere end højere kontrastforhold, og andre små forbedringer, det er kommet for at blive.
Udviklingen går hurtig, hvad regner i med? hvis Panasonic ikke lavede noget nyt som de kunne sælge, ville de jo gå konkurs, stop med de konspirations teorier, det er sådan det frie marked fungere 
------------- Get HIFI or die trying c",
|
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 14:30
Da man skal skifte surround anlægget med et med HDMI 1.4 plus TV og Blu-ray afspille, og dette er bare for at få 3D, plus man skal sidde med de dumme briller.
Og hvis man har projektor skal den plus lærreder også udskiften til 3D udgaven.
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 14:30
Emilos88 skrev:
Naiera skrev:
Hans j skrev:
|
|
Har du set Avatar? super film, og mega fed 3D fornemmelse. Visuelt den bedste film der nogensinde er lavet efter min mening, og især pga. 3D effekten, det er bare så meget federe at se på.
Glæder mig også til 3D spil, da jeg var på IFA så jeg et demoklip fra motorstorm, hvor mudderet flyver ud af skærmen. så jeg er slet ikke enig, det giver meget mere end højere kontrastforhold, og andre små forbedringer, det er kommet for at blive.
Udviklingen går hurtig, hvad regner i med? hvis Panasonic ikke lavede noget nyt som de kunne sælge, ville de jo gå konkurs, stop med de konspirations teorier, det er sådan det frie marked fungere  |
Netop... Hop med på vognen eller lad være. Toget kører
|
Skrevet af: Iron Man
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 14:43
Jeg venter lige og ser hvad det bliver til, men jeg synes da bestemt det var spændende at se Avatar i 3D. Tilgengæld synes jeg at faver osv. var markant ringere nok pga. brillerne.
|
Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 14:52
Jeg tror det kommer til at vare meget længe før jeg skal have noget i 3D, også selvom jeg godt ved, at ens behov kan flytte sig meget hurtigt.
Jeg gik ind og så Avatar i 3D, fordi det angiveligt skulle være det ypperste, men hvis det er tilfældet, foretrækker jeg klart 2D de næste ti år. Jeg synes 3D (i den film i hvert fald) ødelægger langt mere end det tilføjer. Den oplevede kontrast var for mig at se meget lille, farverne var ude i skoven og detaljegraden blev tabt i en masse kaotiske panoreringer. Shadow detail?: forget about it.
Men hvordan teknikken er om 10 år er jo umuligt at sige.
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 14:52
Emilos88 skrev:
Har du set Avatar? super film, og mega fed 3D fornemmelse. |
Jeg har heldigvis set Avatar i 2d. Jeg ved godt hvordan sådan en 3d-effekt ser ud, da jeg har prøvet det før, og jeg mener ikke det får tingene til at se mere 'realistiske' ud. Det er bare en 'wow-effekt' der i første omgang skulle få folk i biograferne igen, men nu skal producenterne af tv og andet hjemmebiografudstyr selvfølgelig også skumme fløden...
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 14:56
Emilos88 skrev:
Udviklingen går hurtig, hvad regner i med? hvis Panasonic ikke lavede noget nyt som de kunne sælge, ville de jo gå konkurs, stop med de konspirations teorier, det er sådan det frie marked fungere  |
Der er ikke en konspirationsteori i syne. Du har tydeligvis ikke forstået hvad jeg mener.
Der er masser af forbedringer at lave på normale 2d plasma tv, men i stedet for at koncentrere sig om disse, så hopper man bare videre og laver noget helt nyt og 'spændende', som kan få endnu flere til at købe nyt. Panasonic har jo solgt plasma tv de sidste mange år uden at skulle introducere en ligeså stor forandring som at gå fra 2d til 3d, uden at gå konkurs.
|
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 14:57
Jeg har svaret 2..
Jeg kan ikke se nogen grund til at skifte anlæget ud nu, men næste gang der købes udstyr har alle tv nok 3D, så man nærmest er tvunget til at købe.
Ellers vil jeg give Naiera ret. Jeg tror vi får mange film som bruger 3D effekten til at lokke os til at se dem. Så vil jeg 100 gange hellere have der fokuseres på et godt indhold.
|
Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 15:00
Alt efter prisen, så bliver mit næste udstyr sandsynligvis 3D.
Jeg har aldrig haft nogen forventninger til 3D og har altid set det som en gimmick hvor man skulle have åndsvage briller på bare for at instruktøren kan få lov at kaste ting ud i hovedet på dig.
Indtil jeg så Avatar. Det mest interresante for mig var nemlig at jeg ikke følte at den ekstra dimension gjorde at filmen kom ud i hovedet på mig, men nærmere at den bredte sig længere ind i lærredet. Det var fornemmelsen af dybde i billedet som gjorde oplevelsen langt mere intens, end jeg har oplevet med 2D film. Det er selvfølgeligt helt afhængigt af hvordan instruktøren rent faktisk laver filmen. Den kan jo også laves i den helt anden boldgade hvor man efter halvanden time rejser sig fra sit sæde med sveden haglende af sig fordi man har siddet og kastet sig til siden fordi der kom biler, missilier, olietønder og sønderskudte kroppe flyvende ud af skærmen hvert 2. sekund. Samtidigt så var brillerne overraskende behagelige. Jeg bruger normalt briller og skulle derfor have 3D brillerne uden på disse og havde frygtet det lidt. Men det var på ingen måde noget problem. Jeg tror ikke på at folk der brokker sig over brillerne, har oplevet de nye 3D briller, der mest af alt minder om et par store solbriller. Jeg havde dem på nytårsaften (som en "grim" gimmick sammen med nytårshatten) og der var faktisk en person mere til festen der havde et par briller magen til - det var bare accesories, der var beregnet til at se smarte ud, købt for 300kr.
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 15:05
Naiera skrev:
Emilos88 skrev:
Har du set Avatar? super film, og mega fed 3D fornemmelse. |
Jeg har heldigvis set Avatar i 2d. Jeg ved godt hvordan sådan en 3d-effekt ser ud, da jeg har prøvet det før, og jeg mener ikke det får tingene til at se mere 'realistiske' ud. Det er bare en 'wow-effekt' der i første omgang skulle få folk i biograferne igen, men nu skal producenterne af tv og andet hjemmebiografudstyr selvfølgelig også skumme fløden...
|
Hvornår har du sidst set en 3D film? Jeg spørger, fordi der efter min mening er kæmpestor forskel på de film/forlystelsesparks 4D som vi har kendt tidligere og så en film som Avatar. Som jeg også skrev i indlægget jeg indtastede samtidigt med at du skrev, så havde jeg det faktisk på samme måde som dig tidligere med hensyn til 3D. Avatar alene har dog omvendt mig fuldstændigt.
Naiera skrev:
Der er masser af forbedringer at lave på normale 2d plasma tv, men i stedet for at koncentrere sig om disse, så hopper man bare videre og laver noget helt nyt og 'spændende', som kan få endnu flere til at købe nyt. Panasonic har jo solgt plasma tv de sidste mange år uden at skulle introducere en ligeså stor forandring som at gå fra 2d til 3d, uden at gå konkurs.
|
Men der jo heller ikke andre der har lanceret 3D i den periode. Hvis alle andre lancerer 3D og Panasonic ikke gør, så falder de utroligt langt bagefter, hvis 3D slår igennem. Det er jo bare det der menes. Der er tilpas mange marketingsfolk, instruktører, hardware-udviklere og begejstrede forbruger der har besluttet sig for at 3D er noget vi bare må have, og så hopper alle producenterne selvfølgeligt med på vognen.
|
Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 15:07
Vanderlay skrev:
Jeg tror det kommer til at vare meget længe før jeg skal have noget i 3D, også selvom jeg godt ved, at ens behov kan flytte sig meget hurtigt.
Jeg gik ind og så Avatar i 3D, fordi det angiveligt skulle være det ypperste, men hvis det er tilfældet, foretrækker jeg klart 2D de næste ti år. Jeg synes 3D (i den film i hvert fald) ødelægger langt mere end det tilføjer. Den oplevede kontrast var for mig at se meget lille, farverne var ude i skoven og detaljegraden blev tabt i en masse kaotiske panoreringer. Shadow detail?: forget about it.
Men hvordan teknikken er om 10 år er jo umuligt at sige.
|
Jeg er meget enig med dig. Jeg var først inde og se Avatar i 2D (KANON OPLEVELSE). Men alle sagde, at filmen SKULLE SES I 3D !! Derfor gik jeg ind og så den i 3D (knap så god oplevelse).
Jeg skal helt sikkert heller ikke ud og købe noget af det nye 3D udstyr !!
------------- Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub) Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 15:12
hmmm.
Er spørgsmålet slet ikke om 3D skal opleves med ny teknologi og uden specielle 3d briller?
Var det ikke hvad som i prototyper har været præsenteret i Tyskland sidste år?
Så hypen om 3D BluRay med 120hz teknologi og ringere billed, er vel slet ikke interessant når vi gerne vil se 3D på skærmen uden briller og yderligere få lugtesansen med ind i billedet..
Altså... en StarTrek Holodeck oplevelse i fase 1, på tv skærmen.. næste skridt er vel om 100år når v i så selv er en del af den 3D oplevelse og kan påvirke elementerne i den oplevelse.
Det var så et nej til indkøb af nyt 3D tv med briller, når det engang kommer..
|
Skrevet af: Vistrup
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 15:13
Nej selvfølgelig ikke.
Det er en (unødvendig) gimmick som det er nu. Billedet bliver sløret og man kan ikke rigtig fokusere. Syntes det virker kunstigt. Derudover gider jeg ikke sidde med briller på hjemme i stuen. Til sidst syntes jeg 50 - 60" er for småt til 3d.
Det skal op på et lærred for at give noget.
Der skal hvert fald ske meget.
------------- LG C1 65" Sonos Arc Sonos Sub3 Apple TV 4K PS5
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 15:16
Fremtiden for 3D er 3D uden bruge af de dumme briller, ellers er 3D bare en gimmick med en wow effekt, som man hurtig blive træt af, når man har set det en gang.
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 15:23
Mit næste udstyr blir sikkert 3D, men der går nok nogle år.
det har jeg også givet som svar, alene af den grund man ikke kan undgår det.
ellers er jeg helt enig med Naiera
derud over er oled sikkert også mere eget til 3D. Lcd er bare for langsom uden en masse motionsystemer. Det vil næsten helt sikkert påvirke billedet ligesom med 2D
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 15:56
ctacta skrev:
Jeg har efterfølgende set Avatar i 2D, og det var en meget bedre oplevelse, og sådan som film skal ses. 3D blir ikke noget stort hit, det er en døgnflue der ebber ud i dagligstuen. |
Der er mange delte meninger om den film skal ses i 2D eller 3D, det er nok en smags sag, en ting er dog 99% sikkert 3D er kommet for at blive, om du vil det eller ej.
Panasonic regner med at omkring 10-20% af alle deres tv, bliver solgt 3D ready i 2012, så det er en langsom proces, langsommere end Blu-Ray's introduktion.
|
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 15:57
Jeg vil ikke købe noget 3D udstyr.
Især ikke så længe man skal sidde med en mere eller mindre tåbelig brille. Mit ansigt er allerede optaget af briller, og jeg tvivler på det bliver særligt godt eller behagelig med 2 par briller monteret oven i hinanden.
Som jeg ser det er det bare endnu en måde at prakke os en vare på, som producenterne mener vil ikke kan leve uden.
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 15:59
kaizer skrev:
Jeg vil ikke købe noget 3D udstyr.
Især ikke så længe man skal sidde med en mere eller mindre tåbelig brille. Mit ansigt er allerede optaget af briller, og jeg tvivler på det bliver særligt godt eller behagelig med 2 par briller monteret oven i hinanden.
Som jeg ser det er det bare endnu en måde at prakke os en vare på, som producenterne mener vil ikke kan leve uden. |
NEMLIG 
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 16:43
kaizer skrev:
Især ikke så længe man skal sidde med en mere eller mindre tåbelig brille. Mit ansigt er allerede optaget af briller, og jeg tvivler på det bliver særligt godt eller behagelig med 2 par briller monteret oven i hinanden. |
Det er slet ikke noget problem.
No offence og det er ikke kun møntet på dig, men jeg er ved at være godt træt af at 3D diskussionen bliver tilmudret af folk der har en masse fordomme som de ikke har efterprøvet. "Pap-brillerne ser åndsvage ud og er ubehagelige", "Folk med almindelige briller kan ikke have dem på", "Man får hovedpine og bliver søsyg" osv.
Prøv det nu først, og kom så med nogle ordentlige argumenter.
Folk der har prøvet det og mener at 2D er bedre kan jeg respektere (omend jeg ikke er enig), men alt det andet fnidder synes jeg er latterligt.
|
Skrevet af: Henrik_s
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 16:51
Det er vel også et begrænset udvalg af film der bliver i 3D, det er jo ikke sådan at de "gamle" film for glæde af 3D... Det bliver nok som lidt ligesom dts-es m.m. 7 højtalere for de 5 film jeg har med det lydformat..
------------- Hovedtelefoner er sagen for tiden.........
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 16:54
Henrik_s skrev:
Det er vel også et begrænset udvalg af film der bliver i 3D, det er jo ikke sådan at de "gamle" film for glæde af 3D... Det bliver nok som lidt ligesom dts-es m.m. 7 højtalere for de 5 film jeg har med det lydformat..
|
Tro det eller ej, så er man også begyndt at lave gamle film om til 3D, og JVC 3D Tv skulle kunne lave 2D om til 3D.
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 16:56
jonaskp skrev:
kaizer skrev:
Især ikke så længe man skal sidde med en mere eller mindre tåbelig brille. Mit ansigt er allerede optaget af briller, og jeg tvivler på det bliver særligt godt eller behagelig med 2 par briller monteret oven i hinanden. |
No offence og det er ikke kun møntet på dig, men jeg er ved at være godt træt af at 3D diskussionen bliver tilmudret af folk der har en masse fordomme som de ikke har efterprøvet.
"Pap-brillerne ser åndsvage ud og er ubehagelige", "Folk med almindelige briller kan ikke have dem på", "Man får hovedpine og bliver søsyg" osv.
Folk der har prøvet det og mener at 2D er bedre kan jeg respektere (omend jeg ikke er enig), men alt det andet fnidder synes jeg er latterligt. |
Jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv, men jeg har prøvet papbrillen og den bedre bio udgave, og har endnu ikke stødt på noget der var behageligt at bære.
Du er utilfreds over folk der beklager sig over 3D...
Det er vel ikke anderledes for de der ikke bryder sig om 3D, at 3D nærmest bliver udråbt til verdens 8. vidunder. Det endda ofte på baggrund af en enkelt film (Avatar) der i mine øjne blot var en showcase for at vise hvad man kan lave med en computer.
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 17:01
Startrek skrev:
Henrik_s skrev:
Det er vel også et begrænset udvalg af film der bliver i 3D, det er jo ikke sådan at de "gamle" film for glæde af 3D... Det bliver nok som lidt ligesom dts-es m.m. 7 højtalere for de 5 film jeg har med det lydformat.. |
Tro det eller ej, så er man også begyndt at lave gamle film om til 3D, og JVC 3D Tv skulle kunne lave 2D om til 3D.
|
Lave gamle film om til 3D? Altså en eller anden teknisk proces, hvor efter filmen så vil blive genudgivet?! Jeg bliver nødt til at spørge, da du også taler om et TV der kan transformere 2D til 3D.
Hvis det ikke er TV'et der står for processen lyder det i mine øjne som helligbrøde. Det svarer lidt til den protest der var, da man begyndte at farvelægge gamle S/H film.
Ellers kan man bare holde sig fra det TV.
|
Skrevet af: SteffenD89
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 17:15
MF1971 skrev:
Jeg må indrømme, at jeg synes det er ved at være for meget. Det går sgu lidt for stærkt.
Jeg sad og regnede ud at man inden for de sidste 5 år har skulle skifte tv 3 gange, hvis man ville være med helt fremme.
Først skulle skærmen være HD-ready, derefter Full-HD og nu 3D og de har allerede Ultra-HD i støbeskeen.
Jeg har fuldt med de sidste 15 år og kan godt lide at der sker noget nyt på markedet, men det virker som om vi bliver udnyttet en del fra producenternes side.
Mvh
Michael/MF1971 |
Der er ingen der siger at du skal skifte. Det er jo ikke nødvendigt at skifte hver gang der kommer noget nyt.
Man kan jo sagtens købe et tv man er tilfreds med, også vente 4-5 år med at købe det næste. Dit tv bliver jo ikke dårligere bare fordi at der kommer noget nyt på markedet.
Men on topic - jeg står alligevel og skal ha' et nyt tv i 2011/2012, så det er muligt at jeg hopper på vognen, hvis det bliver et hit. Hvis det hæver oplevelsen af PS3 spil, kunne det da være fedt nok.
------------- http://bf3stats.com/stats_pc/SteffenD89">
|
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 17:18
BowieCool skrev:
Jeg kunne godt tænke mig, at høre jeres mening om de nye 3D produkter, der er på vej ind på markedet. Vil folk skifte deres tv, afspillere osv ud for disse nye 3D produkter. Jeg ved godt, at det er de færreste, der har set nogle af produkterne. Så, det er naturligvis kun ud fra hvad i har læst og set af billeder på nettet. |
Efter at have set Avatar i 3D i Cinemaxx på deres nye 4K projektorer er jeg blevet ret lun på 3D (før da slog jeg det bare hen som en ligegyldighed og en døgnflue).
Jeg har selv projektor, så jeg glæder mig til 3D. Mit eneste problem er bare brillerne. ...Ikke det at have dem på, men jeg vil have en løsning der IKKE ændrer på farvebalancen.
Nuvel, jeg kan jo lave 2 farveprofiler på mit udstyr hvis løsningen bliver "RealD" farvede briller (som i biografen), men det vil nok aldrig helt kunne kompensere. Så jeg må indrømme at jeg er så nørded at jeg egentlig mere håber på at det bliver en "shutter" baseret brille uden ændring af farvebalancen, der bliver løsningen/tilgængelig til min egen stue. ....Så ville det også virke til spil 
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 17:35
Henrik_s skrev:
Det er vel også et begrænset udvalg af film der bliver i 3D |
Der er allerede annonceret 3D TV kanaler i england (Sky 3D) og USA (DirecTV 3D).
ESPN lancerer 3D kanal ved fodbold VM. Discovery er også på vej med 3D (kilde: http://epn.dk/teknologi2/billed/article1938148.ece - http://epn.dk/teknologi2/billed/article1938148.ece )
Så...., tv stationerne spiller med på ideen, lur mig om ikke også der kommer en række spil der vil udnytte teknologien.
|
Skrevet af: Falcon
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 18:32
Jeg kan ikke lade være med at trække på smilebåndet når jeg læser denne tråd med alle de "anti 3D" kommentarer der er. 3D is here to stay- Deal with it. Måske en noget bombastisk udmelding, men husk lige tilbage på da plasma og LCD kom frem, da skulle folk bestemt heller ikke skifte deres analoge TV ud da det "nye" overhovedet ikke kunne leve op til billedkvaliteten på et godt gammeldaws analog TV. Idag er det garanteret Plasma, LCD og LED TV der står rundt omkring i de fleste danske hjem. 3D er i sin spæde start og der er ingen tvivl om at om nogle år er det blevet udvilket på samme måde som Plasma og LCD til at give et flot kontrastrigt billede som man kan se uden 3D briller og vi vil overhovet ikke skænke det en tanke at det ikke er 2D. Tværimod vil vi synes at det ser "fladt og kedeligt" ud med en alm 2D film, 3D vil vænne os til den rumlige fornemmelse som vi jo oplever verden i hver dag. Og skal jeg så ud og investere i 3D TV når de kommer på markedet? Nej, jeg har tid til at vente på at det bliver udviklet til et "færdigt" produkt og til den tid (? antal år) hopper jeg gladeligt med på 3D vognen. Jeg har en kammerat der fotograferer i 3D og det er altså en helt anden oplevelse at se fotos i 3D end almindelige flade papirfotos så jo, 3D er en helt speciel oplevelse som er kommet for at blive.
|
Skrevet af: MF1971
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 18:43
SteffenD89 skrev:
MF1971 skrev:
Jeg må indrømme, at jeg synes det er ved at være for meget. Det går sgu lidt for stærkt.
Jeg sad og regnede ud at man inden for de sidste 5 år har skulle skifte tv 3 gange, hvis man ville være med helt fremme.
Først skulle skærmen være HD-ready, derefter Full-HD og nu 3D og de har allerede Ultra-HD i støbeskeen.
Jeg har fuldt med de sidste 15 år og kan godt lide at der sker noget nyt på markedet, men det virker som om vi bliver udnyttet en del fra producenternes side.
Mvh
Michael/MF1971 |
Der er ingen der siger at du skal skifte. Det er jo ikke nødvendigt at skifte hver gang der kommer noget nyt.
Man kan jo sagtens købe et tv man er tilfreds med, også vente 4-5 år med at købe det næste. Dit tv bliver jo ikke dårligere bare fordi at der kommer noget nyt på markedet.
Men on topic - jeg står alligevel og skal ha' et nyt tv i 2011/2012, så det er muligt at jeg hopper på vognen, hvis det bliver et hit. Hvis det hæver oplevelsen af PS3 spil, kunne det da være fedt nok. |
Jo, det er jo netop det producenterne gerne vil have os til. Nogen hopper så med andre gør ikke , men hvis man vil have det nyeste, i det her tilfælde 3D, skal man faktisk skifte det hele ud. Mit pioneer tv skal skiftes, ny blu ray afspiller samt forstærker fordi den ikke har den nyeste standard indenfor HDMI 1.4, som kan håndtere 3D.
Jeg siger ikke at det ikke bliver spændende nok, men det går bare lige stærkt nok efter min smag netop fordi den næste teknologi allerede er opfundet.
Mvh Michael/MF1971
------------- Mvh
Michael/MF1971
Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 18:49
Køb 3D Hvordan er vi dog kommet så langt som vi er i dag med 50" skærme og Surround lyd ?
Køb 3D
Der er så mange som taler om handlingen, handlingen og handlingen i
filmen. Ja den er da vigtig, men lad os alle sætte os hen og se
Casablanca på et gammelt VHS-bånd, en 28" s/h tv med mono, alt det
andet med farver surround og stort billede er med til at flytte fokus
fra handlingen. Køb 3D
Hvordan fik fabrikanterne dog os til at skifte fra fuldt
funktionsdygtige billedrørs-TV til plasma/lcd, var det ikke bare for at
få os til at skifte uden et reelt behov ?
Køb 3D
Hvad med blu-ray ? Man genudsender alle gamle film, så man fiser ud og
køber de samme film man ellers havde på dvd igen, slemmer fabrikanter,
de tvinger os jo til det. Køb 3D
Jeg er sikker på alle udsendelser og medier er fyldt med subtile budskaber som styrer vores handlinger.
Køb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3D
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 19:01
Jeg har vist skrevet det før på dette forum: TV teknologi, har de seneste år udviklet sig ligesom mobiltelefoner. Hvis man vil være med på det nye skal man skifte hyppigt (=dyrt), men man kan jo også bare lade være.
Det nytter ikke noget at mugge over det, det er sgu' da rart at der endelig sker noget efter 60års stilstand.
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 19:20
kaizer skrev:
jonaskp skrev:
kaizer skrev:
No offence og det er ikke kun møntet på dig, men jeg er ved at være godt træt af at 3D diskussionen bliver tilmudret af folk der har en masse fordomme som de ikke har efterprøvet.
"Pap-brillerne ser åndsvage ud og er ubehagelige", "Folk med almindelige briller kan ikke have dem på", "Man får hovedpine og bliver søsyg" osv.
Folk der har prøvet det og mener at 2D er bedre kan jeg respektere (omend jeg ikke er enig), men alt det andet fnidder synes jeg er latterligt. |
Jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv, men jeg har prøvet papbrillen og den bedre bio udgave, og har endnu ikke stødt på noget der var behageligt at bære.
Du er utilfreds over folk der beklager sig over 3D...
Det er vel ikke anderledes for de der ikke bryder sig om 3D, at 3D nærmest bliver udråbt til verdens 8. vidunder. Det endda ofte på baggrund af en enkelt film (Avatar) der i mine øjne blot var en showcase for at vise hvad man kan lave med en computer.
|
Det lød ikke på dig som om du havde prøvet de RealD 3D briller de bruger i biografen nu. Hvis du har det, har du selvfølgeligt alt mulig ret til at udtale dig  .
Jeg er på ingen måde utilfreds over at folk brokker sig over 3D. Folk kan brokke sig så meget de vil, når de rent faktisk har noget at have det i. Jeg er utilfreds med folk der siger at det er det værste der er sket for filmbranchen fordi de har hørt at man får hovedpine af at se på det. Eller folk som ikke forstår hvorfor man vil se en 3D film når det eneste den gør jo er at man får en masse effekter der kaster ting ud i hovedet på dig - har de ihvertfald læst om. Eller folk der ikke kan forstå hvad alt den fuzz handler om. De har jo prøvet de farvede papbriller og det var godtnok ikke noget at råbe hurra for.
Alle folk der har set minimum en af de nye film i "rigtig" 3D, fx. RealD's system som de bruger i Cinemaxx kan brokke sig lige så tosset de vil og dem vil jeg også meget gerne debattere med.
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 20:25
jonaskp skrev:
Det er slet ikke noget problem. |
En af mine kammerater, som går med briller, var inde og se Op i 3d, og han synes det var møgirriterende at have pap-briller på udover de normale briller. Jeg synes det er forkert at feje folks bekymringer omhandlende de ekstra briller helt væk sådan uden videre, bare fordi det gik godt for dig.
|
Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 20:39
Naiera skrev:
jonaskp skrev:
En af mine kammerater, som går med briller, var inde og se Op i 3d, og han synes det var møgirriterende at have pap-briller på udover de normale briller. Jeg synes det er forkert at feje folks bekymringer omhandlende de ekstra briller helt væk sådan uden videre, bare fordi det gik godt for dig.
|
Jamen så kan jeg sige at det gik overraskende godt med at have 3D brillerne udover de alm. briller.
Og nej 3D brillerne er overhovedet ikke pap-briller men faktisk i en ganske overraskende god kvalitet.
Når det er sagt, så bliver billedet engang imellem sløret og jeg havde også hovedpine efter Avatar, men jeg tror det handler mere om at jeg ikke er vant til at se 3D. Tilgengæld virkede Avatar noget flad når man tog brillerne af og så filmen i alm 2D
------------- http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 21:35
Naiera skrev:
jonaskp skrev:
|
Jeg kan jo altid kun udtale mig ud fra egne erfaringer. Skulle måske have skrevet "Jeg synes slet ikke det er noget problem". Jeg taler heller ikke om papbriller, men de nye plastik briller som de udleverer i fx Cinemaxx hvor der bruger RealD-systemet. Jeg troede faktisk at denne nye generation af 3D-systemer var gået helt væk fra papbriller, men sådan er det åbenbart ikke. Hvor så han den henne?
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 21:47
Hans j skrev:
Køb 3D Hvordan er vi dog kommet så langt som vi er i dag med 50" skærme og Surround lyd ? Køb 3D Der er så mange som taler om handlingen, handlingen og handlingen i filmen. Ja den er da vigtig, men lad os alle sætte os hen og se Casablanca på et gammelt VHS-bånd, en 28" s/h tv med mono, alt det andet med farver surround og stort billede er med til at flytte fokus fra handlingen. Køb 3D Hvordan fik fabrikanterne dog os til at skifte fra fuldt funktionsdygtige billedrørs-TV til plasma/lcd, var det ikke bare for at få os til at skifte uden et reelt behov ? Køb 3D Hvad med blu-ray ? Man genudsender alle gamle film, så man fiser ud og køber de samme film man ellers havde på dvd igen, slemmer fabrikanter, de tvinger os jo til det. Køb 3D Jeg er sikker på alle udsendelser og medier er fyldt med subtile budskaber som styrer vores handlinger. Køb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3DKøb 3D |
Tror ikke det kan siges meget tydeligere 
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 21:54
Hvorvidt brillerne er af pap eller plastic er jo fuldstændig irrelevant. Pointen er at han fandt det ubehageligt og besværligt. Han så filmen i CinemaxX.
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 22:04
Naiera skrev:
Hvorvidt brillerne er af pap eller plastic er jo fuldstændig irrelevant. Pointen er at han fandt det ubehageligt og besværligt. Han så filmen i CinemaxX. |
Ja, materialet er irrelevant, men forskellen er jo typen på brillerne. Der kan være stor forskel. Papbriller lyder meget som om det er af den gamle type som vi kender med rød/grønne glas (bare med de nye glas), og det er rigtigt nok at de er decideret ubehagelige - også selvom man ikke har briller på i forvejen.
De nye plastic briller er væsentligt anderledes og føles mere som et par store solbriller.
Jeg prøver ikke at affærdige hans erfaringer. Hvis han virkelige har fået et sæt papbriller der er ligesom de gamle, så kan jeg godt forstå at det har været ubehageligt. Jeg siger bare at man ikke skal dømme 3D-briller ud fra den oplevelse, for dem de laver i plastic er en helt anden oplevelse.
Jeg så selv filmen i Cinemaxx på Fisketorvet i København. Jeg ved ikke om det er fordi de har brugt et andet system der hvor han har set den eller bare var løbet tør for de nye briller.
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 22:21
Naiera skrev:
Hvorvidt brillerne er af pap eller plastic er jo fuldstændig irrelevant. Pointen er at han fandt det ubehageligt og besværligt. Han så filmen i CinemaxX. |
Selvfølgelig er det ikke irrelevant, da man kunne få den mistanke at man får udleveret 3D briller som minder om de forfærdlige briller der fandtes for en 10-15 år siden, og i såfald ikke vil se film i 3D.
Jeg kan forsikre dig for at hvis det var pap-briller som man fik udleveret, så havde jeg ikke set Avatar i 3D. Det vil være synd at snyde sig selv for den oplevelse grundet brillerne imo, at så filmen som helhed er en tynd kop te, er så en anden sag 
------------- http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)
|
Skrevet af: Rod83
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 22:37
Jeg har være inde og se Avatar på Fisketorvet og har fået bekræftet de to store ting som jeg havde i overvejelserne inden da. Først og fremmest er 3D et fantastisk supplement i biffen hvor du har masser af skærmareal og kan på den på den måde udnytte 3D effekten. Dette første punkt er et issue for mig, da jeg mener at 3D effekten først bliver god når mit "synsfelt dækkes" så meget af lærred så muligt. Dette betyder at jeg enten skal sidde meget tæt på et tv med 3D eller have et forholdsvis stort tv med 3D, så jeg ikke forstyrres af de andre ting omkring billedet. Faktisk ville jeg ønske at vi havde siddet tættere på lærred da vi så filmen. Fra min siddeafstand i stuen ville en 50+ være sagen
Den anden ting er kontrasten. Brillerne vi havde på var lidt mørke og det medførte at sort ikke var så overbevisende og gjorde faktisk at jeg savnet lidt dybde i billedet selvom 3D effekten var der. I forhold til et tv glæder jeg mig til at se hvordan dette udmønter sig. Hvis alle rygter taler sande tror jeg at det bedste resultat vi ser i år (ifht 3D og 2D) vil komme fra Panasonic med deres brug af KURO panelerne. Jeg håber så tilgengæld at lysstyrken er høj nok så de kan udnytte 3D effekten fuldt ud. Nu ved jeg ikke om "aktive-shutter" brillerne er mørke i det. Er der nogen der har prøvet de slags briller?
Så alt i alt udmønter det sig nok at jeg I fremtiden nok får udskiftet udstyret til 3D (hvis det bliver en succes altså!), men venter lidt endnu og har derfor stemt på punkt 2. Forresten bære jeg selv briller og havde intet problem med at bære de andre uden på. Og det med svimmelhed... der tror jeg bare man skal vænne sig til det 
------------- Panasonic TX-P50G20E ( http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=79511&title=brugeranmeldelse-af-panasonic-txp50g20e - anmeldelse )|Onkyo TX-SR308B|Sony BDP-S550|PS3-Slim
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 22:44
Rod83: Hvor sad du og så den? Første gang jeg så den sad jeg på række C (eller "loge" som de kalder det) og syntes det var for langt væk. Sidste gang var på række H (det er ca midt i salen) og her var det meget bedre, men lidt for tæt på umiddelbart. Stortset hele synsfeltet var dækket, men man fik ikke helt det hele i yderkanterne med. Så på Fisketorvet vil jeg mene at man skal sidde et sted mellem række D og G, midtfor. Dette var i Sal 1, jeg ved ikke hvordan de andre sale var.
|
Skrevet den: 10-Januar-2010 kl. 22:51
jonaskp skrev:
Rod83: Hvor sad du og så den? Første gang jeg så den sad jeg på række C (eller "loge" som de kalder det) og syntes det var for langt væk. Sidste gang var på række H (det er ca midt i salen) og her var det meget bedre, men lidt for tæt på umiddelbart. Stortset hele synsfeltet var dækket, men man fik ikke helt det hele i yderkanterne med.Så på Fisketorvet vil jeg mene at man skal sidde et sted mellem række D og G, midtfor. Dette var i Sal 1, jeg ved ikke hvordan de andre sale var. |
Jeg sad på bagerste række i sal 1, og jeg ville nødig ret mange rækker længere frem.
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 08:37
ctacta skrev:
Emilos88 skrev:
en ting er dog 99% sikkert 3D er kommet for at blive, om du vil det eller ej. |
Kald mig bare gammel og kedelig, det blir en stor fuser på kort sigt. Effekten er begrænset og folk gider ikke side med briller i dagligstuen, det holder altså bare ikke, sorry to say so. |
Effekten begrænset! - det håber jeg sandelig den er.
3D handler altså ikke om at få ting til at flyve ud i hovedet på dig, men at få dybde i billedet - prøv at lukke det ene øje og se dig omkring åben det igen og se forskellen - den er ikke ret stor men alligevel væsentlig, det kan folk der kun ser med et øje bevidne. Dybden i billedet, afstandsbedømmelsen kommer med "3D".
ctacta skrev:
3D har man prøvet at indføre af flere gange, både biografer, forlystelser, spil m.m. og det er ikke trængt igennem. Ene og alene fordi effekten er begrænset og ødelægger den generelt flotte billedkvalitet men kan opnå med 2D. |
Du kan overhovedet ikke drage nogen konklusion ud fra de gamle analoge teknologier. De var bare ikke gode nok, uskarpt billede og ødelagte farver. Hele humlen med de nye er at de ikke ødelægger noget, det er "bare" to FullHD billeder der vises til skiftevis det ene og det andet øje (active shutter glases)
ctacta skrev:
Tunnelseffekten er 3D's største fjende hvis du spørg mig. |
Aner ikke hvad det er.
ctacta skrev:
Og 3D kan give hovedpine til ganske mange forbrugere http://epn.dk/teknologi2/billed/article1942336.ece - link
Eksperter inden for lægevidenskaben slår nu ifølge Reuters alarm og advarer imod brug af teknikken for visse grupper.
|
Gimme a break, derfor skal vi også forbyde alkohol fordi der er nogen der får det dårligt af det?
Det kan du ikke seriøst mene er et argument imod at tilbyde teknologien. Hvis folk ikke kan tåle det så kan de da lade være med at se det.
|
Skrevet af: slate
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 10:01
Først regnbuer og nu dette...
------------- Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500
Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo
DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
|
Skrevet af: danji
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 11:47
Jeg har besøgt Camp Nou, og i starten af deres rundvisning ser man klip fra deres fodboldkampe i 3D. Det holder 100%. Nogle går meget op i om sortniveau og farvebalance etc. bliver forringet mere eller mindre, men jeg sælger gerne ud af billedkvaliteten for at få dybdefornemmelse i hvert fald når det kommer til sport. Når man først har set en fodboldkamp med dybde er det svært at forstå hvorfor vi accepterer et billede helt uden dybde.
------------- Mvh dan.
|
Skrevet af: Mikkel.C
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 12:00
Jeg er også en af dem der spår at 3D har lange udsigter i private hjem. Så længe der skal briller til synes jeg det er for omstændigt bare for at se en film/fodboldkamp/spil. Det virker udmærket i biografen, men hjemme hos mig vil være for besværligt til at vi vil udnytte det ordentligt.
Noget andet jeg har spekuleret på. Hvordan er betragtningsvinklen på den slags? Jeg synes jeg har læst et sted at det er et ret stort problem med den nuværende teknologi. Igen, så er det ikke et problem i biografen, men det vil det være i størstedelen af alle stuer.
Endelig, hvad med båndbredde? Hvor mange Gb er det nu Avatar fylder? Held og lykke med at få Viasat til at distribuere en 3D HD film... :D
Men I må gerne vække mig når der kommer nogle projektorer der kan løse det uden briller - så vil jeg gerne være med!
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 13:26
mufcdk1974 skrev:
Selvfølgelig er det ikke irrelevant, da man kunne få den mistanke at man får udleveret 3D briller som minder om de forfærdlige briller der fandtes for en 10-15 år siden, og i såfald ikke vil se film i 3D.
|
Det ér irrelevant for diskussionen om hvorvidt det kan være ubehageligt/besværligt hvis man allerede har briller. Pointen for min kammerat er, at det er noget rod når man allerede har et sæt briller på. Og så kan det helt sikkert være ligemeget, om de er af pap, plastik eller unobtainium.
|
Skrevet af: Rod83
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 13:32
jonaskp skrev:
Rod83: Hvor sad du og så den? Første gang jeg så den sad jeg på række C (eller "loge" som de kalder det) og syntes det var for langt væk. Sidste gang var på række H (det er ca midt i salen) og her var det meget bedre, men lidt for tæt på umiddelbart. Stortset hele synsfeltet var dækket, men man fik ikke helt det hele i yderkanterne med.Så på Fisketorvet vil jeg mene at man skal sidde et sted mellem række D og G, midtfor. Dette var i Sal 1, jeg ved ikke hvordan de andre sale var. |
Hey jonaskp,
Det var i hvert fald ikke sal 1. Jeg har desværre smidt billetterne ud, men jeg mener det var sal. 3 og den bagerste række (yderst - det var booket totalt) inden de bliver helt dyre. Men jeg er enig i at et sted I midten ville være passende 
------------- Panasonic TX-P50G20E ( http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=79511&title=brugeranmeldelse-af-panasonic-txp50g20e - anmeldelse )|Onkyo TX-SR308B|Sony BDP-S550|PS3-Slim
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 14:32
Nu ved jeg ikke om aktive-shutter brillerne er mørke i det. Er der nogen der har prøvet de slags briller?
[/QUOTE skrev:
]
Ja jeg prøvede dem på IFA, og de er lidt mørkere, mindes ikke at det var ligeså meget som i biografen |
Ja jeg prøvede dem på IFA, og de er lidt mørkere, mindes ikke at det var ligeså meget som i biografen.
Svar til andet spg.
Betragtningsvinklen er ingen problem på Plasma 3D, så ingen bekymring der.
|
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 14:53
mufcdk1974 skrev:
jonaskp skrev:
Rod83: Hvor sad du og så den? Første gang jeg så den sad jeg på række C (eller "loge" som de kalder det) og syntes det var for langt væk. Sidste gang var på række H (det er ca midt i salen) og her var det meget bedre, men lidt for tæt på umiddelbart. Stortset hele synsfeltet var dækket, men man fik ikke helt det hele i yderkanterne med.
Så på Fisketorvet vil jeg mene at man skal sidde et sted mellem række D og G, midtfor. Dette var i Sal 1, jeg ved ikke hvordan de andre sale var. |
Jeg sad på bagerste række i sal 1, og jeg ville nødig ret mange rækker længere frem.
|
He He. Man kan virkeligt høre at det er tv-folket der taler.
Jeg sad på Række P, og kunne højest finde på at rykke tilbage til omkring Række M eller N (Cinemaxx København Sal 1). Som projektor mand er jeg jo ikke hverken "bange for" eller utilpas med store billeder. Idéen er fra mit perspektiv netop at få så meget som muligt af synsfeltet dækket, så man er så meget desto mere MED inde i selve filmens omgivende miljø.
Øjnene falder jo uanset om synsfeltet er udfyldt helt eller ej, altid på et bestemt område af billedet, så man stiller altid skarpt på et afgrænset område (man kalder det "øjet i øjet"). Og lige som når man i virkeligheden ser direkte og fokuserer på folks ansigtsudtryk (lange ben eller røv), så er det jo i forhold til panorama og dybdeoplevelsen i en film jo optimalt at alt omkring én i øvrigt er så omfagnsrigt og fyldt med så mange andre forhold og detaljer som muligt. Det er alt dette andet (end hvad man lige fokuserer på med "øjet i øjet") man kalder synsfeltet, og det er det der giver panoramasyn og dybde oplevelserne. Det er f.eks. Synsfeltet, som gør det muligt at færdes sikkert i trafiken, at fungere på arbejde og hjemme. Og synsfeltet kan advare mod eller gøre opmærksom på noget farligt eller opdage noget smukt og dejligt osv osv. ...Og så kan man vælge at betragte det nærmere via "øjet i øjet"
Selv om man så sad helt nede på f.eks. Række T (som dog imho er for placeret fysisk for lavt i forhold til lærredets placering og filmens opløsning) så er hele synsfeltet jo end ikke dækket der! Man ville stadig i synsfeltet kunne se/opfatte vægge og loft, og selv noget af lærredet er uden for det område der fokuseres på med øjnene ("øjet i øjet"/fokuset), så opfanger man det altså stadig, om ikke andet så med underbevistheden.
Så med andre ord er min indstilling i virkeligheden at man skal så tæt på som man nu personligt syntes opløsningen og den fysiske placeringen kan bære det uden at disse forhold bliver til gene.
Det at man f.eks skal flytte øjnene og fokuset lidt fra en person til en anden i samtale på skærmen giver imho bare større indlevelse, idet man så samtidig er 'suget' længere ind i filmens omgivende miljø via større udfyldelse og udnyttelse af synsfeltet og dermed sanserne. Det er jo det samme man gør/oplever i virkeligheden, og der syntes man jo heller ikke at man går glip af noget ved at synsfeltet er endog helt og aldeles udfyldt.
Hvis man syntes man sidder for tæt, er det altså fordi man bedre syntes om at overskue hele situationen/feltet som en mere fjern betragter med større vægt på "øjet i øjet" funktionen, og ikke føler sig tilpas med at arbejde med og lade det bredere synsfeltet komme på arbejde og dermed i højere grad suges mere ind i filmens omgivende miljø og dybdeoplevelse. Det er og bliver naturligvis en individuel temperementsag hvad man fortrækker. Personligt finder jeg den største indelvelse ved sidstnævnte da det virker bredere på mine sanser, og dermed også på min underbevisthed og indelevelsesevne og alt i alt giver en større og mere troværdig oplevelse.
Jeg føler for min part derfor ikke at jeg går glip af noget ved ikke at kunne rumme det hele nede omkring "øjet i øjet" feltet (mit bredere synsfelt skal nok opfatte resten). Jeg føler omvendt at jeg går glip af at blive suget tættere på og langt mere ind selve filmens omgivende miljø, ved ikke at udnytte den større dybdeoplevelse og indlevelse der kommer at at bruge/udnytte mest muligt af mit sanseapperat og mit synsfelt, hvis jeg sidder for langt væk.
Det er netop også derfor jeg mener at film (3D eller ej) er en større oplevelse i biografen eller på en projektor, end at sidde 2-3 meter eller mere væk fra en "lille" 50" skærm.
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 15:02
Jeg vil ikke kommentere kvaliteten af Avatar, af den simple årsag at jeg ikke har set den endnu... (det er på vej!). Men, et par generelle betragtninger omkring 3D i hjemmet:
For det første, så bliver 3D aldrig andet end et supplement til 2D, uanset hvordan man vender og drejer det. Vi vil aldrig nå en situation hvor alt bliver optaget i 3D, det er simpelthen for omfattende rent teknisk til at det kan betale sig, og dertil vil jeg påstå at manglen på god 3D materiale der ikke er helt eller delvist computeranimeret, tyder på at det reelt ikke kan lade sig gøre at optage troværdigt i 3D. Jeg er ikke overbevist om at det er noget der automatisk bliver løst med udvikling, men who knows? Derudover er der et praktisk issue, 3D fungerer først rigtigt når man sidder koncentreret og kigger. Det gør man måske nok når man ser film, men almindelige tv-udsendelser er ofte noget der kører mens man foretager sig noget andet imens, og så ser man sådan lidt on/off. Det vil ikke helt være muligt/praktisk med 3D.
Dette medfører at film i 3D i praksis vil være noget man krydrer oplevelserne med ind imellem, men langt størsteparten af éns hjemmebio-brug vil fortsat være 2D. Derfor kan man stille spørgsmålet: Var det ikke bedre at lade 3D være noget man tager i biografen og oplever ind imellem, frem for at bruge mange tusinde kroner på at opgradere hjemmebio'en?
Det er jo dybest set også dét filmproducenterne helst ser ske. Og det er hér problematikken med 3D i hjemmebioen for alvor kommer ind, for 3D er intet værd uden indhold. Og har udbyderne af indholdet overhovedet lyst til at indføre 3D i folks stuer? Det er jeg ikke så sikker på. Mens hardware-producenterne falder over hinanden for at tilbyde 3D produkter, så er software-udbyderne larmende tavse mht. annoncering af kommende 3D blu-ray titler. Der er såvidt jeg ved kun annonceret et par stykker, selv om hardwaren er lige om hjørnet. Og det er ret nemt at gennemskue årsagen: Filmproducenterne ser netop 3D som midlet der skal konkurrere MOD hjemmebio, og få folk tilbage i biograferne hvor de tjener flere penge. Næste skridt bliver nogle syge lyd-systemer, med så usandsynligt mange højttalere at INGEN finder på at installere det i stuen (og det er ikke et gæt, DTS har demonstreret et system med svjh 240 højttalere, monteret skulder mod skulder hele vejen rundt i salen). Derfor har filmproducenterne al mulig interesse i at forhale introduktionen af 3D i stuerne så længe som overhovedet muligt. De er dog kyniske nok til at dén dag de kalkulerer at det kan betale sig, så er de der på en studs, men der er ingen tvivl om at de ønsker en mellemliggende periode hvor de kan trække folk ud i biograferne ved hjælp af 3D.
Derfor tror jeg at 3D i hjemmet bliver det helt store buzz det næste år eller to, hvorefter vi vil se en stagnation når folk opdager at de ikke har ret meget at bruge det til. Men efter en del år når det er blevet mere og mere standard i produkterne at det nu engang er der, så vil udbyderne begynde at se et marked i folk der egentlig ikke som sådan jagter 3D, men lige skal lege med det når nu udstyret kan.
Der er ikke så meget tvivl om at filmudbyderne vil kaste sig over 3D som en høg, og producere en masse 3D, men spørgsmålet er altså om de kaster det ud til slutbrugerne, eller holder det i biograferne. Jeg tror de holder det væk fra stuerne så længe de kan slippe afsted med det, men 3D i biograferne, det vil være støt stigende fremover.
Jokeren i dette spil, er computerspil. Her er der for mig at se nogle helt andre dimensioner, branchen har ikke samme modstridende interesser, det drejer sig om at holde folk foran computerskærmen/tv-skærmen. Og når man spiller computerspil, er man i sagens natur væsentligt mere aktivt engageret og fokuseret på skærmen, du foretager dig sjældent andet imens. Derfor bliver dét at man skal have briller på heller ikke nær så problematisk, du benytter som regel alligevel forskellige former for accessories når du spiller computerspil. Dét der taler imod det, er så hvorvidt det overhovedet er behageligt i længden. Folk taler allerede om hovedpine ved et par timers film, det vil formentligt kun være værre ved computerspil, der af natur vil være meget mere "in your face" rent effektmæssigt. Det nytter ikke noget at det er fedt, hvis det bliver ubehageligt efter en time. Og der vil sikkert gå en rum tid før udbyderne af spillene har lært at bruge teknikken på en hensigtsmæssig måde.
Det helt store problem for mig at se, er så at der givetvis vil være meget hardware hvor fokus er lagt på at kunne gengive 3D, med en vis risiko for at 2D kvaliteten nedprioriteres. Hvilket iøvrigt kan ske både i biograferne og i hjemmet, alt efter teknik. Dette er dét jeg mener man skal være allermest opmærksom på når man køber 3D apparater. Nogle teknologier kan uden de store problemer modificeres til at kunne køre 3D, uden at det går ud over 2D gengivelsen. Det gælder f.eks. front-projektion kombineret med aktive 3D briller. Men når Panasonic melder ud at de har måttet ændre i deres fosfor for at kunne køre 3D, så bliver jeg nervøs, for hvem siger det er godt for 2D kvaliteten, som trods alt i en hel del år fremover vil være dét der bliver brugt langt størstedelen af tiden, SELV hvis man er meget hooked på 3D?
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 15:25
3D var jo i først omgang kun tænk til biografer, for at få folk tilbage til biografer, så havde vi ikke været bedst tjent med at det kun var sådan.
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 16:28
AV Precision skrev:
Jeg vil ikke kommentere kvaliteten af Avatar, af den simple årsag at jeg ikke har set den endnu... (det er på vej!). Men, et par generelle betragtninger omkring 3D i hjemmet:
|
Prøv at lægge mærke til når teksten i 3D udgaven af Avatar står foran noget der skal forestille at være 3D. Så bliver teksten svær at fokusere på. Misforstå mig ikke. Jeg var inde og se Avatar i går og giver den top karakter på 3D effekt siden. Overgår alt 3D jeg tidligere har set, om det så er Omnimax film eller dengang man brugte rød+grøn pap brille. Disse mere "almindelige solbriller" kan noget særligt, eller måske retter sagt, så er 3D teknologien og effekterne blevet bedre.
AV Precision skrev:
For det første, så bliver 3D aldrig andet end et supplement til 2D, uanset hvordan man vender og drejer det. Vi vil aldrig nå en situation hvor alt bliver optaget i 3D, det er simpelthen for omfattende rent teknisk til at det kan betale sig, og dertil vil jeg påstå at manglen på god 3D materiale der ikke er helt eller delvist computeranimeret, tyder på at det reelt ikke kan lade sig gøre at optage troværdigt i 3D. Jeg er ikke overbevist om at det er noget der automatisk bliver løst med udvikling, men who knows?
|
I og med at man med tiden vil kunne komme til at projektere ting ud i det åbne rum, så man kan gå rundt om dem, så tror jeg skam sagtens atman kan forestille sig at 3D bliver til noget. Måske ikke i morgen eller i den nærmeste fremtid. Men tiden er ustoppelig og det er udviklingen også.
AV Precision skrev:
Derudover er der et praktisk issue, 3D fungerer først rigtigt når man sidder koncentreret og kigger. Det gør man måske nok når man ser film, men almindelige tv-udsendelser er ofte noget der kører mens man foretager sig noget andet imens, og så ser man sådan lidt on/off. Det vil ikke helt være muligt/praktisk med 3D.
|
Hvordan dælen kommer du frem til den konklusion at 3D først "rigtig" virker når man kigger intenst? Da jeg så avatar, prøvede jeg at tage 3D brillerne på adskillige gange og det var som at tænde og slukke for 3D effekten på brøkdele af et sekund.
AV Precision skrev:
Dette medfører at film i 3D i praksis vil være noget man krydrer oplevelserne med ind imellem, men langt størsteparten af éns hjemmebio-brug vil fortsat være 2D. Derfor kan man stille spørgsmålet: Var det ikke bedre at lade 3D være noget man tager i biografen og oplever ind imellem, frem for at bruge mange tusinde kroner på at opgradere hjemmebio'en?
|
Som med alt andet teknologi så koster det nyeste jo knaster. Med tiden vil det være til at købe for almindelige forbrugere - sådan går det altid og 3D er vist ingen undtagelse.
AV Precision skrev:
Det er jo dybest set også dét filmproducenterne helst ser ske. Og det er hér problematikken med 3D i hjemmebioen for alvor kommer ind, for 3D er intet værd uden indhold. Og har udbyderne af indholdet overhovedet lyst til at indføre 3D i folks stuer? Det er jeg ikke så sikker på. Mens hardware-producenterne falder over hinanden for at tilbyde 3D produkter, så er software-udbyderne larmende tavse mht. annoncering af kommende 3D blu-ray titler. Der er såvidt jeg ved kun annonceret et par stykker, selv om hardwaren er lige om hjørnet. Og det er ret nemt at gennemskue årsagen: Filmproducenterne ser netop 3D som midlet der skal konkurrere MOD hjemmebio, og få folk tilbage i biograferne hvor de tjener flere penge. Næste skridt bliver nogle syge lyd-systemer, med så usandsynligt mange højttalere at INGEN finder på at installere det i stuen (og det er ikke et gæt, DTS har demonstreret et system med svjh 240 højttalere, monteret skulder mod skulder hele vejen rundt i salen). Derfor har filmproducenterne al mulig interesse i at forhale introduktionen af 3D i stuerne så længe som overhovedet muligt. De er dog kyniske nok til at dén dag de kalkulerer at det kan betale sig, så er de der på en studs, men der er ingen tvivl om at de ønsker en mellemliggende periode hvor de kan trække folk ud i biograferne ved hjælp af 3D.
Derfor tror jeg at 3D i hjemmet bliver det helt store buzz det næste år eller to, hvorefter vi vil se en stagnation når folk opdager at de ikke har ret meget at bruge det til. Men efter en del år når det er blevet mere og mere standard i produkterne at det nu engang er der, så vil udbyderne begynde at se et marked i folk der egentlig ikke som sådan jagter 3D, men lige skal lege med det når nu udstyret kan.
|
Tror du skyder forbi målet. Hvis forbrugerne efterspørger 3D i hjemmet, så kommer det der ganske simpelt også. Så hvis forbrugerne ønsker 3D i hjemme sofaen, så vil man også begynde i endnu større grad at udvikle 3D til dem.
AV Precision skrev:
Der er ikke så meget tvivl om at filmudbyderne vil kaste sig over 3D som en høg, og producere en masse 3D, men spørgsmålet er altså om de kaster det ud til slutbrugerne, eller holder det i biograferne. Jeg tror de holder det væk fra stuerne så længe de kan slippe afsted med det, men 3D i biograferne, det vil være støt stigende fremover.
|
Absolut enig med dig.
AV Precision skrev:
Jokeren i dette spil, er computerspil. Her er der for mig at se nogle helt andre dimensioner, branchen har ikke samme modstridende interesser, det drejer sig om at holde folk foran computerskærmen/tv-skærmen. Og når man spiller computerspil, er man i sagens natur væsentligt mere aktivt engageret og fokuseret på skærmen, du foretager dig sjældent andet imens. Derfor bliver dét at man skal have briller på heller ikke nær så problematisk, du benytter som regel alligevel forskellige former for accessories når du spiller computerspil. Dét der taler imod det, er så hvorvidt det overhovedet er behageligt i længden. Folk taler allerede om hovedpine ved et par timers film, det vil formentligt kun være værre ved computerspil, der af natur vil være meget mere "in your face" rent effektmæssigt. Det nytter ikke noget at det er fedt, hvis det bliver ubehageligt efter en time. Og der vil sikkert gå en rum tid før udbyderne af spillene har lært at bruge teknikken på en hensigtsmæssig måde.
|
Ang. computerspil og 3D så er man ved at videreudvikle briller til at have på hovedet der viser 3D. Altså briller der i sig selv er en skærm. Nogen er mere disponeret for hovedpine end andre og det er bestemt noget der skal tages hensyn til. Kunne være interessant at lave en undersøgelse af hvor mange der har fået hovedpine af at se Avatar i 3D. Jeg fik ikke.
AV Precision skrev:
Det helt store problem for mig at se, er så at der givetvis vil være meget hardware hvor fokus er lagt på at kunne gengive 3D, med en vis risiko for at 2D kvaliteten nedprioriteres. Hvilket iøvrigt kan ske både i biograferne og i hjemmet, alt efter teknik. Dette er dét jeg mener man skal være allermest opmærksom på når man køber 3D apparater. Nogle teknologier kan uden de store problemer modificeres til at kunne køre 3D, uden at det går ud over 2D gengivelsen. Det gælder f.eks. front-projektion kombineret med aktive 3D briller. Men når Panasonic melder ud at de har måttet ændre i deres fosfor for at kunne køre 3D, så bliver jeg nervøs, for hvem siger det er godt for 2D kvaliteten, som trods alt i en hel del år fremover vil være dét der bliver brugt langt størstedelen af tiden, SELV hvis man er meget hooked på 3D? |
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 16:30
Startrek skrev:
3D var jo i først omgang kun tænk til biografer, for at få folk tilbage til biografer, så havde vi ikke været bedst tjent med at det kun var sådan. |
Hvorfor skulle vi dog være bedst tjent med KUN at kunne nyde 3D i biografen? Bare fordi det var tiltænkt biografen, så er det vel ikke ensbetydende med at det kun skal bruges der.
Kort sagt: 3D skal bruges hvor det giver værdi, så hvis det giver værdi i hjemmet for familien, så vil det blive brugt der når prisen bliver til at betale.
|
Skrevet af: Chabang
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 17:04
Jeg må indrømme, jeg var noget skeptisk i starten, men efter jeg så hvordan James Cameron brugte 3D i Avatar var jeg fuldstændig solgt. Det fede ved Avatar er, at 3D ikke bliver brugt til at sende en masse lort flyvende ud i hovedet på dig, men til at skabe dybde i billedet - der er nogle fantastiske panoreringer deri, hvor man næsten føler man kan række ud og røre planter og lignende.
Når det så er sagt, så tror jeg stadig, at der skal en generation eller 2 til før, at det er helt modent som det altid er med sådanne nye features - så jeg regner stadig ikke med, at jeg skifter mit Pioneer før det hedder OLED 3D eller LED 3D projektor. 
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 17:05
AV Precision skrev:
For det første, så bliver 3D aldrig andet end et supplement til 2D, uanset hvordan man vender og drejer det. Vi vil aldrig nå en situation hvor alt bliver optaget i 3D, det er simpelthen for omfattende rent teknisk til at det kan betale sig, og dertil vil jeg påstå at manglen på god 3D materiale der ikke er helt eller delvist computeranimeret, tyder på at det reelt ikke kan lade sig gøre at optage troværdigt i 3D. Jeg er ikke overbevist om at det er noget der automatisk bliver løst med udvikling, men who knows? Derudover er der et praktisk issue, 3D fungerer først rigtigt når man sidder koncentreret og kigger. Det gør man måske nok når man ser film, men almindelige tv-udsendelser er ofte noget der kører mens man foretager sig noget andet imens, og så ser man sådan lidt on/off. Det vil ikke helt være muligt/praktisk med 3D.
Det helt store problem for mig at se, er så at der givetvis vil være meget hardware hvor fokus er lagt på at kunne gengive 3D, med en vis risiko for at 2D kvaliteten nedprioriteres. Hvilket iøvrigt kan ske både i biograferne og i hjemmet, alt efter teknik. Dette er dét jeg mener man skal være allermest opmærksom på når man køber 3D apparater. Nogle teknologier kan uden de store problemer modificeres til at kunne køre 3D, uden at det går ud over 2D gengivelsen. Det gælder f.eks. front-projektion kombineret med aktive 3D briller. Men når Panasonic melder ud at de har måttet ændre i deres fosfor for at kunne køre 3D, så bliver jeg nervøs, for hvem siger det er godt for 2D kvaliteten, som trods alt i en hel del år fremover vil være dét der bliver brugt langt størstedelen af tiden, SELV hvis man er meget hooked på 3D? |
3D bliver niche - korrekt!
Men blue-ray er også niche!
Blue-ray, er reelt mest til glæde for projektorfolket (> 50"). hr og fru Danmark kommer aldrig til at eje en blue-ray afspiller. 720P er formegentlig standarden for broadcast i mange år.
-Skulle vi så have frabedt os udvikling af blue-ray af den grund? Nej vel!
3D vil sikkert blive et sjovt supplement for mange. Det kunne også have den gavnlige effekt at der kommer mere forkus på båndbredde, hvem ved måske også til glæde for 2D.
Mht. fosforen så kan det jo være at den var "på lager" men bare lidt dyrere og ikke strengt nødvendig. Det er ikke givet at det koster på billedkvaliteten.
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 17:25
Naiera skrev:
mufcdk1974 skrev:
|
Det ér irrelevant for diskussionen om hvorvidt det kan være ubehageligt/besværligt hvis man allerede har briller. Pointen for min kammerat er, at det er noget rod når man allerede har et sæt briller på. Og så kan det helt sikkert være ligemeget, om de er af pap, plastik eller unobtainium.
|
Jeg prøver sidste gang og så giver jeg op: Vi prøver ikke at affærdige din vens oplevelse med de briller som han fik udleveret. Det vi prøver at sige er at hvis han har fået et par papbriller udleveret, så lyder det til at være af den gamle type, som absolut ikke er behagelige at have på - slet ikke hvis man bærer briller i forvejen. Om brillerne havde været af plastik, havde ikke gjort nogen forskel, hvis de havde haft samme udformning som de gammeldags papbriller. Det vi prøver at sige er at de nye briller (dem af plastic) er væsentligt mere behagelige at have på end de gammeldags briller (dem af pap). Så du har ret i at materialet er irrelevant, men det er udformningen af brillen absolut ikke.
Derfor, hvis han har fået et par papbriller, som er udformet dårligt, så synes jeg det er synd at affærdige 3D-film på baggrund af dette. Og endnu værre så udbreder han budskabet om at 3D briller er ubehagelige, når han måske i virkeligheden har prøvet et sæt briller som er langt mindre komfortable end dem som udleveres i de fleste biografer. Det er i grunden også det jeg mener med at det er ærgeligt at der er så meget "fnidder" i 3D debatten. Der er rigtigt mange der har hørt og læst om en masse ting, som de ikke selv har oplevet og så har dannet sig deres konklusioner på baggrund af dette. Din ven har dannet sin konklusion på baggrund af at han har fået udleveret et par middelmådige briller (for at sige det mildt) og har så viderebragt denne information til dig.
|
Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 17:32
nu har jeg ikke læst tråden igennem, så undskyld hvis jeg gentager..
personlig så nej jeg vil ikke købe et produkt pga det kan vise 3d, men det kan da være at jeg ender med at have det, fordi man køber en top model af et tv som muligvis har det.
Jeg ser ikke meget værdi i 3d, pga. brillerne.
feks. så bruger jeg mest mit tv, som en slags "baggrunds" støj når jeg sidder og arbejder derhjemme om aftenen, eller surfer på laptoppen. Ergo så ville briller være enormt irriterende, at skulle have af og på.
og hvad så når man lige skal se en film, så skal man lige have fundet briller and so on.
kan huske jeg havde sådan nogle briller med til mit gamle ASUS gfx for mange mange år siden, gad ikke engang teste det med de shutterbriller.
Det har ingen interesse.
Til gengæld ville det måske være noget jeg brugte når jeg tog i biffen, så biffen stadig for mig kunne give en speciel type underholdning, der er jo ikke meget i det i dag, når man nu engang har 92" lærred derhjemme, og FULL HD.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio
|
Skrevet af: Raskolnikov
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 17:34
Jeg tror det store gennembrud for 3D i hjemmet bliver sport og ikke film. Det er bare mine tanker. Jeg tror jeg venter med at invisterer i 3D til vi har noget tv i 3D herhjemme og der kommer til at gå LAAAAAANG tid.
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 17:35
Startrek skrev:
3D var jo i først omgang kun tænk til biografer, for at få folk tilbage til biografer, så havde vi ikke været bedst tjent med at det kun var sådan.
|
Hvis det er dit argument, hvad så med 2.40 formatet på film eller biograffilm på dvd/bd i det hele taget ? 
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 17:41
Raskolnikov skrev:
Jeg tror jeg venter med at invisterer i 3D til vi har noget tv i 3D herhjemme og der kommer til at gå LAAAAAANG tid.
|
Det skal du ikke være så sikkert på, jeg kunne da godt forestille mig at det blev muligt for nogle danskere at se nogle af kampene fra sommerens VM i fodbold i 3D.
ESPN i USA har annonceret 3D fra VM:
http://www.engadget.com/2010/01/05/espn-3d-launches-in-june-with-world-cup-soccer-our-football-t/ - http://www.engadget.com/2010/01/05/espn-3d-launches-in-june-with-world-cup-soccer-our-football-t/
Så skal det bare ud på et dansk kabelnet :-)
EDIT: stavebøf
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 18:28
jonaskp skrev:
Jeg prøver sidste gang og så giver jeg op: Vi prøver ikke at affærdige din vens oplevelse med de briller som han fik udleveret. |
De briller han fik var af plastik.
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 18:29
Letten skrev:
|
Blockbuster er uenig i at Blu-ray i sig selv er niche. Har du set hvor stort deres udvalg er?
|
Skrevet af: Vistrup
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 18:42
Er ikke enig i at Blu-ray er en niche. Tror personligt det kommer til at udfase DVD. Omend der går lang tid.
3D er jeg enig i, er en niche. Jeg tror ikke det kommer til at hitte hjemme i stuerne. Er ret enig med Otto i, at det er noget folk skal lege lidt med, og så tror jeg det kommer til at gå i glemmebogen igen. Hvert fald derhjemme.
Men hvem ved - Måske jeg tager fejl.
------------- LG C1 65" Sonos Arc Sonos Sub3 Apple TV 4K PS5
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 18:58
jonaskp skrev:
Jeg prøver sidste gang og så giver jeg op: Vi prøver ikke at affærdige din vens oplevelse med de briller som han fik udleveret. Det vi prøver at sige er at hvis han har fået et par papbriller udleveret, så lyder det til at være af den gamle type, som absolut ikke er behagelige at have på - slet ikke hvis man bærer briller i forvejen. Om brillerne havde været af plastik, havde ikke gjort nogen forskel, hvis de havde haft samme udformning som de gammeldags papbriller. Det vi prøver at sige er at de nye briller (dem af plastic) er væsentligt mere behagelige at have på end de gammeldags briller (dem af pap). Så du har ret i at materialet er irrelevant, men det er udformningen af brillen absolut ikke.
Derfor, hvis han har fået et par papbriller, som er udformet dårligt, så synes jeg det er synd at affærdige 3D-film på baggrund af dette. Og endnu værre så udbreder han budskabet om at 3D briller er ubehagelige, når han måske i virkeligheden har prøvet et sæt briller som er langt mindre komfortable end dem som udleveres i de fleste biografer.
|
Jeg fik plasticbriller i biocity Aalborg, og selvom de ikke ligner de gammeldags af pap, så synes jeg ikke de var det mindste behagelige at have på (uden på mine almindelige briller). Jeg tør ikke sige, hvor mange forskellige, der findes, men disse hedder Master Image.
Så længe brillerne tages med hjem af biografgængerne, er der vel en grænse for, hvor komfortable de kan have råd til at lave dem?
Det er muligt, at 3D i gaaamle dage med papbriller var ualmindeligt ringe og ubehageligt. Det kan jeg ikke huske, men dengang var 2D jo også en del ringere end idag. Derfor blev jeg ikke ret imponeret over den relative forbedring af 3D-teknologien i Avatar, fordi jeg oplevede slutresultatet som værende ret ringe sammenlignet med hvordan 2D ser ud idag.
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 19:53
Naiera skrev:
Letten skrev:
|
Blockbuster i uenig i at Blu-ray i sig selv er niche. Har du set hvor stort deres udvalg er?
|
Block-hvad-for-noget, er det ikke lidt firseragtigt at leje film på den måde 
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 20:06
Naiera skrev:
Letten skrev:
|
Blockbuster i uenig i at Blu-ray i sig selv er niche. |
Det er vel egentlig også forventeligt fra den kant, det er ligesom deres sidste overlevelseschance inde download/streaming tager over.
|
Skrevet af: jøsse
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 20:07
Jo,hvis man er ligeglad med de nye FREMRAGENDE lydformater,ellers er det et must.
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 20:19
Gu, ve' hvor mange danske hjem der kan udnytte de nye HD-lydformater?,
-kontra hvor mange der har alm. 5/6.1 (DTS, DD),
-det lidt ædre Dolby pro logic og lign.,
-og endeligt bare har alm. stereolyd enten fra TV eller anlæg?.
Jeg gætter på at det er under 1% der kan udnytte >=7.1 HD lyd.
|
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 20:20
Letten skrev:
Block-hvad-for-noget, er det ikke lidt firseragtigt at leje film på den måde  |
Jeg tænkte mere på deres udvalg af film til salg. Jeg har aldrig personligt lejet en film i Blockbuster, men jeg køber altid mine danske udgivelser der.
Hvis ikke de lugtede at der var en efterspørgsel, så havde de aldrig lavet deres BD-salgsafdeling så stor som den er nu. Dérfor er BD ikke et nicheprodukt.
Letten skrev:
Det er vel egentlig også forventeligt fra den kant, det er ligesom
deres sidste overlevelseschance inde download/streaming tager over.
|
Det du skriver her giver jo ingen mening. Hvis Blu-ray er et
nicheprodukt, som der dermed ikke er meget salg i, hvordan skulle det
så hjælpe deres forretning væk fra afgrundens rand?
|
Skrevet af: karkov
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 20:23
har et ældre pv60e så kunne slidt finde på at købe et nyt v25 en gang sidst på året.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 20:33
Lomholt skrev:
Hvordan dælen kommer du frem til den konklusion at 3D først "rigtig" virker når man kigger intenst? Da jeg så avatar, prøvede jeg at tage 3D brillerne på adskillige gange og det var som at tænde og slukke for 3D effekten på brøkdele af et sekund. |
Forestil dig at du laver noget andet mens fjernsynet kører. Du kan måske sidde og surfe, rende rundt og støvsuge, lege med ungerne m.m.
Ville du have 3D briller på i de situationer?
|
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 20:35
Lomholt skrev:
Prøv at lægge mærke til når teksten i 3D udgaven af Avatar står foran noget der skal forestille at være 3D. Så bliver teksten svær at fokusere på. Misforstå mig ikke. Jeg var inde og se Avatar i går og giver den top karakter på 3D effekt siden. Overgår alt 3D jeg tidligere har set, om det så er Omnimax film eller dengang man brugte rød+grøn pap brille. Disse mere "almindelige solbriller" kan noget særligt, eller måske retter sagt, så er 3D teknologien og effekterne blevet bedre. |
Jeg kan ikke se hvorfor det skal roses bare fordi det er bedre end hvad vi er vant til. Efter mit synspunkt, så er 3D så ringe i kvalitet, at det varer mange år før jeg kan se hvorfor jeg skal skifte mit udstyr ud. Jovist, det er bedre end det man ser rundt i DK med 4D biografer, men det er ikke noget som imponerer mig. Der mangler stadig en del før jeg synes det er fedt.
Lomholt skrev:
I og med at man med tiden vil kunne komme til at projektere ting ud i det åbne rum, så man kan gå rundt om dem, så tror jeg skam sagtens atman kan forestille sig at 3D bliver til noget. Måske ikke i morgen eller i den nærmeste fremtid. Men tiden er ustoppelig og det er udviklingen også. |
Enig, udvikling tager dog tid.
Lomholt skrev:
Hvordan dælen kommer du frem til den konklusion at 3D først "rigtig" virker når man kigger intenst? Da jeg så avatar, prøvede jeg at tage 3D brillerne på adskillige gange og det var som at tænde og slukke for 3D effekten på brøkdele af et sekund. |
3D kommer først til sin ret når man interagerer med indholdet. At se film er en meget passiv fornøjelse, hvorimod spil er en mere aktiv fornøjelse. Otto mener ikke, at effekten ikke eksisterer på film, men at denhar et større potentiale indenfor spilbranchen.
Lomholt skrev:
Tror du skyder forbi målet. Hvis forbrugerne efterspørger 3D i hjemmet, så kommer det der ganske simpelt også. Så hvis forbrugerne ønsker 3D i hjemme sofaen, så vil man også begynde i endnu større grad at udvikle 3D til dem. |
Jeg kan bare ikke se hvordan familien danmarks 32" tv kan vise 3D overbevisende. For mig kræver det en projektor, da synsfeltet skal fyldes helt ud før det er en fed effekt. men der skal da nok være nogen som køber det, men det er så fordi de synes det er fedt at betale overpris for at være blandt de første som har et tv som kan vise 3D. Jeg tror ganske enkelt, at det varer et godt stykke tid endnu før 3D kommer på et niveau, hvor det bliver mainstream, både i ydelse og i økonomisk øjemed.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 20:58
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Januar-2010 kl. 21:00
Letten skrev:
Jeg har vist skrevet det før på dette forum: TV teknologi, har de seneste år udviklet sig ligesom mobiltelefoner. Hvis man vil være med på det nye skal man skifte hyppigt (=dyrt), men man kan jo også bare lade være.
Det nytter ikke noget at mugge over det, det er sgu' da rart at der endelig sker noget efter 60års stilstand.
|
Ja, men er al udvikling nu også af det gode. Kender flere der bander over de nye 3G telefoner med trykfølsomt display, fordi de taster med kinden nar de taler i dem. 
|
Skrevet den: 12-Januar-2010 kl. 01:14
Chabang skrev:
Jeg må indrømme, jeg var noget skeptisk i starten, men efter jeg så hvordan James Cameron brugte 3D i Avatar var jeg fuldstændig solgt. Det fede ved Avatar er, at 3D ikke bliver brugt til at sende en masse lort flyvende ud i hovedet på dig, men til at skabe dybde i billedet - der er nogle fantastiske panoreringer deri, hvor man næsten føler man kan række ud og røre planter og lignende. |
Nu har jeg så fået set den (jeg sagde jo det var lige om hjørnet  ), i Klovborg der bruger Dolby 3D. Jeg har tænkt mig at se den igen i Cinemaxx, og også i 2D (selvom jeg ikke ligefrem synes filmen som sådan er de penge værd...), og så kan jeg måske sige lidt om min opfattelse af de forskellige systemers påvirkning af den egentlige billedkvalitet. Min umiddelbare opfattelse:
Jeg er enig i at gimmick-effekterne er nedtonede i forhold til 4D halløjsa'et, men der er stadig rigtigt mange scener efter min mening, hvor der er plantet ting i forgrunden som man normalt aldrig ville have dér i 2D - jeg er spændt på at se hvordan det fungerer i 2D versionen, om de evt. har undladt nogle af disse helt, ellers vil jeg mene de godt kan virke generende. Der er ganske rigtigt ikke overdrevet mange "ud i hovedet" sekvenser, men de er der dog, og der er stadig mange andre ting der er skabt for dybdens skyld mere end handlingen. Jeg synes 3D effekten virker markant bedre i dybden end ud mod publikum. Det er som om de ting der er "foran" lærredet, altid er ude af fokus, hvilket betyder at man ikke må fokusere på dem, og det virker bare unaturligt ikke at fokusere på ting der ligger tættest på. Og så skal man i det hele taget vænne sig til ikke at flytte blikket rundt på lærredet og kigge efter detaljer rundt omkring i billedet. Derudover virker effekterne ikke så godt når de rammer kanten af billedet. Derfor, hvis man droppede dybdevirkningen ud af lærredet helt, og nøjedes med dybdevirkningen "indad", så tror jeg man kan lave nogle virkeligt flotte ting.
Mht. billedkvalitet, så er det svært at vurdere endeligt uden at have set 2D versionen. Farverne i den film er, i hvert fald i 3D, på ingen måde naturlige, men jeg var imponeret over at polariseringen var helt usynlig, de demonstrationer jeg har set før med polariseringsbriller må have været i grovere opløsning. Dolby's 3D bruger en almindelig hvid dug, det vil overraske mig en del hvis ikke Silverscreen dugen i RealD's version generer mig, men det må tiden vise. Lysstyrken var generende lav, der går en del tabt i filtrene undervejs, og det er ret ærgeligt synes jeg.
Jeg er enig med dem der mener man skal tæt på lærredet. Jeg sad relativt tæt på (4. række i klovborg, hvilket er længere væk end 4. række i mange andre sale), men det gør jeg nu altid, men jeg ville egentlig gerne have været endnu tættere på - med dét in mente at så kan synsfeltet i brillerne blive et problem. Jeg fandt iøvrigt ud af at det er så længe siden jeg har haft briller på at jeg har glemt hvor fedtede de bliver - det kan kraftigt anbefales at tage en brilleklud med hjemmefra... Det er nok et mindre issue i RealD biograferne, hvor det såvidt jeg har forstået er engangsbriller der udleveres.
Alt i alt synes jeg stadig det er en gimmick, men en rigtigt FED gimmick som jeg gerne vil give penge for at opleve ind imellem. Jeg vil dog stadig gå relativt langt for at undgå at det går ud over 2D kvaliteten - eksempelvis vil jeg under alle omstændigheder undgå sale med silverscreen duge ved 2D forestillinger. Jeg har svært ved at se det fede i 3D på et 50" tv, men på ét punkt er der et godt argument for at lave en projektor-opstilling i 3D derhjemme, vs. biografen: Så kan man slippe for underteksterne, som jeg alt andet lige synes trækker ned i oplevelsen.
Det største issue ser jeg dog stadig som værende selve software-produktionen. Som sagt, jeg mangler at se den i 2D, men jeg har svært ved at tro at det kan lade sig gøre at lave en effektiv 3D produktion, der samtidig virker naturlig i 2D. Og det er hér jeg er mest bange for 3D, selv om det sagtens kan gøres uden gimmicks, så er jeg nervøs for at man "glemmer" kunsten at lave flot 2D cinematografi, og fokuserer på 3D. Det synes jeg vil være meget ærgeligt, for jeg synes rent faktisk at oplevelsen er så meget anderledes, at det er omsonst at tale om at 3D er "bedre" end 2D. Det er en langt bedre oplevelse på visse punkter, men også en langt ringere oplevelse på andre. Jeg synes faktisk at det kan forsvares at kalde 3D for et helt andet medie. Du har bøger, teater, musik, 2D film og 3D film. Det er ikke bedre, det er noget andet. Som sagt, opgaven er så at undgå at indførelsen af 3D går ud over den 2D vi har til rådighed.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 12-Januar-2010 kl. 01:21
Jeg kan iøvrigt lige tilføje at jeg ingen problemer overhovedet havde med hovedpine eller at blive ør i hovedet, noget jeg ellers har oplevet fra ellers ret korte 3D demonstrationer før. Givetvis fordi opløsningen er bedre, og "filter"-effekten er væsentligt mindre end i ældre systemer.
En anden ting som jeg ikke helt fik frem i forrige indlæg: Uanset hvor lidt "gimmick" man laver, så mener jeg ikke at 3D i den udformning vi har nu, er et skridt nærmere realisme - allerhøjst et skridt til siden. Dybdevirkningen er i nogle scener meget realistisk, men selv sammenlignet med andre stiliserede film, så blev ansigter osv aldrig særligt realistiske og troværdige. Derfor, i hvert fald baseret på Avatar og de øvrige demo'er jeg har fået (inkl Alice in Wonderland traileren der blev vist), så er 3D et spørgsmål om en ny slags fantasi-verden man kan placere folk i, mere end at øge realismen. Deraf igen filosofien om at det er noget helt andet, mere end en videreudvikling af 2D. Et skridt til siden og ikke et skridt frem, er nok den helt rigtige betegnelse i virkeligheden.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 12-Januar-2010 kl. 01:34
SPOILER ALERT:
BTW, mht. filmens plot, så skal I ikke snyde jer selv for http://failblog.org/2010/01/10/avatar-plot-fail/ - den her.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 12-Januar-2010 kl. 08:19
Vedrørende dybde, så oplevede jeg, at selvom der var masser af dybde i billedet, så var oplevelsen af dybde på de enkelte objekter ikke ret god, dvs. at det lidt opleves som flade genstande, der bevæges frem og tilbage i dybden af billedet.
Omvendt kan god fremvisning af 2D give en fornemmelse af objekter med dybde, men kun i meget begrænset omfang projicere afstanden mellem dem i dybden.
|
Skrevet den: 12-Januar-2010 kl. 09:16
Jeg tror iøvrigt at gutten der har startet http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1215589 - denne tråd på avsforum har fat i noget af det rigtige: Billedet virker simpelthen mindre i 3D, fordi man ofte har illusionen af at objekter er længere væk end selve lærredet. Jeg havde stort set så meget af synsfeltet fyldt ud som det kan lade sig gøre med brillerne hvis hele billedet skal kunne være i synsfeltet på én gang, og alligevel følte jeg faktisk at billedet var for lille... Igen: 3D kræver STORE billeder...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 12-Januar-2010 kl. 09:30
Tror man skal være forsigtig med at dømme 3D-teknologien baseret på én enkelt oplevelse af én film, som iøvrigt er gennem animeret.
Husk også at der er forskelle på de teknologier der anvendes i de danske biografer - i har altså ikke set det samme. Personer i samme biograf - har ikke set det samme - fordi placering har væsentlig indflydelse på oplevelsen.
Det argument med at 3D ikke bidrager til historien køber jeg ikke, så kan vi jo ligeså godt pille farvene af igen de bidrager heller ikke til historien.
3D er en ny dimension som film- og TV producenter skal lære at bruge, ligsom farver var noget de skulle lære, ligesom HD er noget de skal tilpasse sig.
Det er nemt at snyde øjnene, men det er nok vanskeligere at snyde hjernen så den er overbevist.
Det jeg mener er at active shutter briller rent teknisk kan vise to forskellige "film" til øjnene, men hvis der er noget i billedet der afviger meget fra det hjernen er vant til at se vil den opleve det som kunstigt/falsk, til at begynde med. For hjernen er også "doven" og et vanedyr, den leder efter genkendelighed, mønstre, så behøver den ikke arbejde så meget med at fortolke indtrykkene.
De første gange man ser en 3D film får hjernen en oplevelse som ikke ligner noget den kender.
Det er ikke en genkendelig 2D-oplevelse (TV, biograf, billeder), men det er heller ikke en realistisk 3D-oplevelse fordi det foregår på en skærm foran, der er ingen pereferisyn, du kan ikke dreje hovedet "og se dig omkring". Det virker mere realistisk men der mangler alligevel en del, det er noget midt i mellem.
Jeg er overbevist om at det kræver tilvænning. Det er ligesom dem der har philips ambilight, de synes det er underligt de første 14 dage og bagefter vil de tilsyneladende ikke undvære det (forstå det hvem der vil, jeg synes stadig det er mærkeligt  ).
Dengang jeg gik fra 50Hz til 100Hz TV skulle jeg også vænne mig til det, efter kort tid synes jeg alle 50Hz TV stod og flimrede (ret generende).
Når vi bliver lidt mere trygge ved 3D-oplvelsen og film- og TV-producenter har lært at bruge mediet fornuftigt, så tror jeg det kan gå hen og give nogle gode oplevelser - også hjemme på TV-skærmen.
|
Skrevet den: 12-Januar-2010 kl. 09:38
Man skulle vel tro, at vores hjerne er mere trænet i 3D end i 2D eftersom den såkaldte virkelighed er i 3D mig bekendt?
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 12-Januar-2010 kl. 09:40
Oplevelsen ved blu-ray er allerede gået helt fra hos mig når jeg ser film på en 50 tommer fremfor en projektor.
så er der alså ikke meget billede på en 50 tommer
Godt være man er tilfreds med at se blu-ray på en 50 tommer og man ikke har set andet. grunden til jeg køber projektor er størrelse og derved en bedre oplevelse.
Kan alså ikke se fordi 3D er kommet, at oplevelsen bliver særlig spændende på en 50-60 tommer i stuen.
3D og blu-ray skal ses på et stort lærred over 90 før oplevelsen bliver rigtig god. samt 3D helst i BIO 3D er nok kommet for at blive, men på baggrund af det er indbygget på de bedre modeller. samt næste tv skærm jeg skal have bliver oled og derved også er hurtig nok til 3D og udviklingen er blevet bedre.
kan ikke forstille mig hr og fru Danmark skal sidde med 3D briller i deres stue
|
Skrevet den: 12-Januar-2010 kl. 10:17
Vanderlay skrev:
Man skulle vel tro, at vores hjerne er mere trænet i 3D end i 2D eftersom den såkaldte virkelighed er i 3D mig bekendt? |
Min pointe er at det vi tilbydes med 3D i dag ikke ligner det 3D du kender fra virkeligheden, det er en ting midt i mellem 2D og 3D al den stund at det vises på et lærred foran tilskueren.
Derfor vil det kræve tilvænning for hjernen.
|
Skrevet den: 12-Januar-2010 kl. 10:19
xcardman skrev:
Oplevelsen ved blu-ray er allerede gået helt fra hos mig når jeg ser film på en 50 tommer fremfor en projektor.
Godt være man er tilfreds med at se blu-ray på en 50 tommer og man ikke har set andet. grunden til jeg køber projektor er størrelse og derved en bedre oplevelse.
Kan alså ikke se fordi 3D er kommet, at oplevelsen bliver særlig spændende på en 50-60 tommer i stuen.
3D og blu-ray skal ses på et stort lærred over 90 før oplevelsen bliver rigtig god. samt 3D helst i BIO 3D er nok kommet for at blive, men på baggrund af det er indbygget på de bedre modeller. samt næste tv skærm jeg skal have bliver oled og derved også er hurtig nok til 3D og udviklingen er blevet bedre.
|
Billedstørrelsen er vel bare et spørgsmål om hvor tæt man har lyst til at sidde på sin skærm/lærred.
|
Skrevet den: 12-Januar-2010 kl. 10:26
Vanderlay skrev:
Vedrørende dybde, så oplevede jeg, at selvom der var masser af dybde i billedet, så var oplevelsen af dybde på de enkelte objekter ikke ret god, dvs. at det lidt opleves som flade genstande, der bevæges frem og tilbage i dybden af billedet.
|
Jeg havde samme oplevelse, men faktisk kun i de scener der foregik på RDA's base. Om det så skyldes at disse scener er filmet rigtigt, med levende mennesker og kulisser, frem for animeret, eller om det er et bevidst, kunstnerisk træk fra Cameron for at få basen til at virke kold og livsløs, ved jeg ikke. Det kan vi jo nok først rigtigt bedømme når vi får set nogle 3D film med væsentligt mere "rigtigt" film.
|
Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 12-Januar-2010 kl. 10:26
Letten skrev:
xcardman skrev:
|
Billedstørrelsen er vel bare et spørgsmål om hvor tæt man har lyst til at sidde på sin skærm/lærred. |
Det synes jeg bestemt ikke. Prøv at sidde 0.5m fra et 21" og 2.5m fra et 50". Det giver en væsentlig forskel og derfor er afstanden alene ikke afgørende.
Det samme må gælde 2.5m fra et 50" og 4.5m fra 100" eksempelvis.
Og mht dit forrige indlæg hvor du skriver at 3d tilføjer lige så meget til en film som farver gjorde da de kom på, så synes jeg slet ikke det holder. 3D giver ikke mig noget specielt ift filmen andet end det ser godt ud. Farver kan have en væsentlig betydning for handlingen, hvor jeg ikke ser 3D have en betydning. Og ja jeg har set avatar og jeg er da begejstret for 3D i biograffen, men det tilføjer ikke filmen andet end visuelt og det er ikke alle film jeg gad se med 3D. I hjemmebio'en kan jeg ikke se behov for 3d medmindre man har projekter og et godt, stort lærred.
------------- 7.2.4 atmosbio Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 12-Januar-2010 kl. 10:34
Er det ikke lidt svært at udtale sig om, for hvor mange her har egentligt set 3D på hjemmeudstyr.
|
Skrevet den: 12-Januar-2010 kl. 10:37
AV Precision skrev:
Jeg er enig i at gimmick-effekterne er nedtonede i forhold til 4D halløjsa'et, men der er stadig rigtigt mange scener efter min mening, hvor der er plantet ting i forgrunden som man normalt aldrig ville have dér i 2D - jeg er spændt på at se hvordan det fungerer i 2D versionen, om de evt. har undladt nogle af disse helt, ellers vil jeg mene de godt kan virke generende. Der er ganske rigtigt ikke overdrevet mange "ud i hovedet" sekvenser, men de er der dog, og der er stadig mange andre ting der er skabt for dybdens skyld mere end handlingen. Jeg synes 3D effekten virker markant bedre i dybden end ud mod publikum. Det er som om de ting der er "foran" lærredet, altid er ude af fokus, hvilket betyder at man ikke må fokusere på dem, og det virker bare unaturligt ikke at fokusere på ting der ligger tættest på. Og så skal man i det hele taget vænne sig til ikke at flytte blikket rundt på lærredet og kigge efter detaljer rundt omkring i billedet. Derudover virker effekterne ikke så godt når de rammer kanten af billedet. Derfor, hvis man droppede dybdevirkningen ud af lærredet helt, og nøjedes med dybdevirkningen "indad", så tror jeg man kan lave nogle virkeligt flotte ting. |
Jeg er til dels enig. Der var en del gange hvor man så de såkaldte "spirits" der fløj rundt om figurerne, hvor de kom meget langt ud i salen, og stadig var ude af fokus. Det får mig til at tænke at de ikke kan være noget der er tilføjet til 3D-udgaven, for det virkede ikke voldsomt godt. Første gang Jake Sully støder på dem (på grenen, hvor de sætter sig på ham), synes jeg dog der er flere eksempler på spirits der flyver ud af lærredet, men stadig er i fokus uden at det går ud over resten af billedet. Her synes jeg at effekten "Ud af lærredet" virker rigtigt godt. Der er også mange situationer hvor de flyver ud af lærredet, er ude af fokus og rammer ind i kanterne - og det ødelægger effekten fuldstændigt som du også er inde på. Det kan kun være fordi at det er den samme udgave der er lavet i 2D og 3D, og man ikke har taget specielt hensyn til 3D effekten hver gang, på lige det punkt.
Jeg er dog helt enig i at den største positive effekt ved Avatar i 3D er dybden ind i billedet. Dog synes jeg på ingen måde at det gør noget at der også afveksles ved at lade effekter komme ud af lærredet, så længe det ikke bruges overdrevent. MULIG SPOILER!!!! I den sidste del af filmen med den store kamp, er der flere gange hvor man ser ham den irriterende soldat i AMP-suit stå med sin kæmpe gun. De kunne uden problemer have ladet denne gå helt ud i salen (som de gør en gang tidligere) hver eneste gang, men det har man ladet være med.
Med hensyn til 3D og realisme, så er jeg igen enig. Jeg synes på ingen måde det bliver mere realistisk (måske når vi begynder at se 100% rigtige film i 3D hvis det gøres ordentligt, men det er ikke engang sikkert), men det bliver bare en helt anden oplevelse. Din analogi med at tage skridt frem og tilbage og til siden (som jo er stjålet direkte fra Nik & Jay) holder egentligt meget godt.
|
Skrevet den: 12-Januar-2010 kl. 10:38
Letten skrev:
Det argument med at 3D ikke bidrager til historien køber jeg ikke, så kan vi jo ligeså godt pille farvene af igen de bidrager heller ikke til historien. |
Det er fint, men problemet er at så kan du argumentere for at 3D også fjerner et bidrag, fordi billedkvaliteten på mange punkter bliver ringere. Det er netop ikke bare en ekstra dimension ovenpå det eksisterende, sådan som farver eller HD var.
------------- Mvh Otto
|
|