Print side | Luk vindue

Klemt billede på dvb-c?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Kabel-TV
Forumbeskrivelse: TV, radio mv. via kabel (typisk DVB-C)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=84660
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 11:43

Emne: Klemt billede på dvb-c?
Skrevet af: Nyll
Emne: Klemt billede på dvb-c?
Skrevet den: 14-August-2010 kl. 07:51
Jeg modtager dvb-c via stofa og hfaf. Når jeg optager mpeg2 transport streams er billedet klemt i bredden. Er der nogen der har en forklaring på dette? Evt hvordan man kan ændre dette?

Nyll

Svar:
Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 14-August-2010 kl. 08:07
1. Hvordan modtager du signalet - via Zaptor, tv med DVB-C tuner, medie center etc?
2. Hvad er hfaf?

-------------
Zaptor Motorola
40" SonyX3500
40" Samsung F71
NAD L76 surround med Dali
En skærm er et panel hvortil man putter input ind i...

Skrevet den: 14-August-2010 kl. 08:36
Jeg modtager signalet via DVB-C med en Terratec Cinergy PCI DVB-C tuner. Jeg lavet test med at optage signalet både med Mediaportal og Terratecs egen Cinema applikation.

HFAF = Horens Fællesantenne Forening

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 14-August-2010 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af Nyll Nyll skrev:

HFAF = Horens Fællesantenne Forening

Tja, et eller andet skal man vel foretage sig, når man går på pension, så hvorfor ikke grundlægge en antenneforening?

Tilbage til spørgsmålet:
Nogle TV-stationer sender digitalt med reduceret opløsning i bredden, og det er derefter modtagerens opgave at strække billedet, så det får korrekt aspect ratio. Det må jo kræve et eller andet flag i strømmen, så modtageren ved, hvilket format den skal strække billedet til. Hvis billedet er korrekt, når du ser TV direkte fra modtageren, lyder det til, at flaget enten ikke bliver gemt ved optagelse eller bliver ignoreret ved afspilning.

Skrevet af: musicus
Skrevet den: 14-August-2010 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af Nyll Nyll skrev:

Jeg modtager dvb-c via stofa og hfaf. Når jeg optager mpeg2 transport streams er billedet klemt i bredden. Er der nogen der har en forklaring på dette? Evt hvordan man kan ændre dette?

Nyll

Dengang jeg havde Stofa's første Samsung DVB-C boks, så dét jeg optog fra den også nogen gange sådan ud. Der var - ved siden af '4:3' og '16:9' - også to ekstra indstillingsmuligheder i boksens billede-setup: "Standard" og "Wide". Og hvis indstillingen var sat til "Standard", kom billedet også til at se klemt ud ved optagelse. Så jeg lærte hurtigt at gøre det til en fast vane at sætte indstillingen til "Wide", inden en planlagt timer-optagelse fra DVB-C boksen.

Muligvis noget tilsvarende, der også gør sig gældende hos dig.

-------------
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 14-August-2010 kl. 20:44
Jeg bruger også Terratec Cinergy PCI DVB-C tuner igennem Mediaportal og har aldrig oplevet problemet. Som mange er inde på er det måske antenneforeningen som har problemet?

Skrevet den: 14-August-2010 kl. 20:49
Tak for de mange svar. Jeg tror det er rigtigt at billedet bliver sendt i "klemt" format for at man bagefter selv skal strække det. Hvis jeg afspiller det via mediaportal og bruger diverse zoomfunktioner er det intet problem. Heller ikke hvis jeg ser det via VLC og bruger "standard" som opsætning. Afspiller jeg det via VLC og bruger forholdet 1:1 bliver det dog klemt på midten.

Jeg synes dog det er træls, at formatet ikke er korrekt - når jeg afspiller det via min fladskærm med ekstern harddisk direkte tilsluttet via USB kan den ikke finde ud af strække det, da den afspiller i forholdet 1:1.

/Nyll

Print side | Luk vindue