Print side | Luk vindue

Antennestiks udtag

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=98837
Udskrevet den: 08-Maj-2025 kl. 14:09

Emne: Antennestiks udtag
Skrevet af: Muffeh
Emne: Antennestiks udtag
Skrevet den: 01-Juli-2011 kl. 00:14
Hey Folkens!

Jeg har lige brug for de kloge hoveders viden..

Det går ud på, at jeg vil høre hvor vidt det lovligt selv at skifte antennestiks udtaget i ens hus, ved nemlig det ulovligt at pille ved strøm delen med mindre man har en baggrund som elektriker, men gælder disse regler også for ens antenne udtag? vores er nemlig lidt over 30 år gammelt (ved ikke om det meget lige på dette punkt) men ville skifte den ud til noget nyere og bedre, så der ikke kun er TV/Radio RF stik, men også kom F-Connector på.. (vi køre faktisk vores radio igennem radio stikket da vi har en fællesantenne med en del mere power bag, end hvad en alm. radio kan levere, hvilket også gør at signalet er meget bedre selvfølgelig!) også mere fordi jeg håbede på at kunne forbedre signalet i huset en smule, og så samtidig skifte antennestikende der er trukket i huset ud til noget nyt, så der heller ikke er samleled og knæk på kablerne der ligger på loftet.

Så, spørgsmålet var, er det lovligt at gøre dette selv, eller SKAL der en fagmand til?
og samtidig kunne jeg godt tænke mig at vide om min opfattelse er rigtig, men vil F-Connector stikket fra udtaget i huset, og videre over i ledningen ikke give større chance for bedre signal, end RF stikende?

håber på lidt brugbar, og idiotsikker vejledning, men på forhånd tak! Wink

-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4

Svar:
Skrevet af: db89
Skrevet den: 01-Juli-2011 kl. 00:51
Det er lovligt selv at opsætte og udskifte antennemateriel, det kan dog godt kilde lidt hvis du rører ved inderlederen ;) Du skal lige være obs på at feks yousee vist ikke tillader at man roder med ens første udtag i huset hvis det er et som de har opsat.

Angående stik og kabler så er der vist en del tråde med råd om både kabler og stik. Men kort sagt så brug godt skærmede kabler og hf-tætte stik.

Skrevet af: db89
Skrevet den: 01-Juli-2011 kl. 00:55
Angående strøm så må du faktisk normalt også godt selv uden el-uddannelse udskifte allerede installerede stikkontakter og afbrydere, LK har såvidt jeg husker en mindre guide der viser hvilke afbrydere du selv må udskifte.

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 01-Juli-2011 kl. 08:47
Det er lidt uklart hvad du vil skifte og hvorfor.

Selvfølgelig må du udskifte dine antennestik selv.

Jeg vil anbefale at skifter kablerne også. Og lad være med at købe det billigste. Køb hos en fagmand. Merudgiften er godt givet ud.

Det er en god ide at lave en tegning over instalationen. Det kan jo være at fagmanden råder dig til at montere en forstærker.

Held og lykke med projektet.
SmileSmileSmile

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 01-Juli-2011 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Det går ud på, at jeg vil høre hvor vidt det lovligt selv at skifte antennestiks udtaget i ens hus

Det er det.

Inden vi lige tager den videre, er det vigtigt at du fortæller, hvor kablet i væggen kommer fra - egen antenne, eller "ude i vejen".

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 01-Juli-2011 kl. 20:28
@KlausDM - kablet kommer ude fra en fællesantenne på vejen (parcelhus område)  og køre fra små bokse ude på vejen ind til de enkelte huse, og efter hvad jeg ved er der ingen regler i vores forening om udskiftning af udstyret inde i huset.

db89 & Mufti - Tak for rådne, det jeg er ude på at skifte, er hoved udtaget i huset, altså den der sidder i væggen.. kablerne derfra og ud til vejen kan jeg ikke gøre noget ved. og så ville jeg skifte det kabel der køre fra udtaget (som ligger placeret centralt i huset, nemlig stuen) og ind til mit værelse i den ene ende af huset, som køre over loftet. Og som du siger db89, så havde jeg allerede godt tænkt på jeg skulle have fat i noget ordenligt, det derfor jeg er ude efter at "opgradere" og så er der, så vidt jeg husker, en samling af antennekabler på loftet, som jeg ville fjerne og bare køre et langt kabel for at have så "ren" en forbindelse som muligt. Inde i stuen er der pt. allerede en forstærker, ellers er der simpelthen sne på kanalerne.. men der skal en ny og bedre forstærker på (en billig model fra harald nyborg vidst der er på nu) og så skal selve hoved udtaget skiftes ud til et med alm RF stik, og F-Connector. og så er mit spørgsmål på dette område, hvad ville være bedst at bruge fra hoved udtaget, og hen til vores elektronik apparater? er det RF eller F-Connector stikket?

Og sidst til alle 3, tak for svaret omkring om det lovligt eller ej. Var nemlig i tvivl om det fra lovens side var tilladt, for har fået af vide fra flere håndværkere og elektrikere at alm. strøm udtag i huset (loft og vægge) ikke er lovligt at skifte selv, og der skal en fagmand til! (farmand er håndværker) og troede også det gjaldt antenne udtaget til tv. Men tak for info! ;)

-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4

Print side | Luk vindue