recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pris KONTRA kvalitet - HDMI kabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPris KONTRA kvalitet - HDMI kabler

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
Zuma Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 101
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2008 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

Zuma.
Så det vil sige at dette kabel fra HifiKlubben burde være ok? når vi nu snakker om 1.0 meter?

ARGON 5101H HDMI kabel - Kr 249 / stk / 1.0 meter.

Er nemlig også ude efter et godt HDMI kabel, til min PS3. Der vil jeg ikke miste noget kvalitet.

Ja, det vil jeg da helt klart mene.

Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2008 kl. 12:24

Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

Er nemlig også ude efter et godt HDMI kabel, til min PS3. Der vil jeg ikke miste noget kvalitet.

Jeg mister ingen kvalitet fra min PS3 med hverken med av connections discount 1 m kabel eller Harald Nyborgs 2 m kabel.

Kuro
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1743
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2008 kl. 12:51
Mange tak Zuma og mgmg. Så vil jeg da bevæge mig ned efter sådan et kabel efter arbejde. Lige pt. låner den kablet fra min Samsung HD boks, og det jo ikke helt holdbart :-)
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
Jwin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2008
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2008 kl. 13:49

Findes der nogen form for certificering af HDMI kabler? Når man læser nærmere om kablet til 49 kr, lover producenten tilsyneladende kun 576p. Det er jo ikke meget.

Hvis der fandtes en certificering, som f.eks Ethernet kabler har (Cat5, Cat 6) så er det vel hamrende ligegyldtigt med prisen, bare certificeringen er overholdt.

Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2008 kl. 14:25

Oprindeligt skrevet af Jwin Jwin skrev:

 Når man læser nærmere om kablet til 49 kr, lover producenten tilsyneladende kun 576p.

Der må menes over længere afstande. Som sagt virker 1080p perfekt med mit 1 m kabel.

Det kan også være et spørgsmål om kvalitetskontrol.

Desuden har AV Connection ingen interesse i ligefrem at fremhæve at dataoverførslen er identisk med dyre og billige kabler.

Kuro
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2008 kl. 14:49

jeg taler af erfaring.. man kan tydelig se forskel fra et billig til et dyr hvis kablet er på 5meter... billede flimre meget omkring ansigter osv hvis kablet er i den billigere ende i forhold til et dyrere, har selv prøvet det ;). håber det hjalp lidt på det.

ved som sagt ikk om dette gælder på kortere afstande...

Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2008 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af Jwin Jwin skrev:

Findes der nogen form for certificering af HDMI kabler? Når man læser nærmere om kablet til 49 kr, lover producenten tilsyneladende kun 576p. Det er jo ikke meget.

Hvis der fandtes en certificering, som f.eks Ethernet kabler har (Cat5, Cat 6) så er det vel hamrende ligegyldtigt med prisen, bare certificeringen er overholdt.

Det er som regel forhandlere af meget dyre "mærkekabler" der kører med disse betegnelser og angivelser - netop for at få folk til at investere i et kabel til en lidt anden pris...

Som andre har skrevet - der er tale om et digitalt signal. Enten ER signalet der, eller også er det IKKE, og over længere afstande kan der være problemer med signalet ikke er der, med billige kabler, men at "bedre farver" osv. skulle være en af de fordele man kan opnå ved dyrere kabler, som man ind i mellem har læst folk skrive, den tror jeg personligt ikke på....

Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2008 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Jwin Jwin skrev:

Findes der nogen form for certificering af HDMI kabler? Når man læser nærmere om kablet til 49 kr, lover producenten tilsyneladende kun 576p. Det er jo ikke meget.

Hvis der fandtes en certificering, som f.eks Ethernet kabler har (Cat5, Cat 6) så er det vel hamrende ligegyldtigt med prisen, bare certificeringen er overholdt.

Ja, det gør der. Se her:

http://www.hdmi.org/learningcenter/kb.aspx

Desværre er det ret vanskeligt at gennemskue hvad dét præcist indebærer, da man skal være licens-indehaver for at få det oplyst... Ud fra det der står her, skulle man tro at et hvilket som helst kabel der står "HDMI" på skulle overholde certificeringen, men sådan hænger verden ikke sammen i praksis - måske fordi certificeringen ikke indeholder nogen løbende kvalitets-kontrol. Du kan i princippet godt risikere at et kabel overholder specs 50% af tilfældene, og stadig er certificeret. Det er dét der er det primære problem ved de billigste kabler, nogle gange virker de, andre gange gør de ikke. Det kan være fint for nogle, andre vil gerne give lidt ekstra for at være lidt mere sikker på at det virker - specielt hvis man f.eks. fræser kabler ind i væggen, er det træls at skifte afspiller og så finde ud af at det kabel der virkede fint med den gamle afspiller, ikke virker med den nye.

Når det er sagt, så skal det nævnes at som med alt andet, i en hvilken som helst branche, så hænger pris og kvalitet kun sammen på den måde at jo flere penge du lægger, jo større _mulighed_ har du for at få en bedre kvalitet. Der er ikke nogen garanti - der findes også relativt dyre kabler, der ikke er ret gode. Der bliver færre af dem efterhånden som producenterne selv lærer mere om HDMI, men personligt foretrækker jeg at lære lidt om en producents holdning til HDMI, og basere valget på dét. Derfor har jeg valgt at levere Audioquest - de har 100% fod på hvordan HDMI skal skrues sammen, og de bilder ikke kunderne ind at der er forskel på billedkvaliteten, bare fordi de laver kabler i forskellige prisklasser. Tværtimod, hvis man er Widescreen Review abonnent (hvilket jeg vil anbefale til enhver der interesserer sig dybere for billedkvalitet), så vil man kunne finde en artikel over flere sider, hvor Audioquest meget dybdegående forklarer om deres indgangsvinkel til HDMI - uden nogen former for salgsgas overhovedet.

Jeg har stor respekt for en producent der søger at uddanne sine kunder på den måde - og dertil kan det siges at jeg ikke kan huske at jeg har oplevet problemer med forbindelsen på noget Audioquest kabel endnu - jeg har derimod flere gange oplevet at folks forbindelsesproblemer er blevet løst ved at skifte til et Audioquest. Selvfølgelig kan alle kabler have fejl, så der kommer nok en dag hvor jeg får en klage over et Audioquest kabel, men så ved jeg i det mindste at det med 99.99% sandsynlighed "bare" er et defekt kabel, så det bare er at ombytte kablet. Jeg er sikker på at det samme kan siges om mange andre mærker, men - og her kommer pointen - hvis du køber et no-name eller et discount-label kabel, så ved du ikke hvad du får. Bare fordi det første kabel du købte virkede, behøver det næste ikke at gøre det - det kan være du får et kabel fra en helt anden fabrik. En meget stor del af dét at købe et mærkevare-produkt, uanset om det er et kabel, et TV eller et par sko, er at du ved at du får (tilnærmelsesvist) den samme kvalitet hver gang. Om den enkelte så vil betale for den sikkerhed, eller hellere risikerer at bruge et par timer på at fejlsøge for så at finde ud af at det var kablet der var problemet, det må man så selv vurdere. Jeg har ikke "råd" til at levere billigere kabler end jeg gør, fordi hvis det ikke virker, så ringer kunden til mig og brokker sig, og så kan det være jeg må køre 100 km unødigt, for at konstatere at det bare var kablet der skulle skiftes ud.

Det kan lige siges at jeg har oplevet nogle relativt obskure fejl blive løst ved udskiftning af kablet. Eksempelvis en harddisk-optager der ikke leverede billede hvis den blev tændt efter at tv'et blev tændt, kun hvis harddisk-optageren blev tændt først. Nyt kabel, og problemet var løst. Den slags kunne få rigtigt mange forbrugere til at sende enten optager eller TV (eller begge dele) på værksted, fordi det ikke umiddelbart ville blive opfattet som et kabel-problem (der er billede på når optageren tændes først, ergo "virker" kablet jo, ikke?)

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2008 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

jeg taler af erfaring.. man kan tydelig se forskel fra et billig til et dyr hvis kablet er på 5meter... billede flimre meget omkring ansigter osv hvis kablet er i den billigere ende i forhold til et dyrere, har selv prøvet det ;). håber det hjalp lidt på det.

Hvis du kan demonstrere en billedmæssig forskel mellem to forskellige 5 meters HDMI-kabler (hvor begge virker korrekt, dvs. uden sne i billedet), så vil jeg MEGET gerne se det.

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2008 kl. 15:12

er ikke med otto.. siger på det billige kabel opstod der en form for flimmer ved ansigterne, nogle små firkanter, det var væk ved et dyrere kabel. og går da stærkt udfra det var kablets kvalitet der udgjorde denne fejl... altså det lignede digital fejl ;)



Redigeret af Sigida - 24-Juni-2008 kl. 15:13
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2008 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

er ikke med otto.. siger på det billige kabel opstod der en form for flimmer ved ansigterne, nogle små firkanter, det var væk ved et dyrere kabel. og går da stærkt udfra det var kablets kvalitet der udgjorde denne fejl... altså det lignede digital fejl ;)

Det vil jeg gerne se, hvis du kan genskabe det. Det er en form for fejl der ifølge min viden på området rent fysisk ikke kan lade sig gøre. Jeg vil meget gerne tage fejl, for så kan jeg sælge nogle dyrere kabler... ;-)

Der er for mig at se kun tre muligheder her: 1: Du så en fejl der ikke skyldtes kablet. 2: Du så syner. 3: Jeg (og en hel del andre eksperter) tager fejl. Hvis 3 er tilfældet, vil jeg jo meget gerne vide det. I modsætning til visse andre, så bliver jeg glad når nogen påpeger at jeg tager fejl, for det betyder at jeg lærer noget nyt!

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2008 kl. 16:30
okay men hvad kan det så skyldes otto, denne form for flimmer, tror folk kalder det artefacts ;)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu