recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pro eller Air?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pro eller Air?

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FNørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 11:23
slettet

Redigeret af FNørd - 02-Oktober-2013 kl. 11:36
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FNørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Jeg har en ca 3-4 år gammel Air og en 1 år gammel Pro.

Pro-en er 15,4 retina - umiddelbart ser forskellen på retina og ikke retina ikke ud af meget; MEN
da jeg hægtede den på min projektor og så desktoppen i 1080P på 100" skærm, så var den lidt grumset.

Fair sammenligning.. 100" er 41 gange større end 15.4".. selvfølgelig kan du se en mere grumset skærm..

Det afhænger jo af afstander; jeg ser de 100" fra ca 3,5 meter og mbp fra ca 40-50 cm. Har tidligere regnet på det og det giver ca 1,3 gange bedre opløsning på mbp ifht. afstanden og det kan godt ses.

Så ja absolut fair sammenligning!

Øh, hvordan er du kommet frem til dette? Fakta er du smider FÆRRE pixels op på en væg som gør billedet 41 gange større.  Jeg synes absolut ikke det er en fair sammenligning!

Det er egentligt ikke størrelsen og opløsninger der gør om billedet ser skarpt ud!

Hvis du går tæt nok på en lille pixel ser den større ud.

Og langt fra ser hvad som helst skarpt ud.

Det afgørende er den vinkel øjet ser en pixel over.

Øjet kan opløse ca 1 bue-minut - og 100" på 3,5 m giver såvidt jeg husker ca 1,3 bue-minut, hvorimod en retina på normal afstand giver ca 1 bue-minut!

Derfor ser retina-skærmen skarpere ud.

Men stik hovedet helt ind i den, så kan du også se pixels der!

Det jeg siger er kun at retina opleves skarpere end full-hd på 100" på 3,5 meter.

Hvad kører du på og hvad har du set?
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 14:18
Jeg har selv en 1080P projektor, og jeg kan selvfølgelig også se pixels når jeg går tæt på.. pixeldensiteten er meget lavere på en projektor som laver 100" end en monitor på 2k@ 15,4".

Jeg forstår bare ikke sammenligningen. 

Nok off-topic fra mig af.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2009
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg var selv i tvivl om MBP Retina vs. Air for et par måneder siden. Begge computere opfyldte mine behov specs-mæssigt (surf, programmering og ikke nogle meget tunge programmer).

Efter meget kort tid i butikken hvor jeg stod med Air i hånden og derefter MBP i hånden, så havde jeg besluttet mig for en Air. (Opgraderede dog alt hvad der kunne opgraderes på den for at være fremtidssikret)

Hvad fik dig til at vælge Air så hurtigt? Jeg mener at en 13" Air på 1,35 kg. kontra en 13" Retina-Pro på 1,62 kg. er så lille en vægtforskel, at de begge ikke vejer noget specielt, og så må skærmen på Retina da være mere lækker at sidde med?
          
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 17:29
Kan godt være vægtforskellen er lille, men det var forskellen i tykkelsen er rigtig stor. Det vægtede jeg højere end en retina-skærm. Synes "standardskærmen" er helt fin.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 17:41

Kan godt være vægtforskellen er lille, men det var forskellen i tykkelsen er rigtig stor. Det vægtede jeg højere end en retina-skærm. Synes "standardskærmen" er helt fin.

Ja okay, jeg kan godt følge dig her. Synes virkelig den er så lækker og nem at sidde med, sådan en 13" Air. Det er helt vildt Smile

Men hvad smed du så for den Air med alt opgraderet?

Sikke et dilemma jeg har rodet mig ud i her Big smileDeadBig smileDeadBig smileDeadClapClapClapClap typisk!

Redigeret af ladiesman217 - 02-Oktober-2013 kl. 17:42
          
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 17:42
Det er da bare at tage ned i butikken og stå med de to. Så kan du vurdere hvad der betyder mest for dig.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 17:49
Tro mig jeg har stået der mange gange, så det er næsten pinligt nu, men jeg kan ikke bestemme mig, men nu giver jeg det lige en chance, og ser om den med Retina kommer med en ny CPU som Brixen snakkede om, så må jeg overveje igen. Jeg står ikke og mangler den lige nu.

Men hvad smed du for den Air med alt opgraderet? Og kan man få den opgraderet igennem Elgiganten f.eks.?
          
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 17:52
Hehe kender godt det med at være i tvivl :) Jeg gav 12'ish tror jeg. Valgte kun 256gb disken da jeg har alt hvad der fylder på en NAS og ikke på den bærbare. 
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FNørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 17:52

Det er da bare at tage ned i butikken og stå med de to. Så kan du vurdere hvad der betyder mest for dig.

Synes jeg IKKE helt det er.

Umiddelbart ser forskellen ikke ud af så meget; men over tid er det uhyre vanskeligt at gå tilbage i opløsning.

Man bliver afhængig. Og det kan selvfølgeligt undgås ved ikke at vælge retina; men så går du altså glip af noget :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 17:57

Synes jeg IKKE helt det er.

Umiddelbart ser forskellen ikke ud af så meget; men over tid er det uhyre vanskeligt at gå tilbage i opløsning.

Man bliver afhængig. Og det kan selvfølgeligt undgås ved ikke at vælge retina; men så går du altså glip af noget :)
Dit indlæg bærer præg af, at du foretrækker Retina fremfor bedre form-factor. Man kan skrive præcis det omvendte hvis man er i den anden lejr:

Når man først har prøvet en Air er det uhyre vanskeligt at gå tilbage til en større størrelse. Man bliver afhængig. Og det kan selvfølgelig undgås ved ikke at vælge Air, men så går du altså glip af noget :)

Når Air kommer med en Retina... Så kan man få det bedste fra begge verdener :)

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 17:59

Hehe kender godt det med at være i tvivl :) Jeg gav 12'ish tror jeg. Valgte kun 256gb disken da jeg har alt hvad der fylder på en NAS og ikke på den bærbare. 

he he - så opgraderede du ikke med skærm. Jeg prøvede lige at flytte prikker her:

Venlig hilsen
KB
Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu