recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pro surround kalibrering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pro surround kalibrering

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Pro surround kalibrering
    Sendt: 20-Oktober-2019 kl. 18:11
Hej Alle.
Jeg har efterhånden fået et rimeligt bio bygget op derhjemme !
Det jeg mangler nu er nogen der kan kalibrere LYDEN for mig...
Jeg er ganske enkelt ikke dygtig nok til og gøre det godt nok selv.
Jeg søger derfor et firma, eller en super venlig sjæl der bare brænder for FED lyd i hjemmebio’en.
Det eneste firma jeg har fundet er CSN TEKNIK, og de kalibrerer kun Audessey....
Så jeg er lidt på herrens mark.


Lidt obs.
Systemet er som følger:

Hardware.
Yamaha rx-a3070
Sony UDP-X800.
Ps4.
Atv4.
NAS Synology DS213.
DSSpesker anti-mode8033s-11.
Sony VPL-HW65es. + 120# Dreamscreen.

Lyd.
7.2 system
Dali Phanton S-180 (front & center)
Dali Opticon LCR. (surround side+back)
Dali K-14 F. (SUB)
B&W PW1D. (SUB)

Alle gode og relevante forslag modtages med kyshånd 

Vh
Jcool
Randers

Til top
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2019 kl. 16:39
Slet ingen foreslag ???
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2019 kl. 17:30
 Denne YT Video kan da nok hjælpe dig. https://www.youtube.com/watch?v=guw5g2aSdgs
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2019 kl. 18:52
Et par jeg har besøgt https://cso.dk/ og https://roomav.dk/
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2019 kl. 21:52
Din hjemmebio, er den bygget i et dedikeret rum, som kan optimeres, eller er det en stue med surroundanlæg samt projektor (aka "stuebio")?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2019 kl. 22:19
Den er bygget som en kombi stue & hjemmebio.
Med stue i den ene ende, og bio i den anden.
jeg har bygget in-Wall Dali’s bag mit transparente Dreamscreen lærred.
Jeg har gjort en del for akustikken i min bio !!! Men om det er nok aner jeg ikke. Det er jo også en alm stue i sidste ende, så jeg kan ikke gøre alt for meget ud af akustik optimeringen.
Jeg ser en del film i bio’en, men lyden mangler virkelig et ordentlig løfte for og komme helt i mål....
og det er der mine evner ikke slår tilCry
Til top
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2019 kl. 22:20
tak for linket, det vil jeg kikke påSmile
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 11:51
Hvad er det du synes der mangler, for at få "god lyd"?
Og hvad har du gjort indtil videre?


Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 14:18
Uden at kende til dit rum og placeringer af dine højtaler, og herunder dine subs. Her tror jeg der ligger nogle udfordringer, en lukket og en åben sub. med forskellige egenskaber. Fra 29Hz. og ned taber Dali pusten, hvor B&W forsætter til under 20Hz. Så der ligger sandsynlig nogle udfordringer med en optimal individuel placering i forhold til dit rum før man begynder og trimme sig igennem DSP "YPAO" fasedrej, eq etc.

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Uden at kende til dit rum og placeringer af dine højtaler, og herunder dine subs. Her tror jeg der ligger nogle udfordringer, en lukket og en åben sub. med forskellige egenskaber. Fra 29Hz. og ned taber Dali pusten, hvor B&W forsætter til under 20Hz. Så der ligger sandsynlig nogle udfordringer med en optimal individuel placering i forhold til dit rum før man begynder og trimme sig igennem DSP "YPAO" fasedrej, eq etc.

Uanset hvilke subs man har, er der en optimal individuel placering af disse ift. lytteposition og rum. At det er to forskellige subs giver dog helt rigtigt nogle andre udfordringer som man ydermere skal få styr på.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Uden at kende til dit rum og placeringer af dine højtaler, og herunder dine subs. Her tror jeg der ligger nogle udfordringer, en lukket og en åben sub. med forskellige egenskaber. Fra 29Hz. og ned taber Dali pusten, hvor B&W forsætter til under 20Hz. Så der ligger sandsynlig nogle udfordringer med en optimal individuel placering i forhold til dit rum før man begynder og trimme sig igennem DSP "YPAO" fasedrej, eq etc.

Uanset hvilke subs man har, er der en optimal individuel placering af disse ift. lytteposition og rum. At det er to forskellige subs giver dog helt rigtigt nogle andre udfordringer som man ydermere skal få styr på.
Det er bare så meget nemmere med 2 ens subs, eller bare 2 der i det mindste minder lidt om hinanden hvilket trådstarters absolut ikke gørWink  Med en optimal individuel placering menes der, at det kan godt være at f.eks. at den fra B&W skal stå ved fronterne og den anden i venstre bag men måske skal der byttes rundt på dem, og det er jo ikke nødvendig at bytte rundt hvis de er ensWink

Jeg har personlig erfaring med det, dog ikke med samme subs som trådstarters og det blev aldrig optimalt


Redigeret af Potter - 22-Oktober-2019 kl. 14:52
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Uden at kende til dit rum og placeringer af dine højtaler, og herunder dine subs. Her tror jeg der ligger nogle udfordringer, en lukket og en åben sub. med forskellige egenskaber. Fra 29Hz. og ned taber Dali pusten, hvor B&W forsætter til under 20Hz. Så der ligger sandsynlig nogle udfordringer med en optimal individuel placering i forhold til dit rum før man begynder og trimme sig igennem DSP "YPAO" fasedrej, eq etc.

Jeps.
Det er sådan nogle ting jeg går og tænker på, men intet ved om !!
Jeg aner nemlig intet om fasedrej, linier, kurver, div. pc programmer osv...
Det er også derfor jeg har forsøgt og søge professionel assistance.
Dog uden held, da jeg simpelthen ikke kan finde nogen i Jylland

jcool
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu