recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pro surround kalibrering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pro surround kalibrering

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Uden at kende til dit rum og placeringer af dine højtaler, og herunder dine subs. Her tror jeg der ligger nogle udfordringer, en lukket og en åben sub. med forskellige egenskaber. Fra 29Hz. og ned taber Dali pusten, hvor B&W forsætter til under 20Hz. Så der ligger sandsynlig nogle udfordringer med en optimal individuel placering i forhold til dit rum før man begynder og trimme sig igennem DSP "YPAO" fasedrej, eq etc.

Uanset hvilke subs man har, er der en optimal individuel placering af disse ift. lytteposition og rum. At det er to forskellige subs giver dog helt rigtigt nogle andre udfordringer som man ydermere skal få styr på.
Det er bare så meget nemmere med 2 ens subs, eller bare 2 der i det mindste minder lidt om hinanden hvilket trådstarters absolut ikke gørWink  Med en optimal individuel placering menes der, at det kan godt være at f.eks. at den fra B&W skal stå ved fronterne og den anden i venstre bag men måske skal der byttes rundt på dem, og det er jo ikke nødvendig at bytte rundt hvis de er ensWink

Jeg har personlig erfaring med det, dog ikke med samme subs som trådstarters og det blev aldrig optimalt

Du har nok ret i at det ikke er optimalt med 2 forskellige sub's, men det er nu engang dem jeg har !
derfor vil jeg jo gerne have dem til og spille så godt som mulig ! samlet med alt det andet
Det var egentlig meningen at B&W'en skulle sættes til salg, men, man får jo ikke andet end pebernødder for sit brugte udstyr, tænkte derfor at det var bedre at den kom til og spille i min bio frem for og samle støv i en kasse ...

jcool
Til top
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Hvad er det du synes der mangler, for at få "god lyd"?
Og hvad har du gjort indtil videre?


Hej.
Jeg mangler helt klart noget bedre sub. Højere, kraftigere, mere kontant
jeg har sat noget akustik forbedring op. Bla. sort troldtekt over lærred(malt sort 60cm ud), rockwool bag nogle store billeder, akustik plader på bagvægen + normal møblement og luvtæppe.

HUSK min Bio også tjener som en alm stue. Den må derfor ikke komme til og ligne en didikeret biograf, som andres ellers flotte dedikerede bio's.

Dernæst har jeg udført en standart YPAO kalibrering...
Jeg ved godt at standard kalibreringen er mangelfuld, men det nok min tekniske formåen rækker til...
Og af disse grunde er det netop jeg søger som jeg skrev i start indlægget.
vh
jcool

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 16:39
De to subs er virkelig ikke noget at bygge go lyd på. Hvis det skal være godt og til at betale, er det XTZ 12 tommer sub med ICE-power du skal kigge efter.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af jcool jcool skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Hvad er det du synes der mangler, for at få "god lyd"?
Og hvad har du gjort indtil videre?


HUSK min Bio også tjener som en alm stue. Den må derfor ikke komme til og ligne en didikeret biograf, som andres ellers flotte dedikerede bio's.
Samme her, min daglige stue skal tjene som som stue. Jeg tror jeg efterhånden jeg har haft de fleste subs med hjem, næsten da.... Men problemet er at det hurtig bliver nogle store kasser og det dutter bare ikke hos mig, samtidig har jeg loft til kip så der skal også være noget output.

Og omkring output og ikke mindst selve lyden i de små lukket kasser med et relativ stort output koster bare noget ekstra, vil man ikke det så bliver det svært. Nu har min stue og ikke mindst fruen accepteret den nuværende størrelse, men alligevel går mine tanker på at hoppe op på nogle JL Fathom 113v2 og de er kun "næsten lige så store"OuchConfused


Redigeret af Potter - 22-Oktober-2019 kl. 18:33
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af jcool jcool skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Hvad er det du synes der mangler, for at få "god lyd"?
Og hvad har du gjort indtil videre?


HUSK min Bio også tjener som en alm stue. Den må derfor ikke komme til og ligne en didikeret biograf, som andres ellers flotte dedikerede bio's.
Samme her, min daglige stue skal tjene som som stue. Jeg tror jeg efterhånden jeg har haft de fleste subs med hjem, næsten da.... Men problemet er at det hurtig bliver nogle store kasser og det dutter bare ikke hos mig, samtidig har jeg loft til kip så der skal også være noget output.

Og omkring output og ikke mindst selve lyden i de små kasser med et relativ stort output koster bare noget ekstra, vil man ikke det så bliver det svært. Nu har min stue og ikke mindst fruen accepteret den nuværende størrelse, men alligevel går mine tanker på at hoppe op på nogle JL Fathom 113v2 og de er kun "næsten lige så store"OuchConfused

Tja, der er nok ingen tvivl om det ville være en klar forbedring. Ihvertfald hos mig...
Men det er ærgerligt også en prisklasse jeg nok ALDRIG kommer i nærheden afCry
Jeg ved nu ikke helt om 40K helt kan retfærdiggøres, selvom det selvfølgelig i sidste ende er ørene der hør der afgører detSmile
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

De to subs er virkelig ikke noget at bygge go lyd på. Hvis det skal være godt og til at betale, er det XTZ 12 tommer sub med ICE-power du skal kigge efter.
Arrgh, værre er det heller ikke. God placering og kalibrering kan godt give et fornuftigt resultat. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Det er bare så meget nemmere med 2 ens subs, eller bare 2 der i det mindste minder lidt om hinanden hvilket trådstarters absolut ikke gørWink  Med en optimal individuel placering menes der, at det kan godt være at f.eks. at den fra B&W skal stå ved fronterne og den anden i venstre bag men måske skal der byttes rundt på dem, og det er jo ikke nødvendig at bytte rundt hvis de er ensWink

Jeg har personlig erfaring med det, dog ikke med samme subs som trådstarters og det blev aldrig optimalt
Enig - det giver flere udfordringer. Ville bare undgå, at folk læste det og tænke "Hvis det er samme subs, er det nemt og placering er ikke så vigtig". Placering af subs kræver, at man ved hvordan bas opfører sig i små rum og hvordan flere subs påvirker hinanden. (Medmindre man bare prøver sig frem på må og få - men det kan være en ulidelig lang proces).

@jcool: Hvor fleksibel er du ift. placering af de to subs? Du kan evt. lave en simpel skitse af rummet og så kan du, om ikke andet, få lidt inputs herinde ift. placering. Du kan være uheldig at have placeret din siddeposition et sted hvor du f.eks. ikke kan høre de frekvenser der giver det tighte "oomph" - og det kan ingen EQ fixe.
Til top
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2019 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Det er bare så meget nemmere med 2 ens subs, eller bare 2 der i det mindste minder lidt om hinanden hvilket trådstarters absolut ikke gørWink  Med en optimal individuel placering menes der, at det kan godt være at f.eks. at den fra B&W skal stå ved fronterne og den anden i venstre bag men måske skal der byttes rundt på dem, og det er jo ikke nødvendig at bytte rundt hvis de er ensWink

Jeg har personlig erfaring med det, dog ikke med samme subs som trådstarters og det blev aldrig optimalt
Enig - det giver flere udfordringer. Ville bare undgå, at folk læste det og tænke "Hvis det er samme subs, er det nemt og placering er ikke så vigtig". Placering af subs kræver, at man ved hvordan bas opfører sig i små rum og hvordan flere subs påvirker hinanden. (Medmindre man bare prøver sig frem på må og få - men det kan være en ulidelig lang proces).

@jcool: Hvor fleksibel er du ift. placering af de to subs? Du kan evt. lave en simpel skitse af rummet og så kan du, om ikke andet, få lidt inputs herinde ift. placering. Du kan være uheldig at have placeret din siddeposition et sted hvor du f.eks. ikke kan høre de frekvenser der giver det tighte "oomph" - og det kan ingen EQ fixe.

@jonas
Indrømmet, hidtil har den været fast placeret på et bestemt sted(grundet stue dynamikken, møbler osv) men det bliver jeg jo nok NØD til og lave om på.
Der er ingen tvivl om at det vil gi et gevaldigt løft i min sub. Det bliver dog stadig noget begrænset, da jeg ellers vil være nød til og have ledning hen over mit gulvConfused

Det ændre dog stadig ikke på at jeg stadig har et stort behov for hjælp med kalibreringen af resten af systemet !!!

Med hendsyn til billeder på recordere.dk er jeg helt noob. Det jo vist noget med at de skal reduceres inden upload osv... endnu noget jeg heller ikke ved så meget omConfused
vj
jcool
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2019 kl. 17:02
En stor del af kalibrering er også placering af udstyr og lytteposition. Ofte kan en meget lille ændring give store forbedringer. Så måske kan stuedynamik og lyd forenes :)

Ift billeder er der sikkert andre herinde som har en god guide. Er det et rektangulært rum? 
Til top
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2019 kl. 17:21
@jonas
Enig. !
Dog i mit tilfælde er det kun mine sub's placeringer der kan ændres på, Da mine fronter er bag mit lærred, og mine bagkanaler er placeret i forhold til sofaen som vender mod lærredetWink
Min stue er ca 4,1x7,75 rektangulær !

Min stue er faktisk så lang at jeg er nødsaget til og placere min bagkanaler i loftet. Og ikke på standere bag sofaen, pga ledninger hen over gulvet.
Rent faktisk købte jeg netop dette hus, fordi det var en kombi af et hus(læs, ikke lejlighed) hvor jeg kunne bygge min drømme bio/stueSmile
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2019 kl. 17:41
Oprindeligt skrevet af jcool jcool skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Det er bare så meget nemmere med 2 ens subs, eller bare 2 der i det mindste minder lidt om hinanden hvilket trådstarters absolut ikke gørWink  Med en optimal individuel placering menes der, at det kan godt være at f.eks. at den fra B&W skal stå ved fronterne og den anden i venstre bag men måske skal der byttes rundt på dem, og det er jo ikke nødvendig at bytte rundt hvis de er ensWink

Jeg har personlig erfaring med det, dog ikke med samme subs som trådstarters og det blev aldrig optimalt
Enig - det giver flere udfordringer. Ville bare undgå, at folk læste det og tænke "Hvis det er samme subs, er det nemt og placering er ikke så vigtig". Placering af subs kræver, at man ved hvordan bas opfører sig i små rum og hvordan flere subs påvirker hinanden. (Medmindre man bare prøver sig frem på må og få - men det kan være en ulidelig lang proces).

@jcool: Hvor fleksibel er du ift. placering af de to subs? Du kan evt. lave en simpel skitse af rummet og så kan du, om ikke andet, få lidt inputs herinde ift. placering. Du kan være uheldig at have placeret din siddeposition et sted hvor du f.eks. ikke kan høre de frekvenser der giver det tighte "oomph" - og det kan ingen EQ fixe.

@jonas
Indrømmet, hidtil har den været fast placeret på et bestemt sted(grundet stue dynamikken, møbler osv) men det bliver jeg jo nok NØD til og lave om på.
Der er ingen tvivl om at det vil gi et gevaldigt løft i min sub. Det bliver dog stadig noget begrænset, da jeg ellers vil være nød til og have ledning hen over mit gulvConfused

Det ændre dog stadig ikke på at jeg stadig har et stort behov for hjælp med kalibreringen af resten af systemet !!!
jcool
Det med ledning over gulvet kunne der godt være en fornuftig løsning på. Har du prøvet at sætte din subwoofer på din lytte position og så kravle rundt på gulvet langs dine paneler og lytte efter hvor den umiddelbart lyder bedst? Da du har 2 skal du gøre det med dem begge, men med en´af gangen og evt. bytte rundt på subberne.

En mulighed som en start: Hvis du evt. sat crossover til 80Hz. så spil en youtube video med en 80Hz.tone og kravl rundt, sæt dem hvor de umiddelbart lyder bedst ud fra de 80Hz.
Lad os nu gå ud fra at du har fundet dine placeringer og du har sat dine subs til fasedrej 0 grader, så går du ind og juster din distancer på din Yamaha receiver "en sub af gangen" og stadig med din 80Hz. tone, juster lyt til hvor du syns det lyder bedst og kraftigst. "dine højtalere L C R  SS skal være afbrudt. Bare min idé så du kan komme lidt i gang.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2019 kl. 18:53
Jcool: Ift dine fronter, så har du in-walls. Det har allerede fixet nogle af de gængse problemer, så at du ikke kan flytte dem er nok ok. 

Hvor er din siddeplacering i rummet og hvor er dine subs? Hvis du kan uploade billede eller beskrive det i meter, kan det give info om eventuelle udfordringer. 
Da dit rum er rektangulært, betyder det at det er forudsigeligt hvad angår bas og man behøver ikke kravle rundt ift at forudsige gode og mindre heldige placeringer.


Redigeret af Jonas_h - 23-Oktober-2019 kl. 18:54
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu