recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problem med gråskala
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problem med gråskala

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Dermed ikke sagt at du ikke skal komme om fintune biffen mere, men man kunne jo øve sig på andres udstyr i familien :-)

Jeg skal ikke holde dig tilbage Smile
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af Peter.ld Peter.ld skrev:

Jeg bruger en Spyder4 på Samsung UE46D5005. AVS HD 709 - Blu-ray Calibration fra avsforum.com og og HCFR.

Jeg har indstillet blå og rød efter 30 og 80 IRE, grøn har jeg ikke justeret på.

Jeg har lige kigget på 20 IRE og syntes faktisk det ser okay ud, men den er helt galt med 10 IRE. Men bekræfter RGB Levels ikke også det?

Selvom det ikke er verdens bedste meter, er det stadig meget bedre end ingen ting selvom du nok ikke skal regne med at det måler rigtigt helt dernede. Det gør mit Oye one heller ikke.

I HCFR kan du vælge hvilken skærmtype og hvilket farverum du arbejder med. Jeg synes at kunne erindre at man kan få nogle lidt mærkelige resultater hvis man ikke har fået det sat rigtigt.
På dit TV er det en god ide at slå alle "billedforbedrings funktioner" fra og vælge biografindstillingen (det plejer at være den bedste, men jeg har ikke Samsung)

Jeg synes ikke graferne peger på grønstik. Tvært imod. Uf fra dine grafer ville jeg tro at billedet havde rødstik. Jeg har kigget i manualen til dig TV, men der er ikke meget hente i den så jeg kan ikke rigtig se hvilke muligheder du har, men det ser ud til at dit TV "kun" har to punkt indstilling for Hvidbalance. Hvis det er sådan tror jeg ikke du kan gøre noget ved det. På de få skærme jeg har kalibreret har jeg haft mest held med at sætte "den høje ende" først ved 70 eller 80 ire og derefter den lave ende ved 20 eller 30.

Din graf for gamma ser ikke super ud. Igen jeg kan ikke se hvad du kan gøre eller hvordan gamma kontrollen virker på dit TV, men jeg ville prøve at skrue lidt på den og se om ikke den kan blive lidt bedre.

Håber det hjælper lidt.

MVH
Til top
Peter.ld Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Oktober-2012
Point: 61
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.ld Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Jeg bruger en Spyder4 på Samsung UE46D5005. AVS HD 709 - Blu-ray Calibration fra avsforum.com og og HCFR.

Jeg har indstillet blå og rød efter 30 og 80 IRE, grøn har jeg ikke justeret på.

Jeg har lige kigget på 20 IRE og syntes faktisk det ser okay ud, men den er helt galt med 10 IRE. Men bekræfter RGB Levels ikke også det?

vælge biografindstillingen (det plejer at være den bedste, men jeg har ikke Samsung)

Hold da op :-) Jeg har lige lavet en hurtig kalibrering på picture mode > movie

Det ser helt anderledes ud :-) Vil senere prøve at finjustere og vise resultatet

1000 tak for jeres bidrag indtil videre :-)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 15:22
Godt at det går frem ad :-)

Når nu du har fået det så godt som du kan, så bør du efterfølende kontrollere at brightnes og contrast stadig står rigtigt og at TVet ikke klipper hvid eller de enkelte farvekaneler. Ellers er det også en god ide at kontrollere at skarphedskontrollen er sat rigtigt.

Vejledningen til din test disk kan du finde her, hvis du ikke allerede har den:

http://www.w6rz.net/avshd709/Patterns-Manual.pdf

Fra dén disk har jeg bugt billede nr 1, 3, 5 og A4.

Anvisning om brug står i pdfen i linket.

MVH

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 16:10

Hold da op :-) Jeg har lige lavet en hurtig kalibrering på picture mode > movie

Det ser helt anderledes ud :-) Vil senere prøve at finjustere og vise resultatet

D'oh, den overvejede jeg ikke lige - ja det er vigtigt at starte ud med det preset der er tættest på, og så kalibrere dérfra Smile
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.ld Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 17:58
Jeg har lige et spørgsmål til colour space

Jeg skulle justere colour og tint og læste at jeg skulle justere Y værdien på 100% rød til at være 21% af Y 100% hvid og derefter justere 100% cyan til x=0.225 og y=0.329

Jeg kunne kun opnå et korrekt resultat ved native, jeg tjekkede ved at sætte mit TV på RGB only mode og vise blå og det stemte.

Bagefter afspillede jeg A3 - Color Steps fra http://www.w6rz.net/avshd709/Patterns-Manual.pdf og syntes at farverne ser udvasket ud... Er det korrekt at indstille colour space til native?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 18:11

Jeg har lige et spørgsmål til colour space

Jeg skulle justere colour og tint og læste at jeg skulle justere Y værdien på 100% rød til at være 21% af Y 100% hvid og derefter justere 100% cyan til x=0.225 og y=0.329

Jeg kunne kun opnå et korrekt resultat ved native, jeg tjekkede ved at sætte mit TV på RGB only mode og vise blå og det stemte.

Bagefter afspillede jeg A3 - Color Steps fra http://www.w6rz.net/avshd709/Patterns-Manual.pdf og syntes at farverne ser udvasket ud... Er det korrekt at indstille colour space til native?

Ikke forstået. Hvor har du valgt "native". I TV eller HCFR?
I HCFR skal du vælge "HDTV - REC 709"

Hvilken guide arbejder du efter?

Har du pillet med gamma indstillingen? Hvis gamma er blevet for lav ser billedet udvasket/mælket ud.

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 25-Oktober-2012 kl. 18:14
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.ld Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 18:30

Ikke forstået. Hvor har du valgt "native". I TV eller HCFR?

Jeg har indstillet TV til native og derefter kalibreret til gamma 2.22 men farverne på A3 - Color Steps ser stadig udvasket ud i forhold til hvis jeg sætter TV på auto og kalibrere til gamma 2.22

I HCFR skal du vælge "HDTV - REC 709"

Ja det ved jeg godt ;-)

Hvilken guide arbejder du efter?

Jeg har læst denne guide: http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.ld Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 18:37
Nej hvor jeg vrøvler...

Er gamma justeret til 2.22 så ser det ens ud på både native og auto... tror jeg :-P

Tror jeg har et billede på min nethinde af A3 - Color Steps fra før jeg kalibrede og der var der meget mere farve på :-P

Men hvad er mest rigtigt, native eller auto på tv'et?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 18:49
Nu kiggede jeg lige i guiden. Jeg går ud fra at du er i gang med at indstille color og tint.

Jeg ved ikke hvad forskellen mellem Auto og Native colorspace i et samsung TV er. Jeg vil foreslå dig at sætte color og tint kontrollen tilbage til fabriksindstillingen og måle primær og sekundær farverne med HCFR.  Lav en måling for henholdsvis Auto og for Native. Så kan du bedømme hvilken af de to indstillinger der ligger nærmest den korrekte farve gamut. - Den af de to der ligger nærmet den afmærkede trekant i CIEdiagrammet.

Du kan evt poste resultatet. Det kan være jeg eller Otto kan hjælpe dig med at vælge den rigtige hvis du er tvivl.

MVH
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 19:08
Jeg vil tilføje at det kan være ret vanskeligt at indstille colot og tint med en farvemåler. Min erfaring er at det er lidt uforudsigeligt hvad disse kontroller gør og at de ikke virker på samme måde på alle skærme. Men start med at måle color space.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 23:36
Angående presets (movie/biograf) som vi allerede har været lidt inde på så kiggede jeg på flatpanels.dk hvor der bliver postet anbefalede indstillinger. Der ligger en test af et D8005 LCD TV og der er en liste med indstillinger som du kunne tage udgangspunkt i. Det er self ikke det samme TV men dit har nok nogle af de samme funktioner. - Flatpanels anbefaler at sætte colorspace til Auto.

Jeg tror du kunne have gælde af at kopiere de funktioner der er markeret med "til" eller "fra" og måske lade dig inspirere af de andre indstillinger. - Det giver ikke nogen mening at kopiere de indstillinger der har et "tal" slavisk, når nu du har et meter at måle med.

http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1304941407

MVH

Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu