|
Problem med gråskala |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | |
Peter.ld ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Oktober-2012 Status: Offline Point: 61 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har kørt en primær og sekundær. Jeg vil selv gætte på at native ligger tættest på?
Har har for længe siden set testen af 8005 og mange værdier ligger da også tæt på. Jeg har killabreret efter color tone: varm2 men vil da prøve med varm1 for at se om jeg kan slippe af med "for meget" grøn :-)
Auto [default] ![]() Native ![]() |
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Ja ud fra det billederne viser ville jeg også tro at native var bedst, men jeg synes ikke den er helt "clear cut". Uanset hvad graferne viser bør du IMO vælge den indstilling der alt i alt giver det subjektivt bedste billede med virkeligt kildemateriale. Altså en film/Tv avisen/hvad det nu bliver brugt til. Det er ikke altid man kan se af graferne hvilken der er "bedst" da der måske også sker andre ting der ikke umiddelbart dukker op i en enkelt måling. I HCFR kan man mig bekendt ikke se primær og sekundærfarvernes luminans andet end i en liste ude i siden og jeg er ikke sikker på at "fejl" i luminansen bliver omsat til ændret position i CIEdiagrammet, så hvis du synes auto "ser" bedre ud vil jeg anbefale dig at holde dig til det.
Både i native og i auto ligger Gul en del uden for. Kan du flytte på den med hudfarvekontrollen? Hvis du ændrer fra Warm 2 til Warm 1 vil jeg stærkt gå ud fra at du andrer farvetemperaturen. Så skal du rekalibrere gain og cut for at komme tilbage til 6500K. EDIT: Jeg fik vist ikke kigget grundigt nok. Baseret på de to målinger ville jeg vælge native. Den er umiddelbart bedre, så med mindre der "sker noget" som jeg ikke kan se herfra ville jeg vælge den. Sekundær farverne og grøn self. synes at se bedre ud i native. MVH Redigeret af tvkartoffel - 26-Oktober-2012 kl. 11:55 |
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Angående color kontrollen som du havde gang i, så kommer jeg i tanke om at der i HCFR er en "saturation" måling under...
Measures > Saturations > primary colors. Alt efter hvordan color kontrollen virker på dit TV kan den give dig en ide om hvordan indstillingen skal være. Der er også en for sekundær farverne. Hvordan synes du overordnet det ser ud. Gå det fremad eller er du nået til at flue kne... for tallenes egens skyld. Før eller siden vil du, som nævnt, komme der til hvor du bare bruger en masse tid på minimale ændringer der kun gør det lidt bedre det ene sted og lidt værre det andet. Hvis du er nået ca der til vil jeg anbefale dig at tage en pause og bruge et par dage på at vurdere resultatet. IMO gør det det lidt nemmere at se om man bør gøre en indsats for at ændre noget eller om man skal acceptere at der er så godt som det kan blive :-) MVH Redigeret af tvkartoffel - 26-Oktober-2012 kl. 11:29 |
|
![]() |
|
Peter.ld ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Oktober-2012 Status: Offline Point: 61 |
Det er super fedt med al den respons :-) jeg vender tilbage i aften når jeg kan prøve alt det du foreslår :-)
|
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
fredtoft ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 22-Februar-2008 Status: Offline Point: 178 |
Jeg har aldrig set et Samsung TV som havde så undermættede farver i [Auto]. Faktisk plejer [auto] at være stort set spot on på Samsung TV. Har dog ikke meget erfaring med de lidt billigere paneler.
Jeg ville gætte på at din Spyder4 måske har en udfordring med farvemætningen. Jeg har set mange Spyder colorimetre før som måler forkert når det drejer sig om farvemætning, og så vidt jeg ved, så tester de stadig ikke Spyder colorimetre før de pakker dem. Har du mulighed for at få den målt op imod en bedre sensor et sted? Er du i nærheden af København kan det godt være at jeg kan gøre det for dig.
Redigeret af fredtoft - 26-Oktober-2012 kl. 13:16 |
|
Branchemedlem - THX og ISF certificeret kalibrering
AV Blog - strøtanker om kildetro gengivelse af lyd og billede |
|
![]() |
|
Visca Blaugrana ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 24-April-2005 Status: Offline Point: 155 |
til at vuderere dit color space vil jeg forslaa noget helt andet.
jeg ville downloade denne http://www.avsforum.com/t/1406352/gcd-gamut-calibration-disk og ogsaa det excel ark der er i den. saa ville jeg bruge 24pt color checkeren, det skulle gerne give det baeste resultat, da vi ikke kigger paa primaere/sekundaere farver, men paa farver der bliver brugt i virkeligt matriale. det kan ikke bruges til at kalibrere til, men er virkelig godt til at evaluere presets.
|
|
![]() |
|
Hvad mener du med at farverne er -under- mættede i auto? Hvis de er det er der da noget jeg skal have korrigeret i min forståelse af CIE.. EDIT: Årh.. nu kan jeg se det. Du har byttet om på trekanterne. Det er den lille "trekant" (den med firkanten i hjørnet) der er referencen. - I auto er f.eks. grøn overmættet. MVH Redigeret af tvkartoffel - 26-Oktober-2012 kl. 14:01 |
|
![]() |
|
@ Visca
Spændende projekt du har gang i. Du ser ud til at være kommet lidt længere end sidst jeg kiggede. Jeg skal sørge for at prøve det næste gang projektoren får en tur. Jeg debatterer stadig med mig selv om cinema eller natural er bedst. Dit værktøj ser ud til lige at være kuren ![]() MVH |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Er Color og Tint sat neutralt da du tog de målinger? Tint er skæv på begge men i hver sin retning, hvis jeg skal gætte ud fra graferne (som jo ikke har luminansen med, så der kan gemme sig mange "sjove" ting bag et CIE diagram...). Det giver ikke umiddelbart mening at Native skulle have et mindre farverum end Auto - men jeg har lært at med Samsung produkter er tingene ikke altid som de burde være... Hvis målingen af gul er korrekt, så vil jeg TRO (igen uden at vide noget om luminansen) at den øverste graf vil være bedst - det er ofte bedre at have et for stort farverum der opfører sig nogenlunde lineært, end at have et farverum tættere på referencen men ulineær. I det hele taget er det svært at bruge graferne til andet end moralsk støtte hvis du har valget mellem to skæve indstillinger... Og så til at blive klogere af naturligvis ![]() |
|
![]() |
|
Må jeg ha lov til at holde en lille pause og vende tilbage... Jeg skal besøge en bekendt i næste uge og jeg ved han har en skærm som er killabreret til perfektion, der vil jeg prøve at sammenligne 10 og 20 IRE og se om jeg også der oplever at de er grønne.
Jeg skal fortælle at jeg prøvede at kalibrere Varm1, det kunne jeg sku ikke, der var alt for meget blåt til at jeg kunne nedjustere værdierne. Det bekræfter lidt min egen mistanke om at jeg er blevet farveblind af at se hvad samsung tror jeg vil se, et "flot" billede med alt for meget blåt :-P I Varm2 er de også hovedsageligt blå jeg nedjustere. Visca> Jeg har før kigget på dit arbejde, jeg vil kigge nærmere på det i næste uge :-) Jeg tror jeg vil læne mig tilbage og nyde at det trods alt er blevet MEGET bedre og så vil jeg se Prometheus IGEN, for hold op hvor en forskel efter det her, jeg kan pludselig se skyer og skygger som ikke var der før :-) Men jeg håber I vil være lige så behjælpelige når jeg har set om det er mit øje som snyder mig :-)
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Du er chefen :-)
Og ja det er normalt varm2 på Samsungerne der er tættest på. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |